Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvde ny Leaf i dag - fra 100% batterikapasitet til null på 55 minutter - 86 km

Startet av tiberot, onsdag 09. oktober 2013, klokken 22:33

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Det er greit å ta med seg at batteriet sannsynligvis er rundt 10 grader kaldere i januar/februar enn i november.
10 grader utgjør ca 10% mindre rekkevidde (i tillegg går det også mer til varme i bilen).

Vår bil viser pt. 4 streker (-5 til +15, jeg målte ~10 grader på torsdag) selv om vi har hatt minusgrader en uke.

I februar var den helt nede på en strek (-15 til -5) en morgen bilen hadde stått i to døgn (-25 om natten), rekkevidden var *laber* (ned mot 7 mil hvis jeg husker rett) men kunne vært bedre hvis jeg ladet rett før jeg kjørte.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

Må få legge til 1 ting : på den nye Leaf har man jo "batterivarmeteppe" , så batteriet bør ikke bli så kaldt som på den gamle modellen.  8) Dermed får man ikke så voldsomt kuldetap heller ? Det er ihvertfall min teori ...

jkirkebo

Sitat fra: pottle på mandag 25. november 2013, klokken 13:51
Vi vet at batteriet har en brukskapasitet på 21,5 kW. Det vil si at reell rekkevidde er 11.5 mil. (21,5 kW / 1,867 kW/mil).

Ikke i disse temperaturene. Nominell kapasitet er ved batteritemperatur på +20 grader. Du kan trekke ifra ca. 0,5% for hver grad under dette. Dvs. 90% av nominell kapasitet i 0 grader og 80% i -20 grader.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: Daeedor på mandag 25. november 2013, klokken 14:56
Må få legge til 1 ting : på den nye Leaf har man jo "batterivarmeteppe" , så batteriet bør ikke bli så kaldt som på den gamle modellen.  8) Dermed får man ikke så voldsomt kuldetap heller ? Det er ihvertfall min teori ...

Siden varmeteppet slår inn ved -17 og slår ut ved -10 tror jeg teorien din er feil...
Og dette er standard siden 2012-modellen (ref. "ny Leaf").

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

#124
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2013, klokken 15:32
Ikke i disse temperaturene. Nominell kapasitet er ved batteritemperatur på +20 grader. Du kan trekke ifra ca. 0,5% for hver grad under dette. Dvs. 90% av nominell kapasitet i 0 grader og 80% i -20 grader.

Legge til 0,5%/grad over 20 grader, trekke fra 1% under 20 grader er ihvertfall det "Leaf Rang Chart" har operert med tidligere :)

Fra http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=6&t=7648
From Service Manual, April 2011, page EVB-140:

Battery temperature   
Rear RH & Front RH      1 and 2   
Rear center & Front LH  3 and 4   

°C (°F)   Resistance (kOhms)

-20  (-4)   Approx. 27.5
-10  (14)   Approx. 18.0
0    (32)   Approx. 12.0
10  (50)   Approx. 7.4
25  (77)   Approx. 4.0
40 (104)  Approx. 2.3
55 (131) Limit

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 25. november 2013, klokken 15:52
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2013, klokken 15:32
Ikke i disse temperaturene. Nominell kapasitet er ved batteritemperatur på +20 grader. Du kan trekke ifra ca. 0,5% for hver grad under dette. Dvs. 90% av nominell kapasitet i 0 grader og 80% i -20 grader.

Legge til 0,5%/grad over 20 grader, trekke fra 1% under 20 grader er ihvertfall det "Leaf Rang Chart" har operert med tidligere :)

Det vet jeg, men mener man fant ut at det ikke var fullt så galt. Mulig sannheten er et sted midt imellom. Uansett, kapasiteten er vesentlig lavere nå pga. temperatur. Merket det svært godt de to foregående vintrene, parkerte nemlig ute i kulda hjemme og i parkeringshus med +17 grader på jobben. Jeg hadde langt høyere rest når jeg kom hjem enn når jeg kom til jobb.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thoru

Sitat fra: kjbu på mandag 25. november 2013, klokken 09:14
Sitat fra: Electra på søndag 24. november 2013, klokken 00:55
Her er det defekte varme elementet mitt (Fra "Norsk" Tekna reg. sept.2013):

Dette ser virkelig ut til å være en luftvarmer, og ikke vannvarmer som de "gamle" ?
Dermed varmer elementet luften direkte, uten å gå via vann-sløyfen. Enig?

SitatAn air-heating PTC heater replaces the water-to-air
PTC heater system on the S, SV, and SL models. The new climate control panel
includes a HEAT switch.
The water-to-air PTC heater on previous models was replaced with a 5kW airheating
PTC heater.

Så fremdeles ganske heftig element.

SitatLEAF® SV and SL
models use an efficient heat pumptype air conditioner system to provide both heat and cooling.The heat pump and PTC heater systems provide the same output but use less than a 1/3 of the energy of the previous
system.

thoru

Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 00:59
taket være manualen fant jeg ut av problemet med varmeaparatet.

har lest ut DTC med leaf spy pro + ELM327 og fant følgende feil

>B2773 0009 HVAC PTC Heater Circuit 1 HAC-75
>B2774 0009 HVAC PTC Heater Circuit 2 HAC-75



er det dumt å resette DTC?
eller har det ingen hensikt?
vil DTC komme tilbake om feilen er vdevarende?
kansje best å ikke resette så nissan kan lese ut feilen.

B2773 PTC HEATER CIRCUIT 1 When PTC heater circuit system (PTC 1) malfunction
is detected

B2774 PTC HEATER CIRCUIT 2 When PTC heater circuit system (PTC 2) malfunction
is detected

Possible cause:
PTC heater
• High voltage harness or connectors
(PTC heater high voltage circuit is
open or shorted.)

leaf-newbe

har endelig fått byttet ptc heateren og varmen er på ny med å skape glede i bilen.

en drøy måned uten varme i bilen, heldig vis så har det for det meste ikke vert så kalt så det har igrund gått bra.

var ikke lett å få ut info om hva de faktisk hadde gjort utover at di hadde byttet ptc og oppdatert SW.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

nr7wave

Svarte hel.... fa.....!
Da røyk varmeapparatet IGJEN! Hentet bilen min forrige tirsdag fra verksted etter skifte av PTC heater og bilen var varm og god... I nøyaktig 7 dager :-(
Har kjørt med lade og klimatimer siden jeg fikk igjen bilen og det har vært deilig og varmt når jeg satte meg inn i bilen om morgenen. I dag var det iskaldt. Nå er det bare varmepumpa som gir litt varme under kjøring, igjen. Dette er helt forferdelig dårlig! Jeg kjenner at dette har jeg ikke så mye tolmodighet til lenger.
Christian S.

Nissan Leaf Tekna 2013 fra Buskerud Bilsenter
Levert 25. Oktober, 2013.

okd

Har skiftet PTC elementet 2 ganger og nå er det folk fra Japan og England her i Skien og driver å sjekker min bil i håp om å finne årsaken.
Kommer også en representant fra fabrikkensom llager PTC 'en
Euroleaf, Tekna registrert 4/10-13

kjbu

Sitat fra: odehlin på onsdag 04. desember 2013, klokken 12:49
Har skiftet PTC elementet 2 ganger og nå er det folk fra Japan og England her i Skien og driver å sjekker min bil i håp om å finne årsaken.
Kommer også en representant fra fabrikkensom llager PTC 'en

Du får suge ut av dem så mye info du klarer, og poste det her på forumet. Har Euroleaf fra første batch, og det er interessant å finne ut om problemet kan dukke opp her også.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Odd

#132
Der røk vårt varme apparat ... kommer ikke over 1.5kW på en EuroAcenta

Sandven

Da har min bil også fått diagnosen røket PTC  :-\ :-\
Ny del er bestilt og jeg håper den kommer før minusgradene kommer tilbake! Klarer meg greit så lenge temperaturen ute holder seg over 4-5 grader!

Haahov

Nå har varmeapparatet gått føyken for andre gang på min Euroleaf også >:(. Har nå kjørt 3000 km, og fikk nytt varmeapparat i midten av november.  Akkurat samme problem denne gangen med at det er kun varmepumpa som gir en kald lunk. Verkstedet sa 2 nye uker med venting på ny del, stor etterspørsel nå antar jeg. Håper det ikke blir de store kuldegradene fremover. Ba de sjekke dele nr. på delen som var satt inn om det var samme som orginalen eller ny type som nevnt tidligere i forumet, og om dette kunne være problemet. På tide at Nissan innkaller alle Euroleaf som ikke har byttet PTC-heater? Sikkert noen som kjører rundt der ute og tror det kun er lunken luft i varmeapparatet.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA