Den viktigste grunnen til at jeg har bestilt 4-hjulstrekk...

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 16. desember 2014, klokken 12:06

« forrige - neste »

Jærbuen

Helt enig, hadde ikke kjøpt P uten 4wd.

Har hatt P+ lånebil med R2 dekk nå, får overhode ikke utnyttet det lille ekstra ift S'en min.
Så nå kan jeg slå meg til ro med at jeg gjorde det riktige valget.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Alpha

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. desember 2014, klokken 08:14

Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 04:34
Antar det er grunnen til at vanlige 4wd-biler trekker 50/50, men hvis du f.eks går opp til en S eller RS modell fra Audi så trekker den mer bak.

Mange Audier som har 60/40 fordeling som ikke er S eller RS. Alle som ikke har Haldex mener jeg.

Det er mange år siden alle fikk Haldex. Det er samme system i "mann med hatt"-bilene som S og RS, bare programert annerledes. Faktisk er det veldig bra jobba av markedsavdelingen til Audi å fortsatt klare å skape en illusjon om at Quattro er så bra på framkommelighet. Svenskene i Haldex (som nå riktig nok er eid av amerikanske BorgWarner) leverer til alle i VW-gruppen, som betyr VW med 4Motion, Skoda med 4x4, Bugatti Veyron & Lamborghini(!!), videre til alt av Volvo naturligvis, Ford små-SUV, Saab, Opel, lekebilene til Land Rover (Evoque og Freelander), osv osv. I praksis kan man si at en Opel "Sitter som Quattro", systemet er det samme ;)

Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. desember 2014, klokken 08:57
Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 04:34
P85D derimot er jo et enda råere beist, og 0-100 på 3,4 krever ganske mye penger for å slå. 911 Turbo av siste generasjon med Sport Chrono gjør f.eks jobben, men den koster fra 2,2 mill... Interessert i å kjøpe en P85D? Ja, jeg er vel egentlig det. Og nei, det er ikke primært for vinterveiene i Tromsø ;)
Behold 911'n med mindre det er lyskryss-racing du skal bruke den til. TMS har fortsatt til gode å overbevise på bane. Vekten er et kjempeproblem, det samme er motorer som går i safe-modus pga varme etter noen minutter.
Nei det er helt andre årsaker til å kjøpe Tesla. En Model S veier såpass mye at kreftene til tross, den blir grådig frakjørt av biler med langt mindre krefter på bane så det er ikke spesielt interessant. Heldigvis får man Porscher fra 100 tusen til 3200 tusen så det går an å ha en Tesla til daglig og en litt rimeligere Porsche til fest ;)

cyber

Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:22
Det er mange år siden alle fikk Haldex. Det er samme system i "mann med hatt"-bilene som S og RS, bare programert annerledes. Faktisk er det veldig bra jobba av markedsavdelingen til Audi å fortsatt klare å skape en illusjon om at Quattro er så bra på framkommelighet.
Tøv.
Alt Audi med langsgående motor er quattro ( 40/60 og sportsdifferensial-opsjon );
alt med tverrstilt motor er Haldex.

Dennis

Sitat fra: cyber på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:45
Det er mange år siden alle fikk Haldex. Det er samme system i "mann med hatt"-bilene som S og RS, bare programert annerledes. Faktisk er det veldig bra jobba av markedsavdelingen til Audi å fortsatt klare å skape en illusjon om at Quattro er så bra på framkommelighet.
Tøv.
Alt Audi med langsgående motor er quattro ( 40/60 og sportsdifferensial-opsjon );

Er slik jeg i hovedsak også har forstått det. Så feks Audi A1 og A3 har Haldex, og Audi A4 og oppover har Quattro (Torsen). Men tror faktisk Audi R8 også har Haldex siden det er det Lamborghini bruker.

Det er stor forskjell på de forskjellige 4wd systemene, det eldre Haldex systemet som bla Volvo har er skikkelig dårlig. Og det samme kan sies om Honda crv, Rav4 og de fleste andre typer by suv som bare har jalla 4wd som ikke klarer å overføre nok kraft bak hvis hjulene foran ikke har noe grep.

TorAtle

Sitat fra: Dennis på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:54
Det er stor forskjell på de forskjellige 4wd systemene, det eldre Haldex systemet som bla Volvo har er skikkelig dårlig. Og det samme kan sies om Honda crv, Rav4 og de fleste andre typer by suv som bare har jalla 4wd som ikke klarer å overføre nok kraft bak hvis hjulene foran ikke har noe grep.

Slik sett er to uavhengige drivverk som Tesla D har et steg fremover. Jeg regner med at det sitter åpne differ både foran og bak, så den vil fortsatt ha problemer hvis feks begge hjulene på venstre side ikke har grep. Løses når Tesla Q kommer.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Dennis

Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:58
Sitat fra: Dennis på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:54

Slik sett er to uavhengige drivverk som Tesla D har et steg fremover. Jeg regner med at det sitter åpne differ både foran og bak, så den vil fortsatt ha problemer hvis feks begge hjulene på venstre side ikke har grep. Løses når Tesla Q kommer.

Den "jukser" seg vel til limited slip funksjonalitet ved å bruke bremsene. Og ser ut til å fungere bedre enn på mange andre biler. For har ikke sett noe en hjuls børning på P85 enda :P
85D har også en knapp for å aktivere noe som kalles slip start, den er for å hjelpe hvis man sitter fast i snø feks. Tipper at når man bruker den så brukes bremsene aktivt foran også for å få hjulene foran til å dra likt, noe som funker dårlig under normal kjøring.

Hadde den ikke hatt noe hjelpe systemer så hadde bilen pga åpen diff bare stått å spunnet på et hjul der grepet er dårligst.
Så de fleste biler er i realitetet 1wd når det er glatt, og billige 4wd biler er ofte 2wd, spinner på et bakhjul og et foran :P

Muffinman

Sitat fra: Dennis på onsdag 17. desember 2014, klokken 14:11
For har ikke sett noe en hjuls børning på P85 enda :P
Den har en helt åpen diff uten noen slags form for "juksehjelp". Det at den drar løs begge hjul skyldes i hovedsak rå kraft. Prøver man f.eks. å drifte med bilen fungerer det ikke så bra fordi den spinner mest på et hjul.

Dennis

Sitat fra: Muffinman på onsdag 17. desember 2014, klokken 14:31
Sitat fra: Dennis på onsdag 17. desember 2014, klokken 14:11
For har ikke sett noe en hjuls børning på P85 enda :P
Den har en helt åpen diff uten noen slags form for "juksehjelp". Det at den drar løs begge hjul skyldes i hovedsak rå kraft. Prøver man f.eks. å drifte med bilen fungerer det ikke så bra fordi den spinner mest på et hjul.

Har ingenting å si hvor mye kraft der er, gjør det jo bare verre :P
Med en åpen diff så mister man framdrift hvis et hjul ikke har grep.
Så da må man enten ha elektronikk som hjelper med bremsene eller så må man ha en limited slip eller låse differensial.

Alpha

Sitat fra: cyber på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:45
Tøv.
Det har du faktisk delvis rett i og jeg til tider helt feil i det innlegget. Audi klasker Quattro-logoen på alt, så drivverket kan like gjerne være Haldex. Trodde de gikk over til Haldex på alt da de skulle forlate Torsen i 2010, men ser ut som de har utvikla en egen låsende diff som kan gi opptil 70% foran og 85% bak. R8 bruker viskoseclutch og er noe helt annet.

Model S har åpen diff ja, men er ikke diffbrems på bakakselen på 911 Turboen jeg kjører nå heller. Og den spinner lett løs begge bak, selv med 315 bakhjul (og deretter alle fire. Den er satt opp til 5% foran, og 95% bak i utgangspunktet, men kan fordele opptil 40% foran). Det er nok mengden krefter som gjør at ikke bare ett hjul spinner, som på Model S også. Godt eksempel:
https://www.youtube.com/watch?v=pF2xwQJJEm4

Hvordan er Model S når det er virkelig glatt? Tenker på at regnereringen av krefter bare fungerer på bakhjula, som dermed kan bli som å dra litt i håndbrekket på en "vanlig" bil?

Dennis

På den videoen ser det ut som Model S bare spinner på et hjul til tider. Men traction control er nok også skrudd av der :P og er vel den som bruker bremsene og styrer kraften slik at man får best mulig grep.

Noen som har sjekket om man skrur av TC og gir gass på feks vått føre og kjører rett fram om den bare spinner på et hjul da?

Når vi hadde en Model S i en dynapack bremsebenk så opplevde vi flere ganger at den bare dro på det ene hjulet hvis vi ikke lot TC stå på.

fonberg

Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 15:11
Hvordan er Model S når det er virkelig glatt? Tenker på at regnereringen av krefter bare fungerer på bakhjula, som dermed kan bli som å dra litt i håndbrekket på en "vanlig" bil?

Når det er virkelig glatt kan bakenden slippe et kort øyeblikk pga. regen. I 9 av 10 tilfeller tar den seg inn igjen pga. at antiskrenssystemet reduserer regen så den får grep igjen. I det tiende tilfellet er min erfaring at bilen gjerne seiler av gårde på alle fire (den slipper også foran pga. at den tversstilles). Men da skal det være _veldig_ glatt. Min erfaring er med R2 piggfri dekk.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

tho

Har kjørt litt på glatta nå og jeg må si at den oppfører seg veldig forutsigbart. Antiskrens og Traction Control virker veldig kjapp og virker både på pådrag og regenerering.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Alpha

Sitat fra: Dennis på onsdag 17. desember 2014, klokken 15:21
Noen som har sjekket om man skrur av TC og gir gass på feks vått føre og kjører rett fram om den bare spinner på et hjul da?
Med TC på skal den vel ideelt sett ikke spinne i det hele tatt?

cyber

Det har du faktisk delvis rett i og jeg til tider helt feil i det innlegget.
Model S har åpen diff ja, men er ikke diffbrems på bakakselen på 911 Turboen jeg kjører nå heller.

Det vitner om en optimistisk livsinnstilling når man uttaler seg om ting man ikke vet og deretter gir irettesetteren "delvis rett" og eget tøv "til tider feil". :D

Det har vel skjedd noe med 911 Turbo siden (1)996 også.... 8)

Alpha

Sitat fra: cyber på onsdag 17. desember 2014, klokken 16:14
Det har du faktisk delvis rett i og jeg til tider helt feil i det innlegget.
Model S har åpen diff ja, men er ikke diffbrems på bakakselen på 911 Turboen jeg kjører nå heller.

Det vitner om en optimistisk livsinnstilling når man uttaler seg om ting man ikke vet og deretter gir irettesetteren "delvis rett" og eget tøv "til tider feil". :D

Det har vel skjedd noe med 911 Turbo siden (1)996 også.... 8)
Både "delvis rett" og "til tider helt feil" er begge korrekte observasjoner. Send gjerne en PM om du vil diskutere det videre, tror vi skal la være å plage resten av forumet med fliseproduksjon.

911 Turbo har gått fra ekstremt avansert (964 i 1989 med mye teknologi fra 959) til veldig basic (viscoseclutch) tilbake til elektronisk styrt 4wd (som Borg Warner ITm 3e). Sammenhengen mellom 1996 og 996 ser jeg ikke.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA