Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Terhar

#45
Langtur for meg også sist helg. Kjørte Fredrikstad - Trondheim fredag, tilbake lørdag, tilsammen 1253 km på to dager.
Noen tall

                                                            Distanse         Energiforbruk  Forbruk       Gj. sn. fart
Fredrikstad -  Lillehammer                          272,9km      54,6 kWt         200            86,2
Jurassictest                                                  263,2        51,91              196            90

Lillehammer - Dombås                                155,4        31,1               198            78,5
Jurassictest                                                  147,3         35,8               243             78

Dombås - Trondheim                                  198,3         30,1              152             75
J. Test                                                         186,6         34,7              186              75

Trondheim - Dombås                                  198,5         39,8               198,5          80
J. test                                                            185,9         42,8              230             80

Dombås - Lillehammer                                 155,1         23,6              155,1          80
J. test                                                             147,5         27,9              147,5          80

Lillehammer - Fredrikstad                             272,9          52,3             192             91
J. test                                                             268,4          52,2             194             90

Fantastisk bil å kjøre, ikke sliten etter ganske langt strekk på to dager. Kjørte ganske pent, men hadde en god del forbikjøringer som nok trakk litt ekstra...
Mindre forbruk fra Trondheim til Dovre enn forventet (nærmere 1000 meter opp), hadde også 11 m/s motvind.
Gjennomsnittsfart i Jurassictest er lagt inn etter turen.
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Oreo

Terhar, var det kanskje deg jeg møtte i Oppdal sentrum ca kl 15 på fredagen, på vei nordover? Selv var jeg på vei sørover,  til Oslo. Har ikke oppsummert forbruket ennå.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Øyvind.h

9 mil tur i regnvær. Fart ca 110km/t. Snittforbruk ca 240w/km. Pen kjøring sett bort ifra hastighet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Terhar

#48
Sitat fra: Oreo på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 00:01
Terhar, var det kanskje deg jeg møtte i Oppdal sentrum ca kl 15 på fredagen, på vei nordover? Selv var jeg på vei sørover,  til Oslo. Har ikke oppsummert forbruket ennå.

Var nok meg ja, har mørk blå.
Møtte tilsammen 4 Model S på vei oppover, 1 nedover.

Glemte totalforbruk på turen:
Distanse: 1253, totalt energi: 245,4 kWt,  gj. snittenergi: 187 Wh/km
Temperaturen lå mellom 5 og 14 grader, kaldest på vei mot Trondheim
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Lanber

Jeg er veldig glad jeg tok største batteri. 
Kjørte fra Jaren til Grimstad i går, startet med 75% da det rett og slett ikke var timer nok til å få fyllt mer på, ville måtte ha senket fart og kjørt økonomisk skulle jeg ha klart det uten superlader på Brokelandsheia.

Da vet jeg det, den turen kommer jeg til å kjøre mange ganger fremover.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:25
Merk for dere andre at Jkirkebo kommer alltid lengre enn alle andre med elbil. Dvs vi vanlige dødlige har nok en del å lære av din kjørestil for å klare å komme ned på samme forbrukstall!

Kanskje du bør holde kurs Jkirk?

Det er
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:25
Merk for dere andre at Jkirkebo kommer alltid lengre enn alle andre med elbil. Dvs vi vanlige dødlige har nok en del å lære av din kjørestil for å klare å komme ned på samme forbrukstall!

Kanskje du bør holde kurs Jkirk?

Det er ikke noe spesielt med min kjørestil, jeg lå på cruise control 90% av tiden. Jeg synes heller ikke tallene på denne turen var spesielt lave, det er da en del som har klart å kjøre på vesentlig mindre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: ELbilist1 på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:33
Kjempebra fortelling / erfaring.

Nå er jeg ikke redd forlangturlengre.
Kommer man fra Brokelandsheia (Cinderella) til Lillehammer uten å stoppe forlading imellom???

Det bør gå greit, om du lader godt opp. Forbehold om dårlige værforhold (mye vann i veien, motvind). Har du Type 2 kabel er 22kW-stolpen på Strømmen Storsenter en greit plan B om du trenger litt påfyll.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

Flott å se at forbruket ble lavere enn Jurassictest estimerte sånn stort sett :) Også imponerende forbruk med en P85. Antar du har 21"? Generelt ser det ut til at 21" gir ca 5% høyere forbruk enn 19".
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 08:52
Sitat fra: ELbilist1 på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:33
Kjempebra fortelling / erfaring.

Nå er jeg ikke redd forlangturlengre.
Kommer man fra Brokelandsheia (Cinderella) til Lillehammer uten å stoppe forlading imellom???

Det bør gå greit, om du lader godt opp. Forbehold om dårlige værforhold (mye vann i veien, motvind). Har du Type 2 kabel er 22kW-stolpen på Strømmen Storsenter en greit plan B om du trenger litt påfyll.
Eller 22kWstolpen på Sønnico i Oslo. Stolpen i Strømmen Storsenter var opptatt da jeg var der sist.

el-fanboy

#54
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:25
Merk for dere andre at Jkirkebo kommer alltid lengre enn alle andre med elbil. Dvs vi vanlige dødlige har nok en del å lære av din kjørestil for å klare å komme ned på samme forbrukstall!

Kanskje du bør holde kurs Jkirk?

Snakk for deg sjøl, Kallagtunet. Jeg kjenner flere som ikke har problemer med å få tall som jkirkebo. Litt trening, så skal du se du klarer det du også :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 09:16
Eller 22kWstolpen på Sønnico i Oslo. Stolpen i Strømmen Storsenter var opptatt da jeg var der sist.

Jepp, men da bør man ha bestilt Fortums RFID-kort først...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Strømbruk i praksis = Ubetydelig!

Satt opp en Fibaro hussentral i november i fjor. Rørleggern som skulle koble ferdig snøsmeltern kom aldri, og sånt vil man jo ha. Når jeg først var i gang med å installere Fibaro hockeypucker rundt omkring så satte jeg likesågodt en på pumpa til snøsmelterkursen. Når det snødde kunne jeg aktivere pumpa med mobilen. Snøen forsvant og jeg var fornøyd.

I løpet av vinteren klagde kona på at det alltid var varmt i huset 25C men steingulvene var likevel kalde... Siden det var en ledig kanal på hockeypucken jeg brukte til snøsmelteren, valgte jeg å sette den på gulvvarme pumpa. Etter en litt prøving og feiling, kom jeg fram til at ved å bare ha gulvvarme pumpa aktiv fra kl 04:30 - 07:00 og 15:00 - 19:00 føltes gulvet godt og varmt i de timene vi faktisk er hjemme, og temperaturen i huset trengte ikke å være mer enn ca 21C.

Nå ser jeg at med 7000km kjørt på Tesla, utenfor fyringsesongen, brukte jeg mindre strøm både i August og September i forhold til i fjor! Blir morro å følge med utover høsten. Nå som kjøringen har roet seg ned og det blir større behov for fyring.

For andre som bor i hus, tror jeg det er fult mulig å kansellere merforbruket en elbil bruker, ved å etterisolere, tidstyre varme osv...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cowboystrekk

Cirion: Jeg tror mange av oss bryr oss pga rekkevidda :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

NTesla

Hva er forbruket estimert ved "rated range" som vises på kjørepanelet? Når jeg ladet maks fikk jeg 493km rated range så det skulle da tilsi: 85kwh / 493km = cirka 172wh/km.

Hos meg så faller rated range betraktelig mer enn kjørelengden selv om jeg kjører relativt økonomisk, så en burde kanskje hatt mulighet til å sette average range utifra hvordan en har brukt bilen så langt med alt av blandet kjøring.

Hva er forøvrig maks rated range dere har ved fulllading inkl. den ekstra tripboosten? Jeg klattlader, men av det jeg har lest på US forum så skal det ikke ha nevneverdig mye å si for batteriet.

el-fanboy

#59
Sitat fra: NTesla på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 10:46
Hva er forbruket estimert ved "rated range" som vises på kjørepanelet? Når jeg ladet maks fikk jeg 493km rated range så det skulle da tilsi: 85kwh / 493km = cirka 172wh/km.

Hos meg så faller rated range betraktelig mer enn kjørelengden selv om jeg kjører relativt økonomisk, så en burde kanskje hatt mulighet til å sette average range utifra hvordan en har brukt bilen så langt med alt av blandet kjøring.

Hva er forøvrig maks rated range dere har ved fulllading inkl. den ekstra tripboosten? Jeg klattlader, men av det jeg har lest på US forum så skal det ikke ha nevneverdig mye å si for batteriet.
Ja det er det du har "typical range"-settingen til.

Husk at også aircon/varmeapparat trekker strøm. De trekker oftest mindre strøm om du setter på "Range mode".

Max rated range, se denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9621.msg125120.html#msg125120
:)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA