Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvde ny Leaf i dag - fra 100% batterikapasitet til null på 55 minutter - 86 km

Startet av tiberot, onsdag 09. oktober 2013, klokken 22:33

« forrige - neste »

Electra

AAAARRGGGH, for nå er jeg også medlem av denne PTC klubben!!

Fikk Nissan Kristiansand til å ta en diagnose på bilen min i dag, "Norsk" Tekna reg. 18.09.2013, og fikk da bekreftet feilkode: B2773 og B2774 "PTC heater circuit". Sunload sensoren hadde også feil.

Når sant skal sies så var det kun velvilje å spore hos Nissan KRS, og de skulle bestille ny del på garanti og ordne reperasjon til mandag. 5-7 timers jobb, så får igjen bilen samme dag :)

Fikk også beskjed om at det var fullstedig nytt delenummer på det nye elementet, og at det da var av mye bedre kvalitet en det originale.

Lyssensoren skulle de også ta :)

Bilen er temmelig nøyaktig 2 mnd. gammel og har gått ca 3800km.

leaf-newbe

Sitat fra: odehlin på fredag 15. november 2013, klokken 21:50
9 dager med varm bil og så tok det nye PTC elementet kvelden.
Heldigvis er det fortsatt mildt så varmepumpa gir litt varme.

kan du svare på følgende spørsmål.

1. har du forvarmet bilen mens den er koblet til strøm?
2. i tilfelle ja og forvarmingen fortsat var på når du skulle bruke bilen tok du bare ut ladekabelen uten å stoppe forvarming først?
3. har du forvarmet bilen uten at den er koblet til strøm?
4. i tilfelle ja og forvarmingen fortsat var på når du skulle bruke bilen startet du bilen uten å stoppe forvarming først?
5. har du hatt på varmeaparatet mens du hurtiglader?

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Electra

Sitat fra: Electra på tirsdag 19. november 2013, klokken 21:20
AAAARRGGGH, for nå er jeg også medlem av denne PTC klubben!!

Fikk Nissan Kristiansand til å ta en diagnose på bilen min i dag, "Norsk" Tekna reg. 18.09.2013, og fikk da bekreftet feilkode: B2773 og B2774 "PTC heater circuit". Sunload sensoren hadde også feil.

Når sant skal sies så var det kun velvilje å spore hos Nissan KRS, og de skulle bestille ny del på garanti og ordne reperasjon til mandag. 5-7 timers jobb, så får igjen bilen samme dag :)

Fikk også beskjed om at det var fullstedig nytt delenummer på det nye elementet, og at det da var av mye bedre kvalitet en det originale.

Lyssensoren skulle de også ta :)

Bilen er temmelig nøyaktig 2 mnd. gammel og har gått ca 3800km.

Som jeg allerede har skrevet tidligere i dag på annen tråd (Dårlig varmeapparat?), men for å oppdatere denne tråden også :) :

Ble oppringt i lunsjen på torsdag av Nissan Kristiansand, og de lurte på om jeg kunne komme med bilen kl 1200. Selvfølgelig kunne jeg det. De byttet varme elementet på 3 timer

Nå er det blitt godt og varmt igjen, kun 3 dager etter at de tok diagnosen. Veldig bra service!
(Hadde egentlig time til mandag).

Tok noen bilder av det defekte varmeelementet/registeret hvis det er av interesse.
(Likner ikke på de andre bildene jeg har sett).

til leaf-newbe: Skal ikke vareapparatet tåle å bli brukt under hurtiglading? Noen erfaringer rundt dette?

Haahov

Sitat fra: leaf-newbe på lørdag 23. november 2013, klokken 22:29


kan du svare på følgende spørsmål.

1. har du forvarmet bilen mens den er koblet til strøm?
2. i tilfelle ja og forvarmingen fortsat var på når du skulle bruke bilen tok du bare ut ladekabelen uten å stoppe forvarming først?
3. har du forvarmet bilen uten at den er koblet til strøm?
4. i tilfelle ja og forvarmingen fortsat var på når du skulle bruke bilen startet du bilen uten å stoppe forvarming først?
5. har du hatt på varmeaparatet mens du hurtiglader?



Svarer jeg også siden varmeapparatet mitt sluttet å virke etter 4 uker med den nye bilen.
1) Ja, har forvarmet 1 gang.
2) Synes å huske at jeg først satte meg inn i bilen og startet den før jeg tok ut kabelen. Så; nei.
3) Ja, flere ganger.
4) ja
5)Hurtigladet 1 gang, men det var etter at varmeappartet gikk føyken.

Var ute å kjørte i dag i -4, fikk ikke engang lunk i varmeapparatet som tidligere (hvor det har trekt mellom 1/2-1kw). Veldig kjedelig når det begynner å ise på vinduet under kjøring... Men på tilbaketuren slo plutselig varmeapparatet inn igjen og klimaforbruket gikk opp til over 3 kw! Første gang det har skjedd etter feilen ble oppdaget. Skal heldigvis inn på mandag å få reparert PTC heateren.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Mr.Zero

Burde ikke denne varmepumpa klare å gi lunk selv i noen få minusgrader...?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Electra

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 23. november 2013, klokken 23:05
Burde ikke denne varmepumpa klare å gi lunk selv i noen få minusgrader...?

Jo, det var ihvertfall min erfaring de få dagene mitt varmeapparat var ute av drift. Ca +4 til -4 i Kristiansand denne tiden, og med kun varmepumpe som virket kom det faktisk lunk ut av dysene. Ikke noe snakk om badstu, men alikavel levelig å kjøre gitt at en har jakke på ;)

nr7wave

På min så virker varmepumpa ned til -11(det er det kaldeste det har vært hittil). Gir litt lunk, men slutter å virke etter en halvtimes kjøring.  Da er varmepumpa fullstendig igjeniset. Da må den stå og tine seg før den virker igjen.

Christian S.

Nissan Leaf Tekna 2013, levert 25. oktober fra Buskerud Bilsenter

Christian S.

Nissan Leaf Tekna 2013 fra Buskerud Bilsenter
Levert 25. Oktober, 2013.

leaf-newbe

Sitat fra: Electra på lørdag 23. november 2013, klokken 22:40
Tok noen bilder av det defekte varmeelementet/registeret hvis det er av interesse.
(Likner ikke på de andre bildene jeg har sett).

til leaf-newbe: Skal ikke vareapparatet tåle å bli brukt under hurtiglading? Noen erfaringer rundt dette?

jo den skal vel tåle at en bruker varmeaparatet mens en hurtiglader ellers ville det nok vert en sperre for bruk under hurtigladning.
legg gjerne ut bilder av det som ble byttet om du kan.

jeg spurte nissan om jeg måtte stoppe forvarming før jeg tar ut kabelen eller startet bilen men fikk beskjed om at det ikke var nødvendig.
vet det er skrevet en del om det på div forum ink her.
mange anbefaler å stoppe forvarming før en tar ut kabelen eller starter bilen, og mener at det kan skade dc/dc eller ptc om en ikke stopper forvarming før en tar ut kabelen eller starter bilen.

@Haahov tror ikke du får startet bilen mens den lader (du får kun slått på tenninga) men ikke gjort bilen klar for kjøring.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Electra

Her er det defekte varme elementet mitt (Fra "Norsk" Tekna reg. sept.2013):


Rio

Sitat fra: leaf-newbe på søndag 24. november 2013, klokken 00:47
Sitat fra: Electra på lørdag 23. november 2013, klokken 22:40
Tok noen bilder av det defekte varmeelementet/registeret hvis det er av interesse.
(Likner ikke på de andre bildene jeg har sett).

til leaf-newbe: Skal ikke vareapparatet tåle å bli brukt under hurtiglading? Noen erfaringer rundt dette?

jo den skal vel tåle at en bruker varmeaparatet mens en hurtiglader ellers ville det nok vert en sperre for bruk under hurtigladning.
legg gjerne ut bilder av det som ble byttet om du kan.

jeg spurte nissan om jeg måtte stoppe forvarming før jeg tar ut kabelen eller startet bilen men fikk beskjed om at det ikke var nødvendig.
vet det er skrevet en del om det på div forum ink her.
mange anbefaler å stoppe forvarming før en tar ut kabelen eller starter bilen, og mener at det kan skade dc/dc eller ptc om en ikke stopper forvarming før en tar ut kabelen eller starter bilen.

@Haahov tror ikke du får startet bilen mens den lader (du får kun slått på tenninga) men ikke gjort bilen klar for kjøring.


Hurtigladere starter ikke ladingen hvis varmen i bilen er på. Du kan bruke varmen etter at hurtigladeren har begynt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

okd

1. har du forvarmet bilen mens den er koblet til strøm? Ja
2. i tilfelle ja og forvarmingen fortsat var på når du skulle bruke bilen tok du bare ut ladekabelen uten å stoppe forvarming først? Ja
3. har du forvarmet bilen uten at den er koblet til strøm? Ja, men ikke da elementet sviktet
4. i tilfelle ja og forvarmingen fortsat var på når du skulle bruke bilen startet du bilen uten å stoppe forvarming først? Har aldri stoppet forvarmingen først.
5. har du hatt på varmeaparatet oppet forvarmimens du hurtiglader? Ja, har flere ganger hatt på varme under hurtiglading.
Euroleaf, Tekna registrert 4/10-13

kjbu

Sitat fra: Electra på søndag 24. november 2013, klokken 00:55
Her er det defekte varme elementet mitt (Fra "Norsk" Tekna reg. sept.2013):

Dette ser virkelig ut til å være en luftvarmer, og ikke vannvarmer som de "gamle" ?
Dermed varmer elementet luften direkte, uten å gå via vann-sløyfen. Enig?

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

flux

Ja og den er mye mer effektivt enn i den gamle Leaf, der vannvarme elementet er plassert uten særlig isolasjon fremme i motorrommet.

Hvilken rekkevidde får dere med ny Euro Leaf nå når det er kaldt?

Daeedor

#118
Sitat fra: flux på mandag 25. november 2013, klokken 12:48
Ja og den er mye mer effektivt enn i den gamle Leaf, der vannvarme elementet er plassert uten særlig isolasjon fremme i motorrommet.

Hvilken rekkevidde får dere med ny Euro Leaf nå når det er kaldt?

Kjørte litt over 9 mil idag på E6 , med 1 times ladestopp på 10A uttak etter 6 mil. Kom fram med 28% batteri , det var minus 4 grader og jeg hadde god varme inni bilen.   

På langkjøring ser det derfor ut til å gå greit ca 10 mil i minus 10-12grader. ( har igjen ca 10% da , så den kan vel gå kanskje 2 mil til omtrent?) - MEN :  da ligger jeg bare i ca 80km/t , ikke over 90.  Legger man seg i 100km/t  (der det er lov) , synker rekkevidden ganske mye - vil si at man kanskje ikke kan regne med mere enn ca 8 mil max når det er kaldt , type minus 20 dersom man holder høy hastighet? Skal sjekke litt mere utpå vinteren - det kan se ut som om forvarming har ganske mye å si også  :)

Tidligere i høst gikk bilen greit 14 mil i ECO mode , på cruisekontroll og i 80 km/t , hadde over 15% igjen , men det var 10 grader pluss....

pottle

#119
Har tatt ut kjørehistorikk for november (1.-20. nov). Her kan dere se en litt mer nøytral oversikt over reell kWh-forbruk på denne tiden av året. Det har vært realtivt kaldt med innslag av snø. Forbruket kan være sammenlignes med resterende vintermåneder.

Har vasket listen litt: Fjernet de ti % høyeste forbrukene og laveste forbrukene. Greit å fjerne både forbruk som f. eks. 0 kWh og 99 kWh.

Til slutt sitter jeg med 88 turer i løpet av 20 dager. Turene fordeler seg fra 1,4 til 2,5 kW per mil. Tyngden ligger på 1,4 til 1,7 kW. Snittforbruk er på 1,867 kW per mil.

Vi vet at batteriet har en brukskapasitet på 21,5 kW. Det vil si at reell rekkevidde er 11.5 mil. (21,5 kW / 1,867 kW/mil).

Som en ekstraopplysning så hadde hele 17 (20 %) av turene et snittforbruk på mellom 20 og 21. Det vil si en reell rekkevidde på 10.34 mil. (21,5 kW / 2,078 kW/mil).

Ta også hensyn til at det aldri er gøy å ha besøk av Mr. Turtle og at forvarmingen kanskje tar 5 % av batteriet en gang i blant.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA