Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

Bobbulf

Jeg har ikke Tesla, men på min Leaf er det mulig å velge i menyen på bilen at jeg får automatisk mail hver gang ladingen blir stoppet. Kjekt å følge med når bilen er ferdigladet, eller hvis ladingen skulle bli avbrutt grunnet sikringsbrudd eeller at noen drar ut stikkontakten. Dette ville jo kunne hjulpet litt ved avbrutt Teslalading, hvis bilen hadde klart å gi beskjed om ladeavbrudd selv.  Er det ikke lagt opp til slik mulighet for varsling?
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Epleskreller

#166
I går ladet jeg bilen opp til ca 90% og ladekabelen har stått i hele natta. Jeg kjørte bilen ut av garasje og foran huset, alt virket normalt. Så setter jeg i ladekabelen igjen og skal sette bilen til max range-landning.

Da får jeg masse feilmeldinger (bilde under). Velger derfor etter litt å koble fra ledningen og jeg får ikke puttet den inn igjen. Låsepinnen er nede.
Jeg lukker derfor ladeluka og bilen og går inn litt..

Etter noen minutter går jeg ut igjen og alt er som normalt.. kun en melding om at ladekabelen er unlatched..

Dersom jeg hadde gått fra bilen med feilmeldingene ville 12v blitt utladet? Har forøvrig 400v TN i hus og garasje, lader forløpig fra vanlig shuko.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

el-fanboy

Sitat fra: Bobbulf på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 00:19
Jeg har ikke Tesla, men på min Leaf er det mulig å velge i menyen på bilen at jeg får automatisk mail hver gang ladingen blir stoppet. Kjekt å følge med når bilen er ferdigladet, eller hvis ladingen skulle bli avbrutt grunnet sikringsbrudd eeller at noen drar ut stikkontakten. Dette ville jo kunne hjulpet litt ved avbrutt Teslalading, hvis bilen hadde klart å gi beskjed om ladeavbrudd selv.  Er det ikke lagt opp til slik mulighet for varsling?
Nei, ikke foreløpig. Det er definitivt noe som står på ønskelista, og som ikke burde være vanskelig å få til  :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Eland

Min bil hadde de samme fire feilmeldingene på skjermen og ville ikke kjøre.
Nå har den vært i Oslo og blitt fikset. Det var en feil med ladeport ifølge Tesla, men nå skal dette være fikset på min bil.
De henter og bringer bilen fram og tilbake til Sørlandet. Det er bra!
Jeg fikk kun 27 timer med bilen før den stoppet på lørdag. Det har nå tatt tre dager for å få fikset den, men jeg har forståelse for dette pga helg
Nå skal den forhåpentlig være på vei, slik at jeg kan kjøre i kveld.

Djur1

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 09:31
I går ladet jeg bilen opp til ca 90% og ladekabelen har stått i hele natta. Jeg kjørte bilen ut av garasje og foran huset, alt virket normalt. Så setter jeg i ladekabelen igjen og skal sette bilen til max range-landning.

Da får jeg masse feilmeldinger (bilde under). Velger derfor etter litt å koble fra ledningen og jeg får ikke puttet den inn igjen. Låsepinnen er nede.
Jeg lukker derfor ladeluka og bilen og går inn litt..

Etter noen minutter går jeg ut igjen og alt er som normalt.. kun en melding om at ladekabelen er unlatched..

Dersom jeg hadde gått fra bilen med feilmeldingene ville 12v blitt utladet? Har forøvrig 400v TN i hus og garasje, lader forløpig fra vanlig shuko.

Jeg får alltid denne feilmeldingen

ladekabelen er unlatched

Hva må gjøres for å fikse dette?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Flyvern

Sitat fra: Brede på mandag 30. september 2013, klokken 22:44
Jeg sendte like godt en mail til Jerome Guillen i dag angående saken.
Utdrag fra svar etter at mailen hadde vært gjennom et par avdelinger:
"The 12V battery issue is very much in our focus.
We have reviewed and discussed the reported cases of 12V battery depletion, and root cause has been determined.
A new firmware update is due to be released very shortly, this will directly address the behaviour leading to 12V batteries running low."

Software og hardware vet jeg hva er, men hva er egentlig firmware? Er det like enkelt å laste ned og installerer som software?
Multi-Rød Model S 85

Roger (NO)

Sitat fra: Flyvern på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 21:45
Sitat fra: Brede på mandag 30. september 2013, klokken 22:44
Jeg sendte like godt en mail til Jerome Guillen i dag angående saken.
Utdrag fra svar etter at mailen hadde vært gjennom et par avdelinger:
"The 12V battery issue is very much in our focus.
We have reviewed and discussed the reported cases of 12V battery depletion, and root cause has been determined.
A new firmware update is due to be released very shortly, this will directly address the behaviour leading to 12V batteries running low."

Software og hardware vet jeg hva er, men hva er egentlig firmware? Er det like enkelt å laste ned og installerer som software?
Software er en fellesbetegnelse for all programware.
Firmware er "operativsystem".
Altså er Firmware også software.

Håper dette var forståelig...

HABEL

Sitat fra: Roger (NO) på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 21:50
Sitat fra: Flyvern på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 21:45
Sitat fra: Brede på mandag 30. september 2013, klokken 22:44
Jeg sendte like godt en mail til Jerome Guillen i dag angående saken.
Utdrag fra svar etter at mailen hadde vært gjennom et par avdelinger:
"The 12V battery issue is very much in our focus.
We have reviewed and discussed the reported cases of 12V battery depletion, and root cause has been determined.
A new firmware update is due to be released very shortly, this will directly address the behaviour leading to 12V batteries running low."

Software og hardware vet jeg hva er, men hva er egentlig firmware? Er det like enkelt å laste ned og installerer som software?
Software er en fellesbetegnelse for all programware.
Firmware er "operativsystem".
Altså er Firmware også software.

Håper dette var forståelig...

Det har Roger helt rett i. Mere utfyllende her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Firmware
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

luffe

Sitat fra: Djur1 på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 13:05
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 09:31
I går ladet jeg bilen opp til ca 90% og ladekabelen har stått i hele natta. Jeg kjørte bilen ut av garasje og foran huset, alt virket normalt. Så setter jeg i ladekabelen igjen og skal sette bilen til max range-landning.

Da får jeg masse feilmeldinger (bilde under). Velger derfor etter litt å koble fra ledningen og jeg får ikke puttet den inn igjen. Låsepinnen er nede.
Jeg lukker derfor ladeluka og bilen og går inn litt..

Etter noen minutter går jeg ut igjen og alt er som normalt.. kun en melding om at ladekabelen er unlatched..

Dersom jeg hadde gått fra bilen med feilmeldingene ville 12v blitt utladet? Har forøvrig 400v TN i hus og garasje, lader forløpig fra vanlig shuko.

Jeg får alltid denne feilmeldingen

ladekabelen er unlatched

Hva må gjøres for å fikse dette?

Jeg får også alltid "Charge cable unlatched" og gule lys når jeg lader. Tesla Support ga opp å få fikset dette, så lenge bilen rapporterer at den lader er det OK for dem.

Er nå ganske bekymret for å havne i 12V-fella. Samtidig har jeg kjørt nesten 1000 km uten noen 12V-issues.
Tror jeg spanderer en slik en for å døyve 12V-angsten og være litt føre var: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=12717&katid=76&id=&pk=12717
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

satheesh.net

Det finnes noen billig varianter også:

LED Display Cigarette Lighter Electric Voltage Meter for Auto Battery (DC 12/24V)
http://dx.com/p/led-display-cigarette-lighter-electric-voltage-meter-for-auto-battery-dc-12-24v-68179

Eller denne hvis man ønsker USB lading:

2-in-1 Car USB Charger / Car Battery Voltage Meter - Black (12~24V)
http://dx.com/p/2-in-1-car-usb-charger-car-battery-voltage-meter-black-12-24v-234716

Epleskreller

Sitat fra: luffe på onsdag 02. oktober 2013, klokken 08:22
Jeg får også alltid "Charge cable unlatched" og gule lys når jeg lader. Tesla Support ga opp å få fikset dette, så lenge bilen rapporterer at den lader er det OK for dem. :-X

Ringte Tesla service i dag og nå er unlatched-meldingen borte :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Djur1

Hva måtte gjøres?

Bytte kabel?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

luffe

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 02. oktober 2013, klokken 09:52
Sitat fra: luffe på onsdag 02. oktober 2013, klokken 08:22
Jeg får også alltid "Charge cable unlatched" og gule lys når jeg lader. Tesla Support ga opp å få fikset dette, så lenge bilen rapporterer at den lader er det OK for dem. :-X

Ringte Tesla service i dag og nå er unlatched-meldingen borte :)

Kuult :)! Noe de gjorde eller noe du gjorde? Eller begge deler?
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Epleskreller

#178
Sitat fra: luffe på onsdag 02. oktober 2013, klokken 15:29
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 02. oktober 2013, klokken 09:52
Sitat fra: luffe på onsdag 02. oktober 2013, klokken 08:22
Jeg får også alltid "Charge cable unlatched" og gule lys når jeg lader. Tesla Support ga opp å få fikset dette, så lenge bilen rapporterer at den lader er det OK for dem. :-X

Ringte Tesla service i dag og nå er unlatched-meldingen borte :)

Kuult :)! Noe de gjorde eller noe du gjorde? Eller begge deler?

Han jeg snakket med skulle melde saken videre til ingeniørene og overvåke ladningen min.  Nå er meldingen borte, regner med at de har fjernfikset det.. (hadde alltid unlatched-meldingen før)

EDIT:
Kom tilbake etter en tur. Bilen hadde sluttet å lade. Jeg forsøkte å starte ladingen igjen ved å fjerne ladekabelen og deretter sette den i igjen. Fikk da opp masse feilmeldinger, nye for meg var at ladekabelen måtte byttes og at 12v batteriet var svakt.. den siste meldingen likte jeg ikke basert på denne tråden. Skrudde av alt, gikk en runde rundt garasjen og forsøkte på nytt, denne gangen uten feilmeldinger. Bare å håpe den fungerer i morgen :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

sondell

Hmm. Pröver å lese på litt om det säre IT nettet. Er jo vesentlig forsjkell på hvordan jord håndteres der mot de flesta andre nett. http://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett

Er ofte brukt på plasser hvor man er virkelig avhengig av strøm, som for eksempel ved sykehus, gruver, osv.

  • Dette fordi sikringen ikke løser ut ved jordfeil.
  • Feilstrømmen ved jordfeil er mindre enn ved TT-nett.
  • Lavere berøringsspenning

Så ikke noe problem med ETT jordfeil i et IT nett. Er det slike ting som spöker for Tesla tro? Er på litt tynn is her föler jeg, men var intressant å lese litt. Som svensk har man jo aldri hört om noe liknende :).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA