Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økt forbruk etter dekkbytte/service - hva er «galt»?

Startet av Husstein, søndag 09. juli 2023, klokken 07:43

« forrige - neste »

Husstein

Hei!

Byttet nylig sommerdekk fra Michelin Pilotsport 4 til Nokian Hakka Black 3. Tre dager etter dekkbytte var bilen inne hos SC for avtalt service. Der byttet de blandet annet fremre høyre kontrolarm.

Nå i etterkant med blandet annet en lang kjøretur merker eg at forbruket plutselig er mye høyere er forventet.
På sommerstid er forbruket som regel mellom 110-130 Wh/km men nå ligger det på 150-180!

Eg har lest andre innlegg med samme problemstilling der det ble ment at bytte av f.eks. kontrolarm kan påvirke forbruket midlertidig inntil bilen kalibrerer seg selv. Har nå ventet en stund i håp om at bilen skulle kalibrere seg selv, men ingenting er endret.

Forbruket at skyhøyt i forhold til det eg er vandt med og eg tenker at nye dekk kan vel ikke bidra til en så høy økning?
Forrige ferietur var forbruk og prosjektert rekkevidde helt på bærtur og den marginen på 30% eg hadde satt meg kom til nytte!

Noen som har noen teorier eller tanker om hva som er galt og om det kan fikses?

Det kan også nevnes at under timen hos SC justerte de. Bakluka helt til hengslende var helt lishandlet(de har bestilt nye). Så nå stikker panelen til bakluka over resten sluk at det kan selvsagt også bidra til noe med «drag» og økt forbruk.

Hjelp! 😅

Skal til Danmark på langtur om ikke lenge og ønsker å få dette ordnet før det om mulig.
Vurdere hjulstillingskontroll i etterkant av servicen, men kan dette være problem/løsning?

vinterdekk

Jeg ville vurdert firhjulskontroll etter dekkbytte jeg også. Det kan påvirke forbruk i positiv retning.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

olekvi

Hva med dekktrykk, er det korrekt?

Jeg kan ikke skjønne hva bilen skal "kalibrere" etter bytte av en kontrollarm? Men Tesla tok vel en firehjulskontroll etter at de byttet denne, slik at en ny burde være unødvendig?
'19 TM3P

daktari

Er dekkene retningsbestemt og montert "bak/frem"?

Skjønner ikke hvorfor ny kontrollarm skal påvirke forbruk m.m. hjulstillingen er helt koko.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 09. juli 2023, klokken 13:19Er dekkene retningsbestemt og montert "bak/frem"?

Skjønner ikke hvorfor ny kontrollarm skal påvirke forbruk m.m. hjulstillingen er helt koko.
Sommerdekk er vanligvis ikke retningsbestemte, men har innside og utside. Så selvfølgelig noe å sjekke.

Men 4hjulskontroll ville jeg tatt ASAP. Ellers ser du fort på fire nye dekk også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Husstein

Sitat fra: olekvi på søndag 09. juli 2023, klokken 09:54Hva med dekktrykk, er det korrekt?

Men Tesla tok vel en firehjulskontroll etter at de byttet denne, slik at en ny burde være unødvendig?

Dekktrykk er korrekt dog kanskje en smule høyt på 3.0 bar kalde.

Aner ikke om Tesla har utført en firehjulskontroll i forbindelse med kontrolarmen, det står ikke spesifisert i app/kvittering. Tenkte eg skulle snakke med de i morgen uansett.

Må si eg skjønner ingenting, men tenker å ta en kontrol på alle hjul med justering som dere også foreslår.
Tenker dekkmann sikkert er ok til dette? De har jo avtale og rabatt ift. TOCN.

Regner jo med at forskjellige dekk har forskjellig rullemotstand, men kan aldri tenke meg et det er i denne grad. Eg tror med stor sikkerhet eg ville reagert på forbruket i de tre dagene mellom dekkskiftet og timen på SC om det var et stort avvik fra normalen.

Skal se over dekk ift. rotasjonsretning osv. som nevnt.

olekvi

På min kvittering etter bytte av bærearmer foran så står det "Four Wheel Alignment Check and Adjust" og han som ringte meg for å fortelle at bilen var ferdig og klar til henting fortalte meg også at de hadde tatt firehjulskontroll.  Litt rart om det skal være ulik praksis på de ulike servicesenterene rundt dette.
'19 TM3P

Husstein

Merkelig. Er «control-arm» og bæreren det samme i praksis? På min kvittering står det bare «remove and replace» og hjulstilling/«Wheel Alignment» nevnes ikke.

Sånn ellers har eg fått sjekket at forbruksklasifiseringen på dekkene skal være nærmest identisk. Ett verksted eg snakket med mente at hjulstillingskontrol ikke var relevant til en så stor økning, men eg er litt skeptisk til det.
Økningen må(?) jo skyldes økt friksjon og da forstår eg ikke annet enn st det kunne være bremser eller hjulstilling. Bremser er kontrollert men ikke hjulstilling.
Skal snakke med Tesla og et annet verksted ang hjulstilling.

olekvi

Ja, det er det samme.  På kvitteringen min står det "Control Arm - Upper - Front - Pair(Remove and Replace)" forøvrig.
'19 TM3P

Radial

Tesla har en guide i service manualen for NÅR de skal utfør 4hjulskontroll/justering, og øvre bærearm er isolert sett ikke rn del av dette.

Men om noen demonterer noe annet for å bytte øvre bærearm , da blir det noe annet...men da må vedkommende ha hodet på rett plass.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Helge

Jeg erfarer ikke så veldig stor forandring i forbruk som antydet her, men jeg opplever også utvilsomt en økning i forbruk etter bytte fra nesten utslitte Michelin til nye Goodyear (nøyaktig samme dimensjoner). Rett etter dekkbytte kjørte jeg 57 mil fra Nordvestlandet til Oslo - en tur jeg har kjørt flere ganger på Michelin dekkene og forbruket gikk opp såpass at jeg var i tvil om jeg ville nå min "vanlige" hurtigladestasjon og kom frem med bare 6 % i stedet for 11 til 15 som jeg har gjort før.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Husstein

Etter mye frem og tilbake har eg blitt litt klokere og funnet svaret på mysteriet..

Det har blitt byttet flere deler i forbindelse med styring/demping, og det er også blitt utført hjulstillingskontroll. Forbruket etter denne servicen var av samme art.

Når eg nå byttet til vinterdekk (Nokian Hakkapeliitta R5) fra de nye sommerdekkene (Nokian Hakka Black 3) løste alt seg plutselig! Hakkapellitta dekkene har eg kjørt to sesonger tidligere og eg vet hvilket forbruk å forvente. Det var utrolig deilig å se at det fortsatt stemte, selv om det betyr at sommerdekkene har et skyhøyt forbruk sammenlignet.

Ca forbruk ved oppholdevær ca 10 grader:
- Sommerdekk Nokian Hakka BLack 3: ca 150Wh/km på snitt.
- Vinterdekk Nokian Hakkapeliitta R5: ca 120 Wh/km på snitt.

Mine tidligere sommerdekk (Michelin Pilot Sport 4) hadde rundt samme forbruk som Hakkapeliitta.

Det er helt ekstremt at Pilot Sport 4 og Hakka Black 3 har samme rullemotstand-klassifisering med en reell forskjell i en Model 3 på rundt 20-30% energiforbruk.

Hakka Black 3 dekkene er veldig gode å kjøre med og eg angrer ikke, men det kan jo være eg vil vurdere rullemotstand mer ved neste utskiftning av sommerdekk..

OlaM

Interessant! Nok en spiker i kisten for de klassifiseringene for min del.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA