Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

Lille Lance

Hvis jeg får en jordfeil på badet, så skal jordfeilautomaten (sikringen) utløse på denne kurs. Det betyr også at kursen til frysboks ikke skal påvirkes av dette. Man har ergo byttet ut alle sikringer i skap med jordfeilautomater slik at hver enkelt kurs tar hånd om jordfeil. Så vil kuren til til TMS ladestikk er ok, så skal vel ikke andre jordfeil påvirke denne. Er det ikke sånn, da?  :o
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

D.O

Jo men du kan ikke forvente at alle på din trafokrets skal bytte sikringskap fordi du har kjøpt en elbil. Og som nevnt skal ikke jordfeilbryteren løse ut på jordfeil momentant. Og da spørs det hvor følsom elektronikken i Teslan er for kortvarig jordfeil. Hvis den tripper på jordfeil som vare under 200ms har den uansett ett problem.
It nett er det mye av i Norge, og da må produktene som selges i Norge tilpasses dette. Her er det Tesla som må tilpasse. Ikke hele kraft Bransjen som må tilpasse Tesla...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Sveinal

#197
Jeg venter på bil i November.
Elektrikeren har lagt opp 32A i garasjen. Han kontrollerte jordfeil, og det var det. Han brukte et par timer og fant en feil på en lysstolpe med pyntelys i haven. Feil i sokkelen på stolpen. Etter min vilje kuttet han ut hele ledningen ut. Men jordfeilen forsvant ikke. Han var ute og målte i en tilkoblingsboks mot elverket. Konklusjonen var at det også var jordfeil på trafokretsen. Feilen var likevel godt under en eller annen grenseverdi så han gjorde ikke noe mer med det.

Jeg lader Thinken problemfritt på 16A kurs.

Hvis jeg får problemer med Teslaen, kan jeg koble en annen jord til kontakten? Jeg har jordspyd og en 5-6 meter med kobbertråd for jording liggende fra byggingen for tredve år siden. (Kaster intet, alt er kjekt å ha!)

Hva sier forumekspertene?
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Capriso

Sitat fra: D.O på søndag 06. oktober 2013, klokken 15:53
Jo men du kan ikke forvente at alle på din trafokrets skal bytte sikringskap fordi du har kjøpt en elbil. Og som nevnt skal ikke jordfeilbryteren løse ut på jordfeil momentant. Og da spørs det hvor følsom elektronikken i Teslan er for kortvarig jordfeil. Hvis den tripper på jordfeil som vare under 200ms har den uansett ett problem.
It nett er det mye av i Norge, og da må produktene som selges i Norge tilpasses dette. Her er det Tesla som må tilpasse. Ikke hele kraft Bransjen som må tilpasse Tesla...
Tesla trenger ikke tilpasse seg noen ting, det de selger er det du får.
Får du ikke ladet hjemme, det skulle man ha sjekket først før man slenger 7-800 000 på bordet.
Det blir for dumt å si at dette er Teslas sitt problem. Det er du som ikke får ladet pga. jordingsfeil, ikke Tesla.
Model S. P85, Signal rød.

Blip

Er det i det hele tatt mulig å måle en 'ekstern' jordfeil på enden av kursen på IT-nett? Jordfeilbryteren (IT) slår ut dersom differansen på lederne er større enn grenseverdien og bryter begge ledere. Gulgrønn leder brukes ikke. Amerika har aldri skjønt forskjell på 0V og jord. Det er min påstand.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

D.O

Sitat fra: Capriso på søndag 06. oktober 2013, klokken 16:56
Sitat fra: D.O på søndag 06. oktober 2013, klokken 15:53
Jo men du kan ikke forvente at alle på din trafokrets skal bytte sikringskap fordi du har kjøpt en elbil. Og som nevnt skal ikke jordfeilbryteren løse ut på jordfeil momentant. Og da spørs det hvor følsom elektronikken i Teslan er for kortvarig jordfeil. Hvis den tripper på jordfeil som vare under 200ms har den uansett ett problem.
It nett er det mye av i Norge, og da må produktene som selges i Norge tilpasses dette. Her er det Tesla som må tilpasse. Ikke hele kraft Bransjen som må tilpasse Tesla...
Tesla trenger ikke tilpasse seg noen ting, det de selger er det du får.
Får du ikke ladet hjemme, det skulle man ha sjekket først før man slenger 7-800 000 på bordet.
Det blir for dumt å si at dette er Teslas sitt problem. Det er du som ikke får ladet pga. jordingsfeil, ikke Tesla.
Feil. Produkter skal tilpasses det markedet de selges i. Man skal overhode ikke trenge å sette seg inn i hvilket nettsystem man har. Jeg har ikke fått bil enda, så for meg er ikke dette ett problem. Men hvis det stemmer slik det kommer frem av de som har fått bil, så har Tesla ikke tilpasset seg det Norske nettet og dermed må fikse dette. Noen er for fanatiske når det gjelder denne bilen, hvis dere mener at man skal godta et produkt med feil. Ingen ville akseptere slikt på en ny TV, denne vill trolig blitt trukket fra markedet,  men en bil til 700 000,- der er det helt greit med feil og mangler?
Å påstå at alle som kjøper Model S har seg selv å takke over problemer med bilen, siden dem ikke kjente til hvilket nettsystem boligen deres var tilknyttet er uhørt. Og vil sannsynligvis tilsi over 85% av kjøperene.
Forhåpentligvis er dette ordnet vie oppdateringen som kom sist, hvis ikke regner jeg med Tesla ordne dette etterhvert som folk melder problemer med lading.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

D.O

#201
Sitat fra: Blip på søndag 06. oktober 2013, klokken 17:11
Er det i det hele tatt mulig å måle en 'ekstern' jordfeil på enden av kursen på IT-nett? Jordfeilbryteren (IT) slår ut dersom differansen på lederne er større enn grenseverdien og bryter begge ledere. Gulgrønn leder brukes ikke. Amerika har aldri skjønt forskjell på 0V og jord. Det er min påstand.
Ja, hvis noen andre har jordfeil kommer dette inn i boligen din via jord. Jordfeilautomaten føler kun på din kurs, og ikke på ekstern jordfeil.
La oss si at tesla laderen/kladden sjekker om spenningen mellom fasene er innenfor +- 10v av 230V. Den ønsker også å sjekke om der er forskjell på fasene for å bekrefte at der ikke er noe dårlige koplinger e.l. Og sjekke at jord er tilstede. På ett Tn nett ville den da målt at jord og N har samme potensial og at der er 230V i mellom fase og N/jord.
På ett IT nett for å verifisere jord og se at spenningen er lik på fasene, vil den da sjekke om der er samme spenning på fase 1-jord og fase 2-jord. Ved en ekstern jordfeil vil du kunne måle f eks 230v på fase 1-jord og 0V på fase 2-jord, selv om du har 230v mellom faser og jordfeilbryteren din er ok. Da tripper ladekladden og sier at du ikke kan lade pga spenningsforskjell på fasene eller jordfeil. Da blir det fort kjip med tanke på at der kan være 1000vis av boliger på samme trafo og at der tar som regel 4uker eller mer før naboen din har fikset feilen. Og at det rett etterpå er noen andre som får feil er høyst mulig. jordfeil oppstår hyppig...

Dette var ett tenkt senarie, da jeg ikke aner hvordan elektronikkovervåkningen i Teslan er oppbygd.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Blip

Det er ikke så "enkelt" når jord flyter. Det finnes ingen "korrekt" spenning mellom fase og jord siden jord er isolert fra fasenes nullpunkt.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

OddB

Jeg måler 232 V mellom fasene og 116V mellom hver av fasene og jord. Tyder det på at det står rimelig greit til i nabolaget ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sindrej


Blip

Og det er her jeg tipper Tesla gjør feil. De forventer en viss spenning mellom fase og jord, mens den egentlig kan variere ganske mye. Vanlige overspenningsvern i elektronikk/strømforsyninger er vel typisk 300V. Det er mulig de har bygget en lader for TT-nett og ikke forstått hva IT-nett er. Mulig vi er OT og litt vel tekniske etter hvert...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

D.O

Sitat fra: Blip på søndag 06. oktober 2013, klokken 18:23
Det er ikke så "enkelt" når jord flyter. Det finnes ingen "korrekt" spenning mellom fase og jord siden jord er isolert fra fasenes nullpunkt.
Jepp, det er riktig. Og derfor blir det problemer, da dette ofte blir gjort på produkter tilpasset TN nett.
@Odd B, Man kan si at alt mellom 90V og 170V er normalt. Alt over og under er jordfeil som må utbedres.
Hva Tesla takler er noe annet. Men innlegg i andre tråder tyder på at siste oppdatering hjalp på 12V problemene.  :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TB

Sitat fra: Lille Lance på søndag 06. oktober 2013, klokken 14:53
Hvis jeg får en jordfeil på badet, så skal jordfeilautomaten (sikringen) utløse på denne kurs. Det betyr også at kursen til frysboks ikke skal påvirkes av dette. Man har ergo byttet ut alle sikringer i skap med jordfeilautomater slik at hver enkelt kurs tar hånd om jordfeil. Så vil kuren til til TMS ladestikk er ok, så skal vel ikke andre jordfeil påvirke denne. Er det ikke sånn, da?  :o

Ved og sette inn trafo - vil det løyse eksterne jordfeil? Har sett skilletransformator bli montert i forkant av større UPSer enkelte stader - for og unngå at sikring går pga lekkasjestrøm frå UPS.

Klart prisen er ein ulempe, men ved og montere 230 3 fas til 400 V 3 fas trafo vil det vere mulig og lade sikkert. Trafo treng ikkje vere så stor for og kunne lade raskt nok?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

D.O

Sitat fra: TB på søndag 06. oktober 2013, klokken 19:21
Sitat fra: Lille Lance på søndag 06. oktober 2013, klokken 14:53
Hvis jeg får en jordfeil på badet, så skal jordfeilautomaten (sikringen) utløse på denne kurs. Det betyr også at kursen til frysboks ikke skal påvirkes av dette. Man har ergo byttet ut alle sikringer i skap med jordfeilautomater slik at hver enkelt kurs tar hånd om jordfeil. Så vil kuren til til TMS ladestikk er ok, så skal vel ikke andre jordfeil påvirke denne. Er det ikke sånn, da?  :o

Ved og sette inn trafo - vil det løyse eksterne jordfeil? Har sett skilletransformator bli montert i forkant av større UPSer enkelte stader - for og unngå at sikring går pga lekkasjestrøm frå UPS.

Klart prisen er ein ulempe, men ved og montere 230 3 fas til 400 V 3 fas trafo vil det vere mulig og lade sikkert. Trafo treng ikkje vere så stor for og kunne lade raskt nok?
Jepp, skilletrafo løser alle problemer med eksterne jordfeil. Så en slik på Ladekontakten kan være en mulighet, dog kostbar...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TB

#209
Sitat fra: D.O på søndag 06. oktober 2013, klokken 19:24
Jepp, skilletrafo løser alle problemer med eksterne jordfeil. Så en slik på Ladekontakten kan være en mulighet, dog kostbar...

Fant litt info om pris på trafo i andre tråder -
Står nevnt "6,3kVA (16A 230v*) NOK kr. 5500,- eks mva. " i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8301.15.html

Meir generell info her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8999.0.html

Ca 7000 kr for og kunne lade på opp til 6,3 kw er ikkje så galen pris? Krev 16 A 3 fase kontakt og koble den til. Sjå linkene over for større modellar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA