Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 10:31
Med all respekt Cirion, hvor mange kjenner du som kjører rundt med fossilbil har har batterilader i bagasjerommet ?  Det blir enda rarere på en elbil som har verdens største batteripakke, at en skal være prisgitt buggy lading at et lite 35 Ah batteri.  Du mener altså at det er noe en bør leve med ?  Jeg tror bestemt (og håper selvsagt) at Mr Musk er veldig uenig med deg.
Jeg kjenner meg selv... Jeg har ofte kjørt med startkabler og en booster i bagasjen i fossilbilen og ja en batterilader for å lade boosteren :) Jeg har også gitt starthjelp med boosteren eller startkabler til latterlig mange. Men jeg har aldri gjort det i en Tesla Model S.

Batterilader er noe man gjerne har i en normal garasje, selv med en elbil i garasjen må fortsatt MC'en lades. Den står forresten permanent tilkoblet hele vintersesongen med en Ferve MC lader. Da monterer men en liten kabel på batteripolene og trekker den ut under setet så den er lett tilgjengelig, og har en sprutsikker kabel. Lett å koble vedlikeholdsladeren og lett å måle batteri spenning.

Når det gjelder Model S, trenger den sannsynligvis ingen lader utenom den som fulgte med, men for de som er bekymet for at 12v batteriet kan feile slik de gjør på alle biler, så er det et greit alternativ å montere noe som gjør det enkelt å se  batteristatus og ha mulighet til å enkelt tilkoble en vedlikeholdslader. Batteriet er like skult som på en MC og dermed ikke enkelt å komme til. Du trenger ikke kjøre rundt med laderen, men ha den i garasjen, eller på hytta om du er bekymret for nettop 12v batteriet.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

sindrej

Hehe.  Ok.  Jeg har aldri kjørt rundt med batterilader, bare sporadisk med startkabler.  Batterilader'n står, som du sier, i garasjen :)

fonberg

Jeg har vel en 12v batterilader liggende et sted, som jeg brukte den tida jeg brukte hjemmelagd 12v lykt på sykkelhjelmen (med 3 kg blybatteri i sekken :-D ) Men jeg har aldri hatt batterilader i bilen eller brukt lader på egen bil. jeg har heller aldri eid startkabler, gjennom mine 24 år som bileier. Er ikke så keen på å begynne med disse remediene nå som jeg kjøper en bil som koster flere hundre tusen mer enn de bilene jeg har hatt hittil :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Lynxpolaris

Jeg syns du skriver fornuftig Cirion. Du har en positiv holdning til et problem som i utgangspunktet ikke er så stort. Det skulle bare mangle at vi viser litt interesse for om bilen tar lading eller ikke. At bilen er følsom i et IT-nett mener jeg å ha hørt så da burde det være det minste problem å sjekke at bilen lader i hvertfall første gang en bruker ladepunktet. En lukker jo ikke øynen å fyller drifstoff i blinde heller og til de av dere som legger all skyld på Tesla så bør en kanskje prøve å se problemet fra flere sider.
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

Kallagtunet

Er det fler enn meg som synes denne diskusjonen er absurd?

Her er det Tesla som har ett problem med designet på sitt produkt, det er ikke eierne som må fikse noe som helst i forhold til hva de gjør eller ikke, hva de har med i bil etc.. Når en kjøper en ny bil i denne prisklassen så er minimum forventing at den skal kunne kjøres alltid uten dikkedarier...

Og hvis det stemmer at Tesla nå driver å ansetter folk til designe biler som kjører av seg selv så mener jeg de feilprioriterer brutalt (og hvis kvaliteten på en selvkjørende Tesla  blir like bra som dette så ....) de må fokusere på å levere biler ut av samlebåndet med kvalitet NÅ...

valvolainen

Helt enig Kallagtunet.
En ny bil skal bare virke. punktum.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

RuneW

Sitat fra: Lynxpolaris på mandag 30. september 2013, klokken 15:16
En lukker jo ikke øynen å fyller drifstoff i blinde heller og til de av dere som legger all skyld på Tesla så bør en kanskje prøve å se problemet fra flere sider.

Nei, vet du hva! Dette tullet (at bilen er "følsom" for visse nett, flate 12V batterier osv) er det faktisk Tesla som må rydde opp i.

Det burde virkelig ikke være noen rakettvitenskap å få til dette og om det hadde vært det, burde et Musk-selskap klart det likevel.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

fonberg

Sitat fra: RuneW på mandag 30. september 2013, klokken 15:25
Sitat fra: Lynxpolaris på mandag 30. september 2013, klokken 15:16
En lukker jo ikke øynen å fyller drifstoff i blinde heller og til de av dere som legger all skyld på Tesla så bør en kanskje prøve å se problemet fra flere sider.

Nei, vet du hva! Dette tullet (at bilen er "følsom" for visse nett, flate 12V batterier osv) er det faktisk Tesla som må rydde opp i.

Det burde virkelig ikke være noen rakettvitenskap å få til dette og om det hadde vært det, burde et Musk-selskap klart det likevel.

Helt enig. Leafen vi har hatt i 1,5 år nå har aldri feilet på noe vis når det gjelder lading eller noe annet når det gjelder elektronikk (eller noe som helst annet heller for den saks skyld). Det er bare plug and play. Derfor synes jeg det er rimelig å forvente at laderegimet i en TMS som koster 2-3 ganger så mye blir like enkelt, idiot- og driftsikkert.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

stue

#128
Men noen sier at man bør sjekke at den lader etter en time. Det er jo ganske latterlig hvis man ikke kan få ro i sjelen uten å sjekke. Det er jo mange scenarioer som tilsier at man ikke har mulighet til å sjekke etter den timen, skal man da sitte der med hjerte i halsen og lure på om bilen er død når man kommer tilbake?

Det er jo noe av poenget med å kjøpe en helt ny bil at alt fungerer. Det er jo synd hvis den må behandles som en skjør baby som krever "tilsyn" hele tiden.

Øyvind.h

#129
Sitat fra: fonberg på mandag 30. september 2013, klokken 15:28Leafen vi har hatt i 1,5 år nå har aldri feilet på noe vis når det gjelder lading eller noe annet når det gjelder elektronikk (eller noe som helst annet heller for den saks skyld). Det er bare plug and play. Derfor synes jeg det er rimelig å forvente at laderegimet i en TMS som koster 2-3 ganger så mye blir like enkelt, idiot- og driftsikkert.
Neinei. Det er jo helt klart brukeren sin feil når brukeren går ut av bilen og plugger i ladekabelen. Plugger du ikke i på nøyaktig rett tidspunkt, og sjekker skjermen og deretter følger opp med etterkontroll er du helt håpløs. Er du strandet på fjellet med død bil er det din egen skyld, for du burde hatt med batteribooster eller følgebil.  ::)

Har kjørt en del Nissan Leaf selv, og ser absolutt poenget. Der er det bare å plugge i, alltid fungert feilfritt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 10:31
Med all respekt Cirion, hvor mange kjenner du som kjører rundt med fossilbil har har batterilader i bagasjerommet ?

Standardutstyr når jeg kjører med en fossilbil (ny som gammel  - om JEG ikke får bruk for dette er det alltid andre man kan hjelpe på veien):
- Startkabler
- Slepetau
- Ekstrakanne med bensin (evnt. diesel)
- Batterilader (senere år byttet ut med en booster -  som jeg så klart som regel glemmer å lade opp :p )
- Førstehjelpspakke
- Litt minimum med verktøy

ALT i listen over er ting jeg har hatt bruk for fra tid til annen (eller angret på at jeg ikke har hatt med om jeg skulle ha glemt å legge det i en ny bil). Og alt dette får fint plass i "kjeller'n" under bagasjen, eller sammen med reservehjulet der man ikke har slik "kjeller" (kanskje ikke "alt" da, men mye av det). Evnt. i "boksen" i frunken når vi nå snakker om TMS...

At bensinkannen er unødig i en Tesla er klart, her har man med seg ekstra ladekabler istedet...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stue

Jeg har faktisk ingen av de tingene du ramser opp når jeg kjører bil. Ville kanskje hatt noe av det hvis jeg hadde en bil eldre enn 5 år. Men ikke på en ny bil.

daggad

SitatNeinei. Det er jo helt klart brukeren sin feil når brukeren går ut av bilen og plugger i ladekabelen. Er du strandet på fjellet med død bil er det din egen skyld, for du burde hatt med batteribooster eller følgebil.

Helst elektrisk følgebil pga miljøhensyn !
Spøk til side så er det helt klart at dette er noe Tesla må rydde opp i, utvilsomt. Når jeg på begynnelsen av 80 tallet hadde en Ford Capri så var startkabler eller booster et must i bagasjerommet. Men med en 2013 Tesla S burde det ikke være så..
Men så er det også de første bilene av en helt helt ny type bil som er kommet, og da må en regne med at det blir visse småfeil selv om det sikkert er grenseløst irriterende.. :-\
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

valvolainen

Sitat fra: Amoss på mandag 30. september 2013, klokken 15:48
Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 10:31
Med all respekt Cirion, hvor mange kjenner du som kjører rundt med fossilbil har har batterilader i bagasjerommet ?

Standardutstyr når jeg kjører med en fossilbil (ny som gammel  - om JEG ikke får bruk for dette er det alltid andre man kan hjelpe på veien):
- Startkabler
- Slepetau
- Ekstrakanne med bensin (evnt. diesel)
- Batterilader (senere år byttet ut med en booster -  som jeg så klart som regel glemmer å lade opp :p )
- Førstehjelpspakke
- Litt minimum med verktøy

ALT i listen over er ting jeg har hatt bruk for fra tid til annen (eller angret på at jeg ikke har hatt med om jeg skulle ha glemt å legge det i en ny bil). Og alt dette får fint plass i "kjeller'n" under bagasjen, eller sammen med reservehjulet der man ikke har slik "kjeller" (kanskje ikke "alt" da, men mye av det). Evnt. i "boksen" i frunken når vi nå snakker om TMS...

At bensinkannen er unødig i en Tesla er klart, her har man med seg ekstra ladekabler istedet...

Jeg har selv slepetau og verktøy i min nittalls range rover, men dette er fordi den går i stykker fra tid til annen.
Slepetauet er heller ikke der for min skyld.
I min enda eldre mercedes har jeg ingenting. Fordi det ikke er nødvendig.
Jeg har heller aldri drivstoff i bilen, såpass klarer man da å planlegge.

Dette må da være fullstendig unødvendig i en ny bil!
Startkablene og slepetauet skal dog med, dette hjelper andre.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Cirion

Husker når fattern kjøpte seg en ny Suzuki Gran Viagra (Ja den var blå) i 2006. Han hadde klart å tømme batteriet av en eller annen grunn. Naf kom og skulle ordne opp, plugga inn boosteren, da sa det poff! Så byttet han om på polene, og bilen var død. Naf duden hadde bomma på + og -. Det er en sikring som slår ut når du gjør den feilen på Suzuki, en spesialsikring. Denne fantes ikke på delelager i europa. Bilen ble kjørt til Suzuki bare noen få dager gammel, og ble stående nesten 2 uker. Suzuki trurte ikke å garantere at bilen fungerte fint om man direktekoblet bilen forbi sikringen, og de ville frafalle all garanti om det ble gjort. Så der stod den.

Så kom morroa, Naf benektet feil og krevde betalt for utrykking og frakt til verksted, samtidig som Suzuki mente at dette var brukerfeil og ikke garanti. Så de dekket hverken leiebil eller skaden og tok seg heller grovt betalt for å bytte en sikring.

Nei hele sudden death diskusjonen er tull. Nye biler skal funke, desverre er det noen få som feiler, uansett om det er brukerfeil eller ikke.

Tesla har håndtert saken godt. Enkelte ønsker seg mer, spesielt de som hverken har opplevd problemet eller har egen model S.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA