Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Husstein

#1
Lade hjemme / Easee Lite i serie - Montert riktig?
tirsdag 09. juli 2024, klokken 14:51
Hei.

Har tidligere fått montert en eldre Easee lader og en Easee Lite i serie. Her ble det påpekt at det måtte være en egen jordfeilautomat type A mellom de ti boksene (forøvrig egen jordfeilautomat type A - 32A i sikringsskap). Har senere da også lest at det er et monteringsarbeid fra Easee med deres Easee Lite at der skal være en type A jordfeil fra sikringsskap.

Så kommer det.
Flyttet og fikk montert to Easee Lite og ba ettertrykkelig om at monteringsanvisningen måtte følges osv.
Men ser at det er brukt en 40A en-fase C sikring i sikringsskap som forsyner laderene. Der er ingen andre vern i forbindelse med de to laderene. Kan forøvrig nevne at her i dette scenarioet er det 400V inn i bolig men det er kun benyttet en-fase sikringer.

Er dette innafor? Hvis ikke hva er «godt nok» eller riktig?



#2
Model 3 / Sv: Økt forbruk etter dekkbytte/service - hva er «galt»?
søndag 22. oktober 2023, klokken 23:35
Etter mye frem og tilbake har eg blitt litt klokere og funnet svaret på mysteriet..

Det har blitt byttet flere deler i forbindelse med styring/demping, og det er også blitt utført hjulstillingskontroll. Forbruket etter denne servicen var av samme art.

Når eg nå byttet til vinterdekk (Nokian Hakkapeliitta R5) fra de nye sommerdekkene (Nokian Hakka Black 3) løste alt seg plutselig! Hakkapellitta dekkene har eg kjørt to sesonger tidligere og eg vet hvilket forbruk å forvente. Det var utrolig deilig å se at det fortsatt stemte, selv om det betyr at sommerdekkene har et skyhøyt forbruk sammenlignet.

Ca forbruk ved oppholdevær ca 10 grader:
- Sommerdekk Nokian Hakka BLack 3: ca 150Wh/km på snitt.
- Vinterdekk Nokian Hakkapeliitta R5: ca 120 Wh/km på snitt.

Mine tidligere sommerdekk (Michelin Pilot Sport 4) hadde rundt samme forbruk som Hakkapeliitta.

Det er helt ekstremt at Pilot Sport 4 og Hakka Black 3 har samme rullemotstand-klassifisering med en reell forskjell i en Model 3 på rundt 20-30% energiforbruk.

Hakka Black 3 dekkene er veldig gode å kjøre med og eg angrer ikke, men det kan jo være eg vil vurdere rullemotstand mer ved neste utskiftning av sommerdekk..
#3
Merkelig. Er «control-arm» og bæreren det samme i praksis? På min kvittering står det bare «remove and replace» og hjulstilling/«Wheel Alignment» nevnes ikke.

Sånn ellers har eg fått sjekket at forbruksklasifiseringen på dekkene skal være nærmest identisk. Ett verksted eg snakket med mente at hjulstillingskontrol ikke var relevant til en så stor økning, men eg er litt skeptisk til det.
Økningen må(?) jo skyldes økt friksjon og da forstår eg ikke annet enn st det kunne være bremser eller hjulstilling. Bremser er kontrollert men ikke hjulstilling.
Skal snakke med Tesla og et annet verksted ang hjulstilling.
#4
Sitat fra: olekvi på søndag 09. juli 2023, klokken 09:54Hva med dekktrykk, er det korrekt?

Men Tesla tok vel en firehjulskontroll etter at de byttet denne, slik at en ny burde være unødvendig?


Dekktrykk er korrekt dog kanskje en smule høyt på 3.0 bar kalde.

Aner ikke om Tesla har utført en firehjulskontroll i forbindelse med kontrolarmen, det står ikke spesifisert i app/kvittering. Tenkte eg skulle snakke med de i morgen uansett.

Må si eg skjønner ingenting, men tenker å ta en kontrol på alle hjul med justering som dere også foreslår.
Tenker dekkmann sikkert er ok til dette? De har jo avtale og rabatt ift. TOCN.

Regner jo med at forskjellige dekk har forskjellig rullemotstand, men kan aldri tenke meg et det er i denne grad. Eg tror med stor sikkerhet eg ville reagert på forbruket i de tre dagene mellom dekkskiftet og timen på SC om det var et stort avvik fra normalen.

Skal se over dekk ift. rotasjonsretning osv. som nevnt.
#5
Model 3 / Økt forbruk etter dekkbytte/service - hva er «galt»?
søndag 09. juli 2023, klokken 07:43
Hei!

Byttet nylig sommerdekk fra Michelin Pilotsport 4 til Nokian Hakka Black 3. Tre dager etter dekkbytte var bilen inne hos SC for avtalt service. Der byttet de blandet annet fremre høyre kontrolarm.

Nå i etterkant med blandet annet en lang kjøretur merker eg at forbruket plutselig er mye høyere er forventet.
På sommerstid er forbruket som regel mellom 110-130 Wh/km men nå ligger det på 150-180!

Eg har lest andre innlegg med samme problemstilling der det ble ment at bytte av f.eks. kontrolarm kan påvirke forbruket midlertidig inntil bilen kalibrerer seg selv. Har nå ventet en stund i håp om at bilen skulle kalibrere seg selv, men ingenting er endret.

Forbruket at skyhøyt i forhold til det eg er vandt med og eg tenker at nye dekk kan vel ikke bidra til en så høy økning?
Forrige ferietur var forbruk og prosjektert rekkevidde helt på bærtur og den marginen på 30% eg hadde satt meg kom til nytte!

Noen som har noen teorier eller tanker om hva som er galt og om det kan fikses?

Det kan også nevnes at under timen hos SC justerte de. Bakluka helt til hengslende var helt lishandlet(de har bestilt nye). Så nå stikker panelen til bakluka over resten sluk at det kan selvsagt også bidra til noe med «drag» og økt forbruk.

Hjelp! 😅

Skal til Danmark på langtur om ikke lenge og ønsker å få dette ordnet før det om mulig.
Vurdere hjulstillingskontroll i etterkant av servicen, men kan dette være problem/løsning?
#6
Model 3 / Sv: Forsikring model 3, hva syns dere?
onsdag 31. mai 2023, klokken 12:59
18 822,- inkl. trafikkforsikringsavgift

75% 1 år
40 0000 km

Egenandel kasko 8 000,-
Egenandel kasko 3 418,-

Tryg NITO Elbil Ekstra med maskinskade

Ikke den rimeligste.. måtte hoppe fra 25 k.km til 30 k.km til 40 k.km siste året. Det ble ca 5 000,- dyrere. Får se om eg klarer å finne noe rimeligere..
#7
Model 3 / Sv: Fremgangsmåte for å kreve omlakkering
fredag 14. april 2023, klokken 13:48
Sitat fra: Husstein på torsdag 28. april 2022, klokken 22:18Legger til i denne tråden..

Var på en av få maskinvask i kveld (uten børster selvsagt), og etterpå da eg kikket over bilen så eg to steder på den ene siden (høyre) på kanalen at det manglet lakk. Det var en blå slags klump (blå bil) som lot seg pille bort veldig lett. Nå er der to punkter som ser helt like ut som flasse-skadene lenger bak i denne tråden.
Håper det lar seg ordne uten kverulering, det virker jo som om det har gjort det for dere andre. Synd med farge som ikke matcher, er dette væerre med hvit bil enn f.eks. blå/rød?

For å følge opp min sak...

Etter besøk hos Tesla mente de det var helt klart at kanalene på begge(!) sider skulle lakkes opp igjen på garantien. Det ble aldri noen diskusjon og MPS stod for jobben og dekket også leiebil. Meget fornøyd med utfallet, spesielt at Tesla uoppfordret insisterte på å lakkere den andre siden også selv om den enda ikke hadde påvist noe problemer.

I samme slengen la eg på to lakkjobber til MPS fra noe selvforskyldte lakkriper, og en bulk fra noen andres dør.

Deilig å ha en bil uten nevneverdige skader utvendig (alltids noe steinsprut..)[/quote]
#8
Tesla / Sv: Parkerings"skader" fra bildører - Det skjer alt for ofte
fredag 10. februar 2023, klokken 13:19
Sitat fra: tornaldo på onsdag 08. februar 2023, klokken 18:10
Hvordan er folkets erfaring med bruk av sentry mode på typisk "dør i siden" merker, og bruken av det ved registrering av skade på forsikringen? Får man gjennomslag, når man har det på film, og bil og fører er identifisert? ...

Veldig kjipt!

Om du vet hvem som gjorde det, har du jo kanskje en sak.
Den ene stygge bulken vi fikk av en dør, ble selvfølgelig ikke fanget på sentry.
Kriteriet for parkeringsskade-dekning er jo ofte at man ikke vet hvem som gjorde det. Men så hvis man har høy egenandel så er jo ofte slike skader ingen vits å bruke forsikringen på.
Fikset nettopp en bulk i den horisontale knekken på døra hos MPS Micropaint. Sure penger men det ble fint i alle fall. 2000 skulle de ha (verdt å merke at det var i samband med flere andre småfiks og opplakkering av sideskjørt på garanti).

Egne tiltak etter dårlig erfaring med folk som tilsynelatende bulker deg med vilje:
- Styr unna Bygarasjen i Bergen.
- Parker alltid, hvis mulig, slik at det går opp med en plass mellom hver bil.
- Noen P-hus har noen få gode plasser som er større, kjører lengre og noen ganger til neste P-hus i sentrum for å parkere bedre.
- Parker nærmer eller mellom andre Teslaer, det virker som om de fleste Tesla-sjåfører er mer forsiktig meg lakk osv.

Hvor har du parkert når dette skjedde? Samme plass?
#9
Model 3 / Sensor for utetemp går helt bananas i minusgrader
tirsdag 10. januar 2023, klokken 10:12
Er det flere som får konsekvent overdreven temperatur under 0 ?

I fjor vår var vår LR 2021 (2020 desember utlevering) inne til service for noe småting.
Eg bet merke i at de også hadde tatt seg friheten til å bytte en temperaturføler og en trykksensor(tror eg) uoppfordret. Dette var i forbindelse med alle de som fikk problemer med klimaanlegget og varmepumpen, så eg tenkte de sikkert bare valgte å bytte sensorer på alle aktuelle biler. Helt greit, tenkte eg.
Men siden da har temperaturvisningen for utetemperatur gått helt bananas når vi kryper under 0 grader. Så lenge bilen er på, i fart eller har nylig vært i bruk insisterer den på mellom 5 og 15 grader lavere enn det er. Ofte viser den for eksempel -15 hvis det er -1/-2.
Det plager meg ikke veldig å ikke vite hva utetemperaturen er med sikkerhet via bilen, men det som merkes er at klimaanlegget kompenserer for denne fiktive utetemperaturen og kjører hardere enn nødvendig. Nå har dette bedret seg med oppdateringen ved at vifte kan kan delvis styres i auto, men likevel er det litt irriterende.
Anser det som en bagatell egentlig, har ikke tatt det opp med SC.

Men eg lurer på om det er noen andre med lignende erfaring?

Det et verdt å merke seg at temperaturvisningen før de skiftet sensorer var relativ nøyaktig.
#10
Model 3 / Masse snø kjørt inn i fronten - går det bra?
tirsdag 13. desember 2022, klokken 15:42
Noen uønskede konsekvenser av å ha «spist» snø noen hundre meter? Tenkte eg gikk klar men dengang ei 😅
#11
Slenger meg på med samme spørsmål. Hovedspørsmålet er jo om utgaven med auto-dimming faktisk fungerer bra eller om den dimmer for alt mulig den ikke skal. Er det noen som vet om det er mulig å slå av den dimminga og bruke ledbaren som et vanlig "dumt" ekstralys?
#12
Takk for mange gode tips og litt humor  :D

Eg nevnte det ikke men har også "regler" for meg selv angående parkering som ligner det dere nevner. Som det å parkere langt vekke fra andre, telle og la det være oddetall ledige plasser sideveis til neste bil osv..

Problemet tilspisser seg når man er avhengig av for eksempel parkeringshus som Bygarasjen i Bergen. Den blir nesten alltid full, og hvis ikke den er det kan du være sikker på at noen helst parkerer inntil deg likevel for å gi bilen den obligatoriske dør-kosen.

Det hender eg kjører til dyrere parkeringshus som Klostergarasjen og kjører til øverste plan der. Det virker bra egentlig, har aldri hatt problemer der.

Det er nok som dere sier også at det er ikke så lett å gjøre noe med det alltid.
Nå har lakken begynt å flasse av, så eg har fått andre ting å irritere meg over  :D
#13
Model 3 / Sv: Fremgangsmåte for å kreve omlakkering
torsdag 28. april 2022, klokken 22:18
Legger til i denne tråden..

Var på en av få maskinvask i kveld (uten børster selvsagt), og etterpå da eg kikket over bilen så eg to steder på den ene siden (høyre) på kanalen at det manglet lakk. Det var en blå slags klump (blå bil) som lot seg pille bort veldig lett. Nå er der to punkter som ser helt like ut som flasse-skadene lenger bak i denne tråden.
Håper det lar seg ordne uten kverulering, det virker jo som om det har gjort det for dere andre. Synd med farge som ikke matcher, er dette væerre med hvit bil enn f.eks. blå/rød?
#14
Sitat fra: Handyman på torsdag 28. april 2022, klokken 14:31
Leca-blokk eller lignende, samt noen treklosser under hjulopphenget fungerer utmerket.
Ikke noe poeng å gjøre det noe dyrere enn nødvendig. Risikoen for at jekken svikter er ikke stor.

Godt poeng, takk for tipset. Har en del plank så det kan funke fint å stable.

Sitat fra: Tesladude på torsdag 28. april 2022, klokken 16:05
Hvis pengene sitter løst, kan du vurdere disse  :)
https://shop.teslarati.com/products/tesla-jacks-stands-model-s-3-x-y-rennstand-red


Ja har sett på disse, genialt men koster skjorta. Om det dreide seg om noen hundrelapper ville eg nok anskaffet en sånn.
#15
Hei.

Dere som bytter hjul selv og rengjør/smører bremsedeler...

Hvordan gjør dere det med jekking, støtte/sikkerhet under arbeid?
Tenkte å gjøre det selv hjemme, men det blir jo litt lengre tid å stole på jekken alene i forhold til ved bare hjulskift.
Idéelt sett skulle eg ha satt på noe ekstra støtte for sikkerhet, men det virker jo for å være vanskelig med begrenset område for støtte.
Har sett det finnes noen lure jekkestøtter ("Jack Stand RennStand" - eller noe i den duren), men det virker ikke å være på markedet her til lands.

Noen med gode idéer?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA