Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

E_S

Problemet i Norge er at SVV kun godtar vektdokumentasjon fra produsent eller den so  opptrer på vegne av produsent, ikke fra 3. parts laboratorium. Dette kom inn etter at mange amerikanske SUVer ble godkjent som lett lastebil for å slippe avgifter med dokumentasjon fra uavhengig laboratorium på høyere totalvekt enn originalt.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

krl

Men hvis det godkjennes i Danmark, så bør vi vel kunne adoptere dette via EØS?

sven erik

kan en vise dokementasjon på at bil er  registrert i annet land med en vis henger vekt i annet  land får  en det til i norge og
men det beste er om tesla sier ja vi gotar en vid kilo  da får vi det med engang

nortrahof

Biltilsynet godtar ikke all dokumentasjon!
Dersom man ikke kan dokumentere at bilen tilfredsstiller felleseuropeiske normer, hjelper det ikke om bilen med dette utstyr event. er godkjent i et annet land.
Dersom TM "setter seg på bakbeina" og ikke godkjenner tilleggsutstyret, er eneste vei at produsenten av tilleggsutstyret "overtar ansvaret" for den modifiserte bilen. Dette "sitter ofte langt inne" hos utstyrsleverandører.

Som sagt, har jeg en bobil der hovedkomponentene er sammensatt fra 3 leverandører. Fiat har levert motor og forakselen, ALKO har levert ramme og bakaksel og Hymer har gjort påbygget. Der er COC utstedt av Hymer som derved har tatt ansvar for at bilen tilfredsstiller felleseuropeiske krav. Bilen er derved ikke en Fiat men Hymer.

Noe slikt kan bli tilfelle med TMS og hengerfeste dersom TM fraskriver seg ansvar for biler med hengerfeste. Da kan man få biler som er produsert av f.eks. Thule - og det spørs da om TM tar garantiansvar dersom ikke hengerfesteleverandøren har avtale med TM?

Dette er ikke lett når hovedprodusenten ikke tillater!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

E_S

Den historien her har man jo hatt før for å få høyere totalvekt på amerikanske SUV frem til 2005 da det var noe å spare på det. Mange Suburban og lignende er i vognkortet "Truckmaster", "Multivan", "Vanmaker" og lignende "merker" fordi det er disse som utstedte dokumentasjon på høyere totalvekt.. Et skrekkelig rot for å omgå særnorsk byråkrati.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Bjoris

Hadde Tesla sett penger i dette så hadde det vel vært fikset, enten så er det slik at de vil ha folk over på X som trenger slikt eller så er det komplisert å få til dette, kan ikke tenke meg at de ikke ønsker å selge bilen med hengerfeste av prinsipp...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

samotholt

Sitat fra: bjoris på søndag 12. juni 2016, klokken 21:41
Hadde Tesla sett penger i dette så hadde det vel vært fikset, enten så er det slik at de vil ha folk over på X som trenger slikt eller så er det komplisert å få til dette, kan ikke tenke meg at de ikke ønsker å selge bilen med hengerfeste av prinsipp...

De kunne jo ha kommet med litt info rundt problemstillingen da. Såpass synes jeg man kunne forvente. For vårt vedkommende så blir det uaktuelt å bla opp 2-300k kr for å få et hengerfeste.... (dvs. å gå fra "gammel" S85D til ny X90D)
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

asgeirn

Sånn jeg tolker Teslas (stort sett) fraværende respons på dette vil jeg anta at endringene for å få karosseriet til Model S til å tåle tilhenger rett og slett er for omfattende, og at de ikke vil belaste konstruktørene med denne ekstrajobben nå når de er fullt opptatt med Model 3.

De av oss som ikke har råd til X får sette vår lit til Model 3, eller hva annet Tesla (eller andre) har å tilby om et år eller to.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

E_S

Som sagt tidligere tror jeg ikke det er tilfelle når selv små blikkbokser som 80-talls Micra, Starlet, Polo, Fiesta eller små alubiler som Audi A2 fint trekker henger opp mot 1000 kg lovlig.. Jeg heller ennå mot at det nedprioriteres fordi noen har bestemt at "sånn skal det være" uten at det foreligger noe teknisk hinder..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Diravi

Sitat fra: E_S på mandag 13. juni 2016, klokken 19:23
Som sagt tidligere tror jeg ikke det er tilfelle når selv små blikkbokser som 80-talls Micra, Starlet, Polo, Fiesta eller små alubiler som Audi A2 fint trekker henger opp mot 1000 kg lovlig.. Jeg heller ennå mot at det nedprioriteres fordi noen har bestemt at "sånn skal det være" uten at det foreligger noe teknisk hinder..

Som påpekt i flere tråder tidligere; dette er i stor grad en rent nordeuropeisk problemstilling og sjansen er stor for at Tesla bare har vurdert problemstillingen med et halvt øyelokk, uten egentlig å gå inn i det. Fra et nordamerikansk perspektiv er jo vi nordmenn litt sære som vurderer det som en fordel å kunne redusere fra to biler til en, og derved måtte bruke den ene til alt, inkludert tilhengerkjøring. Når jeg snakker med amerikanere, er de litt måpende til at norske middelklassepar deler en bil og må bytte på å kjøre den, i stedet for å ha (minst) en hver. Bil er billig, og har du råd til Tesla, har du i hvert fall råd til flere. Derav følger at man gjerne har en SUV eller truck og en vanlig sedan eller coupé - den første brukes til alt av heavy duty oppdrag, og den andre ikke.

Så langt amerikansk logikk - og selv om nordeuropeisk bilbruk kan være vel så fornuftig, så mistenker jeg at vår lokale problemstilling ikke helt har nådd inn - "dude, what's the problem??"
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

samotholt

Sitat fra: Diravi på mandag 13. juni 2016, klokken 20:06
Så langt amerikansk logikk - og selv om nordeuropeisk bilbruk kan være vel så fornuftig, så mistenker jeg at vår lokale problemstilling ikke helt har nådd inn - "dude, what's the problem??"

Du har sikkert rett i det, men når man med "underskriftskampanje for hengerfeste"  har fått ca. 1300 "underskrifter" - regner med at de aller fleste faktisk er fra Norge - så bør man kanskje fokusere litt på det. Det er tross alt ikke solgt så mange MS....  Jeg tror faktisk at dette har man allerede forstått i Tesla, men at man en eller annen grunn velger å ikke komme med info. Tar man kundene sine seriøst så er det minste man bør kunne forvente litt informasjon... (nå er vel ikke Tesla akkurat kjent for å være veldig god på akkurat det).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

o.b.lix

Snakket med nordmann som har jobbet mye med hengerfester som var på freemont og diskuterte dette og følgende kom da fram:

Nordmann: "drivlinje er lik som x og ergo tåler den henger"
Tesla: "sant nok, men den var ikke utviklet med tanke på hengerfeste, så chassiet tåler det ikke"
Nordmann: "Hvorfor er det klargjort hull og fester til hengerfeste i rammen da?"
Tesla: "nå snakker vi om noe annet..."
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

E_S

Om det skulle (kryss i taket) bli mulig med hengerfeste på Model S er det vel også en viss fare for at de nekter å gi ut godkjenningspapir på det med mindre festet er levert og montert hos/av Tesla selv, med dertil hørende hinsides prislapp..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

samotholt

Sitat fra: E_S på mandag 13. juni 2016, klokken 23:30
Om det skulle (kryss i taket) bli mulig med hengerfeste på Model S er det vel også en viss fare for at de nekter å gi ut godkjenningspapir på det med mindre festet er levert og montert hos/av Tesla selv, med dertil hørende hinsides prislapp..
Da har man i det minste valget. Det blir åpenbart vesentlig billigere enn å kjøpe MX som jo også har et par lite attraktive egenskaper (les; seter som ikke kan legges ned og dører som må til værs).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

ksandal

Hvis det kommer hengerfeste på min model s, blir den perfekt :-) håper dette blir mulig i nær fremitd slik at en ikke får problemer med garanti om noe skjer.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA