Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

Pylle

Jeg har vært i kontakt med hengerfeste24 og de kan ta turen til Kristiansandsområdet om det er flere som ønsker tilhengerfeste montert. Gi beskjed om du/dere er interessert, så kan jeg kontakte dem igjen for ett tilbud basert på x antall biler.
85D og Leaf

Apfelsaft

Sitat fra: bjoris på torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:44
Er det å tro på julenissen hvis en håper at det kan komme oppgraderinger som muligjør ettermotering av hengerfeste på dagens TMS? Har jo sett dette bilde av TMS som har en liten henger på... Men er det kontstruksjonen av bilen eller bare at TMS ikke har hatt fokus på dette... Noen som vet?
Du kan jo signere denne, godt mulig Model S kommer med ettermonterbart hengerfeste:

https://www.change.org/p/elon-musk-towing-hitch-for-tesla-model-s?recruiter=56221575&utm_source=petitions_show_components_action_panel_wrapper&utm_medium=copylink
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Bjoris

Done, med kommende stort husprosjektet så er det helt håpløst at den ikke kan dra henger...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Lynet

Tror ikke det kommer noen løsning på model S. Årsaken er innfestingen av bjelkene i bagasjerommet inn mot rammen rundt DU. Bjelkene er beregnet på å motta kollisjonskrefter rett bakfra, ikke opp- og nedbevegelser + trekkraft som en 1000kg henger utgjør.

Løsninger er å bestille M3
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Apfelsaft

Sitat fra: Lynet på fredag 10. juni 2016, klokken 18:08
Tror ikke det kommer noen løsning på model S. Årsaken er innfestingen av bjelkene i bagasjerommet inn mot rammen rundt DU. Bjelkene er beregnet på å motta kollisjonskrefter rett bakfra, ikke opp- og nedbevegelser + trekkraft som en 1000kg henger utgjør.

Løsninger er å bestille M3
Du har kanskje rett, men dette oppropet handler også om Model 3. Hvis vi får frem at det er etterspørsel for hengerfeste, så er det større sjanse for at vi får det på fremtidige modeller, og også fremtidige modeller av Model S.

Tesla har som kjent ikke mye fokus rundt årsmodeller, men heller stadig forbedring av modellene deres. Så det er nok sannsynlig at Model S får dette, spørsmålet er når og hvor mye den kan trekke (som også avhenger av felgspesifikasjon).
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Lynet

Hjulene har relativt lite med tilhenger å gjøre. Det er bilens toppfart og maks akseltrykk som styrer det

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Brede

Jeg skulle gjerne hatt hengerfeste, og jeg føler med de som absolutt skulle hatt det.

Likevel har jeg en følelse av at Tesla selv absolutt ikke vil utstyre sin "luksus" Grand tourer med hengerfeste uansett om den i lille Norge absurd nok er priset som en "arbeiderklassebil". Spesielt ikke nå som Norge langt fra er det største markedet lenger og at de kommer med andre modeller med hengerkapasitet.

Hva om det ble fullstendig avgiftsfritak for alle engelske biler med over 400hk som begynner på A.
Tviler på om Aston Martin hadde gått med på å bygge Rapide med hengerfeste selv om norske hobbysnekkere og søppeltømmere hadde skrevet under på et opprop.  ;D

Apfelsaft

#247
Sitat fra: Lynet på fredag 10. juni 2016, klokken 20:40
Hjulene har relativt lite med tilhenger å gjøre. Det er bilens toppfart og maks akseltrykk som styrer det
Model X har trekkapasitet på 5000 lbs med 22" felger, og 3500 lbs på 20" felger. Det må da være grunnet hvilke krefter hjulene er dimmensjonert for. Det er jo ikke en ukjent sak at ulike felger er dimmensjonert for ulikt arbeid, og det samme gjelder dekkdimmensjonen.

Med lav dekkprofil er du mer sårbar for ugjevnheter i veien f.eks.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Lynet

Klar over den der men det er eneste bilen jeg kjenner til som skiller hengervekt etter hjultype

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Apfelsaft

Sitat fra: Lynet på fredag 10. juni 2016, klokken 22:38
Klar over den der men det er eneste bilen jeg kjenner til som skiller hengervekt etter hjultype
Ikke vet jeg hvorfor det er slik. Tynnere, svakere felg på 22" som vektlegger design i større grad?


Sitat fra: Lynet på fredag 10. juni 2016, klokken 22:38
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Er ikke dette veldig plagsomt? Går det ikke an å skru av?
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Apfelsaft

Sitat fra: Brede på fredag 10. juni 2016, klokken 21:07
Jeg skulle gjerne hatt hengerfeste, og jeg føler med de som absolutt skulle hatt det.

Likevel har jeg en følelse av at Tesla selv absolutt ikke vil utstyre sin "luksus" Grand tourer med hengerfeste uansett om den i lille Norge absurd nok er priset som en "arbeiderklassebil". Spesielt ikke nå som Norge langt fra er det største markedet lenger og at de kommer med andre modeller med hengerkapasitet.

Hva om det ble fullstendig avgiftsfritak for alle engelske biler med over 400hk som begynner på A.
Tviler på om Aston Martin hadde gått med på å bygge Rapide med hengerfeste selv om norske hobbysnekkere og søppeltømmere hadde skrevet under på et opprop.  ;D
For det første så er ikke Model S en luksusbil, og det er ikke tilnærmingen Tesla har til den. For det andre så har Model X hengerfeste. For det tredje, så tror jeg Norge har en del å si for dem. Selv om vi i tall kjøper færre biler, så er Norge et viktig marked for dem. De har gjort en del testing her mtp. klima, vi er en av de mest suksessfulle i verden når det kommer til elbil og er et viktig eksempel. Vi har tilnærmet 100 % fornybar energi. Model S er veldig populær her, og vi har vel kjøpt mest biler per innbyggertall (uten å påstå jeg har tall på dette).

Jeg er som sagt sikker på at dette vil komme på Model S, kanskje i form av et oppdatert chassis og kombinert produksjonslinje for både S og X. Det er nok heller ikke utenkelig at Model S, X og 3 vil dele visse batterimoduler. Batterimodulene til S og X har allerede tilstrekkelig plass i høyden for å passe de nye 20700-cellene de vil utvikle med Panasonic. Det gir egentlig ikke så mye mening spør du meg å ha mange forskjellige produksjonslinjer og atpåtil bruke forskjellige celleformfaktorer.

De har allerede redusert produksjonslinjene fordi det økonomisk sett gir mening. Det er derfor den nye Model S 60(D) har et 75 kW-batteri som kan låses opp med en programvareoppgradering. For de som er negative til dette:

Du betaler mindre enn 75 Kw-modellen for S 60. At 20 % av kapasiteten er utilgjengelig er bra for levetiden av batteriet fordi du effektivt sett vil redusere ladesyklusene. Det vil redusere hvor lavt batteriet vil bli utladet og muligens hvor høyt det kan bli ladet. Dette påvirker batterilevetiden mye.

Det blir også billigere og enklere for Tesla og fører til mer overskudd. Ble litt off-topic, men.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

sven erik

hengerfeste har ikke noe med den bakre bjelken og gjøre men  bagge bjelkene som går fra forran i bilen og bakover og disse er like på X  så det er 0 problem å kunne dra en henger med s på en 1000 kilo  men  vi har motorene som slites  men jeg vil gjerne ha hengerfeste på s  stadig jeg trenger det og  kunne vert greit å kunne kvitta meg med  den gamle elbilen med hengerfeste

krl

Sitat fra: Lynet på fredag 10. juni 2016, klokken 18:08
Tror ikke det kommer noen løsning på model S. Årsaken er innfestingen av bjelkene i bagasjerommet inn mot rammen rundt DU. Bjelkene er beregnet på å motta kollisjonskrefter rett bakfra, ikke opp- og nedbevegelser + trekkraft som en 1000kg henger utgjør.
Mange misforståelser her. Vanlig godkjent vekt på hengerfeste-kula er rundt 75 kg, så det blir ikke spesielt store krefter av dette. Og med tanke på langsgående bevegelser, så er det GODT med bjelker fremover.

Konstruksjonen på Mercedes E-klasse er ikke så helt ulik, selv om den er i stål. For å få hengerfeste monteres det en bjelke omtrent i hele bilens bredde. Akkurat slik det gjøres på Tesla-en.

Mange klarer seg med en liten henger på 750-1000 kg for å hente møbler og kjøre ting på fyllinga. Så Tesla bør absolutt ordne dette snart. Det ville ført til sterkt økende salg i Norge.

E_S

Amerikanske hengere har ofte helt annen konstruksjon med akslene lenger bak og mye høyere kuletrykk, som igjen gjør at tillatt vekt på bakaksel ofte er den begrensende faktor. I tillegg er ikke henger og hengervekt noe registreringsmyndighetene bryr seg med.

Jeg tror helt bestemt at årsaken til at det ikke er mulig å lovlig trekke henger med Model S er policy fra Tesla og ikke noen tekniske begrensninger. Selv gamle Audi A2 (liten aluminiumsbil) kan trekke henger. Det er bare snakk om å offisielt gi tommel opp for dette. Så lenge produsent ikke godkjenner henger er det ikke (lovlig) mulig, da 3. part ikke kan godkjenne dette..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

thilo

Sitat fra: E_S på lørdag 11. juni 2016, klokken 14:25Jeg tror helt bestemt at årsaken til at det ikke er mulig å lovlig trekke henger med Model S er policy fra Tesla og ikke noen tekniske begrensninger. Selv gamle Audi A2 (liten aluminiumsbil) kan trekke henger. Det er bare snakk om å offisielt gi tommel opp for dette. Så lenge produsent ikke godkjenner henger er det ikke (lovlig) mulig, da 3. part ikke kan godkjenne dette..

Man få se hva Autoskadestuen i Danmark få til. Det samles in penger til en TÜV test som koster omtrent 300.000 dkr (Lignende test: ). Det var snakk om 500 kr som da fratrekkes senere ved kjøp av krok hos dem (Hvis testen failer er pengene nok tapt). Jeg ba dem å undersøke med vegvesen om det er mulig å få godkjent det her i Norge.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA