Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Beskue en grå Tesla i stavanger?

Startet av TeslaTerje, mandag 07. oktober 2013, klokken 19:48

« forrige - neste »

NTesla

Enig med begge over her. Kjøp bilen slik du selv vil ha den, bil og ekstrautstyr er uansett en dårlig investering. Hvordan du selger bilen spiller minst like mye rolle enn om du har slengt på setevarme i baksetet eller ikke.

Når det gjelder tech-pakken så er det stort sett kjekt-å-ha-ting, men park-sensorene er jo veldig fornuftig å ha på en slik bil. Ellers er det beste argumentet imo for å kjøpe tech-pakken; mulighetene for fremtidige oppgraderinger (selv om jeg ikke kan se noen offisiell bekreftelse på dette.)

cairnz

Kanskje litt off-topic, men av hvilke grunner vil man på sikt ha for å selge bilen, gitt at det ikke er økonomiske forhold?

Jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å argumentere for noe "bedre" .. bortsett fra potensielle nye energikilder for batterier som dobler/tripler rekkvidden..

* Effekt? Bilen er vel rask nok opp til ulovlige hastigheter
* Kjørekomfort? Ingen jeg har sett fortelle om bilen sin har klaget
* Dyr i drift? Uhhhh
* For stor for garasjen? (Kanskje, men det burde man ha sjekket på forhånd)
* <hjelp meg gjerne>

Av ovenstående grunner sier jeg meg helt enig: bestill med det utstyret du vil ha, du føler du trenger.

Sjekk også med Tesla hvilke utstyr som kan ettermonteres hvis du ombestemmer deg.

Jeg har planer om å kjøre min til det ikke er mer bil igjen, typ 50'+ i året så jeg vil være positivt overrasket om den holder ti år. :)
Elbilist

Hyperstress

Sitat fra: cairnz på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 13:34
Kanskje litt off-topic, men av hvilke grunner vil man på sikt ha for å selge bilen, gitt at det ikke er økonomiske forhold?


Hvilken grunn har en til å selge iphonen sin etter bare to år?

Tipper Tesla kommer med ny snasen teknologi, og attraktive modeller i årene som kommer. Da er det sikkert mange som finner "gode grunner" for å oppgradere til ny bil ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Jeg har full forståelse for de som skipper tech-pakken. Jeg var på nippet til å gjøre det selv etter å ha hørt tilbakemeldinger på så som så navi, autopresent håndtak som bare funker "ofte", homelink som høres ut som bare fungerer for trollmenn, xenon som ikke er særlig lyssterke og HD ryggekamera som ser omtrent likt ut som SD. Ja, nå begynner jeg seriøst å lure på hvorfor jeg bestilte det..

jo, setememory og parksensor. Pluss forhåpentligvis mulighet for retrofit ACC senere  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

tomrh

Sitat fra: cairnz på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 13:34
Kanskje litt off-topic, men av hvilke grunner vil man på sikt ha for å selge bilen, gitt at det ikke er økonomiske forhold?
I fossilbilverdenen bytter man gjerne 2-5 år gamle biler for å hele tiden være innenfor garantivilkårene, slippe verkstedsutgifter og ha en ny og shiny bil. Uansett bør man bytte bilen før den er 10 år for at ikke verkstedutgiftene skal eskalere. Er planen å ha den lengre enn dét, så er det bare enkelte merker som har historikk som viser at de duger.

Det vil være vesentlig færre verkstedutgifter knyttet til motor og drivlinje i en elbil, så poenget med å unngå verkstedet forsvinner litt. Men som Hyperstress sier så vil man oppleve at teknologien løper foran i større grad, man blir fristet av det nye og ønsker rett og slett å bytte ut den etterhvert "gammeldagse" elbilen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

EvenSteven

Jeg gikk for 60, men med mest mulig utstyr. Budsjettet var satt til 500k... Men vips nå er jeg på 530k.
Så håper de leverer bilen snart så det ikke blir enda dyrere.
-
2.håndsverdien blir sikkert noe lavere enn en 85, men valgte en bil for mitt bruk, kjøremønster og mine "must have" kriterier.
Tech-pakke + sensorer er "must have" for min del. Skinnseter også.
Det andre - panotak, vinterpakke + lydpakke er bare bonus... eller rettere sagt mindre lommepenger til neste år.
Falt også ned på det at når jeg først skal bruke så mye penger på bil, skal den jammen ha mye utstyr.  8)
Tesla S P85+ sølv

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 13:51
Sitat fra: cairnz på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 13:34
Kanskje litt off-topic, men av hvilke grunner vil man på sikt ha for å selge bilen, gitt at det ikke er økonomiske forhold?


Hvilken grunn har en til å selge iphonen sin etter bare to år?

Lurer jeg også på. Min 3GS har passert 4 år med god margin nå, med hell holder den 4 år til (men må nok få nytt batteri).

;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Jeg sliter ut en iPhone på 2 år jeg da.. ;)
Men uansett (tror jeg) hvilken bil man har så blir man lei av de til slutt og vil ha noe annet. Og tvil ikke et halvt øyeblikk på at det kommer masse spennende elbilnyheter de neste årene. Leafen er 2 år nå og ble bestilt lenge før det også. Denn skulle jeg ha i 5 år i alle fall...nå spøker det plutselig litt..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

advokat

Jeg har bestilt P85 uten tech pakke, men med lyd og skinn. Droppet også vinterpakke. Skulle hatt parkeringssensor, men de er ikke verdt kr 25 000,- alene. Resten i pakken var ikke av interesse. 


Ludvig

For meg er det en nobrainer, techpakka er et must! En viktig ting å huske er at tilleggsutstyret også er fritatt for mva!
Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

AttackOfTheMac

Mange tenker på prisen av tilleggspakker som prosent av den totale summen.
Derfor hiver mange på pakker selv om de egentlig ikke har behov for det,
eller var noe de hadde tenkt til på forhånd.
"Hva gjør vel 20 000 til når bilen koster 600 000."
Dette er selvsagt ikke noe god økonomisk tankegang og alle som driver markedsføring er klar
over disse "svakhetene" hos mennesker og prøver å utnytte det best mulig.


luffe

Sitat fra: taraquin på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 10:53
Jeg har alltid kjøpt biler ut ifra hvordan jeg vil ha bilen min, ikke hvordan nestemann evt vil ha den :)

100% enig. Jeg har bil uten techpakke og har tenkt å ha den leeeeenge.

Når det er sagt, savner jeg faktisk techpakken etter å ha hatt bilen en uke. Av følgende grunner:

1. Turn-by-turn er en ting, men det er ikke mulig å legge opp en kjørerute på Google Maps. Det trodde jeg var mulig uten tech også.
2. Førerprofiler - meg og min kone bytter ofte og har veldig forskjellig seteinnstillinger.
3. Ikke mulig å lagre egen posisjon for speil når i revers.
4. Parkeringssensorer. Bilen er brei og dermed utfordrende å parkere.
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Flyvern

Sitat fra: luffe på torsdag 03. oktober 2013, klokken 14:52
2. Førerprofiler - meg og min kone bytter ofte og har veldig forskjellig seteinnstillinger.
Flere som deg sier at førerprofiler kun er med i tech pakke. Det skjønner jeg ikke. Jeg har ikke tech pakke, men har jo førerprofiler som lar seg lagre. Riktignok ikke innstilling for sidespeil, men seteposisjoner og ratt.
Multi-Rød Model S 85

daggad

Flyvern: Hva kostet din bil og hva tok du med ? Har du evt lagt ut bilder noe sted ? :)

SitatPluss forhåpentligvis mulighet for retrofit ACC senere

Hva er ACC..?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA