Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkerings"skader" fra bildører - Det skjer alt for ofte

Startet av Husstein, tirsdag 26. april 2022, klokken 12:21

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: Silkefot på mandag 02. mai 2022, klokken 00:28
Har vært flott med en magnetisk gummilist man kunne rulle opp, samme material som L merket. Da kunne man klasket listen på døra etter parkering så andre dører treffer den og ikke din dør 🙂 Så ruller du den sammen til neste parkering 😁
Tidligere kom jo de fleste biler med gummilist langs midten, ikke bare beskyttet den bilen mot andres dører, den var også kuttet på skrå i overlappen der døra sluttet så den stakk ut ekstra når du åpnet døra slik at andres dører heller ikke skulle bli skadet. Men et sted på veien fant noen ut at det var penere med riper og bulker enn en slik list...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rævedilter

Klykken

Grøsser når jeg ser slike ting som hun dama i Bergen. HVORFOR??
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

SitatHVORFOR?
Dettte står det noe om i artikkelen:

I noen tilfeller er slike skader på bil resultat av hevnhandlinger, men erfaringsmessig er de ofte knyttet til psykiatri, forteller han.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Ender vel med henleggelse i mangel på identifikasjon, fordi ingen tør å publisere bilder av ansiktet til kjerringa.

Mistenker faktisk noe lignende på min Y. En helt merkelig bakfra og frem-ripe KUN rett under kameraet på høyre forskjerm, slik at det neppe er med på noe sentryopptak. Starter tydelig kun på forskjermen, hadde dette vært noe naturlig er det veldig rart at det ikke er noe som helst på døra, truffet akkurat i mellom panelene og bortover.

[attachment id=0 width=800 msg=1048231]

Heldigvis gjorde 5-10 minutter med poleringsmaskinen underverker. Først ullpad med 1000 og så skumpad med 2500. Pleier avslutte med 3800, men var mest opptatt av å se om den forsvant, og man skal være godt over snittet om man finner den igjen, uten å vite om den, nå.

[attachment id=1 width=800 msg=1048231]

Klykken

Litt på sidelinjen, men ville absolutt vasket bilen godt og fjernet alt av støv før jeg satte poleringsmaskina på lakken. :S
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Motorwatt

Det kan bli verre: Jeg hadde en BMW 730d som var 3 måneder gammel da den ble ramponert. Parkerte natten over på en plass hvor det stod et titalls biler. Da jeg hentet bilen neste dag hadde to ungdommer (overvåkningskamera viste dette, men de kunne ikke gjenkjennes) hoppet opp og ned på tak og panser. For nytt tak og panser kom regningen på 122.000.-. (dekket av forsikring).
Tesla S75D - 09/2018

tornaldo

Hvordan er folkets erfaring med bruk av sentry mode på typisk "dør i siden" merker, og bruken av det ved registrering av skade på forsikringen? Får man gjennomslag, når man har det på film, og bil og fører er identifisert?

En fører vil jo kunne hevde at selv om man på film ser at døren ligger inntil min bil når vedkommende går inn/ut, kan teoretisk sett skaden ha kommet fra en annen bil, på et annet tidspunkt.

Grunnen til jeg spør, er at jeg siste 4 uker med parkering i parkeringshus, har fått hele 3 merker etter ulike dører, alle fanget på film. Det er ikke store skadene, men vil GARANTERT synes godt når sol og sommer igjen kommer tilbake, og bilen fremstår oftere blank og ren enn nå i vintermørket. Har både hendelsene på film, samt tatt bilde umiddelbart etter jeg oppdaget det, og i et par av tilfellene har bilen ved siden av fortsatt stått parkert.

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

tornaldo

[attachment id=1 msg=1090597]
[attachment id=2 msg=1090597]
[attachment id=3 msg=1090597]
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Silkefot

Selvfølgelig noen som har tenkt en løsning på dette, bare husk at S og X har aluminium i dørene og at bilen kanskje bør være nogenlunde ren når du bruker dette:

https://www.smartasaker.no/no/magnetisk-dorbeskyttelse-til-bilen?gclid=CjwKCAiArY2fBhB9EiwAWqHK6oy0xkMrETC7mtQ1lhqphQDHcDjMx-7nCWvYv_9BBY-ILVqeEya0kBoCbWcQAvD_BwE
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Electric cars in Norway

Tornaldo, uffoguff.. der der var ikke gøy.

Har du sett den videoen der TeslaBjørn konfronterte de som bulket bilen hans på parkeringsplassen for noen år siden... den er veldig bra! Søk den opp på TB sin YT kanal.

Kjør på og gjør det samme. Start med en hyggelig og sakelig sms til den som skadet bilen og be om et møte eller tlf samtale. Ikke si noe om filmen du har før de har sagt unnskyld....for det å starte med å si du har det på film....det virker så konfronterende... Da betaler de sikkert egenandel på forsikringen eller vil gjøre en annen bedre avtale med deg. Dersom de nekter etter alt dette så blir det mer vanskelig....men det kan du jo overlate til ditt forsikringsselskap å finne ut av... de har en hjelpe plikt ovenfor deg og de har juridisk tilgang også...

cstromme

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 08. februar 2023, klokken 22:29
Har du sett den videoen der TeslaBjørn konfronterte de som bulket bilen hans på parkeringsplassen for noen år siden... den er veldig bra! Søk den opp på TB sin YT kanal.

Har scrollet meg gjennom alle videoene hans nå og ikke funnet den. Husker du hva den het?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA