Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

Kavorka

To venner har gitt førstehånds beskrivelse av hvordan Tesla fraskriver seg garantiansvar pga "modifikasjoner" i form av uorginale felger og ledbar. Tanken på hva de kan forsøke å fraskrive seg hvis man skal sette på hengerfeste (lekkasjer, korrosjon, el-feil, parkeringssensorer, skjevhet i ramme mm?) burde bekymre både den som eier bilen, og den som skal kjøpe den en gang i fremtiden.

Det er nok noen som vil insistere på at det er opp til TM å påvise en årsaksammenheng mellom feil og modifikasjon. Folk får gjøre seg opp en mening om de tar risken og den eventuelle kampen. Så må man også ta med i regnestykket hvordan dette påvirker annenhåndsverdi. Og dette for et hengerfeste som ikke er typegodkjent for å dra last på offentlig vei!

Blir det mulighet for godkjent ettermontering skal jeg hive meg på. Inntil videre husker jeg på det modifiserte visdomsordet: Folk trenger ikke hengerfeste, de trenger en venn med hengerfeste :)

o.b.lix

Det er ikke et hengerfeste, det er et sykkelstativfeste!

Dessuten er garantien oppbrukt når bilen er 5 år anyway.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Powerflux

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 02. mars 2016, klokken 01:45
Det er ikke et hengerfeste, det er et sykkelstativfeste!

Dessuten er garantien oppbrukt når bilen er 5 år anyway.
Det er nettop det som er saken her. Festet skal brukes til sykkestativ og en Thule Easybase. Skal heller ikke montere lys så det blir altså ingen inngrep hverken strukturelt eller i det elektriske anlegget!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Kavorka

Hengerfeste kan dra en tilhenger, og hvordan skal man bevise at den bare er brukt til sykkelstativ etc hvis TM setter seg på bakbeina? Man må vel demontere en del for å få tilkomst for å montere hengerfeste. Om man senere får lekkasje i området og påfølgende problem med elektriske kabler kan TM gjøre seg vanskelig, uansett om det er modifikasjon som har forårsaket lekkasje eller det stammer fra sunny California.

Etter garantien er utløpt er en annen sak, og jeg håper de fleste dyre feil er luket ut og betalt av TM innen den tid. :)

fonberg

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 01. mars 2016, klokken 23:38
To venner har gitt førstehånds beskrivelse av hvordan Tesla fraskriver seg garantiansvar pga "modifikasjoner" i form av uorginale felger og ledbar.

I så fall er Tesla inkonsekvente. Jeg er på tredje vinter med uoriginale felger, de er dessuten uten sensorer. Bilen har vært inne hos Tesla alle tre vintrene for ulike typer garantirep, og de har aldri nevnt noe om at uoriginale felger (eller manglende TPMS) har noe å si. Med disse felgene har bilen bl.a. to ganger fått reparert bremser, og to ganger fått hjulstillilngskontroll etter at de har byttet noen stag i forhjulsopphenget.

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Martinius

Sitat fra: Powerflux på onsdag 02. mars 2016, klokken 06:29

Det er nettop det som er saken her. Festet skal brukes til sykkestativ og en Thule Easybase. Skal heller ikke montere lys så det blir altså ingen inngrep hverken strukturelt eller i det elektriske anlegget!

Dekker ikke sykkelen lysene slik at du i teorien risikerer en bot når du ikke monterer egne lys? Jeg komemr til å gå for samme løsning som deg. Har du et bilde med sykkelstativ og sykkel fastmontert?

Elmo

Sitat fra: Martinius på onsdag 02. mars 2016, klokken 11:17
Dekker ikke sykkelen lysene slik at du i teorien risikerer en bot når du ikke monterer egne lys? Jeg komemr til å gå for samme løsning som deg. Har du et bilde med sykkelstativ og sykkel fastmontert?

Kravet er at HVIS skilt eller lys dekkes så må du ha ekstra lys og skiltplate (feks. denne). Skiltet lager du selv.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

amund

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 01. mars 2016, klokken 21:17
Sweet ;D
Ser at Brinkfestet trenger en liten cut-out i fangeren. Var det enkle saker å få pent?

Det følger med en mal for hullet. Ble litt flisete, men OK. Syns ikke noe særlig da det er helt nede ved diffuser'n, der plasten er ulakkert, og det følger med et lokk over hullet.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

amund

Sitat fra: Kavorka på onsdag 02. mars 2016, klokken 10:23
Hengerfeste kan dra en tilhenger, og hvordan skal man bevise at den bare er brukt til sykkelstativ etc hvis TM setter seg på bakbeina?

Nei det kan ikke det, for det er en påsveist dings på toppen av kula som hindrer henger å klikke på plass.

Uansett er det ikke Tesla jeg frykter ved å dra henger, det er myndigheter og forsikringsselskap.

Kavorka

@amund
Ser at akkurat det hengerfeste hadde en dings på toppen, så da skulle de kunne bruke det argumentet mot den. Det var mer en generell kommentar, siden det finnes vanlig hengerfester også.

@fonberg
Ikke overraskende at de er inkonsekvente ift hvordan de håndterer uorginalt utstyr, enten det gjelder dekk, ledbar, dashcam eller hengerfeste. Så man kan ha flaks, eller man kan måtte krangle med dem om garantien. Så kan jo folk gjøre seg opp en mening hvorvidt det er verdt risikoen.

amund

Da er Thule/Brink testa. Genialt raskt å ta av festet med stativet på. Solid som F og 100% tight, endelig kan jeg frakte den blytunge sykkelen min (35+ kg?) uten å være redd for at den skal sykle av gårde.

amund

petersv

amund

petersv

Okei, antok det siden du fortsatte på tråden som nettopp hadde diskutert det, beklager. Monterte du det selv, eller satt du det bort? Hvis satt bort, tilbyr de å montere stikk for lys/skilt-plate også? Er jo veldig nyttig og interessant for transport.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA