Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

Bjoris

Er det å tro på julenissen hvis en håper at det kan komme oppgraderinger som muligjør ettermotering av hengerfeste på dagens TMS? Har jo sett dette bilde av TMS som har en liten henger på... Men er det kontstruksjonen av bilen eller bare at TMS ikke har hatt fokus på dette... Noen som vet?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

stor66

Jeg tror vel ikke det kommer noe "offisielt" fra Tesla. På den andre siden så finnes det tredjepartsfester for den som absolutt må mishandle Tesla'n sin:
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

valvolainen

Bilen er ikke typegodkjent med hengerfeste, dermed kan du bare glemme å montere dette, ihvertfall i norge, lovlig.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

erot

Sikkert dumt spørsmål, men: Hva skjer om man monterer dette uten elektrisk bare for sykkelstativ? Vil biltilsynet kreve det fjernet igjen ved kontroll?

Elmo

Det er først når det brukes til å trekke henger at det er ulovlig.
Leaf er heller ikke godkjent for hengerfeste, men det finnes flere med det montert. Thule leverer ett til Leaf hvor det er merket med en tilhenger med kryss over.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rawen76

Kap. 38. Tilhengerkopling – drag

§ 38-1. Generelt om tilhengerkopling, drag
1. Oppheves.
2. Frem til 1. juni 2017 gjelder følgende: Del av tilhengerkopling som er montert på trekkende kjøretøy (trekkdel) og den del som er montert på tilhenger/tilhengerredskap for å koples til trekkdelen (dragdel), skal være solid utført, godt festet, lett og sikker å betjene og sikker mot utilsiktet løsing. Etter 1. juni 2017 gjelder følgende: Del av tilhengerkopling som er montert på motorvogn (trekkdel) og den del som er montert på tilhenger/tilhengerredskap (dragdel) skal være solid utført, godt festet, lett og sikker å betjene og sikker mot utilsiktet utløsning.
       Tilhengerkopling som tilfredsstiller kravene i direktiv 94/20/EF, eventuelt direktiv 97/24/EF, kapittel 10, når det gjelder to- og trehjulede motorvogner, anses å oppfylle kravene i første ledd. Tilhengerkopling til jordbruks- eller skogbrukstraktor som tilfredsstiller kravene i direktiv 89/173/EØF vedlegg IV, eventuelt som endret ved direktiv 97/54/EF eller direktiv 2002/1/EF, ev. som erstattet ved direktiv 2009/144/EF, anses også å oppfylle bestemmelsene i første ledd.
3. Godkjent kjøretøy skal fremstilles for ny godkjenning dersom det utstyres med trekkdel for tilhenger/tilhengerredskap, se § 6-8.
0   Endret ved forskrifter 22 mai 2008 nr. 483, 26 mai 2011 nr. 555, 26 juli 2011 nr. 793, 27 sep 2011 nr. 955.
§ 38-2. Tilhengerkopling på bil
1. Bestemmelsene i nr. 1-3 gjelder for personbil og varebil.
2. Bilens trekkdel skal ha tydelig og varig merking som angir fabrikat og største tillatte tilhengervekt.
       For trekkdel som er typegodkjent i henhold til direktiv 94/20/EF er merking som angitt i direktivet tilstrekkelig.
3. Bilens trekkdel skal ha en kule med diameter 50 mm.
§ 38-3. Tilhengerkopling til to- og trehjulede motorvogner (direktiv 97/24/EF kapittel 10)
1. Kravnivå: Direktiv 97/24/EF kapittel 10 (tilkoplingsanordninger for tilhenger til to- og trehjulede motorvogner).
2. Virkeområde: Alle kjøretøy som definert i artikkel 1 i direktiv 92/61/EØF, fra 9. november 2003 erstattet av direktiv 2002/24/EF, som senest endret ved direktiv 2003/77/EF, med påmontert tilhengerkopling.
3. Alternativ standard: Ingen
4. Godkjenning: Ved godkjenning skal det det fremlegges bevitnelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at motorvognen tilfredsstiller ovennevnte krav. Dette gjelder ikke når motorvognen er ledsaget av gyldig samsvarssertifikat og/eller er merket med typegodkjenningsnummer i henhold til direktiv 92/61/EØF, fra 9. november 2003 erstattet av direktiv 2002/24/EF, som senest endret ved direktiv 2003/77/EF. Alternativt kan motorvogn, deler eller tekniske enheter være godkjent og merket i henhold til ovennevnte krav.
5. Dersom kjøretøyprodusenten ikke oppgir krav i henhold til direktiv 97/24/EF kapittel 10 vedlegg 1 nr. 4.4 og 4.5, når det gjelder festepunkter og eventuelle deler til montering av trekkbeslag, type kopling, tilhengerens tillatte masse og/eller den statiske vertikale belastningen i koplingspunktet, kreves ikke dette. Tilhengerens tillatte masse fastsettes da i tråd med § 10-4.
       Dersom kjøretøyprodusenten oppgir krav som nevnt i første ledd, skal disse legges til grunn for godkjenning.
6. Ikrafttreden:

Kategori   For typeg. av ny type kjt.   For nye registreringer
Alle    1. oktober 1999    17. juni 2003
0   Endret ved forskrifter 16 nov 2004 nr. 1470, 10 des 2010 nr. 1590.
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

PerBear

Snakket nylig med selger hos Tesla Stavanger som sa at det vil komme tilhengerfeste til TMS  :D og at det blir det samme som på TMX.

Han sa at det ville bli tilgjengelig samtidig med TMX. Er vi heldig så blir det tilgjengelig i Norge når TMX slippes i USA?  :P
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Sjøhyene

Sitat fra: PerBear på onsdag 27. november 2013, klokken 14:43
Snakket nylig med selger hos Tesla Stavanger som sa at det vil komme tilhengerfeste til TMS  :D og at det blir det samme som på TMX.

Han sa at det ville bli tilgjengelig samtidig med TMX. Er vi heldig så blir det tilgjengelig i Norge når TMX slippes i USA?  :P

Og da mente han ettermontert også ikke sant?

Hadde jeg fått tilhengerfeste på MS kunne jeg med god samvittighet solgt den gamle SAAB``en og kjøpt en liten elbil som bil #2.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

PerBear

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 27. november 2013, klokken 15:18
Sitat fra: PerBear på onsdag 27. november 2013, klokken 14:43
Snakket nylig med selger hos Tesla Stavanger som sa at det vil komme tilhengerfeste til TMS  :D og at det blir det samme som på TMX.

Han sa at det ville bli tilgjengelig samtidig med TMX. Er vi heldig så blir det tilgjengelig i Norge når TMX slippes i USA?  :P

Og da mente han ettermontert også ikke sant?

Hadde jeg fått tilhengerfeste på MS kunne jeg med god samvittighet solgt den gamle SAAB``en og kjøpt en liten elbil som bil #2.

Ja, det skulle gå greit å ettermontere. Det er avtagbart eller hengslet og det krevde et hull i plastdekselet bak på bilen.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Krogern

Har en hytte på Hardangervidda hvor vi må bruke båt til på sommeren.  Båt med henger og alt veier fort en 1200 kg. Jeg trenger bare å trekke båten fra garasjen og til rampen ca 200 meter unna,  jeg vil aldri trekke den mer en disse 200 meterne. Ser at hengerfeste til Torklift har en limit på  2000 lbs ( 900 kg). Spørsmålet mitt blir da om dette er forsvarlig eller ei.  Rampen vi setter båten utfra er relativt slak. Noen som har noen synspunkter?

Sent from my HTC One using Tapatalk


Thor2014

Det vil nok være å dra den opp fra rampen som er tungt for bilen.
Usikker på om en rolig opptauing sliter noe mer enn 0-200 kmt akselerasjon ???

Gæsjan

Har selv kjørt rundt på gården der jeg lagrer min båt som veier ca 3 tonn + henger med en gammel personbil jeg hadde der hengerfestet var godkjent for 1800 kg. Gikk fint å kjøre i 10-20 km/t der uten at noe ble bøyd på hengerfestet. Skal jo tåle hastigheter opp til 80 km/t og nedbremsinger. Hvor bra det er for drivlina på bilen er noe annet...
Og hva sier Tesla mtp garanti på bilen, selv om du sier du bare har brukt det til sykkelstativ...?
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Thor2014

Motoren tar neppe skade. Giret derimot er litt mer usikkert uten å vite noe om hvordan det er dimensjonert

cito13

Bare av nysgjerrighet: er det noen i Norges land som har montert hengerfeste med eller uten elektrisk på sin Model S?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA