Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EL-bil vennlige hoteller i Oslo

Startet av testO, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 23:21

« forrige - neste »

BauDemo

Sitat fra: testO på fredag 06. juni 2014, klokken 07:45
https://github.com/tbergo/Open-Vehicle-Monitoring-System

I can not see any changes in the code for miev (if I read the network tree correctly) since January 27th. Is it the new pooling system that breaks the miev code in 2.6.5?

I am having some trouble with the logging that seem strange - the car is logging both charging and driving as "drive".

I am looking at building my own hex from the 2.6.5, would you recommend it or should I branch out from your reporsitory?

Thansk for all your work!
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

olav69

#151
Kan de være mulig å henge en CAN bus I/O modul på CAN bussen i en trilling som kan benyttes til å slå av/på f.eks en kupe varmer?

Noe som f.eks https://wilke.de/en/embedded-computer/details/zurueck/can-bus/products/can-bus-io-modul-4-relais-ausgaenge.html

http://www.elbas.cz/en/can-bus-modul

TB

Sitat fra: olav69 på lørdag 07. juni 2014, klokken 21:04
Kan de være mulig å henge en CAN bus I/O modul på CAN bussen i en trilling som kan benyttes til å slå av/på f.eks en kupe varmer?

Noe som f.eks https://wilke.de/en/embedded-computer/details/zurueck/can-bus/products/can-bus-io-modul-4-relais-ausgaenge.html

http://www.elbas.cz/en/can-bus-modul
Din tanke er og koble ein eigen CAN modul til bilens CAN bus, og styre denne med OVMS. Det vil vere mulig og få til, utan at eg har inngåande kunnskap her.
Prinsippet blir og gi CAN modul ei ledig "adresse", slik at den ikkje forstyrrar andre komponenter i bilen. Videre må det bli laga ein ny versjon av OVMS programvaren, som har støtte for og sende kommando til korrekt CAN adresse, som startar eller slår av klimaanlegg.

Mulig enklare måte: For enkle av/på kommando skal det finnes ledige IO pinnar i OVMS. Meinar at dette er brukt på Think for og kunne låse/låse opp dørene på bilen. Dvs, treng i det tilfelle ikkje eigen CAN modul, kan bruke IO pinnar via eit rele.

Ein mulig alternativ metode: På nyare modellar av i-Miev er det med eigen fjernkontroll for start av varme/AC. Denne sende melding til ein mottaker i bilen, som igjen lagar meldingar som blir sendt på CAN bus. Dermed skal (i teorien) det vere mulig og få OVMS til og sende melding om start av klimaanlegg.

Det er pr. idag ikkje avklart om desse CAN meldingar vil fungere på eldre bilar, og iOn / C-Zero som ikkje har original fjernstart av klimaanlegg. Mulig at komponenter for klima blir slått av for og spare straum, og dermed ikkje vil oppdage meldingar på CAN bus.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

olav69

Om du ser i kildekoden for Think så finner man følgende kommentar:

;    2.5  24.09.2013 (Haakon)
;         - Added support for switching on/off external fuelheater.Activated via Valet Mode button in the app
;           RC3 is high for 20 minutes if not "unvalet".

Lurer på hvordan OVMS kobles til external fuelheater......

svingen

Sitat fra: olav69 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 00:44
Om du ser i kildekoden for Think så finner man følgende kommentar:

;    2.5  24.09.2013 (Haakon)
;         - Added support for switching on/off external fuelheater.Activated via Valet Mode button in the app
;           RC3 is high for 20 minutes if not "unvalet".

Lurer på hvordan OVMS kobles til external fuelheater......

Ut fra hva jeg har skjønt er det "hardware" mod står en del om det her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6755.90.html

Tror du trenger egent krets kort og litt mere enn gjenomsnitte flink når det gjelder elektronik ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

olav69

Det ser ut som om det er noen utganger på OVMS kortet som f.eks kan benyttes til styre et relé som dette

http://kultogbillig.no/Arduino-kompatibel-2-kanals-5V-Rele-Modul


svingen

Sitat fra: olav69 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 18:25
Det ser ut som om det er noen utganger på OVMS kortet som f.eks kan benyttes til styre et relé som dette

http://kultogbillig.no/Arduino-kompatibel-2-kanals-5V-Rele-Modul

hvis det ikke er mulig og styre selve varmen i bilen er det kanskje mulig og installere en kupevarmer og styre den? krever jo egen kabel osv,men bedre enn og ikke kunne styre den i det hele tatt :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

olav69

Sitat fra: svingen på tirsdag 10. juni 2014, klokken 21:00
Sitat fra: olav69 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 18:25
Det ser ut som om det er noen utganger på OVMS kortet som f.eks kan benyttes til styre et relé som dette

http://kultogbillig.no/Arduino-kompatibel-2-kanals-5V-Rele-Modul

hvis det ikke er mulig og styre selve varmen i bilen er det kanskje mulig og installere en kupevarmer og styre den? krever jo egen kabel osv,men bedre enn og ikke kunne styre den i det hele tatt :)

Du kan benytte det ene releet til å starte en slangevarmer m/sirkulasjonspumpe, men det andre releet kan benyttes til å starte varmeapparatviften.

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

olav69

Sitat fra: svingen på tirsdag 10. juni 2014, klokken 23:39
Høres jo bra ut, har du tenkt å prøve? :-)

Tok en titt på Think koden. Her benyttes valet mode til å sette RC3 utgangen til 1/0. Det er i tillegg laget en teller (tc_heater_count = -120) som telles opp hvert 10. sekund inntil den er 0, og da slås varmen av (Dvs RC3 settes til 0).

vehicle_thinkcity_commandhandler
-----------------------------------------
. . .
case 21: // Activate valet mode (params pin)
        vehicle_thinkcity_tx_lockunlockcar(0, net_msg_cmd_msg);
        STP_OK(net_scratchpad, code);
      sendenv=TRUE;
      break;

    case 23: // Deactivate valet mode (params pin)
        vehicle_thinkcity_tx_lockunlockcar(1, net_msg_cmd_msg);
        STP_OK(net_scratchpad, code);
      sendenv=TRUE;
      break;

vehicle_thinkcity_tx_lockunlockcar
----------------------------------------
. . .
  else if (mode == 0x00) //valet or external heater or auxilary on
  {
    if (PORTCbits.RC3 == 0)
    {
      PORTCbits.RC3 = 1;
      tc_heater_count = -120;
    }
    net_req_notification(NET_NOTIFY_ENV);
    car_doors2bits.ValetMode = 1;  // Valet activated or heater/aux on

  }
  else if (mode == 0x01) //unvalet or external heater or auxilary off
  {
    if (PORTCbits.RC3 == 1)
    {
      PORTCbits.RC3= 0;
    }
    net_req_notification(NET_NOTIFY_ENV);
    car_doors2bits.ValetMode = 0;  // Unvalet activated or heater/aux off

  }

Det som tar mest tid for meg er å sette opp miljøet for å bygge (kompilere) koden. Resten ser "relativt" enkelt ut, da andre tidligere har gått opp stien.

Om noen der ute har en ferdig oppsatt virtuell box som kodebasen kan bygges på så tar jeg gjerne imot en "kopi" :-)

olav69


lettrus

Hei, er det noen oppdateringer mht styring av varme etc? Som ny eier av Ion er dette super-attraktivt nå når det nærmer seg høst, særlig hvis man kunne legge inn faste tider. AC er ikke så viktig, det er sjelden det blir så varmt i fedrelandet, og da yter uansett batteriene ok.

Kunne noen for øvrig poste varenumrene på det som jeg trenger å kjøpe fra Fasttech, slik at jeg får det riktig på første forsøk? Takk.

svingen

@lettrus her er det info http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.msg151746.html#msg151746 til og med bilde fra når jeg bestilte :)
ser ikke ut som dem har den viktigte boksen inn noe dessvere :(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

TB

Sitat fra: Hansi på mandag 25. mai 2015, klokken 20:12
Er det noen utvikling på dette til trillingene?
Har ikkje sett omtalt som sikkert at det i heile tatt er mulig å aktivere varme uten at deler av elektronikken blir skifta.

Dvs, det er mulig at Mitsubishi satte inn elektronikk av ein litt modifisert type i 2012 i-Miev for å få til styring med fjernkontrollen. Om så er tilfelle er det straks meir komplisert å aktivere varmen. (På i-Miev før 2012, iOn og C-Zero.)

Eksempel: Det er mulig å ettermontere Eberspächer, finnes ferdig sett for montering. For at denne skal få "parkeringsfunksjon" settes det inn eit rele som styrer kupevifta. Dermed kan Eberspächer starte kupevifta når bilen er av. Varmen må stå på før bilen blir stoppa, slik at luftspjeld står i korrekt posisjon. Eberspächer kan ikkje endre posisjon til luftspjeld, bilen er av - dvs "død".

Starte bilens innebygde varmer vil kreve at hovedbatteriet blir kobla inn. Er nok ikkje heilt fram...

Ein enklere variant er 230 V slangevarmer, og start av sirkulasjonspumpe og kupevifta. Har vore omtalt på forumet, usikker på om det gav nok effekt til at det var hensikt.

Det vil vere til stor glede om det faktisk er mulig å programmere start av varmen, men det tyder på at dette krever større modifikasjon av bilen å klare dette.. uheldigvis.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA