Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sensor for utetemp går helt bananas i minusgrader

Startet av Husstein, tirsdag 10. januar 2023, klokken 10:12

« forrige - neste »

Husstein

Er det flere som får konsekvent overdreven temperatur under 0 ?

I fjor vår var vår LR 2021 (2020 desember utlevering) inne til service for noe småting.
Eg bet merke i at de også hadde tatt seg friheten til å bytte en temperaturføler og en trykksensor(tror eg) uoppfordret. Dette var i forbindelse med alle de som fikk problemer med klimaanlegget og varmepumpen, så eg tenkte de sikkert bare valgte å bytte sensorer på alle aktuelle biler. Helt greit, tenkte eg.
Men siden da har temperaturvisningen for utetemperatur gått helt bananas når vi kryper under 0 grader. Så lenge bilen er på, i fart eller har nylig vært i bruk insisterer den på mellom 5 og 15 grader lavere enn det er. Ofte viser den for eksempel -15 hvis det er -1/-2.
Det plager meg ikke veldig å ikke vite hva utetemperaturen er med sikkerhet via bilen, men det som merkes er at klimaanlegget kompenserer for denne fiktive utetemperaturen og kjører hardere enn nødvendig. Nå har dette bedret seg med oppdateringen ved at vifte kan kan delvis styres i auto, men likevel er det litt irriterende.
Anser det som en bagatell egentlig, har ikke tatt det opp med SC.

Men eg lurer på om det er noen andre med lignende erfaring?

Det et verdt å merke seg at temperaturvisningen før de skiftet sensorer var relativ nøyaktig.

Cato76

Jeg forsøkte meg på en klage tidligere i høst, men fikk melding om at sånn er det bare (...)
Har ikke så store avvik som deg, men det kan ta veldig lang tid fra jeg kjører ut fra en lang tunell som typisk ligger på noen pluss grader til reell temperatur viser, og ofte ligger den "reelle" måleren en del grader over hva som er riktig. For min del ser jeg på dette som en sikkerhetsrisiko, når man skal "kjøre etter forholdene", så viser bilen +4 men egentlig er det -1...
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Stig-Arne

Treghet på temperaturmåleren har det vært i evigheter på 3 og Y
Men forskjeller på 15 grader skal det ikke være.
Hadde det på min Y for en mnd siden, men det ordnet seg av seg selv og har siden det fungert som tenkt.

rlnd

Har det på min og har klagd flere ganger den har vært inne for andre ting, de sier bare de ikke greier å replikere problemet og at det er mulig det er en treghet i forhold til endringer i utetemperatur.

Jeg antar at sensoren står rett før radiatoren/fordamperen, blåser det ikke nok uteluft inn så fryser sensoren sammen med denne. Dette skjer spesielt om jeg forvarmer bilen i rundt null grader eller lavere.

Orker ikke bruke mer energi på å få det fikset.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Kim-

Det kan være treghet pga at varmepumpen er utekompensert iforhold til ute temperaturen. Min føler hang på 11 grader i ca 30 min etter å ha kjørt igjennom en ganske lang tunnel. Den gikk fra 11gr til -5 på sekundet. Jeg tipper SW
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stig-Arne

Har flere ganger lest av utetemperaturen med Scan My Tesla. Og her vises forandringer i temperaturen mye raskere enn hva de gjør på skjermen.
Så hele greia er nok programvare styrt rett og slett.
Infoen ligger der, er bare bilen som filtrerer dette.

Men har ikke sjekket med SMT når den feilen med 15 grader i forskjell dukket opp vell og merke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA