Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: NTesla på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 10:46
Hva er forbruket estimert ved "rated range" som vises på kjørepanelet? Når jeg ladet maks fikk jeg 493km rated range så det skulle da tilsi: 85kwh / 493km = cirka 172wh/km.

Hos meg så faller rated range betraktelig mer enn kjørelengden selv om jeg kjører relativt økonomisk, så en burde kanskje hatt mulighet til å sette average range utifra hvordan en har brukt bilen så langt med alt av blandet kjøring.

Maks utnyttbar kapasitet på batteriet er 81,1kWh eller deromkring. Ikke 85kWh. I tillegg bygger bilen opp en buffer på ca. 5Wh underveis som er tilgjengelig når range står på 0km. Det betyr at for å klare 493km til måleren står på 0 må du kjøre på 76000/493=154Wh/km. For å klare 493km til bilen stopper må du kjøre på 81100/493=164Wh/km.

Tilsvarende med Typical:
Til 0: 76000/394=193Wh/km
Til stopp: 81100/394=206Wh/km

Den observante TMS-bilist vil se at Typical-linjen på energy-appen står nettopp på 206Wh/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Terhar

Sitat fra: taraquin på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 09:11
Flott å se at forbruket ble lavere enn Jurassictest estimerte sånn stort sett :) Også imponerende forbruk med en P85. Antar du har 21"? Generelt ser det ut til at 21" gir ca 5% høyere forbruk enn 19".

Hvis det er meg du refererer til, så har jeg 19".
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Cowboystrekk

Sitat fra: Terhar på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 13:53
Sitat fra: taraquin på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 09:11
Flott å se at forbruket ble lavere enn Jurassictest estimerte sånn stort sett :) Også imponerende forbruk med en P85. Antar du har 21"? Generelt ser det ut til at 21" gir ca 5% høyere forbruk enn 19".

Hvis det er meg du refererer til, så har jeg 19".
Ok, deg jeg tenkte på ja, trodde du som P-eier hadde 21".
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 11:18
Sitat fra: NTesla på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 10:46
Hva er forbruket estimert ved "rated range" som vises på kjørepanelet? Når jeg ladet maks fikk jeg 493km rated range så det skulle da tilsi: 85kwh / 493km = cirka 172wh/km.

Hos meg så faller rated range betraktelig mer enn kjørelengden selv om jeg kjører relativt økonomisk, så en burde kanskje hatt mulighet til å sette average range utifra hvordan en har brukt bilen så langt med alt av blandet kjøring.

Maks utnyttbar kapasitet på batteriet er 81,1kWh eller deromkring. Ikke 85kWh. I tillegg bygger bilen opp en buffer på ca. 5Wh underveis som er tilgjengelig når range står på 0km. Det betyr at for å klare 493km til måleren står på 0 må du kjøre på 76000/493=154Wh/km. For å klare 493km til bilen stopper må du kjøre på 81100/493=164Wh/km.

Tilsvarende med Typical:
Til 0: 76000/394=193Wh/km
Til stopp: 81100/394=206Wh/km

Den observante TMS-bilist vil se at Typical-linjen på energy-appen står nettopp på 206Wh/km.
Snedig at det finnes en "reservetank!" Antar tallene er noenlunde like for 60 kWern og.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Nordtroms

Sitat fra: taraquin på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 09:11
Flott å se at forbruket ble lavere enn Jurassictest estimerte sånn stort sett :) Også imponerende forbruk med en P85. Antar du har 21"? Generelt ser det ut til at 21" gir ca 5% høyere forbruk enn 19".

Jeg ser ikke noen grunn til at forbruket skulle være høyere med 21". Det er jo samme dekkbredden på begge (245).

Jeg har bestilt med 19" men var og så på en Tesla i Harstad og må bare si at de 21 tommerne er lekre.  :) så var det det med veistøy da. Er det noen som har kjørt begge utgavene og har noen mening?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Øyvind.h

Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 16:52
Jeg ser ikke noen grunn til at forbruket skulle være høyere med 21". Det er jo samme dekkbredden på begge (245).
Mye mer sticky dekk på 21" felgene. High performance sommerdekk med veldig bra festeevne, men dårlig levetid og må ikke brukes/lagres i lave temperaturer!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pekle

Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 16:52
Sitat fra: taraquin på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 09:11
Flott å se at forbruket ble lavere enn Jurassictest estimerte sånn stort sett :) Også imponerende forbruk med en P85. Antar du har 21"? Generelt ser det ut til at 21" gir ca 5% høyere forbruk enn 19".

Jeg ser ikke noen grunn til at forbruket skulle være høyere med 21". Det er jo samme dekkbredden på begge (245).

21" er vel nesten dobbelt så tunge som 19" (noe som langtfra oppveies av litt mindre gummi). Lang tråd http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7163.msg79131.html#msg79131

Kallagtunet

Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 10:03
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:25
Merk for dere andre at Jkirkebo kommer alltid lengre enn alle andre med elbil. Dvs vi vanlige dødlige har nok en del å lære av din kjørestil for å klare å komme ned på samme forbrukstall!

Kanskje du bør holde kurs Jkirk?

Snakk for deg sjøl, Kallagtunet. Jeg kjenner flere som ikke har problemer med å få tall som jkirkebo. Litt trening, så skal du se du klarer det du også :)

Jeg har i alle fall ikke vært i nærheten av jirk med vår Leaf, kanskje det blir lettere i slutten av November med Model S :D

laumb

Har den første halvannen uken vært "nazi" på å følge med på det oransje "meteret" for strømforbruk til og fra jobben. Forsøker å kjøre 25km, på under 5kWh, altså komme meg under 200Wh/km. Har fram til i dag ikke kommet under uansett hvor pent/hardt jeg har kjørt. Alltid endt på mellom 214Wh og 228Wh.

I DAG, så forsov jeg meg (skulle møte en kollega og trene før jobb), så jeg stresset avgårde. I lett regnvær/våt asfalt kom jeg fram til jobben med 188Wh/km i snitt, etter trening. det inkluderer 2 oppvarminger av bilen (ikke forvarming) - interiøret holdt 15.5*C i garasjen før jeg dro (sjekket på app).

Grublet en del på dette på jobben - hvordan kan forbruket ha senket seg så brått?
Eneste logiske forklaringen jeg kom fram til er:
- Regnvær; kjører utrolig pent da bilen fort glipper, og jeg har en lang, mørk, svingete vei full av elg store deler av veien inn.
- Jeg fulgte ikke med på kW-meteret i det hele tatt. Kun fokus på vei, ingenting annet.

Testet ved å kjøre hjem, bevisst uten å følge med; 182Wh på hjemturen. Aldri tidligere kommet under 208Wh hjem.


Mitt tips: Ikke fokuser på forbruk, kjør som folk, følg trafikken (ikke ta den igjen hver gang du har mulighet/skal ut på en vei) - så løser det seg selv. Bemerker og at foten er blitt mer behersket i enfotskjøring; ikke like mye av-og-på nykking. Myke bevegelser.

Lurer på om jeg klarer 170Wh i morgen? Kanskje 160Wh innen måneden er omme?

Neemaz


Tror det var mye varmen idag som ga pene tall. Kjørte Oslo - lillehammer på 177 i 16c idag, men brukte 211 forrige dag på lillehammer - Oslo i 6c (natt) Og det er vel mest nedover egentlig fra lillehammer og ned?.. Mener selv jeg kjørte penere på vei ned og.

Cowboystrekk

For de av dere som nettopp fikk bilen så kan dekk som ikke er innkjørt påvirke forbruket noe.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Neemaz

Dekk ja.. Bytta jo til nokian r2 idag, mulig derfor det gikk så 'billig' hjem.

eledille

#72
Kjørte 22 km fra Grorud-ish til Fornebu på RV4 og Ring 3 i dag og brukte 133 Wh/km. Fulgte trafikken for det meste i venstre felt, så farten var 80-90. 21,5 grader i kupeen, 14 grader ute.

Dette er ikke ille, strekningen er ganske kupert. Thinken bruker ca 2,6 kWh i samme kjørestil og hastighet, Teslaen brukte 2,9, selv om den har breiere dekk og veier over det dobbelte. Veldig bra.

Det er noen høydemeter oppover tilbake igjen, så det kommer ikke til å bli like billig. Høydeforskjellen utgjør i underkant av 1,4 kWh. Håper på 185 tur/retur. Vi får se i ettermiddag :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

laumb

Sitat fra: Neemaz på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 23:13

Tror det var mye varmen idag som ga pene tall. Kjørte Oslo - lillehammer på 177 i 16c idag, men brukte 211 forrige dag på lillehammer - Oslo i 6c (natt) Og det er vel mest nedover egentlig fra lillehammer og ned?.. Mener selv jeg kjørte penere på vei ned og.

Tror ikke temperatur har hatt mye å si for min del. Tror det er kjøretilvenning.
I dag var det 9*C når jeg dro - omtrent det samme som ved tidligere strabaser - 191Wh på samme strekning jeg brukte 220-something Wh i forrige uke..

takktakk

Dere, hvis dette er off topic beklager jeg - men det har med forbruk å gjøre.

Jeg har lurt på ladekabelen når jeg bare lar den stå koblet i veggen hjemme. Lar den bare stå i når jeg vet jeg skal hjem. Da ligger den der og lyser grønt hele døgnet egentlig. Trekker det noe strøm som er verd å nevne?

Og nummer to: Jeg topper opp bilen hver eneste dag. Er dette en dyrere måte å lade på, enn å kjøre noe ned for så å lade opp et par ganger i uka?

Jeg gjør med andre ord som Tesla anbefaler (daily), men er det den mest økonomiske måten å gjøre det på. Jeg er milevis fra trygg havn på disse tingene, så bær over med meg om du anser svaret som opplagt... :)
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA