Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: PTC varmeelement som erstatning for defekte fluid heaters

Startet av Stiania79, onsdag 20. november 2013, klokken 14:06

« forrige - neste »

AndersinOslo

Tror faktisk ikke jeg har forsøkt 0-100 km/t med bånn elektro ennå. Bare litt småaks 20-80 og 60-140 km/t. Er jeg litt rar?
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Thor2014

Sitat fra: AndersinOslo på fredag 02. mai 2014, klokken 15:08
Tror faktisk ikke jeg har forsøkt 0-100 km/t med bånn elektro ennå. Bare litt småaks 20-80 og 60-140 km/t. Er jeg litt rar?
Veldig normal.
Jeg testet kun for å se hvordan tallet var i forhold til hva Tesla oppgir.
0-100 er det vel knapt noen som faktisk kjører i virkeligheten.

Griffel

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. mai 2014, klokken 06:51
I praksis så oppnår man mere enn 1g både ved akselerasjon og bremsing.
Det er jo mulig men avhenger av hva en mener med i praksis.

NAF sommerdekktest 2014 Bremsing på tørr asfalt fra 100km/t:
Pirelli 37,5m = 1,05g
Michelin 39,4m = 0,999g
Nokian 41m = 0,96g

NAF sommerdekktest 2014 Bremsing på våt asfalt fra 80km/t:
Pirelli 30,9m = 0,82g
Michelin 30,1m = 0,84g
Nokian 29,5m = 0,85g
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Veggen

Sitat fra: Lokführer på onsdag 07. mai 2014, klokken 14:17
Skuffende dreiemomentresultat for p85! Kan dette stemme?

Nei, det stemmer åpenbart ikke, og hvis du leser teksten ser du at de innrømmer at begrensninger i testbenken deres gjorde at de ikke klarte å måle høyere.
Dette resultatet kan ikke på noen måte regnes som korrekt eller vitenskapelig.

cra

Avviket mellom oppgitt og målt dreiemoment var overraskende stort på P85, ja!  :o  "For dårlig testbenk" ser ut til å være en forklaring på det, og kan muligens også forklare avviket mellom målt og oppgitt på S60 og S85 også? Ser ut til at benken maxer ut rett rundt 414.

Personlig tror jeg ikke det hadde vært verdt forskjellen om oppgitt/målt var helt likt heller. I alle fall ikke fra et økonomisk standpunkt.  Artig å se at vi med S85 antakelig har avviket til vår fordel da. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sjøhyene

betyr dette at S85 kanskje har mer effekt (HK) enn oppgitt?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Veggen

Men 3 desimaler har de ihvertfall tatt med.
Må jo være nøyaktig da...

Leaf_2014

Nav og svinghjul har vel ikke 1:1 utveksling så da er det naturlig at momentet avviker. Effekten blir imidlertid lik dersom tapet i drivverket er null.
Leaf 2014

janmb

#38
Sitat fra: Lokführer på onsdag 07. mai 2014, klokken 14:17
Skuffende dreiemomentresultat for p85! Kan dette stemme?
Var batteriene toppladet?

Det er ikke noe å legge vekt på. De fleste tradisjonelle ruller sliter med å måle elmotorer riktig ettersom maks dreiemoment er på mye, mye lavere turtall enn man typisk ser etter. Antar denne grove feilvisningen har med noe slikt å gjøre.

Jeg kan hvertfall uten forbehold bekrefte at en p85 har langt mer nm enn dette, også i praksis. Jeg kommer fra langt lettere bil med ca 500 nm og TMSen skyver langt bedre enn den, selv om den er et halvt tonn tyngre. Ergo stemmer 600 nm veldig bra med virkeligheten for min del.

(og ooops, feil tråd for dette)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Bjoris

Men 404 hk på Sen er vel riktig da?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

janmb

Sitat fra: bjoris på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:32
Men 404 hk på Sen er vel riktig da?

Selv om begge deler burde være lett er nok hk mer å stole på enn nm her
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Brede

Er dette den testen det har vært snakk om her inne tidligere?
Var jo en person innom her med spørsmål om frivillige som kunne stille med bil for test til et bilmagasin.

Slik jeg der forstod det så hadde de vel ikke vært så veldig nøye på SOC på batteriene på de bilene de testet?

OleT

Det er den testen der ja, og det er min røde S85. :)
P85'en var kjørt litt lengre etter lading, S85 og S60 var begge fulladet da vi kjørte hjemmefra. Litt forskjellig avstand, so S60'en var nærmere max.
Bremsebenken klarte ikke måle momentet før "farten" kom opp i litt over 90 km/timen slik at det var effekten som var begrensningen. 4000Nm på motoren er mer enn slikt utstyr er dimensjonert for.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

janmb

Sitat fra: OleT på torsdag 08. mai 2014, klokken 09:08
Bremsebenken klarte ikke måle momentet før "farten" kom opp i litt over 90 km/timen slik at det var effekten som var begrensningen. 4000Nm på motoren er mer enn slikt utstyr er dimensjonert for.

Nettopp, var det jeg antok. Tradisjonelle ruller er designet for forbrenningsmotorer og det er langt ifra påtenkt å skulle måle stort dreiemoment fra 0 omdreininger.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

bb

I fjor vinter var jeg hos en i Drammen for å måle min P85. Vi klarte heller ikke å måle riktig sannsynligvis fordi dreimomentet i elektromotoren var for høyt ved lavt turtall. Flere ganger sprengte vi skalaen. Vi måtte til slutt bare gi opp.

Når det gjelder P85 vs S85; I disse dager kjører jeg rundt med sommerdekk. Og nå om dagen lader jeg til 60 % siden jeg bare skal oppholde meg i byen. Da jeg skulle demonstrere akselerasjonen og hadde ca. 50 % på batteriet ble jeg skuffet. Bilen var merkbar slappere enn ved 90 %.

Min konklusjon etter 35k km og mye langkjøring er at P85 ofte ikke lønner seg, verken prismessig eller ytelsesmessing. Begrunnelsen er enkel. Skal man kjøre i byen holder det med 50-60 % batteri for å få den til å vare lengst mulig. Og da får man ikke mer guffe enn en S85 gir. Skal man på langtur lader man til 90 %, men da har man oftest ikke råd til å bare guffe på.

De gangene jeg får benyttet meg av P85s krefter er hvis jeg er under 200 km fra en SC, det er tørr asfalt, kona ikke er med og jeg ikke frakter varer. Med andre ord ganske sjeldent.

Så dere som har kjøpt S85, dere har gjort et godt og fornuftig valg. De som har kjøpt P85, de har ikke nødvendigvis fått full valuta for pengene. Men dæven så gøy det er av og til! :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA