Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeadapter (Rødt og blått)

Startet av Hyperstress, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 17:19

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 10. oktober 2013, klokken 19:34
Dette bærer frukter folkens!
Sjøormen kafe i Seljord ser på muligheter, og Nutheim gjestgiveri, Flatfal, ønsker å sette opp 3 punkter snarest (usikkert ladehastighet) men de trenger veiledning videre.
Hvem bør de kontakte for å få tilbud? Salto, sønnico?
Så flott ! Det hjelper å stå på :D
Sønnico samarbeider tydeligvis med Salto :
http://www.sonnico.no/Forretningsomrader/Sonnico-tesla-kunder/
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Per Magnus

Sitat fra: OddB på torsdag 10. oktober 2013, klokken 19:51
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 10. oktober 2013, klokken 19:34
Dette bærer frukter folkens!
Sjøormen kafe i Seljord ser på muligheter, og Nutheim gjestgiveri, Flatfal, ønsker å sette opp 3 punkter snarest (usikkert ladehastighet) men de trenger veiledning videre.
Hvem bør de kontakte for å få tilbud? Salto, sønnico?
Så flott ! Det hjelper å stå på :D
Sønnico samarbeider tydeligvis med Salto :
http://www.sonnico.no/Forretningsomrader/Sonnico-tesla-kunder/

Bra! Fikk også epost fra Haukeliseter fjellstue i dag. De ser på ulike løsninger og mener at det er et tilbud de bør ha :)
Model X - 90

Mons

Flott! Da skal jeg stikke innom og underbygge etterspørselen! :) Planlegger å teste E134 i morgen.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

eledille

Det er veldig viktig å få frem at dette er forbløffende billig! Ingen må forledes til å tro at de må ut med hundre tusen, og alle må være klar over at dersom de har 400 V så er det dette de bør bruke, fordi det gir mer bang per krone.

Betalingsløsninger er også kompliserende tull hvis man kan administrere tilgangen i kassa med en nøkkel, og kanskje er ikke en gang det nødvendig - selv med 22 kW blir det jo bare ca 15 kr per time, og antakelig verd å spandere gratis på gode kunder.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OddB

Sitat fra: Mons på torsdag 10. oktober 2013, klokken 20:14
Flott! Da skal jeg stikke innom og underbygge etterspørselen! :) Planlegger å teste E134 i morgen.
Skader ikke at de får se bilen,tenker jeg ;)
Pass på å påpeke at det ikke trenger å koste mye penger å sette opp en enkel Type 2-stasjon (5000kr + installasjon) Det optimale er da 400V32A trefase.
Har de bare 400V16A trefase kan det jo gjøres enda billigere med en rød industrikontakt...
Tror nok en telefon til Salto for nærmere råd kan være greit.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Sitat fra: eledille på torsdag 10. oktober 2013, klokken 20:20
selv med 22 kW blir det jo bare ca 15 kr per time, og antakelig verd å spandere gratis på gode kunder.

På den annen side  er det kanskje lurt å ta litt betalt så ikke laderne blokkeres av folk som bare vil ha billig strøm uten å egentlig trenge det.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Trøndertesla

Jeg bodde et par døgn på Scandic Fornebu i forrige uke, og der hadde de 4-5 vanlige schuco kontakter. Det fungerte greit (13km/t), men som gjest på hotell i Oslo hadde det vært veldig mye greiere med litt mer "juice" på kontakten.

Om folk presser på hoteller og moteller, så skal jeg fyre av gårde en mail til "hotels. com", og "booking.com" - og prøve å øve litt press den veien. Jeg skal høre om de kan legge inn noen søkekriterier vedrørende lading:
- type stikk (scuko, type 2, chademo, blå eller rød)
- ladehastighet (km/t eller kWh/t eller...)
- antall punkter
- annet?
- Pris for gjester?

Om de begynner å ringe rundt til hotellene og si at nå skal de legge inn noen nye søkekriterier i forhold til el-bil så regner jeg med at de også får attention hos ledelsen på hotellene. Så da får vi et press fra to sider  ;)

Kommentarer på ønskede søkekriterier mottas med takk!
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

eledille

#37
Sitat fra: el-snorre på onsdag 25. september 2013, klokken 15:53
Samtidig er det etterhvert en relativt stor teknologi/ladeindustri i Norge som nok vil føle seg litt utfordret om vi gjør dette. Om man gjør gruppeinnkjøp av dette eller annet produkt etter "anbud" kan jo være en mulighet.

Det der synes jeg er en merkelig "lua i hånda"-holdning som ikke hører noe sted hjemme.

Hurtigladere er så kostbare at det er helt rimelig å ta skikkelig betalt for tjenesten. AC-lading er billig, og derfor er det rett og rimelig at utbredelsen bør være mye større og prisen lavere. Til gjengjeld går det saktere å lade.

Hvis hurtigladegjengen har et produkt som ikke kan konkurrere, så får de forbedre pris eller produkt til folk vil bruke det igjen.

Jeg mener at Elbilforeningen har en forpliktelse overfor både sine medlemmer og miljøet til å gjøre sitt beste for å arbeide for mest mulig kostnadseffektive ladeløsninger uten å ta noen spesielle hensyn til Fortum eller Ishavsveien eller hvem det nå er.

Om man kan få til donasjoner til AC-ladepunkter så betyr bare det at hurtiglading må tilby mer effekt og brukervennlige løsninger for å konkurrere. Det er bare bra. Dessuten er dette noe som kommer uansett, og det må hurtigladeselskapene forholde seg til.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

#38
Sitat fra: Trøndertesla på torsdag 10. oktober 2013, klokken 20:57
- ladehastighet (km/t eller kWh/t eller...)
Bra ide med bookingsitene!

Ladehastighet må være i kW, km/t blir modellspesifikt. Kilowattimer per time som du skrev er forresten bare en omstendelig måte å skrive kilowatt på.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OddB

Sitat fra: eledille på torsdag 10. oktober 2013, klokken 21:13
Sitat fra: el-snorre på onsdag 25. september 2013, klokken 15:53
Samtidig er det etterhvert en relativt stor teknologi/ladeindustri i Norge som nok vil føle seg litt utfordret om vi gjør dette. Om man gjør gruppeinnkjøp av dette eller annet produkt etter "anbud" kan jo være en mulighet.

Det der synes jeg er en merkelig "lua i hånda"-holdning som ikke hører noe sted hjemme.

Hurtigladere er så kostbare at det er helt rimelig å ta skikkelig betalt for tjenesten. AC-lading er billig, og derfor er det rett og rimelig at utbredelsen bør være mye større og prisen lavere. Til gjengjeld går det saktere å lade.

Hvis hurtigladegjengen har et produkt som ikke kan konkurrere, så får de forbedre pris eller produkt til folk vil bruke det igjen.

Jeg mener at Elbilforeningen har en forpliktelse overfor både sine medlemmer og miljøet til å gjøre sitt beste for å arbeide for mest mulig kostnadseffektive ladeløsninger uten å ta noen spesielle hensyn til Fortum eller Ishavsveien eller hvem det nå er.

Om man kan få til donasjoner til AC-ladepunkter så betyr bare det at hurtiglading må tilby mer effekt og brukervennlige løsninger for å konkurrere. Det er bare bra. Dessuten er dette noe som kommer uansett, og det må hurtigladeselskapene forholde seg til.
Helt enig ! På samme måte som selve elbilen er en revolusjon så vil måten vi fyller bilene våre kunne bli en revolusjon. Hvorfor skal ikke næringsaktører kunne bruke et gunstig ladetilbud som et "lokkemiddel" ?

Nå har jeg sendt epost til Næringsforeningene i Mosjøen og Mo i Rana samt Destinasjon Lofoten. Redegjort for hva som kreves for å sette opp rimelige ladepunkt og fortalt om at elbilturistene er på vei nordover til sommeren :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Nordtroms


[/quote]
Helt enig ! På samme måte som selve elbilen er en revolusjon så vil måten vi fyller bilene våre kunne bli en revolusjon. Hvorfor skal ikke næringsaktører kunne bruke et gunstig ladetilbud som et "lokkemiddel" ?

Nå har jeg sendt epost til Næringsforeningene i Mosjøen og Mo i Rana samt destinasjon Lofoten redegjort for hva som kreves for å sette opp rimelige ladepunkt og fortalt om at elbilturistene er på vei nordover til sommeren :D
[/quote]

Jeg skulle gjerne sett at det lages et infoskriv fra Elbilforeningen som kan brukes av de som kunne tenke seg å påvirke aktører til å sette opp ladestasjoner. Det er liksom ikke så mye tyngde bak når jeg som enkeltperson snakker med senterledere og kafeeiere og ber dem om å investere 10.000,-  eller mer for at jeg skal få lade bilen min en gang i blant.

I mitt område av landet er det behov for 20 kW på aksen tromsø, Harstad, Narvik. Gledelig at Sortland er oppe og går men det hadde ikke vært dumt med lader i Svolvær også.

Videre nordover er det behov i Nordreisa og Alta, for ikke å snakke om Honningsvåg. Videre østover er heller ikke spesielt godt dekket.  :-[

Som sagt. En informasjonsfolder fra Elbilforeningen som Vi kan skrive ut og sirkulere gir mer tyngde bak anmodningene enn om de bare kommer fra en tilfeldig enkeltperson :) :)
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

OddB

Sitat fra: Nordtroms på torsdag 10. oktober 2013, klokken 22:14

Jeg skulle gjerne sett at det lages et infoskriv fra Elbilforeningen som kan brukes av de som kunne tenke seg å påvirke aktører til å sette opp ladestasjoner. Det er liksom ikke så mye tyngde bak når jeg som enkeltperson snakker med senterledere og kafeeiere og ber dem om å investere 10.000,-  eller mer for at jeg skal få lade bilen min en gang i blant.

I mitt område av landet er det behov for 20 kW på aksen tromsø, Harstad, Narvik. Gledelig at Sortland er oppe og går men det hadde ikke vært dumt med lader i Svolvær også.

Videre nordover er det behov i Nordreisa og Alta, for ikke å snakke om Honningsvåg. Videre østover er heller ikke spesielt godt dekket.  :-[

Som sagt. En informasjonsfolder fra Elbilforeningen som Vi kan skrive ut og sirkulere gir mer tyngde bak anmodningene enn om de bare kommer fra en tilfeldig enkeltperson :) :)
Slik jeg forstår det er noe slikt under utarbeidelse.
Det er viktig å få ut informasjon om konkrete løsninger og priser.
Det burde også utarbeides en "Elbil-vennlig" logo som hoteller og restauranter kan  ha på nettsidene sine. Det må synliggjøres at kjøremønsteret til elbiler vil endre seg totalt det neste året. Allerede nå ser vi jo at store deler av kjørte kilometer for en Tesla foregår langt unna kollektivfelt og rushtrafikk. Uansett hvor mange superladere fra Tesla og Transnova-sponsede CHAdeMO-ladere det kommer så vil det alltid være behov for Type-2 ladere. Som sagt er dette standarden for Europa, og 22kW er mer enn godt nok til å fylle hullene mellom superladerne.
Slik jeg forstår det gis det ikke støtte fra Transnova til Type 2-ladere ? Hvis så er tilfelle synes jeg det er en feilvurdering.
De DC-hurtigladerne som settes opp i dag, (på Sortland f.eks.) er i praksis kun for Nissan og Mitsubishi. Greit nok at de også støtter Type 2, men hoveddelen av kostnadene ligger i DC-delen av laderen. For å sette det litt på spissen: Hvorfor skal Nissan få støtte og ikke Tesla ?
Jeg synes at det statlige Transnova kunne dele ut gratis ladebokser til de som er villige til å sette opp offentlig tilgjengelige 22kW ladepunkter ! De kan ALLE elbiler bruke !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 10. oktober 2013, klokken 19:34
Dette bærer frukter folkens!
Sjøormen kafe i Seljord ser på muligheter, og Nutheim gjestgiveri, Flatfal, ønsker å sette opp 3 punkter snarest (usikkert ladehastighet) men de trenger veiledning videre.
Hvem bør de kontakte for å få tilbud? Salto, sønnico?

Elbilforeningen

Bent

Sitat fra: eledille på torsdag 10. oktober 2013, klokken 20:54På den annen side  er det kanskje lurt å ta litt betalt så ikke laderne blokkeres av folk som bare vil ha billig strøm uten å egentlig trenge det.
Dette er igrunn bare et signal om at de trenger å sette opp flere ladepunkter. Dersom noen velger Kro A over Kro B fordi Kro A tilbyr elbillading som de egentlig ikke trenger, så er dette fremdeles en suksess for Kro A og deres ladepunktstrategi. Ting som trekker kunder er det bare å gjøre mer av.
Tesla Roadster, 25Mm

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: eledille på torsdag 10. oktober 2013, klokken 21:13
Jeg mener at Elbilforeningen har en forpliktelse overfor både sine medlemmer og miljøet til å gjøre sitt beste for å arbeide for mest mulig kostnadseffektive ladeløsninger uten å ta noen spesielle hensyn til Fortum eller Ishavsveien eller hvem det nå er.

Det tror jeg mange i Elbilforeningen er enig med deg i.

Nå legger vi inn en søknad på et prosjekt hos Transnova, fristen går ut i dag fredag, hvor en viktig del av prosjektet er å få stimulert til rimelig utbygging av lading mens du er på reise. Særlig hos overnattingsbedrifter, men også alle andre serviceinstitusjoner langs landeveien. Prosjektet skal gi teknisk avklaring av hva som bør tilbys (jaja, det er ikke så vanskelig), hvorfor dette er attraktivt å tilby, en veileder til mulige utbyggere, distribusjonskanaler for dette - og en folder/veileder som elbilistene kan bruke for å overbevise. Jeg tror dette er bra. Vi ser også ut til å få med noen interessante partnere på dette.

Så det er sagt, den andre delen av prosjektet handler om lademuligheter på ladeplasser. Mange av de samme problemstillingene, bare litt andre løsninger og ikke minst innsalgsargumenter.

Problemet, kjære utålmodige elbilister, er at Transnova avgjør ikke før i januar hvem som får ressurser til prosjektene som det søkes om i denne runden. Vanskelig for å forestille meg at dere klarer å vente så lenge. Jaja.
St.Hanshaugen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA