Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: PTC varmeelement som erstatning for defekte fluid heaters

Startet av Stiania79, onsdag 20. november 2013, klokken 14:06

« forrige - neste »

Teslanewbie

Etter november 13 hadde jeg kjøpt en S85 isteden for P85. Men jeg bestilte til gammelt pris og da inngikk ganske mye ekstra i P-pakken i tillegg til økt effekt. Dagens store prisforskjell forsvarer ikke P-pakken. 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Brede

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 08. mai 2014, klokken 10:01
Etter november 13 hadde jeg kjøpt en S85 isteden for P85. Men jeg bestilte til gammelt pris og da inngikk ganske mye ekstra i P-pakken i tillegg til økt effekt. Dagens store prisforskjell forsvarer ikke P-pakken.

Jeg sitter med akkurat samme tanke. Jeg hadde heller ikke bestillt P slik som situasjonen er i dag.
Tidligere fikk vi med mye snacks i P-pakken som en ikke hadde mulighet til å bestille som ekstra utenom og da til en noe rimeligere sum enn det som er status i dag.

Nå skal det sies at jeg er glad for at jeg har P, for den er utrolig underholdene de FÅ gangene jeg benytter meg av ressursene. Når SOC kommer ned mot 50-40% (en har da kanskje ytelser på S-nivå?) så føles den rimelig død, så kreftene gjør en litt avhengig.

Øyvind.h

#47
Jeg har foreløpig ikke lest testen, men ut fra tidlig info om testopplegget ble det klart at dette må ses på som en artig øvelse, ikke en dønn presis sammenligning.

That said - dette er på linje med hva jeg har følt hele veien (og nå skjønner jeg hvorfor kW meteret i min S85 måker forbi 320kW ved høy SOC  ;D ). Har prøvekjørt både P85 og S85, og forskjellen var etter mitt syn alt for liten. Ja P85 er kvikkere ut av startblokka og akselererer litt raskere helt i starten, men så forsvinner også den merkbare forskjellen. P kostet rundt 70K ekstra når jeg bestilte for et par år siden justert for ekstrautstyr (bortsett fra spoiler), og jeg mener fortsatt P85 ikke er verd 70K ekstra for meg :) Vurderte å oppgradere for moroskyld, men fornøyd med at det ikke ble noe av. Er man derimot helt gjeldfri og ikke trenger gjøre noen prioriteringer på utstyrsfronten skjønner jeg valget av P godt. Det jeg derimot ikke kan fatte og begripe er at noen kjøper P med + understell og etterpå klager på komforten. Og noen legger 70K ekstra i noen hestekrefter, men dropper noe så grunnleggende som som dobbeltlader. Sånt får meg til å undre...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: bb på torsdag 08. mai 2014, klokken 09:24
I fjor vinter var jeg hos en i Drammen for å måle min P85. Vi klarte heller ikke å måle riktig sannsynligvis fordi dreimomentet i elektromotoren var for høyt ved lavt turtall. Flere ganger sprengte vi skalaen. Vi måtte til slutt bare gi opp.

Når det gjelder P85 vs S85; I disse dager kjører jeg rundt med sommerdekk. Og nå om dagen lader jeg til 60 % siden jeg bare skal oppholde meg i byen. Da jeg skulle demonstrere akselerasjonen og hadde ca. 50 % på batteriet ble jeg skuffet. Bilen var merkbar slappere enn ved 90 %.

Min konklusjon etter 35k km og mye langkjøring er at P85 ofte ikke lønner seg, verken prismessig eller ytelsesmessing. Begrunnelsen er enkel. Skal man kjøre i byen holder det med 50-60 % batteri for å få den til å vare lengst mulig. Og da får man ikke mer guffe enn en S85 gir. Skal man på langtur lader man til 90 %, men da har man oftest ikke råd til å bare guffe på.

De gangene jeg får benyttet meg av P85s krefter er hvis jeg er under 200 km fra en SC, det er tørr asfalt, kona ikke er med og jeg ikke frakter varer. Med andre ord ganske sjeldent.

Så dere som har kjøpt S85, dere har gjort et godt og fornuftig valg. De som har kjøpt P85, de har ikke nødvendigvis fått full valuta for pengene. Men dæven så gøy det er av og til! :P

Tror alle er enige om at P85 ikke lønner seg. All fornuft tilsier at man bør kjøpe S85. Grunnen til at jeg la på Perf er at jeg antar dette er første og siste gang i livet slike ytelser er mulig å få til denne prisen. Det var en sjangse jeg ikke ville gå fra meg.

I motsetning til bb så utnytter jeg forøvrig egenskapene i min perf+ stadig vekk.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

janmb

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 08. mai 2014, klokken 11:57
I motsetning til bb så utnytter jeg forøvrig egenskapene i min perf+ stadig vekk.

+1.

Angrer ikke et sekund.

Men kanskje det er en diskusjon vi bør ta et annet sted enn mediatråden.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

turfsurf

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 08. mai 2014, klokken 11:57
Tror alle er enige om at P85 ikke lønner seg. All fornuft tilsier at man bør kjøpe S85.

Kjøpe bil lønner seg vel ikke uansett, det er jo bare snakk om prioriteringer. Har P85 som lånebil i dag, det er ikke tvil om at den er raskere i lavere hastigheter, så høyere morofaktor. En ting til jeg merker er at den har bremser som tar mye kjappere, selv om bremsene ikke blir brukt så veldig mye... Så til gammel pris så forstår jeg godt de som valgte P85.

Ellers har lånebilen merkbart mykere seter, men merket med en gang at den ikke har luftfjærer...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Dennis

#51
Som jeg skrev i den andre tråden, så bremset vi bilen til Bjørn, og fikk samme advarsel og problemer.
Vi har en dynapack rulle ca lik den som er brukt i den testen, og den klarer ikke å teste bilen nøyaktig. Så de tallene der er verdt lik 0. Er helt klart at P85 er en god del sprekere enn S85 når man ser på faktiske ytelser.

Tesla'en fungerer ikke på dynapack rulle pga flere ting. Det ene er litt "merkelig" utveksling på bilen (går å jukse til), hvordan bremsebenken måler effekt, men det største problemet er åpen bakdiff på Tesla, så den begynner bare å spinne på et hjul hvis man gir bånn gass og da kutter rulla ut med advarsel siden det blir for stor fart på den ene huben.

Så det er umulig å få en nøyaktig måling når man ikke kan gi bånn gass fra start, for å få en måling måtte vi trikse med jekk under bilen, gi gradvis gass i starten ++ slik at begge sidene kommer med likt.

Rullende landevei fungerer mye bedre på biler med åpen diff. De fleste høy ytelses biler har vanligvis lsd så er sjeldent et problem når vi bremser biler.

Er ikke selve effekten som begrenser rulla, Dynapack rullen vi har kan bremse 1800hk på 2wd eller 2600hk på 4wd og har bremset biler med nærmere 2000 nm uten problem. Men biler som kommer innom som har åpne differ blir det alltid bare tull med og man får aldri en helt nøyaktig måling. Det er svakheten med dynapack rulla som måler på navene.

Batteritralla

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 08. mai 2014, klokken 11:57
Sitat fra: bb på torsdag 08. mai 2014, klokken 09:24
I fjor vinter var jeg hos en i Drammen for å måle min P85. Vi klarte heller ikke å måle riktig sannsynligvis fordi dreimomentet i elektromotoren var for høyt ved lavt turtall. Flere ganger sprengte vi skalaen. Vi måtte til slutt bare gi opp.

Når det gjelder P85 vs S85; I disse dager kjører jeg rundt med sommerdekk. Og nå om dagen lader jeg til 60 % siden jeg bare skal oppholde meg i byen. Da jeg skulle demonstrere akselerasjonen og hadde ca. 50 % på batteriet ble jeg skuffet. Bilen var merkbar slappere enn ved 90 %.

Min konklusjon etter 35k km og mye langkjøring er at P85 ofte ikke lønner seg, verken prismessig eller ytelsesmessing. Begrunnelsen er enkel. Skal man kjøre i byen holder det med 50-60 % batteri for å få den til å vare lengst mulig. Og da får man ikke mer guffe enn en S85 gir. Skal man på langtur lader man til 90 %, men da har man oftest ikke råd til å bare guffe på.

De gangene jeg får benyttet meg av P85s krefter er hvis jeg er under 200 km fra en SC, det er tørr asfalt, kona ikke er med og jeg ikke frakter varer. Med andre ord ganske sjeldent.

Så dere som har kjøpt S85, dere har gjort et godt og fornuftig valg. De som har kjøpt P85, de har ikke nødvendigvis fått full valuta for pengene. Men dæven så gøy det er av og til! :P

Tror alle er enige om at P85 ikke lønner seg. All fornuft tilsier at man bør kjøpe S85. Grunnen til at jeg la på Perf er at jeg antar dette er første og siste gang i livet slike ytelser er mulig å få til denne prisen. Det var en sjangse jeg ikke ville gå fra meg.

I motsetning til bb så utnytter jeg forøvrig egenskapene i min perf+ stadig vekk.

+1

Om fornuften skulle bestemt så hadde jo alle kjørt rundt i Leaf .. . .

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzz  ::)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Cowboystrekk

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:21
Om fornuften skulle bestemt så hadde jo alle kjørt rundt i Leaf .. . .

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzz  ::)
Nei, da hadde alle valgt Tesla men ingen hadde valgt P ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

D.O

Sitat fra: Brede på torsdag 08. mai 2014, klokken 10:12
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 08. mai 2014, klokken 10:01
Etter november 13 hadde jeg kjøpt en S85 isteden for P85. Men jeg bestilte til gammelt pris og da inngikk ganske mye ekstra i P-pakken i tillegg til økt effekt. Dagens store prisforskjell forsvarer ikke P-pakken.

Jeg sitter med akkurat samme tanke. Jeg hadde heller ikke bestillt P slik som situasjonen er i dag.
Tidligere fikk vi med mye snacks i P-pakken som en ikke hadde mulighet til å bestille som ekstra utenom og da til en noe rimeligere sum enn det som er status i dag.

Nå skal det sies at jeg er glad for at jeg har P, for den er utrolig underholdene de FÅ gangene jeg benytter meg av ressursene. Når SOC kommer ned mot 50-40% (en har da kanskje ytelser på S-nivå?) så føles den rimelig død, så kreftene gjør en litt avhengig.
min erfaring er at skille er på ca 160km. Under dette er bilen noe tregere. Men målte fortsatt 0-100kmt på ca 5sek. Om bilen har 200km eller 400km så kan jeg ikke si at jeg har merket forskjell.
Men vekt har endel og si og bilen går merkbart raskere uten passasjer.
Forskjellen mellom P85 og S85 er jo hovedsaklig fra 0-70kmt og når testen ikke greier å få måleresultater på P85 før over 90kmt vil jeg tro resultatet blir feilaktig likt på disse to.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jazzwheel

Hvorvidt det "lønner seg" med P vs S er veldig individuelt. En basic Audi A8 med 440Nm (3.0 TFSI) koster 1,1mill, mens den med 600Nm (4.0 TFSI) koster 1,5mill. Bilen koster det dobbelte av TMS, mens ytelsen sammenlignet med TMS koster 4x mer enn TMS fra S til P...

D.O

Etter å ha lest testen enda en gang, så mener jeg den er missvisende, siden de ikke greide å teste p85 på lavere hastighet.
S60 og S85 har max dreimoment opp til 5900omdr mens P85 har max dreimoment opp til 5300omdr.
Alle har fast utveksling og max turtall ved 210kmt på P85 er 14000omdr
210/14000= 0,015kmt pr omdr. Hvilket vil si at ved 5300omdr som er det høyeste turtallet P85 yter maks, vil tilsvare 5300x0,015= 79kmt
Så alle målinger på dreimoment i hastigheter over dette vil gi ett feilaktig lavt resultat
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA