Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

Rawen76

Snakket med tech rep. i Oslo i dag om denne feilen.
Han sier at dette skyldes at Norges som et av få land i i verden har det el systemet vi har med dårlig jord. Teslaen har et veldig kilent jord-feil deteksjons system som kobler ut main batt for å unngå skader som igjen gjør at lading av 12 v kobler ut.
Dette kan mest sannsynligvis justeres vi software og var vist noe de jobbet med.

Videre fortalte han at i Norge tillot de foreløpig ikke kundene sine å oppdatere sw selv via Internett, men må inn til tesla for å få det gjort!
Noen som har oppgradert selv eller har dere fått det gjort hos tesla?
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Roger (NO)

#151
Sitat fra: Rawen76 på mandag 30. september 2013, klokken 19:19
Snakket med tech rep. i Oslo i dag om denne feilen.
Han sier at dette skyldes at Norges som et av få land i i verden har det el systemet vi har med dårlig jord. Teslaen har et veldig kilent jord-feil deteksjons system som kobler ut main batt for å unngå skader som igjen gjør at lading av 12 v kobler ut.
Dette kan mest sannsynligvis justeres vi software og var vist noe de jobbet med.

Videre fortalte han at i Norge tillot de foreløpig ikke kundene sine å oppdatere sw selv via Internett, men må inn til tesla for å få det gjort!
Noen som har oppgradert selv eller har dere fått det gjort hos tesla?
Samme forklaring på ladefeilen som jeg fikk. Relatert til IT nettet i Norge og vil ikke skje i TN nettet visstnok.

Når det gjelder SW har jeg fått denne oppgradert hos Tesla.
Trodde det kun var "major updates" som ble pushet via nettet. Eks v5.0 til v5.5 mens de små med minor bug fixes (v. 5.0 102 til v. 5.0 107) ble gjort på servicecenter.

valvolainen

Det er ganske normalt å ikke rulle ut hver minste lille oppgradering. Man ønsker jo å prøve ting først.
Tesla har sikkert en 'recommended version' som de ruller ut massivt, så kommer det småfikser til de som opplever problemer. If it ain't broke, don't fix it it.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Cirion

Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 16:12
Fint du marginaliserer andres problem.  Kanskje lese post 1 i denne tråden en gang til ?  Tror ikke PAS synes dette var en bagatell når han stod der med død bil.  Og attpåtil får beskjed om at det indirekte var hans feil siden han ikke sjekket ladingen både en og to ganger.

Jeg har ikke opplevd feilen, men er nå usikker på om jeg skal plugge i når jeg reiser med fly i morgen eller ikke.  Jeg reiser ihvertfall ikke en time tidligere til flyplassen bare for å kunne sjekke at ladingen fremdeles er ok etter en time.  Det blir nok til at jeg plugger i og sier at dette ikke skjer min bil, for noe annet blir egentlig for dumt.  Det er en ny dyr bil, og bør funke bra.  Mhp lading så har den gjort det så langt ihvertfall.
Neida, marginaliserer ikke problemet i førstepost, men det er heller ikke jordas undergang.

Når det gjelder flyreise i morgen, vil jeg bare si PLUGG INN :) Men for all del, sjekk at det ikke er feilmelding og at lading starter. Det tar ikke mange sekundene. Det er garantert bedre enn å reise fra bilen uten lading. Er det ikke feilmelding, funker lading. Tesla anbefaler også "Plugg inn, alltid!".

Du trenger ikke tenke på å sjekke om en time, for dette er ikke et nytt ladested. En haug av elbiler lader der daglig, og sikringen ryker sannsynligvis ikke. Det der med å sjekke etter en time, må jeg si er noe du bør gjøre når du ikke stoler på ladestedet eller ikke har brukt det før til dette. F.eks lang skjøteleding på hytta hvor du er avhengig av lading for å komme hjem igjen. Og ja, i det tilfellet er det selvforskyldt at det eskalerte til at du ikke fikk reist hjem.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

petersv

Skulle tro 11 sider dekket dette temaet... Verden forbauser meg stadig.

OlaSpakmo

#155
... deler posten min i tre; Bakgrunn, Kommentarer og Erfaringer (til andre eiere). Status presens, i en setning: Bilen er på flatbed på E18 etsted, jeg på Oslo S etter å ha flydd KRS  - OSL...  :-\
Bakgrunn
Kort fortalt: skulle lade i går ettermiddag. Da var det 177 km igjen, ingen feilmeldinger. Koblet til UMC, 4 feilmeldingene på rappen.
Forsøkte diverse restarter uten suksess.
Ringer road assistanse i Norge, får lov å legge igjen beskjed.
Europeisk road assistanse: kobles over til et nummer som ikke er i bruk.
Amerikansk road assistanse: får svar, de forsøker få tak i noen europeere leeeenge, og lover å ringe opp. Ikke skjedd.
På morgenen, blir endelig kontaktet. Får litt 1. linjes hjelp av en nyansatt som ikke hjelper. Blir ringt opp fra Nederland, der får jeg noe bedre hjelp.
Etterhvert rekvireres NAF som lader 12V. Men det hjalp heller ikke.

Kommentarer:
Vær forsiktig med å skylde på brukeren uten å sjekke om bruksanvisningen er god nok. Det jeg har opplevd ligger langt utenfor hva som kunne vært unngått. Jeg har også hørt at det er IT-nettet som er synderen. Men - utrulling av nye saker i nye omgivelser vil, jfr. Murphys lov gi  feil. Hvem er den profesjonelle som skal planlegge for det?
2. De som forutsetter transport av batteriladere og andre remedier samt snuing av stikkontakter, resjekk etter en time på at alt er OK etc - glem det! Jeg kjøpte TMS fordi jeg ønsket å komme meg sikkert og enkelt fra A til B på en komfortabel og enkel måte.
3. Har du en ny tjeneste, bør du sjekke og dobbeltsjekke at "plan i tilfelle rottefelle" fungerer. Her feilet den planen t r e  ganger... Når de langt om lenge kom på banen (dvs noe ut i vanlig kontortid) synes jeg de hadde en god håndtering.

Erfaringer:
1. Nosecone tas elegant av ved å åpne grunnen og trykke bestemt, men hardt på plastdekselet over nosecone. Du finner video på YouTube.
2. Under nosecone finner du 12V batteriet. To nærmest litt tykke muttere som peker opp og sitter på midtre del under nosecone. Den på sjåførsiden er markert med rød, den andre svart.
3. Åpne ladeluke når du ikke får det til via UMC og skjerm: kjørt forsøk manuell utløsning. I bagasjerommet, fjern dekselet som sitter på innsiden av ladedeksel. Se inni, en oransje plasthendel, ca 6 cm lang som peker opp. Press dennes overdel mot bilens front. Om ikke det går: Kredittkort stikkes inn
Med bredsiden på oversiden av lokket og lengst frem mot bilfronten. Stikk langt inn og bend bestemt opp.
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

OlaSpakmo

Petersburg, mulig du har masse fritid og kan leve med kombinasjonen av høy sannsynlighet og mange konsekvenser for at ditt transportmiddel plutselig streiker. Hadde jeg vært der, hadde jeg spart mye penger og kjøpt en haug av en bil.

For meg er det i hvert fall ganske forståelig at andre blir noe betenkte... Og selv vet jeg at sette ikke bør skje for ofte før min EL ligger på finn.no
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

D.O

Jordfeil er forøvrig ikke noe uvanlig, og kan oppstå nårtid som helst og hvor som helst. Det kan ta opptil 4 uker(også lengre) før dette blir ordnet. Så uansett om bilen ladet når du plugget den til laderen, vet du ikke om den gjør det om en time. Sånn kan det ikke være på ett produkt som koster så mye. Har vært borti varmepumper som brukte jord til referanse og dermed sluttet å fungere ved jordfeil på trafokretsen. Toshiba mener jeg å huske at det var.  Kan risikere at produktet blir nesten ubrukelig på grunn av manglende tilpassning til IT nett.
Men at de som nå har raportert om 12V problemer har fått dette på IT nett,  kan være fordi dette er det mest vanliige fordeligssystem i norske hus. Tesla burde hatt en person på dette forum som informerte og skrev svar enkelte gang. På min jobb har vi som policy å svare på de fleste spørsmål som kommer via nett og facebook, men vi svarer på alle negative/missfornøyde henvendelser.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Cirion

Olaspa, jeg må bare først få si med en gang jeg mener erligtalt ikke at dette var din feil, men jeg velger likevel å kalle det brukerfeil. Brukerfeil som bunner i mangel på informasjon fra Tesla.

Forstod jeg deg rett i at du fikk 4 feilmeldinger på rappen når du koblet til UMC, og etter gjentatte forsøk fikk du de samme feilmeldingene?
Likevel lot du UMC være tilkoblet til neste morgen, med det resultat at 12v var dødt? Riktignok etter forsøk på å nå Tesla.

Helt enig at brukerveiledningen i dette tilfellet er ubrukelig, og Tesla support er ubrukelig. Har selv sett de feilmeldingene, men etter diverse forsøk satt jeg med inn i bilen og satte den i Drive, det løste feilmeldingene, og etterpå fikk jeg lov til å lade. Når jeg kontaktet servicesjefen om dette, løftet han bare på skuldrene og skyldte på jordfeil og IT nett... Og JA, jeg har fortsatt jordfeil hos meg, Hafslund er SKITTREGE med å fikse dette. Jeg har ikke fått disse feilmeldingene senere, så jeg velger å anta at de oppstår når man har noe feil i nettet i kombinasjon med lavt nivå på 12v batteriet (som er normalt når bilen er ny etter en måned på cruise).

Anntagelsen min som jeg blir mer og mer overbevist på, er at når lading feiler, frakobles det store batteriet, som igjen ikke leverer strøm til DC-DC omformeren, nå er det plutselig kun 12v batteriet som driver alt det elektriske, og UMC'en lader kun det store batteriet som nå er frakoblet intill feilen er fjernet. Bilen dør sakte i form av at 12v batteriet tappes flatt uten a det er mulighet for å gi det strøm. Løsingen er sannsynligvis det både jeg og andre har gjort, koble fra lader, starte bilen ved å tråkke på bremsen og sette den i Drive. Store batteriet kobles inn og DC-DC adapteret våkner. Feilmeldingene forsvinner.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OleJA

#159
Sitat fra: Rawen76 på mandag 30. september 2013, klokken 19:19
Snakket med tech rep. i Oslo i dag om denne feilen.
Han sier at dette skyldes at Norges som et av få land i i verden har det el systemet vi har med dårlig jord. Teslaen har et veldig kilent jord-feil deteksjons system som kobler ut main batt for å unngå skader som igjen gjør at lading av 12 v kobler ut.

Min erfaring er at den IT-tilpassede UMC'en gir fullstendig bæng i om det er jord eller ikke. Når jeg byttet en utvendig Schuko kontakt som jeg tidligere brukte til lading, så oppdaget jeg at jord ikke var koblet til på denne - og det har funket helt fint. :o
Etter at jeg fikset dette så ble bilen plutselig veldig kilen på om kontakten stod i den ene eller andre veien. ('Charge cable problem')
På meg så virker det som Tesla ikke har helt snøring på tilpasning til IT / TN nett.

Skal man konkludere utfra dette så er den enkleste fiksen på ladeproblemer å koble fra jord i kontakten du bruker til lading :-X
....vil dog ikke anbefale dette :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

123456789

Sitat fra: Wenche på mandag 30. september 2013, klokken 02:51
Har ikke erfart problemet med dødt 12V batteri, men så vidt jeg kan forstå, oppstår problemet hvis man forlater bilen med feilmelding.
Da kobler 12v batteriet seg fra hovedbatteriet, og for å kunne sende meldinger til Tesla, er det aktivt og strøm brukes. Når 12V batteriet så er standby for å sende meldinger til Tesla over lang tid, tappes det og utlades.
I mine øyne trenger man ikke sjekke batteriladning etter lang tid.

Får man feilmelding, slår man bilen av og på, og feilmelding forsvinner. Sett deretter i lading før bilen sovner! Og kaster deretter et blikk inn gjennom vinduet for å se hvor mange amper den lader, stiger raskt fra 0 til 13 i løpet av 3 sek.
Lader den ikke, viser 0 eller "prepare to charge" noe som jeg opplevde en gang etter å ha somlet med andre ting, så må du vekke den på ny før du setter i ladekabel. Sørg alltid for å ha hvitt lys ved ladeluken, før du setter inn UMC.
Så mitt råd er å bruke 3 sekunder etter at du har satt inn ladekabel, på å sjekke at bilen tar lading, så unngår du problemer.
Dette er i hvert fall min erfaring  :)
Helt rett!
12v low er ikke fel på 12v batteri, end of story. 12v batteri er kopplet til HW batteri hele tiden. Vis grønt lys, allt ok. Vis gult lys, ring Tesla, skal aldrig vare gult lys. Røtt lys, steng å øppne ladeluke eller trykk på brems, prøv å lade igen.

Land Trykkeri

#161
Sitat fra: Jærbuen på søndag 29. september 2013, klokken 11:06
Sitat fra: PAS på søndag 29. september 2013, klokken 09:47
har ikke lader her,men det er det jeg har tenkt å foreslå for servicemannen når han kommer: ta av nose cone(hvordang gjøres det?) og koble til 12v og jump starte 12v batteriet før han setter hele bilen på planet og kjører til Oslo . Hele bilen er avhengig av et lite 12v batteri for å starte opp og jeg mistenker at dette var svakt og ikke tålte kulden her. Da hjalp det lite av hovedbatteriet sto til lading.

Lades ikke 12V batteriet opp når hovedbatteriet lades? Og har ikke 12V batteriet lading fra hovedbatteriet når bilen kjøres?

I følge Tesla support Nederland lades 12voltbatteriet når bilen er koblet til lading. Som tidligere nevnt hadde jeg problemer med dette, og det viste seg i etterkant at bilen stod og ladet med gult blinkende lys i ladeporten. 12volt ble da tappet iløpet av natta. Måtte " bryte opp " ladeporten igjen med et kredittkort for å få satt bilen på lading .(Tesla support sitt forslag) Bilen kunne kjøres igjen  etter ca tre kvarters lading og dagen var reddet. :-)
Tesla Model S 85 Sort  -. Just love it :-)

Brede

Jeg sendte like godt en mail til Jerome Guillen i dag angående saken.

Utdrag fra svar etter at mailen hadde vært gjennom et par avdelinger:

"The 12V battery issue is very much in our focus.

We have reviewed and discussed the reported cases of 12V battery depletion, and root cause has been determined.

A new firmware update is due to be released very shortly, this will directly address the behaviour leading to 12V batteries running low."

D.O

Flott, håper det stemmer. Savner en tilbakemelding på hva feilen var. Man skal ikke se bort fra kloke hoder blandet kjøperene, og en åpenhet kunne gitt Tesla løsninger de selv ikke klarer å se.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

JoarL

Sitat fra: Trøndertesla på mandag 30. september 2013, klokken 19:03
Sitat fra: el-fanboy på mandag 30. september 2013, klokken 10:40
Sitat fra: Cirion på mandag 30. september 2013, klokken 10:24
Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 10:05
Det er jo greit at det er ting en kan gjøre selv for å sikre seg, fylle bagasjerommet med div 12V ladere, overvåkere etc., men det er jo å pisse i buksa.  Bilen har jo gått på veien i ett år nå !!!  Er det virkelig for mye forlangt at den skal virke akkurat like enkelt som Tesla sier i skrytematerialet sitt ?
Nettop. Ruller snart 30 000 Tesla Model S på veien rundt om i verden. Er da ikke mange av de som har opplevd problemer med 12v? Uansett merke, vil det være trøbbel med 12v på noen få biler ut av et så stort antall. De som frykter å gå tom for 12v må sikre seg uansett biltype og bilmerke.
I min TMS har det poppet opp feilmeldinger to-tre ganger, alle relatert til lading eller ladekabel. Den har kuttet lading en gang, og jeg har (heldigvis) oppdaget feilmeldingene før jeg gikk fra bilen. Feilmeldingene går bort når jeg tar ut og setter inn ladepistolen på nytt. Men poenget er at TMSen virker veldig overfølsom på feilsituasjoner. Jeg har hatt LEAF snart ett år og har ALDRI fått en feilmelding, den har ALLTID tatt lading.

Det er ikke tvil om at Tesla må gjøre bilen mer failsafe/idiotsikker med tanke på lading.

Helt enig. Jeg var på jakt i helga og satte laderen i på fredag kveld. Bilen tok i mot strøm og alt virket som normalt. På lørdag morgen blinket både laderen og ladeporten rødt. Samme prosedyre på lørdag ettermiddag og når jeg kom tilbake til sivilisasjonen på søndag ettermiddag så blinket både lader og ladeport rødt igjen, og bilen hadde ikke tatt imot mer enn noen få kWh. Hadde 210km med typical range da jeg la avgårde på den 180km lange hjemreisen, og med pen kjøring så gikk det fint. Men, det er Jæ..la irriterende at slike basic ting ikke fungerer 100% - hver gang! Tesla har bygget verdens beste bil, men ser ut til å slite litt med helt basic ting. Dette bør være enkelt å fikse for teknogjengen i California. FIX IT!

Jeg opplevde det samme som deg som var på jakt. Fikk bilen på Alnabru på fredag og kjørte den rett til en hytte på Tempelseter som vi hadde leid i starten av høstferien. Satte inn lader og skjøteledning (måtte bruke 5 meter 2,5mm2 skjøt) og alt var grønt og fint. Sjekket for varme kontakter etter en time og oppdaget at lader lyste rødt. Byttet skjøteledning  (1,5 mm2 som jeg fant i den leide hytta) satte ned ladespenning til 10A, og alt var grønt og fint igjen. Ny sjekk etter en halv time, rødt lys. Hadde fått ladet noen få kWh begge ganger.
Fant nytt stikk på annen kurs og inn med den rette skjøteledningen (2,5 mm2) og nå var den grønn hele natten (og alle andre netter etter dette).
En ting er når feilen oppstår med en gang, en annen er når alt ser ok ut men feiler etter ca 10-15 minutter. Må nok være påpasselig på nye steder til Tesla har fikset dette.
Ellers veldig fornøyd med bilen  :-)



Sent from my iPad using Tapatalk HD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA