Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

sindrej

Fint du marginaliserer andres problem.  Kanskje lese post 1 i denne tråden en gang til ?  Tror ikke PAS synes dette var en bagatell når han stod der med død bil.  Og attpåtil får beskjed om at det indirekte var hans feil siden han ikke sjekket ladingen både en og to ganger.

Jeg har ikke opplevd feilen, men er nå usikker på om jeg skal plugge i når jeg reiser med fly i morgen eller ikke.  Jeg reiser ihvertfall ikke en time tidligere til flyplassen bare for å kunne sjekke at ladingen fremdeles er ok etter en time.  Det blir nok til at jeg plugger i og sier at dette ikke skjer min bil, for noe annet blir egentlig for dumt.  Det er en ny dyr bil, og bør funke bra.  Mhp lading så har den gjort det så langt ihvertfall.

Amoss

Sitat fra: valvolainen på mandag 30. september 2013, klokken 15:54
Jeg har heller aldri drivstoff i bilen, såpass klarer man da å planlegge.

Har sett mange som påstår dette her, men ikke alltid det stemmer (men klart, om man hele tiden holder tanken rimelig full så BØR man ikke gå tom uansett). Det hender av og til uforutsette hendelser man ikke har tatt høyde for, som ødelegger en ellers god planlegging.

Jeg har selv kommet til bensinstasjoner som var lagt ned siden sist jeg var der (og lenge til neste fyllemulighet), eller måttet stå mer eller mindre hele natta vinterstid og prøve å holde varmen (pga. annet bilstopp/havari (f.eks punktering og defekt reservehjul) eller ulykker/omkjøringer/kolonnekjøringer etc). Bare for å nevne noen grunner...


Sitat fra: valvolainen på mandag 30. september 2013, klokken 15:54
Dette må da være fullstendig unødvendig i en ny bil!
Startkablene og slepetauet skal dog med, dette hjelper andre.

Ja, det SKAL være unødig, men er det ikke... Og som du er inne på - om DU ikke har bruk for det, så kan du hjelpe andre ved å ha det med (og det kan også gjelde booster/batterilader). Og ja, jeg har reddet andre ved å ha det med :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

D.O

Jeg kjører i dag en mini suv med 40Ah batteri, småkjøring, bruker sete varme, speil varme o.l når det er behov. Bor hvor -30 ikke er umulig og har aldri hatt startproblemer. Har aldri noen sinne kjørt rundt med gjerrigkanne. Å hvis jeg blir nødt til å ha med booster/lader til min nye 85kWh elbil til 700 000,- så blir det for dumt. Synes kallagunet til tider er vel kritisk, men akkurat her må jeg også stille meg kritisk til en slik feil.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OddB

#138
Det viktigste må da være å finne ut HVA som har gått galt ?

Så lenge bilen er våken trekker den ca 30W og det vil i løpet av 10 timer utgjøre 25Ah og igjen vil garantert ha senket batterispenningen under 12V, særlig når det var så kaldt.

Det aller viktigste er at Tesla, så høyt opp i systemet som mulig, får vite om dette.
Jeg ville ha hatt et klart svar på HVA som har gått galt, og ikke begynt å lete etter batteriladere..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Meringdal

Nå diskuteres det mye frem og tilbake om MULIGE feilkilder. Kan de som har opplevd dette heller si hva som har gått galt? Jeg mener.. Ble bilen ladet når du plugget i ledningen? Er det mulig at den ikke fikk lading og at det kom feilmelding på skjermen, som med tiden vil trekke steøm? Det jeg også lurer på, om bilen ikke lader, vil skjermen stå på? Eller er det kun ringen rundt ladepunktet som lyser? Vil evt dette trekke så mye strøm at det tømmer batteriet?

larsleik

Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 10:31
Med all respekt Cirion, hvor mange kjenner du som kjører rundt med fossilbil har har batterilader i bagasjerommet ?  Det blir enda rarere på en elbil som har verdens største batteripakke, at en skal være prisgitt buggy lading at et lite 35 Ah batteri.  Du mener altså at det er noe en bør leve med ?  Jeg tror bestemt (og håper selvsagt) at Mr Musk er veldig uenig med deg.

Har pt en A6 Allroad som kostet rundt 900.000 for noen år tilbake. Med daglig kjøring til jobb så er strømtrekket ved start av motor større en tilførsel etter 14 km. Resultatet gir seg selv. Må vedlikeholdslade en gang i mellom. 


P85, 19", Grå metallic, Sort Napa, Karbon, Tech, Lyd, Lys, Luft, Pano ++ VIN 18666
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

Kallagtunet

Sitat fra: larsleik på mandag 30. september 2013, klokken 17:44
Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 10:31
Med all respekt Cirion, hvor mange kjenner du som kjører rundt med fossilbil har har batterilader i bagasjerommet ?  Det blir enda rarere på en elbil som har verdens største batteripakke, at en skal være prisgitt buggy lading at et lite 35 Ah batteri.  Du mener altså at det er noe en bør leve med ?  Jeg tror bestemt (og håper selvsagt) at Mr Musk er veldig uenig med deg.

Har pt en A6 Allroad som kostet rundt 900.000 for noen år tilbake. Med daglig kjøring til jobb så er strømtrekket ved start av motor større en tilførsel etter 14 km. Resultatet gir seg selv. Må vedlikeholdslade en gang i mellom. 


P85, 19", Grå metallic, Sort Napa, Karbon, Tech, Lyd, Lys, Luft, Pano ++ VIN 18666

Bruktinport?

D.O

En startmotor trekker flere hundre Ampere, Tesla har ikke noe startmotor så ser uansett ikke sammenligningen. Og når man faktisk setter bilen til lading, er det enda mindre grunn for at dette skal skje... Uansett om jeg velger å sitte i bilen å spille musikk, kjøre kupe vifta og surfe, så burde det være null problem med 85kWh med energi tilgjengelig. 12V batteriet burde aldri kunne gå tomt så fremt ikke den stor batteripakken er kritisk lav. Og diskusjonen om IT nett eller TN er interresant nok, men det er fortsatt ett problem som Tesla må ordne.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Yagi

Min erfaring er denne:  (opplevd to ganger)

Jeg parkerer bilen, går ut, stenger alle dører, setter UMC i veggen, trykker på håndtaket for å åpne ladeluken, stikker pluggen inn, får gult lys, trykker på håndtaket, trekker pluggen ut, prøver å stikke den inn igjen, det klikker og står i - og denne gangen får jeg rødt lys. Har det jævlig travelt, så jeg tenker at "pokker heller, møtet starter nå - jeg får heller komme ut og ordne med dette i en pause.." så jeg lar ladekabelen stå i, og går. (jeg får selvsagt ikke tid, og arbeidsdagen går)

Når jeg så kommer ut til bilen etterpå, får jeg åpnet dørene og trukket ut kabelen. Men på skjermen er det flust med feilmeldinger. Bl.a. 12V lav, bilen kan stoppe når som helst, pull over safely, etc. Jeg ringer Tesla og de sjekker bilen "over the air". Det viste seg da at bilen rapporterte en feilkode i det jeg forsøkte å sette den til lading. Denne var av en slik art at bilen stengte av tilgangen til batteriet og 12V batteriet hadde dermed stått uten lading hele dagen. Jeg forstod på Tesla at denne feilen "var feil" og at litt kluring med ladekabelen fra min side ikke skal føre til dette. Dette regner jeg med tesla kan fikse med FW-oppdateringer.

Så snart jeg tråkket på bremsen, sjekker bilen selv alle systemer. Den alvorlige feilen som tidligere var rapportert finnes ikke, og alle feilmeldingene på skjermen blir borte.

Bilen fungerer deretter normalt. :)



Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

sindrej

Jepp, så lenge en har strøm til å starte bilen, dvs. trykke på bremsen så skal de nulle ut alle feilkoder mhp lading (såfremt feilene er bare tull da).

valvolainen

Hm, så en løsning er altså å skru på strømmen, i motsetning til det man er opplært til, nemlig å kutte strømmen for omstart:-)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

elektrolux

Sitat fra: Hyperstress på søndag 29. september 2013, klokken 11:38
Jeg ble anbefalt å kjøre siste ICE bilen min en lengre tur en gang i mnd for å sikre at batteriet ikke skulle gå tomt.

Dette er helt på viddene. Batteriet vil aldri bli fulladet uansett hvor langt du kjører. Spar bensin og bompenger, og sett på en moderende intelligent lader. Det er det eneste som virkelig toppet opp et 2V batteri. Sønnak sine ladere kom nylig best ut i test. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trøndertesla

Sitat fra: el-fanboy på mandag 30. september 2013, klokken 10:40
Sitat fra: Cirion på mandag 30. september 2013, klokken 10:24
Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 10:05
Det er jo greit at det er ting en kan gjøre selv for å sikre seg, fylle bagasjerommet med div 12V ladere, overvåkere etc., men det er jo å pisse i buksa.  Bilen har jo gått på veien i ett år nå !!!  Er det virkelig for mye forlangt at den skal virke akkurat like enkelt som Tesla sier i skrytematerialet sitt ?
Nettop. Ruller snart 30 000 Tesla Model S på veien rundt om i verden. Er da ikke mange av de som har opplevd problemer med 12v? Uansett merke, vil det være trøbbel med 12v på noen få biler ut av et så stort antall. De som frykter å gå tom for 12v må sikre seg uansett biltype og bilmerke.
I min TMS har det poppet opp feilmeldinger to-tre ganger, alle relatert til lading eller ladekabel. Den har kuttet lading en gang, og jeg har (heldigvis) oppdaget feilmeldingene før jeg gikk fra bilen. Feilmeldingene går bort når jeg tar ut og setter inn ladepistolen på nytt. Men poenget er at TMSen virker veldig overfølsom på feilsituasjoner. Jeg har hatt LEAF snart ett år og har ALDRI fått en feilmelding, den har ALLTID tatt lading.

Det er ikke tvil om at Tesla må gjøre bilen mer failsafe/idiotsikker med tanke på lading.

Helt enig. Jeg var på jakt i helga og satte laderen i på fredag kveld. Bilen tok i mot strøm og alt virket som normalt. På lørdag morgen blinket både laderen og ladeporten rødt. Samme prosedyre på lørdag ettermiddag og når jeg kom tilbake til sivilisasjonen på søndag ettermiddag så blinket både lader og ladeport rødt igjen, og bilen hadde ikke tatt imot mer enn noen få kWh. Hadde 210km med typical range da jeg la avgårde på den 180km lange hjemreisen, og med pen kjøring så gikk det fint. Men, det er Jæ..la irriterende at slike basic ting ikke fungerer 100% - hver gang! Tesla har bygget verdens beste bil, men ser ut til å slite litt med helt basic ting. Dette bør være enkelt å fikse for teknogjengen i California. FIX IT!
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Roger (NO)

Sitat fra: Trøndertesla på mandag 30. september 2013, klokken 19:03
Sitat fra: el-fanboy på mandag 30. september 2013, klokken 10:40
Sitat fra: Cirion på mandag 30. september 2013, klokken 10:24
Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 10:05
Det er jo greit at det er ting en kan gjøre selv for å sikre seg, fylle bagasjerommet med div 12V ladere, overvåkere etc., men det er jo å pisse i buksa.  Bilen har jo gått på veien i ett år nå !!!  Er det virkelig for mye forlangt at den skal virke akkurat like enkelt som Tesla sier i skrytematerialet sitt ?
Nettop. Ruller snart 30 000 Tesla Model S på veien rundt om i verden. Er da ikke mange av de som har opplevd problemer med 12v? Uansett merke, vil det være trøbbel med 12v på noen få biler ut av et så stort antall. De som frykter å gå tom for 12v må sikre seg uansett biltype og bilmerke.
I min TMS har det poppet opp feilmeldinger to-tre ganger, alle relatert til lading eller ladekabel. Den har kuttet lading en gang, og jeg har (heldigvis) oppdaget feilmeldingene før jeg gikk fra bilen. Feilmeldingene går bort når jeg tar ut og setter inn ladepistolen på nytt. Men poenget er at TMSen virker veldig overfølsom på feilsituasjoner. Jeg har hatt LEAF snart ett år og har ALDRI fått en feilmelding, den har ALLTID tatt lading.

Det er ikke tvil om at Tesla må gjøre bilen mer failsafe/idiotsikker med tanke på lading.

Helt enig. Jeg var på jakt i helga og satte laderen i på fredag kveld. Bilen tok i mot strøm og alt virket som normalt. På lørdag morgen blinket både laderen og ladeporten rødt. Samme prosedyre på lørdag ettermiddag og når jeg kom tilbake til sivilisasjonen på søndag ettermiddag så blinket både lader og ladeport rødt igjen, og bilen hadde ikke tatt imot mer enn noen få kWh. Hadde 210km med typical range da jeg la avgårde på den 180km lange hjemreisen, og med pen kjøring så gikk det fint. Men, det er Jæ..la irriterende at slike basic ting ikke fungerer 100% - hver gang! Tesla har bygget verdens beste bil, men ser ut til å slite litt med helt basic ting. Dette bør være enkelt å fikse for teknogjengen i California. FIX IT!
Utfordringen er at bilen ER laget idiotsikker med tanke på lading.
Det virker som om problemet med flatt 12V batteri oppstår idet det blir en feilmelding på ladingen. Sikkert en sikkerhetsfunksjon for å unngå at feilen "sprer" seg. Da er 12V batteriet "koblet fra" hovedbatteriet opg det tappes uten å få tilført strøm.
Dette vil visstnok ikke skje dersom lading går normalt uten feilmeldinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA