Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Alpha

#1
Hvordan endte denne saken?
#2
Model S / Sv: Forsikring P85D?
torsdag 22. januar 2015, klokken 04:29
5292,- hos Storebrand for P85D. Ikke så ille det, 1000,- billigere enn 911 Turboen.
(75% mer enn 6 år, 8000km, 8000,- i egenandel, 34 år, Tromsø)
#3
Sitat fra: Haldenser på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:47
Tror du missforstår. Jeg er absolutt ikke imot biler med bra effekt, og setter selv pris på muligheten for rask og kontrollert forbikjøring samt innfletting i køer/kryss osv. Men det å diskutere 0-100 tider og hvor mange tideler raskere osv her i Norge er meningsløst. Ja du kan skyte fart fra 0-50 i enkelte kryss om trafikken tillater det, men håper ikke dette er årsaken til at du kjøper en Model S?
Holder du på med banekjøring så får du sikkert valuta for pengene, men det gjør vel de færreste her.
Tesla Model S er en tøff bil med imponerende ytelse, men til banekjøring er den ubrukelig. :)
#4
Sitat fra: Dennis på onsdag 17. desember 2014, klokken 22:29
Regner med D utgaven har regen på motoren foran?
Jepp, P85D kjører regen både foran og bak.

Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 22:59
Hei 4x4 biter seg fast og klorer seg oppover. Men i nedoverbakker og ved oppbremsinger OPS . Da er det kun dekkene som bestemmer. Nødløsning er å gi gass og bare styre deg ut av situasjonen om du kan........
Ja det er mange som har gått i den fella, glemt at en bil med 4wd ikke bremser noe bedre enn andre driftskonfigurasjoner.
#5
Sitat fra: cyber på onsdag 17. desember 2014, klokken 16:14
Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 15:11
Det har du faktisk delvis rett i og jeg til tider helt feil i det innlegget.
Model S har åpen diff ja, men er ikke diffbrems på bakakselen på 911 Turboen jeg kjører nå heller.

Det vitner om en optimistisk livsinnstilling når man uttaler seg om ting man ikke vet og deretter gir irettesetteren "delvis rett" og eget tøv "til tider feil". :D

Det har vel skjedd noe med 911 Turbo siden (1)996 også.... 8)
Både "delvis rett" og "til tider helt feil" er begge korrekte observasjoner. Send gjerne en PM om du vil diskutere det videre, tror vi skal la være å plage resten av forumet med fliseproduksjon.

911 Turbo har gått fra ekstremt avansert (964 i 1989 med mye teknologi fra 959) til veldig basic (viscoseclutch) tilbake til elektronisk styrt 4wd (som Borg Warner ITm 3e). Sammenhengen mellom 1996 og 996 ser jeg ikke.
#6
Sitat fra: Dennis på onsdag 17. desember 2014, klokken 15:21
Noen som har sjekket om man skrur av TC og gir gass på feks vått føre og kjører rett fram om den bare spinner på et hjul da?
Med TC på skal den vel ideelt sett ikke spinne i det hele tatt?
#7
Sitat fra: cyber på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:45
Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:22
Det er mange år siden alle fikk Haldex. Det er samme system i "mann med hatt"-bilene som S og RS, bare programert annerledes. Faktisk er det veldig bra jobba av markedsavdelingen til Audi å fortsatt klare å skape en illusjon om at Quattro er så bra på framkommelighet.
Tøv.
Alt Audi med langsgående motor er quattro ( 40/60 og sportsdifferensial-opsjon );
alt med tverrstilt motor er Haldex.
Det har du faktisk delvis rett i og jeg til tider helt feil i det innlegget. Audi klasker Quattro-logoen på alt, så drivverket kan like gjerne være Haldex. Trodde de gikk over til Haldex på alt da de skulle forlate Torsen i 2010, men ser ut som de har utvikla en egen låsende diff som kan gi opptil 70% foran og 85% bak. R8 bruker viskoseclutch og er noe helt annet.

Model S har åpen diff ja, men er ikke diffbrems på bakakselen på 911 Turboen jeg kjører nå heller. Og den spinner lett løs begge bak, selv med 315 bakhjul (og deretter alle fire. Den er satt opp til 5% foran, og 95% bak i utgangspunktet, men kan fordele opptil 40% foran). Det er nok mengden krefter som gjør at ikke bare ett hjul spinner, som på Model S også. Godt eksempel:

Hvordan er Model S når det er virkelig glatt? Tenker på at regnereringen av krefter bare fungerer på bakhjula, som dermed kan bli som å dra litt i håndbrekket på en "vanlig" bil?
#8
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. desember 2014, klokken 08:14

Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 04:34
Antar det er grunnen til at vanlige 4wd-biler trekker 50/50, men hvis du f.eks går opp til en S eller RS modell fra Audi så trekker den mer bak.

Mange Audier som har 60/40 fordeling som ikke er S eller RS. Alle som ikke har Haldex mener jeg.

Det er mange år siden alle fikk Haldex. Det er samme system i "mann med hatt"-bilene som S og RS, bare programert annerledes. Faktisk er det veldig bra jobba av markedsavdelingen til Audi å fortsatt klare å skape en illusjon om at Quattro er så bra på framkommelighet. Svenskene i Haldex (som nå riktig nok er eid av amerikanske BorgWarner) leverer til alle i VW-gruppen, som betyr VW med 4Motion, Skoda med 4x4, Bugatti Veyron & Lamborghini(!!), videre til alt av Volvo naturligvis, Ford små-SUV, Saab, Opel, lekebilene til Land Rover (Evoque og Freelander), osv osv. I praksis kan man si at en Opel "Sitter som Quattro", systemet er det samme ;)


Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. desember 2014, klokken 08:57
Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 04:34
P85D derimot er jo et enda råere beist, og 0-100 på 3,4 krever ganske mye penger for å slå. 911 Turbo av siste generasjon med Sport Chrono gjør f.eks jobben, men den koster fra 2,2 mill... Interessert i å kjøpe en P85D? Ja, jeg er vel egentlig det. Og nei, det er ikke primært for vinterveiene i Tromsø ;)
Behold 911'n med mindre det er lyskryss-racing du skal bruke den til. TMS har fortsatt til gode å overbevise på bane. Vekten er et kjempeproblem, det samme er motorer som går i safe-modus pga varme etter noen minutter.
Nei det er helt andre årsaker til å kjøpe Tesla. En Model S veier såpass mye at kreftene til tross, den blir grådig frakjørt av biler med langt mindre krefter på bane så det er ikke spesielt interessant. Heldigvis får man Porscher fra 100 tusen til 3200 tusen så det går an å ha en Tesla til daglig og en litt rimeligere Porsche til fest ;)
#9
Model S / Sv: Bytte av DU på garanti - veldig lang avstand
onsdag 17. desember 2014, klokken 05:37
Hva om man bor i Tromsø og nærmeste Tesla-senter er i Trondheim..?
#10
Sitat fra: Dennis på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:21
Når P85D blir tilgjengelig for prøvekjøring tror jeg mange flere vil bestille :P

Tipper det er få Model S eiere som har sitti på med spreke 4wd biler som feks 911 turbo, Nissan Gtr osv.
Så de vet ikke hva de går glipp av når det kommer til brutaliteten som er når en sprek 4wd akselererer fra stillestående og hvor kjapt det kommer seg framover uansett om det er vått eller snø.
Eneste ulempen er at man kan fort miste litt følelsen på hvor glatt det faktisk er, og hvis man plutselig må bremse og kommer i litt stort fart hjelper ikke 4wd noe ;)

0-100 på 4 sek på slapseføre med P85D :)

Jeg har en 911 Turbo med endel over 500hk (og 4wd) så jeg kjenner følelsen godt. Så med unntak av den øyeblikkelige responsen var det ikke så mye annet med ytelsen som imponerte med Model S da jeg prøvde den. Kommentarer fra Ola "ny tesla-eier" Nordmann om "en helt siiiinnsyk yyytelse!!!" har jeg syntes var ganske festlig egentlig, det finnes alltid en raskere bil. Siden mannen i passasjersetet da jeg testet Model S jobbet i Tesla forble traction control aktivert så skal ikke uttale meg om hvordan den er når den logrer med halen. Den er tung, som ikke taler til sin fordel, men til gjengjeld er jeg jo vant til en bil der vekta henger ut bak bakakselen som heller ikke er spesielt lett å håndtere.

P85D derimot er jo et enda råere beist, og 0-100 på 3,4 krever ganske mye penger for å slå. 911 Turbo av siste generasjon med Sport Chrono gjør f.eks jobben, men den koster fra 2,2 mill... Interessert i å kjøpe en P85D? Ja, jeg er vel egentlig det. Og nei, det er ikke primært for vinterveiene i Tromsø ;)


Et annet viktig poeng jeg ikke fant svar på i farta er hvordan Tesla programmerer kreftene. Strøyper de bakmotoren for å gi 50/50 fordeling i kraft mellom for og bakaksel eller lar de den være sterkere på hekken enn foran? Sistnevnte er helt klart å foretrekke, men for "mannen i gata" er vel 50/50 "tryggere". Antar det er grunnen til at vanlige 4wd-biler trekker 50/50, men hvis du f.eks går opp til en S eller RS modell fra Audi så trekker den mer bak.
#11
Model S / Sv: Dekk og felger
tirsdag 05. november 2013, klokken 15:28
Som er irrelevant for et godt vinterdekk, men som føre til en rød F på dekket, og altså: Et misvisende bilde.
#12
Model S / Sv: Dekk og felger
tirsdag 05. november 2013, klokken 14:59
Sitat fra: petersv på tirsdag 05. november 2013, klokken 14:08
Så denne i dag, har ikke sett den før, men har kanskje vært der en stund?

http://www.teslamotors.com/en_EU/models/tyrelabelling

Ikke så mye nytt, men grei sammenlikning.
Men dessverre totalt meningsløs på nordiske vinterdekk.
#13
Model S / Sv: Dekk og felger
lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:24
Sitat fra: Stiania79 på fredag 25. oktober 2013, klokken 15:21
Sitat fra: krister461 på onsdag 16. oktober 2013, klokken 12:08
Spørsmål: Om jeg kjøper nye felger til sommerdekkene, vil det være en smal sak å også flytte over dekktrykksensorene til nye felger?

Og, vil jeg få noe for de standard 19'' på finn.no mon tro? :)

...husk at nav åpningen til Tesla er relativt liten så den passer så vidt jeg vet ikke på veldig mange biler så de fleste potensielle kjøper vil nok være TESLA model S eiere. Dog, sikkert greit med en reserve felg så sikkert ikke umulig å selge iallefall en og en... vil tro rundt kr 2000 + per felg er en grei deal.

Liten navåpning er jo bra, da passer langt flere felger. Felger som har større navåpning bruker man bare en plastspacer i.
#14
Model S / Sv: Dekk og felger
onsdag 02. oktober 2013, klokken 16:52
Sitat fra: fonberg på onsdag 02. oktober 2013, klokken 15:48
TPMS er vel ikke påbudt i Norge?
Nei, men irriterende at bilen gnåler om at den ikke har kontakt med sensorene.
#15
Model S / Sv: Dekk og felger
søndag 29. september 2013, klokken 23:50
Sitat fra: jonasdig på søndag 29. september 2013, klokken 23:26
Ser Biltema kommer med TPMS sensorer til 999kr. Vil de passe til Tesla?

Se side 60 i denne katalogen http://biltema.ecbook.se/biltema/k130/nO/
Vil tro kommunikasjonen er proprietær så Teslaen vil neppe snakke med disse sensorene. Dessuten, og enda viktigere: Dette er sensorer som ikke monteres inni dekket, men skrues på ventilene.
Verdens råeste elektriske bil og en av de mest linjelekre sedanene på planeten, 19 eller 21 toms hjul, og så noen grusomme klumper av no Biltema-greier skrudd på ventilene... Dårlig ide.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA