Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. januar 2025, klokken 07:44
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. januar 2025, klokken 07:1924 testbiler er presentert så langt :+1: 

Her er de:
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Testbiler

Wow, det må være det beste testutvalget så langt.
Ja jeg håper bare at alle starter og at ingen trekker seg aka Toyota caset 

Suverin

Synd at det ser ut til å bli flere plussgrader oppover g-valley på onsdag og torsdag.. Er jo som en middels vårdag de temperaturene som er meldt..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Electric cars in Norway

Sitat fra: Suverin på mandag 13. januar 2025, klokken 08:34Synd at det ser ut til å bli flere plussgrader oppover g-valley på onsdag og torsdag.. Er jo som en middels vårdag de temperaturene som er meldt..
Ja det tenkte jeg på også. Her blir gode dekk viktig

Slush og underkjølt er ikke bra

RJK

Kan jo bli mye sørpe de må dra seg gjennom, og garantert vått føre!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

edyrli

Sitat fra: RJK på mandag 13. januar 2025, klokken 08:40Kan jo bli mye sørpe de må dra seg gjennom, og garantert vått føre!
Dette er jo litt det som gjør denne testen så spennende. Her kan ingen av produsentene forberede seg i stor grad. Bilene må bare takle det de som møter dem.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

RJK

Sitat fra: edyrli på mandag 13. januar 2025, klokken 08:46
Sitat fra: RJK på mandag 13. januar 2025, klokken 08:40Kan jo bli mye sørpe de må dra seg gjennom, og garantert vått føre!
Dette er jo litt det som gjør denne testen så spennende. Her kan ingen av produsentene forberede seg i stor grad. Bilene må bare takle det de som møter dem.
Ja, det kan sees positivt på dette, men er garantert noen som vil se dette helt motsatt, som noe negativt ved testen! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Suverin

#97
Sitat fra: RJK på mandag 13. januar 2025, klokken 08:57Ja, det kan sees positivt på dette, men er garantert noen som vil se dette helt motsatt, som noe negativt ved testen! ;)

Været blir som det blir! Men arrangør syns nok det er litt kjipt at det er meldt opp mot 6-8 plussgrader (3 plussgrader på Dovrefjell 1250moh) og lite vind, er jo ikke langt fra tempen de hadde i sommertesten det ;)

"Sommertesten 2024 ble kjørt i temperaturer mellom 13 og ned til 2,5 grader på fjellet. Første halvdel av rekkeviddetesten var preget av mye nedbør, som ga seg utover dagen."

Jeg kjørte 15 mil av strekket oppover dalen i går, da var vi nedi -20c, det forbruket jeg har da kan ikke sammenlignes med 5 plussgrader og våt veg, så det kan i hvertfall bli gode resultater for mange av testbilene. 
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Kjell Salvigsen

#98
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. januar 2025, klokken 08:24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. januar 2025, klokken 07:44
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. januar 2025, klokken 07:1924 testbiler er presentert så langt :+1: 

Her er de:
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Testbiler


Wow, det må være det beste testutvalget så langt.
Ja jeg håper bare at alle starter og at ingen trekker seg aka Toyota caset

Bra og spennende utvalg! Men det er noe som skurrer mener jeg. Jeg ser at Renault Scenic, rekkeviddevinneren fra Sommertesten, har "trukket seg"... Det er jo merkelig at ikke en så mye omtalt bil testes i en vintertest også- det er ikke vanlig praksis. Her svikter både importør, NAF og MOTOR! Testen arrangeres av journalister. Journalister skal ha en åpen, kritisk og spørrende holdning og ikke har tunnelsyn. Her svikter MOTOR nok en gang og folk lar  seg lure.

Ja, testen er spennende på mange måter, men den omdiskuterte/kritiserte høydeprofilen vil alltid kunne lage svært villedende og feilaktige resultater enten i positiv eller negativ retning. Feilutslag på +/- 10 % kan fort oppstå og det er for stor feilmargin i en så stor og "seriøs" test der resultatet brukes i alle slags artikler, elbilguider osv i ettertid. Det er merkelig at NAF og MOTOR ikke gjør dette mer korrekt når de først legger så mye ressurser i dette. Testen kan enten "ødelegge" mye av markedsføring og salg for nye og viktige modeller eller den kan gi en viktig "boost" for nye modeller som kommer heldig ut. Her er det slik MOTORs redaktør selv sier det, mye er "avhengig av hvor i løypa man stopper, så man skal være forsiktig med å konkludere med tanke på rekkevidde og sånt" (Dette er et godt råd han gjentar flere ganger, men som glemmes gang på gang)

Mitt tips er å se mer på utviklingen underveis ved hver 50 km passering og følge med på SoC og forbruk. I slutten kan det oppstå mye rot og villedende resultat grunnet høydeprofil og hvor heldig man er over de høyeste toppene/de bratte nedoverbakkene som følger.

Dersom det er riktig at det blir mye vann/snøslaps i veibanen grunnet værskifte til mildvær, så vil smale hjul være av stor betydning. NAF og MOTORs eksperter sier selv at dette kan ha svært mye å si-uten at de i større grad nevner dette når de skal bedømme de enkelte modellene. Jeg har tidligere sett at noen merker sender smaleste hjul. mens andre merker velger å stille med store hjul/det som er vanligst på modellen.

Man bør egentlig velge om dette skal være en mer underholdningsrettet test - da blir det mer "spiselig" mener jeg. Å hevde at dette er en test som er bedre alternativ til WLTP blir i mange tilfeller helt feil fordi bilene har ulike forutsetninger når løypa spriker så mye i slutten. 
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Vaduz

Artig utvalg! Slo meg nå at Voyah dream må være den minst attraktive bilen på markedet nå? Sånn ekstrem Bavian-rumpe grill som MG pickupen har, og resten ser ut som en gammel likbil.

Suverin

#100
https://www.motor.no/aktuelt/justerer-ruten-for-motor-og-nafs-rekkeviddetest/301723

Nå justerer vi ruten for rekkeviddetesten

I år dropper vi den siste klatringen fra Rondane Gjestegård, der riksvei 27 knekker opp på Venabygdsfjellet.

I stedet skal bilene snu her – og kjøre tilbake til Hjerkinn. Har de fortsatt batteri som duger, snur de igjen ved Hjerkinn og kjører tilbake mot Rondane Gjestegård. Avstanden mellom disse to punktene er 78 km, og det er ganske flat vei, med 80-sone, store deler av strekningen.

Det betyr at bilene fortsatt vil ha en kraftig klatreetappe på E6 fra Sel, forbi Dombås opp til Fokstumyra, men de bilene som går lengst, får ikke en eventuell fordel av å regenerere batteriene i en lang nedoverbakke fra fjellet.


De vil heller ikke kjøre bilene tomme ser det ut til:
"I årets test kjøres for øvrig bilene helt til de ikke lenger har motorkraft nok til å holde fartsgrensen."
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Øyvind.h

Ikke dårlig. Jeg vil jo tro det letter logistikken noe å redusere størrelsen på området hvor bilene kan stanse. Lettere og raskere for bilbergerne som jobber på spreng den ettermiddagen.
Husker jeg måtte vente ganske lenge på bilberger når jeg gikk tom i testen. I tillegg vil det å droppe regenereringen ned til E6 gjøre at enkelte biler går litt kortere, så ettermiddagen og kvelden kan bli litt kortere for testpersonell.
Mindre kunstig forskjell mellom bilene er også positivt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

SitatVæret blir som det blir
Tror vi er ganske nærme fasit her ;D

Kjell Salvigsen

#103
Sitat fra: Suverin på mandag 13. januar 2025, klokken 14:06https://www.motor.no/aktuelt/justerer-ruten-for-motor-og-nafs-rekkeviddetest/301723

Nå justerer vi ruten for rekkeviddetesten

I år dropper vi den siste klatringen fra Rondane Gjestegård, der riksvei 27 knekker opp på Venabygdsfjellet.

I stedet skal bilene snu her – og kjøre tilbake til Hjerkinn. Har de fortsatt batteri som duger, snur de igjen ved Hjerkinn og kjører tilbake mot Rondane Gjestegård. Avstanden mellom disse to punktene er 78 km, og det er ganske flat vei, med 80-sone, store deler av strekningen.

Det betyr at bilene fortsatt vil ha en kraftig klatreetappe på E6 fra Sel, forbi Dombås opp til Fokstumyra, men de bilene som går lengst, får ikke en eventuell fordel av å regenerere batteriene i en lang nedoverbakke fra fjellet.


De vil heller ikke kjøre bilene tomme ser det ut til:
"I årets test kjøres for øvrig bilene helt til de ikke lenger har motorkraft nok til å holde fartsgrensen."


Klok avgjørelse av NAF og MOTOR! Dette gjør antakelig testen betydelig bedre, det blir spennende å se hvordan dette slår ut i praksis!

Dette er også et eksempel på at de faktisk nytter å komme med konstruktiv kritikk rettet mot NAF og MOTOR- selv om det er en lang og seig prosess mot to store og mektige aktører. Både Elbilforeningen, Elbil 24, aktører i bilbransjen/importører og en rekke privatpersoner inkl. meg selv har i lengre tid lagt press på dem. Alle tjener på dette mener jeg, jeg tror nå at sjansene blir redusert for store feilutslag.

Jeg tipper at MOTOR redaktør Raaum er en av hovedgrunnene til at vi nå får endringen, han har tidligere flere ganger advart mot nettopp høydeprofilen. Også nå forklarer han hvorfor de nå gir etter, det er "særlig knyttet til det åpenbare faktum at utslagene blir store i det som oftest blir den aller siste fasen av testen – klatringen opp til Dovrefjell, og ikke minst, bakkene ned derfra for dem som kommer helt dit."

Det er ingen skam og snu, dette vil som sagt gagne både NAF, Motor og ikke minst leserne tror jeg. Jeg tar forsiktig av meg hatten for MOTOR og NAF i denne saken, jeg håper at dette er det som skal til for å få mer korrekte og sikre resultat slik at bilene i større grad kan sammenlignes mot hverandre på et mer sikkert grunnlag.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

SurSnasen


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA