Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeadapter (Rødt og blått)

Startet av Hyperstress, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 17:19

« forrige - neste »

Hyperstress

Vi ønsker vel alle at det skal poppe opp mange gode(7-22kw) type2-ladepunkter fremover. Jeg regner med at dette også er en del av påvirkningsarbeidet elbilforeningen driver med overfor diverse aktører.
I tillegg bør vi andre påvirke bredt ved å kontakte lokale veikroer, hoteller, campingplasser etc. der hver enkelt av oss kunne tenke oss punkter.

Jeg har personlig kontaktet en rekke steder langs E134, i håp om at jeg har sådd en ide hos noen av dem. Hvis vi er flere som gjør det samme rundt om i landet så kanskje det vil ha en effekt :)

Det er selvsagt greit å legge frem ideen på en slik måte at de skjønner at de kommer til å tjene penger på det, og ikke bare forlange ladepunkt..  ;D

Noen andre som har gjort, eller kommer til å gjøre det samme?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

19quiz76

Det var noen som postet en idé i en annen tråd her, det gikk på å tilby "reklameplass" på et ladekart for Tesla-/elbileiere. Dette synes jeg er en veldig god idé, man bør belønne de stedene som tilbyr lading med å bruke deres tjenester. Kanskje noe for LadeNå-appen, eventuelt et Zeemaps-kart hvor brukere selv kan legge inn info om åpningstider, priser på overnatting, ladefart etc.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

OddB

Det var jeg som kom med forslaget om å gi aktørene "markedsførings-/reklameplass".
Jeg vet ikke hva elbilforeningen gjør konkret i denne saken ?
Jeg føler at de og de proffe aktørene har størst fokus på CHAdeMO ladere.

Nå er det snart et par tusen Model S på veiene, og i store deler av landet er det et akutt behov for 22kW ladere.
Hvis vi skal vente på at Transnova og de proffe aktørene skal få opp alle hurtigladerene (CHAdeMO og Combo) og håpe på at de skal slenge med et 22kW punkt eller to så vil bevegelsesfriheten hemmes kraftig !

Her må det en skikkelig ubyråkratisk dugnad til !

Jeg kjenner noen som kunne tenke seg å sette opp et Type 2 punkt i forbindelse med sin campingplass i Nord-Trøndelag, men de vet ikke hvor de skal henvende seg for å få informasjon. Jeg ga dem en link til Salto og anbefalte en enkel veggboks til 5500.- + moms og ba dem ta kontakt med e-verket for å få vite hvor mye strøm de kan legge ut på den.
De sa at et slikt beløp var helt ubetydelig, ikke mer enn en liten annonse i et blad.. Jeg nevnte ideen om et ladekart for "elbilturister" og det ble godt mottatt.

Jeg tror det er MANGE som gjerne koster på seg ca 10k for å sette opp et ladepunkt, mot å få litt gratis markedsføring og et bidrag til en milljøvennlig profil.

Som sagt behovet er akutt NÅ. Ser bare i dag at det er flere som har litt rekkeviddeangst som kunne vært løst med et par velplasserte 22kW ladere.

Hurtiglade-kartet er for så vidt et greit utgangspunkt, så lenge man bare velger Semihurtig Type 2 og Tesla, men på mange av punktene er det mangelfull informasjon (Type 2 kan vel være alt fra 3,6kW til 43kW ?)  Det er heller ikke linker som kan være nyttig for de langreisende.

Slik jeg ser det burde det settes igang  to "prosjekter" nå.

-Et "Elbilturist-kart" med fokus på Teslaeiernes behov, med nøyaktig informasjon over ladestrøm og linker til virksomheten. (regner med at antall Leafeiere som har tenkt seg til Norkapp i sommer er marginalt...)

-En "Informasjonsfolder"/nettside med all relevant informasjon for de som ønsker å sette opp et offentlig 11/22kW Type 2 ladepunkt i forbindelse med sin virksomhet. Anbefalte produkter, krav til el-anlegg og et prisoverslag over en slik installasjon.

Er dette noe TOCN tar seg av eller er det en jobb for Elbilforeningen sentralt ?``

Med en "offisiell" link , eller PDF og vise til, kan vi  vanlige fotfolk spre informasjonen videre
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

19quiz76

Hør, hør! Fyr av en mail til Snorre i Elbilforeningen, eller til alle for den saks skyld. Som du sier; ikke noe å vente på :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Philip Marlowe

Hva med Stordalenhotellene? Stordalen har som kjent kjøpt seg elbil og de markedsfører seg som veldig miljøvennlige https://www.nordicchoicehotels.no/samfunnsansvar/Vart-miljoegasjement/Miljoengasjement/

Hvis hver enkelt av oss sender en epost til dem og spør om de kan legge ut en oversikt over hvilke hotell som har ladeplass for elbiler.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Hyperstress


Sitat fra: OddB på tirsdag 24. september 2013, klokken 16:42
Det var jeg som kom med forslaget om å gi aktørene "markedsførings-/reklameplass".
Jeg vet ikke hva elbilforeningen gjør konkret i denne saken ?
Jeg føler at de og de proffe aktørene har størst fokus på CHAdeMO ladere.

Nå er det snart et par tusen Model S på veiene, og i store deler av landet er det et akutt behov for 22kW ladere.
Hvis vi skal vente på at Transnova og de proffe aktørene skal få opp alle hurtigladerene (CHAdeMO og Combo) og håpe på at de skal slenge med et 22kW punkt eller to så vil bevegelsesfriheten kraftig !

Her må det en skikkelig ubyråkratisk dugnad til !

Jeg kjenner noen som kunne tenke seg å sette opp et Type 2 punkt i forbindelse med sin campingplass i Nord-Trøndelag, men de vet ikke hvor de skal henvende seg for å få informasjon. Jeg ga dem en link til Salto og anbefalte en enkel veggboks til 5500.- + moms og ba dem ta kontakt med e-verket for å få vite hvor mye strøm de kan legge ut på den.
De sa at et slikt beløp var helt ubetydelig, ikke mer enn en liten annonse i et blad.. Jeg nevnte ideen om et ladekart for "elbilturister" og det ble godt mottatt.

Jeg tror det er MANGE som gjerne koster på seg ca 10k for å sette opp et ladepunkt, mot å få litt gratis markedsføring og et bidrag til en milljøvennlig profil.

Som sagt behovet er akutt NÅ. Ser bare i dag at det er flere som har litt rekkeviddeangst som kunne vært løst med et par velplasserte 22kW ladere.

Hurtiglade-kartet er for så vidt et greit utgangspunkt, så lenge man bare velger Semihurtig Type 2 og Tesla, men på mange av punktene er det mangelfull informasjon (Type 2 kan vel være alt fra 3,6kW til 43kW ?)  Det er heller ikke linker som kan være nyttig for de langreisende.

Slik jeg ser det burde det settes igang  to "prosjekter" nå.

-Et "Elbilturist-kart" med fokus på Teslaeiernes behov, med nøyaktig informasjon over ladestrøm og linker ti, virksomheten. (regner med at antall Leafeiere som har tenkt seg til Norkapp i sommer er marginalt...)

-En "informasjonsfolder"/nettside med all relevant informasjon for de som ønsker å sette opp et offentlig 11/22kW Type 2 ladepunkt i forbindelse med sin virksomhet. Anbefalte produkter, krav til el-anlegg og et prisoverslag over en slik installasjon.

Er dette noe TOCN tar seg av eller er det en jobb for Elbilforeningen sentralt ?``

Med en "offisiell" link , eller PDF og vise til, kan vi  vanlige fotfolk spre informasjonen videre

Synes det høres ut som en meget god ide å lage en brosjyre som forklarer muligheter, og hvordan de skal gå frem. Kanskje det er noen her som har satt seg godt inn i dette og som kunne utarbeidet et forslag? Det ble jo tidligere laget noe lignende myntet mot arbeidgivere. Kan kanskje bruke den som utgangspunkt. Det er veldig greit å kunne henvise til info, for mange vet ikke hvor de skal begynne for å få satt opp ladepunkt. Det bør også være info om hvordan de får registrert punktet i Lade-nå og andre relevante steder.

Som du sier, om en setter igang en dugnad her, så har jeg også stor tro på at det kan funke!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Larvik

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 24. september 2013, klokken 17:16
Hva med Stordalenhotellene? Stordalen har som kjent kjøpt seg elbil og de markedsfører seg som veldig miljøvennlige https://www.nordicchoicehotels.no/samfunnsansvar/Vart-miljoegasjement/Miljoengasjement/

Hvis hver enkelt av oss sender en epost til dem og spør om de kan legge ut en oversikt over hvilke hotell som har ladeplass for elbiler.


God ide.
Jeg forsøkte det i Januar 2012.  Hadde Leaf, og reiste en del i jobben.  Dette var svaret jeg fikk ang. lademulighet på, eller i nærheten av hotellet:
Heisann xxxxxxxxx.

En slik oversikt tror jeg ikke finnes på våre hoteller, men jeg synes dette var en god idè, og at vi burde ha en slik oversikt. Jeg videresender derfor din mail til hovedkontoret i Choice, så får vi se om det kanskje kommer en slik oversikt i løpet av overskuelig fremtid. I mellomtiden får du benytte deg av denne oversikten http://www.ladestasjoner.no/

Lykke til med kjøp av elbil!

Vennlig hilsen
NORDIC CHOICE HOTELS
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Nordic Choice Customer Interaction Center
Tlf: 22 33 42 00
Fax: 23 10 82 80

Så hvis flere sender mailer til Choice tipper jeg de ser potensialet her etter hvert....
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

eledille

Aiai, dette har jeg ventet på.

Tror det er lurt å sette opp en nettside med info om noen konkrete løsninger med priser, pluss info om hvor man kan henvende seg.

Hvis man ser på hva Zero Carbon World får til i UK uten offentlig støtte kan man bli litt deppa over fremdriften her hjemme.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

HABEL

Da var jul på fjellet bestilt!

Det blir Dr.Holms på Geilo i år - etter å ha forsikret meg om at de hadde lademulighet.

Det hadde de, i tillegg fikk jeg reservert innendørs parkering.
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

el-snorre

#9
Ble tipset om tråden i en epost. Bare hyggelig det.  :)
Elbilforeningen jobber generelt for mye mer ladeinnfrastruktur. Vi trenger mer av alt (AC-type2, chademo, combo...), og vi trenger differensiering av effekt ut fra "normal p-tid" der ladepunktet er.

Det er bare å komme med konkrete innspill, mediauttalelser, felles aksjoner ovs. Foreningen skal være en arena for ideer, kunskap mv.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

fredag

Sitat fra: OddB på tirsdag 24. september 2013, klokken 16:42
Jeg kjenner noen som kunne tenke seg å sette opp et Type 2 punkt i forbindelse med sin campingplass i Nord-Trøndelag, men de vet ikke hvor de skal henvende seg for å få informasjon. Jeg ga dem en link til Salto og anbefalte en enkel veggboks til 5500.- + moms og ba dem ta kontakt med e-verket for å få vite hvor mye strøm de kan legge ut på den.
De sa at et slikt beløp var helt ubetydelig, ikke mer enn en liten annonse i et blad.. Jeg nevnte ideen om et ladekart for "elbilturister" og det ble godt mottatt.

1. Kostnaden for en type2 veggboks, fra 5000kr og oppover
2. Elektriker. Installasjon, trekking av 32A 400V kurs (minst 10000kr)
2b: Hvis 400V ikke er tilgjengelig, så må det enten installeres en dyr trafo, eller ambisjonsnivået for laderen må senkes ned fra 22kw til 7kw (32A 230V), evt bare sette opp en blå kontakt.
2c: Det må være nok ledig kapasitet på hovedsikringen til 22kw ekstra trekk pr lader som installeres
3. Parkeringsplassen foran laderen må reserveres for ladende elbiler. Dette må skiltes. Evt brøyting og borttauing av feilparkerte biler
4. Hver elbil som lader koster dem ca 20kr timen. Skal de ta betalt for strømmen, eller gi den bort gratis?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OddB

Sitat fra: eledille på tirsdag 24. september 2013, klokken 21:27
Aiai, dette har jeg ventet på.

Tror det er lurt å sette opp en nettside med info om noen konkrete løsninger med priser, pluss info om hvor man kan henvende seg.

Hvis man ser på hva Zero Carbon World får til i UK uten offentlig støtte kan man bli litt deppa over fremdriften her hjemme.
Takk for tipset. "Zero Carbon World" er jo akkurat det vi snakker om, sjekk dette kartet :)
http://www.zerocarbonworld.org/zero-net



Mission & Objectives

Zero Carbon World wants to clear the confusion, bureaucracy and profiteering surrounding decarbonisation. It is our vision to live in a sustainable and equitable decarbonised society.

Mission Statement


We are a straight talking, no nonsense and pro-active charity. We believe that the UKs dependence on an unsustainable carbon-based economy limits the potential for growth, innovation and the well being of everyone.

We challenge the misconceptions about carbon reduction among individuals and organisations - namely that it is expensive and hard to do. We are bold in our action to implement sustainable low carbon projects and believe in practical action. Learning and adapting is imperative and we are willing to accept new and different ideas or methods if they will expedite our vision
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Sitat fra: fredag på tirsdag 24. september 2013, klokken 23:06
1. Kostnaden for en type2 veggboks, fra 5000kr og oppover

Sjekk prisen til zerocarbonworld.org. Kanskje det går an å få til et samarbeid via elbilforeningen?
Sitat
2. Elektriker. Installasjon, trekking av 32A 400V kurs (minst 10000kr)
Min elektriker kunne sette opp en trefasekurs for 3000.

Sitat
2b: Hvis 400V ikke er tilgjengelig, så må det enten installeres en dyr trafo, eller ambisjonsnivået for laderen må senkes ned fra 22kw til 7kw (32A 230V), evt bare sette opp en blå kontakt.
Denne dyre trafoen er faktisk veldig mye billigere enn en Chademo-lader og gir i praksis nesten like mye effekt. Det dreier seg om ca 10 k for ett punkt, og det blir mye billigere jo flere punkter man setter opp.

Sitat
2c: Det må være nok ledig kapasitet på hovedsikringen til 22kw ekstra trekk pr lader som installeres
Det må det, men ledig kapasitet er ikke veldig uvanlig.

Sitat
3. Parkeringsplassen foran laderen må reserveres for ladende elbiler. Dette må skiltes. Evt brøyting og borttauing av feilparkerte biler
Tauing pleier det å være dårlig med uansett. Skiltingen dreier seg vel om et spann hvitmaling og en mal. Big deal.

Sitat4. Hver elbil som lader koster dem ca 20kr timen. Skal de ta betalt for strømmen, eller gi den bort gratis?
Det kjøpesenteret som ikke klarer å tjene inn 20 kr timen per besøkende bil er ikke liv laga. Et hotell kan rett og slett kreve 100 kroner døgnet for lading og ferdig med det. Ikke noe behov for fordyrende betalingsløsninger da.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cdabel

Kanskje Elbilforening eller noen andre kunne kontaktet zerocarbonworld om etablering av et norsk fillial. Sikkert en god del erfaring og ressurser å hente.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA