Hvordan endte denne saken?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Haldenser på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:47Tesla Model S er en tøff bil med imponerende ytelse, men til banekjøring er den ubrukelig.
Tror du missforstår. Jeg er absolutt ikke imot biler med bra effekt, og setter selv pris på muligheten for rask og kontrollert forbikjøring samt innfletting i køer/kryss osv. Men det å diskutere 0-100 tider og hvor mange tideler raskere osv her i Norge er meningsløst. Ja du kan skyte fart fra 0-50 i enkelte kryss om trafikken tillater det, men håper ikke dette er årsaken til at du kjøper en Model S?
Holder du på med banekjøring så får du sikkert valuta for pengene, men det gjør vel de færreste her.
Sitat fra: Dennis på onsdag 17. desember 2014, klokken 22:29Jepp, P85D kjører regen både foran og bak.
Regner med D utgaven har regen på motoren foran?
Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 22:59Ja det er mange som har gått i den fella, glemt at en bil med 4wd ikke bremser noe bedre enn andre driftskonfigurasjoner.
Hei 4x4 biter seg fast og klorer seg oppover. Men i nedoverbakker og ved oppbremsinger OPS . Da er det kun dekkene som bestemmer. Nødløsning er å gi gass og bare styre deg ut av situasjonen om du kan........
Sitat fra: cyber på onsdag 17. desember 2014, klokken 16:14Både "delvis rett" og "til tider helt feil" er begge korrekte observasjoner. Send gjerne en PM om du vil diskutere det videre, tror vi skal la være å plage resten av forumet med fliseproduksjon.Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 15:11
Det har du faktisk delvis rett i og jeg til tider helt feil i det innlegget.
Model S har åpen diff ja, men er ikke diffbrems på bakakselen på 911 Turboen jeg kjører nå heller.
Det vitner om en optimistisk livsinnstilling når man uttaler seg om ting man ikke vet og deretter gir irettesetteren "delvis rett" og eget tøv "til tider feil".
Det har vel skjedd noe med 911 Turbo siden (1)996 også....
Sitat fra: Dennis på onsdag 17. desember 2014, klokken 15:21Med TC på skal den vel ideelt sett ikke spinne i det hele tatt?
Noen som har sjekket om man skrur av TC og gir gass på feks vått føre og kjører rett fram om den bare spinner på et hjul da?
Sitat fra: cyber på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:45Det har du faktisk delvis rett i og jeg til tider helt feil i det innlegget. Audi klasker Quattro-logoen på alt, så drivverket kan like gjerne være Haldex. Trodde de gikk over til Haldex på alt da de skulle forlate Torsen i 2010, men ser ut som de har utvikla en egen låsende diff som kan gi opptil 70% foran og 85% bak. R8 bruker viskoseclutch og er noe helt annet.Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:22Tøv.
Det er mange år siden alle fikk Haldex. Det er samme system i "mann med hatt"-bilene som S og RS, bare programert annerledes. Faktisk er det veldig bra jobba av markedsavdelingen til Audi å fortsatt klare å skape en illusjon om at Quattro er så bra på framkommelighet.
Alt Audi med langsgående motor er quattro ( 40/60 og sportsdifferensial-opsjon );
alt med tverrstilt motor er Haldex.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. desember 2014, klokken 08:14Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 04:34
Antar det er grunnen til at vanlige 4wd-biler trekker 50/50, men hvis du f.eks går opp til en S eller RS modell fra Audi så trekker den mer bak.
Mange Audier som har 60/40 fordeling som ikke er S eller RS. Alle som ikke har Haldex mener jeg.
Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. desember 2014, klokken 08:57Nei det er helt andre årsaker til å kjøpe Tesla. En Model S veier såpass mye at kreftene til tross, den blir grådig frakjørt av biler med langt mindre krefter på bane så det er ikke spesielt interessant. Heldigvis får man Porscher fra 100 tusen til 3200 tusen så det går an å ha en Tesla til daglig og en litt rimeligere Porsche til festSitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 04:34Behold 911'n med mindre det er lyskryss-racing du skal bruke den til. TMS har fortsatt til gode å overbevise på bane. Vekten er et kjempeproblem, det samme er motorer som går i safe-modus pga varme etter noen minutter.
P85D derimot er jo et enda råere beist, og 0-100 på 3,4 krever ganske mye penger for å slå. 911 Turbo av siste generasjon med Sport Chrono gjør f.eks jobben, men den koster fra 2,2 mill... Interessert i å kjøpe en P85D? Ja, jeg er vel egentlig det. Og nei, det er ikke primært for vinterveiene i Tromsø
Sitat fra: Dennis på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:21Jeg har en 911 Turbo med endel over 500hk (og 4wd) så jeg kjenner følelsen godt. Så med unntak av den øyeblikkelige responsen var det ikke så mye annet med ytelsen som imponerte med Model S da jeg prøvde den. Kommentarer fra Ola "ny tesla-eier" Nordmann om "en helt siiiinnsyk yyytelse!!!" har jeg syntes var ganske festlig egentlig, det finnes alltid en raskere bil. Siden mannen i passasjersetet da jeg testet Model S jobbet i Tesla forble traction control aktivert så skal ikke uttale meg om hvordan den er når den logrer med halen. Den er tung, som ikke taler til sin fordel, men til gjengjeld er jeg jo vant til en bil der vekta henger ut bak bakakselen som heller ikke er spesielt lett å håndtere.
Når P85D blir tilgjengelig for prøvekjøring tror jeg mange flere vil bestille
Tipper det er få Model S eiere som har sitti på med spreke 4wd biler som feks 911 turbo, Nissan Gtr osv.
Så de vet ikke hva de går glipp av når det kommer til brutaliteten som er når en sprek 4wd akselererer fra stillestående og hvor kjapt det kommer seg framover uansett om det er vått eller snø.
Eneste ulempen er at man kan fort miste litt følelsen på hvor glatt det faktisk er, og hvis man plutselig må bremse og kommer i litt stort fart hjelper ikke 4wd noe
0-100 på 4 sek på slapseføre med P85D
Sitat fra: petersv på tirsdag 05. november 2013, klokken 14:08Men dessverre totalt meningsløs på nordiske vinterdekk.
Så denne i dag, har ikke sett den før, men har kanskje vært der en stund?
http://www.teslamotors.com/en_EU/models/tyrelabelling
Ikke så mye nytt, men grei sammenlikning.
Sitat fra: Stiania79 på fredag 25. oktober 2013, klokken 15:21Sitat fra: krister461 på onsdag 16. oktober 2013, klokken 12:08
Spørsmål: Om jeg kjøper nye felger til sommerdekkene, vil det være en smal sak å også flytte over dekktrykksensorene til nye felger?
Og, vil jeg få noe for de standard 19'' på finn.no mon tro?
...husk at nav åpningen til Tesla er relativt liten så den passer så vidt jeg vet ikke på veldig mange biler så de fleste potensielle kjøper vil nok være TESLA model S eiere. Dog, sikkert greit med en reserve felg så sikkert ikke umulig å selge iallefall en og en... vil tro rundt kr 2000 + per felg er en grei deal.
Sitat fra: fonberg på onsdag 02. oktober 2013, klokken 15:48Nei, men irriterende at bilen gnåler om at den ikke har kontakt med sensorene.
TPMS er vel ikke påbudt i Norge?
Sitat fra: jonasdig på søndag 29. september 2013, klokken 23:26Vil tro kommunikasjonen er proprietær så Teslaen vil neppe snakke med disse sensorene. Dessuten, og enda viktigere: Dette er sensorer som ikke monteres inni dekket, men skrues på ventilene.
Ser Biltema kommer med TPMS sensorer til 999kr. Vil de passe til Tesla?
Se side 60 i denne katalogen http://biltema.ecbook.se/biltema/k130/nO/