Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeadapter (Rødt og blått)

Startet av Hyperstress, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 17:19

« forrige - neste »

eledille

#15
Dette 22 kW ladepunktet koster 600 pund inkl VAT: http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station.html

Hvis man synes at dette pluss 20 kr timen i strøm høres dyrt ut, så tenk på hva f.eks. kjøpesentre er villige til å investere for å trekke kunder. Kjøpesenteret på Storo ble bygget om noe voldsomt for to-tre år siden. Blant annet trakk de om hele bygningen til 400 V. Halve kjøpesenteret var stengt av gangen mens de byttet fliser, vegger, rulletrapper, alt i hop. De rev også det gamle P-huset og bygde nytt i fire etasjer.

Hva koster tomt på Storo per P-plass? Tydeligvis nok til at det er lønnsomt å bygge fireetasjers P-hus for å stable bilene i høyden.

Et ladepunkt i tillegg er bare lommerusk, og dette handler også om å få kunden til å føle seg velkommen og ivaretatt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Nuvolari

Sitat fra: eledille på onsdag 25. september 2013, klokken 09:00
Dette 22 kW ladepunktet koster 600 pund inkl VAT: http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station.html

Hvis man synes at dette pluss 20 kr timen i strøm høres dyrt ut, så tenk på hva f.eks. kjøpesentre er villige til å investere for å trekke kunder. Kjøpesenteret på Storo ble bygget om noe voldsomt for to-tre år siden. Blant annet trakk de om hele bygningen til 400 V. Halve kjøpesenteret var stengt av gangen mens de byttet fliser, vegger, rulletrapper, alt i hop. De rev også det gamle P-huset og bygde nytt i fire etasjer.

Hva koster tomt på Storo per P-plass? Tydeligvis nok til at det er lønnsomt å bygge fireetasjers P-hus for å stable bilene i høyden.

Et ladepunkt i tillegg er bare lommerusk, og dette handler også om å få kunden til å føle seg velkommen og ivaretatt.

Støtter den boksen 230v 3 fase IT nett?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

fredag

Sitat fra: cdabel på onsdag 25. september 2013, klokken 07:33
Kanskje Elbilforening eller noen andre kunne kontaktet zerocarbonworld om etablering av et norsk fillial. Sikkert en god del erfaring og ressurser å hente.

Zero Carbon World er en ideell stiftelse i UK, og man får skattefradrag på donasjoner til ladefondet deres, som de bruker til å teppebombe UK med ladere.

Jeg ser at Elbilforeningen ikke er på Skatteetatens liste over ideelle organisasjon man får skattefradrag for donasjoner til i Norge, men Bellona er det. Kanskje Bellona kunne organisert innsamling av penger til vegglader-fondet og stått for utdeling av veggladere til spisesteder, overnattingssteder og lignende som ønsker seg en vegglader?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

el-snorre

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 25. september 2013, klokken 09:25
Støtter den boksen 230v 3 fase IT nett?

Tvilsomt. Kjenner ikke denne boksen, men noe av slikt utsyrs viktige egenskap er å sjekke at tilkobling og jording er ok. Skal det fungere på IT vil man måtte manipulere bort denne sjekken, eller sette verdien den skal godta høyt. Så spørs det om man da har et lovlig produkt..
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

el-snorre

Sitat fra: fredag på onsdag 25. september 2013, klokken 10:33
Sitat fra: cdabel på onsdag 25. september 2013, klokken 07:33
Kanskje Elbilforening eller noen andre kunne kontaktet zerocarbonworld om etablering av et norsk fillial. Sikkert en god del erfaring og ressurser å hente.

Zero Carbon World er en ideell stiftelse i UK, og man får skattefradrag på donasjoner til ladefondet deres, som de bruker til å teppebombe UK med ladere.

Jeg ser at Elbilforeningen ikke er på Skatteetatens liste over ideelle organisasjon man får skattefradrag for donasjoner til i Norge, men Bellona er det. Kanskje Bellona kunne organisert innsamling av penger til vegglader-fondet og stått for utdeling av veggladere til spisesteder, overnattingssteder og lignende som ønsker seg en vegglader?

Skal ta det med til syret og sjekke hvordan stemningen er der. Samtidig er det etterhvert en relativt stor teknologi/ladeindustri i Norge som nok vil føle seg litt utfordret om vi gjør dette. Om man gjør gruppeinnkjøp av dette eller annet produkt etter "anbud" kan jo være en mulighet.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

fredag

Sitat fra: el-snorre på onsdag 25. september 2013, klokken 15:53
Sitat fra: fredag på onsdag 25. september 2013, klokken 10:33
Sitat fra: cdabel på onsdag 25. september 2013, klokken 07:33
Kanskje Elbilforening eller noen andre kunne kontaktet zerocarbonworld om etablering av et norsk fillial. Sikkert en god del erfaring og ressurser å hente.

Zero Carbon World er en ideell stiftelse i UK, og man får skattefradrag på donasjoner til ladefondet deres, som de bruker til å teppebombe UK med ladere.

Jeg ser at Elbilforeningen ikke er på Skatteetatens liste over ideelle organisasjon man får skattefradrag for donasjoner til i Norge, men Bellona er det. Kanskje Bellona kunne organisert innsamling av penger til vegglader-fondet og stått for utdeling av veggladere til spisesteder, overnattingssteder og lignende som ønsker seg en vegglader?

Skal ta det med til syret og sjekke hvordan stemningen er der. Samtidig er det etterhvert en relativt stor teknologi/ladeindustri i Norge som nok vil føle seg litt utfordret om vi gjør dette. Om man gjør gruppeinnkjøp av dette eller annet produkt etter "anbud" kan jo være en mulighet.

Det er et dilemma, det der.

Med så få elbiler som det er i UK, så er det lett å være entusiastisk og lage et amatør-ladenettverk.

I Norge har vi mange flere elbiler, og folk har kanskje også større krav. Kanskje vi er mer modne for profesjonelt drevne kommersielle ladenettverk.

Zero Carbon World skryter av at deres ladere er best likt og mest robust, og sjelden eller aldri er i ustand. Noe som kan skyldes at de bruker veldig enkle ladebokser, uten RFID-tilgangskontroll, betalingsløsninger og sånt som gjerne er det som skaper feil.

Kanskje utbygging av et gratisladenett på dugnad skremmer bort kommersielle aktører fra markedet? Det er ikke lett å konkurrere med gratis. Og så risikerer vi å stå igjen med gratisladere av varierende kvalitet og oppetid.

Eksisterende ladenettverk har uansett ikke gjort noe for AC-lading, men kun fokusert på Chademo, godt smurt av Transnovas bevilgninger og prioriteringer. Og kommunene fokuserer mer på parkering enn semi-hurtiglading. Det skaper et vakum, og et behov for nye aktører for å pushe semi-hurtig AC-lading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Hyperstress

Tydelig at de stedene som har vært inne på tanken om ladepunkter fomler litt i mørket. Fikk feks svar fra en veikro langs E134 som var veldig interessert i tema, og hadde sjekket ut mulighetene allerede. De måtte imidlertid sette planene på hold inntil videre, da de to ladepunktene de ønsket kom til å koste en million kroner!

Har en mistanke om at de har blitt guidet- eller forvillet seg inn på hurtigladere. Det viser uansett at viljen er der, så lenge de tilkommer god informasjon om hvilke muligheter som passer de enkelte stedene.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

valvolainen

#23
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 22:26
Tydelig at de stedene som har vært inne på tanken om ladepunkter fomler litt i mørket. Fikk feks svar fra en veikro langs E134 som var veldig interessert i tema, og hadde sjekket ut mulighetene allerede. De måtte imidlertid sette planene på hold inntil videre, da de to ladepunktene de ønsket kom til å koste en million kroner!

Har en mistanke om at de har blitt guidet- eller forvillet seg inn på hurtigladere. Det viser uansett at viljen er der, så lenge de tilkommer god informasjon om hvilke muligheter som passer de enkelte stedene.

Tror kanskje du må sende den leaflet'en men lading og slikt dit.. Husker ikke helt hvor den finnes, men var vel kimlillebo som kom den? *lete*

Edit:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8477.msg101316.html#msg101316
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

kjølholdt

20 kWh av lading tipper jeg blir standard på alle nye ladestasjoner som settes opp av kommersielle aktører . Grønn kontakt har sagt at de setter opp 20 kWh lading på ladepunktet på Skei i tillegg til CHAdeMO . De er kommersielle aktører og vil tjene penger på dette noe som jeg synes er fornuftig. Vil vi ha ladestasjoner med lite nedetid og service må vi betale. Nå har vel grønn kontakt 500 kr for 10 ladninger . Det er fullt akseptabelt.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

OddB

Det trenges MANGE flere 22kW Type2 ladere enn de «kommersielle» får satt opp i forbindelse med hurtigladerutbyggingen sin.
En enkel «no nonsense» Saltoboks med så mye strøm som er enkelt tilgjengelig på stedet koster ca 10 000 å få installert.
Vi burde få snekret i hop en info«folder» som vi enkelt kunne distribuere.
gjerne med en bakgrunnsforklaring om hvorfor behovet for slike ladere vil eksplodere.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Hyperstress


Sitat fra: OddB på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 23:03
Det trenges MANGE flere 22kW Type2 ladere enn de «kommersielle» får satt opp i forbindelse med hurtigladerutbyggingen sin.
En enkel «no nonsense» Saltoboks med så mye strøm som er enkelt tilgjengelig på stedet koster ca 10 000 å få installert.
Vi burde få snekret i hop en info«folder» som vi enkelt kunne distribuere.
gjerne med en bakgrunnsforklaring om hvorfor behovet for slike ladere vil eksplodere.

Sendte en forespørsel til Elbilforeningen om de kunne utarbeide en slik folder. Får håpe de gjør det, så kan vi andre spre det så godt som mulig.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hans Håvard Kvisle

Det er vår jobb å gjøre det, Hyperstress og dere andre.
Eposten er mottatt og ideen bearbeides. Bare gi oss litt tid, så er den der.
Dugnadstanken og elbilisters påvirkningsarbeid tiltaler oss voldsomt.
St.Hanshaugen

TeslaSPerformanceSignatur

Øst vest , der burdet dere pushe Åmot veikro hotel
Dette er en kraft kommune med mere en nok Kraft

Da kan vi uten problem kjøre e 134 og for oss som har hytte på Hovden og andre steder på Haukeli
Brukt Tesla på vinteren også


Vil tjene på dette på sikt

Arne

Hyperstress

Dette bærer frukter folkens!
Sjøormen kafe i Seljord ser på muligheter, og Nutheim gjestgiveri, Flatfal, ønsker å sette opp 3 punkter snarest (usikkert ladehastighet) men de trenger veiledning videre.
Hvem bør de kontakte for å få tilbud? Salto, sønnico?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA