Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeadapter (Rødt og blått)

Startet av Hyperstress, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 17:19

« forrige - neste »

OddB

At man må utrede i 3-4 mnd hvordan en veikro best skal sette opp en ladeboks høres i overkant byråkratisk for meg.
Da forbeholder jeg meg retten til å informere og oppfordre de veikroer og hoteller som er mest aktuelle for meg.
Om vel et halvår står et par tre tusen Teslaturister klar for å utforske hver en krok sv landet i sine flotte nye biler... så ja...vi har det travelt !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Hans Håvard Kvisle

Nei,nei, nei. Det var ikke hva jeg mente. Får vi prosjektet vi planlegger, skal nok den utredningen gå kjappere. Men det tar tre måneder for Transnova å bestemme seg for å støtte et prosjekt som dette økonomisk. Jeg veit at dere er utålmodige, så for all del bare fortsett å informere så mange som mulig. Ingenting er bedre enn det.

Noe av tanken er å jobbe på en måte som kan nå mange:
http://elbil.no/ladestasjoner/1120-vil-ha-ladestasjoner-hos-reiselivsbedrifter
St.Hanshaugen

Voll1

OddB - det er bare å peise på! Det er vel udiskutabelt at det går vesentlig tregere å vente på et prosjekt som igjen må vente på finansiering, som igjen må vente konklusjoner, lage markedsførings-strategier/-matriell, osv........ Som privatpersoner kan man vel enkelt lage et A4-ark med forslag til lader f.eks. to SALTO-ladere (liten billig og stor billig!) inkludert estimerte monteringskostnader. Salgsargumentene burde være enkle og dermed tror jeg alle vil se konkurransefordelene. Infoarket kan deretter sendes på mail til alle, inkludert VG, DB, osv. 

Og  får man ikke nødvendig oppmerksomhet, så kanskje man må "spisse" det litt. En eller annen interessekonflikt mellom disse "rike og oppblåste Tesla-eierne" og "de grønne SV-folka med småbiler" er alltid interessant for riksmedia.   :-)    NB: Konflikter bør unngås !!
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Kristian

#48
Sitat fra: fredag på onsdag 25. september 2013, klokken 20:02
Kanskje utbygging av et gratisladenett på dugnad skremmer bort kommersielle aktører fra markedet? Det er ikke lett å konkurrere med gratis. Og så risikerer vi å stå igjen med gratisladere av varierende kvalitet og oppetid.

Dette er et svært viktig poeng som flere burde gruble over. Selvfølgelig er det helt greit at noen tilbyr gratis ladeplass på sin veikro, men det må også være helt greit at noen tar betalt. For alle oss elbil eiere så er tilgjengelig strøm verd mye, om vi betaler noen få kroner for det er ikke så farlig. Det beste er om noen firmaer får økonomi i å utplassere gratis ladeplasser til veikroer og overleve på brukerbetaling. Eller om de veikroene som investerer i ladeplasser fikk presentert et regnestykke som står på egne ben. Dette med at her kommer en masse elbil eiere og kjøper masse pølser bare de får gratis strøm går ikke hjem over alt, og det skjønner jeg godt. Mener vi alle er tjent med at vi er positive til betalingsordninger.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

eledille

#49
Sitat fra: Kristian på fredag 11. oktober 2013, klokken 10:00
Dette er et svært viktig poeng som flere burde gruble over.

Grubling kommer det lite godt ut av. Det er bedre å samle inn empiriske data. Se på hva Zero Carbon World får til i UK.

SitatSelvfølgelig er det helt greit at noen tilbyr gratis ladeplass på sin veikro, men det må også være helt greit at noen tar betalt. For alle oss elbil eiere så er tilgjengelig strøm verd mye, om vi betaler noen få kroner for det er ikke så farlig. Det beste er om noen firmaer får økonomi i å utplassere gratis ladeplasser til veikroer og overleve på brukerbetaling. Eller om de veikroene som investerer i ladeplasser fikk presentert et regnestykke som står på egne ben. Dette med at her kommer en masse elbil eiere å kjøper masse pølser bare de får gratis strøm gå ikke hjem over alt, og det skjønner jeg godt. Mener vi alle er kjent med at vi er positive til betalingsordninger.

Dette er jeg forsåvidt helt enig i, og jeg betaler mer enn gjerne. Jeg blåser i om det koster 50 eller 100, jeg pleide uansett å betale 8-900 for bensin.

Men saken er at betalingsløsningen er fordyrende og kompliserende, og det er ofte betalingsløsningen som svikter. Du må ha skaffet deg et eller annet kort eller abonnement på forhånd, og det er masse leamikk og nettverk som skal virke for å verifisere at du har rett til å lade.

Når faktum er at det koster en veikro kanskje tjue tusen å få opp to 22 kW punkter, så skal det ikke mange serverte middager til før investeringen er tjent inn. Hvis de vil ta betalt så får de uansett full kontroll på ladingen ved hjelp av en hengelås til hundre kroner. Dermed er det totalt meningsløst å betale det tredobbelte for fancy ladestolper med mobilbetaling og RFID.

Hvorfor gjøre dette vanskeligere enn det er?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Hyperstress

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 02. oktober 2013, klokken 12:04
Det er vår jobb å gjøre det, Hyperstress og dere andre.
Eposten er mottatt og ideen bearbeides. Bare gi oss litt tid, så er den der.
Dugnadstanken og elbilisters påvirkningsarbeid tiltaler oss voldsomt.

Nå har foreningen fått litt tid, så da poster jeg en liten oppdatering som jeg fikk fra HHK idag:

Tanken har vært å lage denne brosjyra og en generell kampanje basert på et prosjekt vi håper at Transnova vil støtte. Prosjektsøknad ble levert inn i oktober: "Lading på arbeid og reise". Men Transnova bruker laaaaang tid på å behandle alle søknader. Opprinnelig skulle de ha gitt respons i januar, nå håper vi at avklaringa kommer denne uka. I prosjektet har vi med oss en forening som organiserer eiendomsbesittere, en drivstoffkjede, et stort p-selskap og reiselivsbedrifter. Tanken har vært at brosjyre og kampanje vil få mer kraft hvis vi samler sterke krefter bak, litt basert på strukturen for borettslagsprosjektet vårt. Det tror jeg vi alle er enige i.

Så vi håper å få dette avklart i løpet av uka - uten at det er en garanti for det. Om Transnova ikke støtter prosjektet, skal det i alle fall lages en brosjyre. For det vil være nyttig. I utgangspunktet foretrekker vi å organisere aktiviteter i prosjekter som støttes eksternt. Det gir Elbilforeningen en sunn økonomi og økt slagkraft. Noe vi har.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Aage M.

#51
Ingen lademulighet hos Choice hotell på Gjøvik.

Har idag sendt flg. mail til hotellet:

att.: Aina Børli, Choice hotell Gjøvik

Viser til din mail til min kone Rigmor Wika Myrvold, hvor du i forbindelse med en reservasjon opplyser at hotellet ikke tilbyr lademulighet for el-biler. Det syntes vi var synd, for vi skulle gjerne bodd hos dere og benyttet oss av de tilbud hotellet har, i tillegg til selve overnattingen. Det er viktig for oss el-bil-eiere å reservere rom kun hos hotell som tilbyr lademulighet. Vi takker derfor nei til ditt tilbud. Vi har valgt et annet hotell, som hadde tilbud om lademulighet.

Choice-kjedens eier har markedsført seg som spesielt mijøbevisst, og derfor er vi ekstra skuffet over det manglende tilbudet i dette tilfellet. Men det er vel ofte langt mellom ord og handling. Vi i el-bil-miljøet arbeider med utarbeidelse av en liste over hotell som tilbyr lademulighet. Svært mange tilbyr dette nå, men det er desverre langt mellom hvert Choice-hotell.

Håper dere får ordnet opp i dette, slik at vi kan velge deres hotell ved neste korsvei.

Med vennlig hilsen
Aage Myrvold og Rigmor Wika Myrvold

Car-El

@ Aage M

DRITT KULT!
Om vi var flere som gir slike beskjeder til overnattingssteder så kan det hende dem ser at de taper terreng og penger.
No e det på tide med et godt gammelt norsk ordtak: money talk's, bullshit walk's!
8)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

nebbulk

Nå skal det sies at hotellet ikke har egen parkering. Det er Q-park(tror jeg) som har parkeringshuset rett ved. Dette er jo på samme måte som feks. Plaza og Christiania i Oslo - de tilbyr heller ikke parkering til sine gjester, men må betale hos Q-Park m.fl.
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

tessy

Sitat fra: HABEL på tirsdag 24. september 2013, klokken 21:32
Da var jul på fjellet bestilt!

Det blir Dr.Holms på Geilo i år - etter å ha forsikret meg om at de hadde lademulighet.

Det hadde de, i tillegg fikk jeg reservert innendørs parkering.

Denne blå kontakten er det den man kan bruke med Teslas blå kontakt og var det 230V - 16/32A på Dr.holms, har booket lading og parkering på min vei til Sverige om 4 uker:-)

sven erik

ja er ok med litt betling men ikke så mye som det blir lakt opp til som 2 kr min eller og noeen steder mer  det må hvære så en kan  leve med å hvære lavere en å kjøre  bensin bil   men over til lding det er noe lle hoteller og overnattinger budre ha
driver selv  med utleie i sandefjord å ja her har man  mulighet til LADING men en må foreløpig ha med seg en god skjøteledning  d jeg selv å kjører elbil  men det kommer opp  lade punkter opp i gården  å har planer at disse blir både type 2 med god fart og hvanlig kontakt  å greier jeg med en leilighet å sette opp dette burde hotellene det å

19quiz76

Finnes det nå en PDF eller lenke man kan henvise hoteller til med info om ladeinstallasjoner?
Har ikke søkt så mye rundt på forumet ennå, så henvis gjerne til egnet tråd.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Hyperstress

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 22. august 2014, klokken 09:41
Finnes det nå en PDF eller lenke man kan henvise hoteller til med info om ladeinstallasjoner?
Har ikke søkt så mye rundt på forumet ennå, så henvis gjerne til egnet tråd.

Dette skulle elbilforeningen fikse for ett år siden. De ble purret på etter et halvt år, og da skulle det være rett rundt hjørnet.

Vi må nå bare konstatere at denne oppgaven ble litt i meste laget for dem, dessverre. De har vel fulle hender med å pakke velkomstpakker til tusenvis av nye medlemmer, så da blir det nok ikke tid til særlig annet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Birger

Sitat fra: Hyperstress på fredag 22. august 2014, klokken 13:35
De har vel fulle hender med å pakke velkomstpakker til tusenvis av nye medlemmer, så da blir det nok ikke tid til særlig annet.
Patetisk uttalelse om ElBilforeningen. Det er bare å følge med på hjemmesiden så ser du at det gjøres mye. Det er også Elbilforeningen som drifter Nobil.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Hyperstress


Sitat fra: Birger på fredag 22. august 2014, klokken 17:45
Sitat fra: Hyperstress på fredag 22. august 2014, klokken 13:35
De har vel fulle hender med å pakke velkomstpakker til tusenvis av nye medlemmer, så da blir det nok ikke tid til særlig annet.
Patetisk uttalelse om ElBilforeningen. Det er bare å følge med på hjemmesiden så ser du at det gjøres mye. Det er også Elbilforeningen som drifter Nobil.

Å lage en informasjonsfolder/nettside hadde vært et veldig enkelt, og sannsynligvis effektivt tiltak, og selv om foreningen gjør mye bra arbeid så er det rett og slett for dårlig at de tar på seg ansvaret, men ikke klarer å gjennomføre det ila ett år. Vi hadde kanskje hatt mange flere 22kw punkter rundt om i landet om dette hadde blitt gjennomført i fjor høst, da det var mange elbilister som var motivert for å gjøre en innsats med å spre informasjon.

At velkomstpakkene tar mye tid har de selv uttalt, og det er helt feil prioritering å bruke tid på det spør du meg. Det kunne vært sendt på epost.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA