Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

trygvelo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2013, klokken 17:40
Sitat fra: trygvelo på tirsdag 10. september 2013, klokken 17:36
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2013, klokken 15:40
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:07
85KW / 190 Wh/km = Rekkevidde på 447 km  ???
85KW / 159Wh/km = Rekkevidde på 535 km  :D

Nei, du har ikke 85kWh utnyttbart, akkurat som du ikke har 24kWh på Leaf.

Ca. 81,1kWh ser ut til å være det tallet flest har kommet fram til.
Ble påstått 76kWh utnyttbart i en annen tråd...

Her må vil holde tunga i riktig munn ;)

76kWh er utnyttbart ned til der energimåleren viser 0 km gjenværende. Men det finnes en reserve under null som er på ca. 5kWh. I tillegg finnes det altså en reserve på ca. 4kWh i topp og bunn for å sikre batteriet mot ekstrem slitasje.
Enig i det, men det er vel kanskje det de fleste vil anse som utnyttbart da. Tror ikke jeg vil føle meg særlig komfortabel med 0 igjen på rated/typical range. Uansett er tallene over her veldig bra syns jeg. Blir heller ikke overrasket over at bykjøring krever mer strøm selv om hastigheten er lav. Effektiviteten er ikke så mye bedre ved veldig lav hastighet enn ved 90 km/t. Og så er jo denne effektivitetsgrafen regnet ut fra gjevn hastighet, ikke start/stopp kjøring som bykjøring typisk er. Uansett blir det mye bedre enn med fossilbiler i bykjøring :)

Nordtroms

Jeg har tenkt å kjøre strekningen Harstad - Nordreisa endel ganger når jeg får bilen min. Det er 395 km med normal Norsk opp og ned. Snitthastigheten ved ICE kjøring ligger på ca 75 km/h. Jeg hadde håpet at dette skulle være mulig på sommeren men hvis det er bare 81kwh til rådighet så er det kanskje i grenselandet eller? Hva tror dere som har fått bilen om dette? Kommer angsten til å melde seg ? Den er jo oppgitt til 480 km.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

TS

Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 10. september 2013, klokken 18:56
Jeg har tenkt å kjøre strekningen Harstad - Nordreisa endel ganger når jeg får bilen min. Det er 395 km med normal Norsk opp og ned. Snitthastigheten ved ICE kjøring ligger på ca 75 km/h. Jeg hadde håpet at dette skulle være mulig på sommeren men hvis det er bare 81kwh til rådighet så er det kanskje i grenselandet eller? Hva tror dere som har fått bilen om dette? Kommer angsten til å melde seg ? Den er jo oppgitt til 480 km.

De som har fått bilen må rapportere sine erfaringer, men les testen til Autofil foretatt med US bil sist vinter. 
http://www.autofil.no/914854/tesla-model-s-mot-virkeligheten

Det kan alltids være greit å ha en plan B for stoppe å lade.

Personlig tar jeg alltid et lengre spisestopp på en så lang tur. Strøm bør vel være mulig og oppdrive, om det så bare er noen kwh påfyll via 16A

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Amoss

Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 10. september 2013, klokken 18:56
... men hvis det er bare 81kwh til rådighet så er det kanskje i grenselandet eller? Hva tror dere som har fått bilen om dette? Kommer angsten til å melde seg ? Den er jo oppgitt til 480 km.

Den oppgitte rekkevidden er for det disponible fra oppgitt 100% til oppgitt 0% om jeg ikke har missforstått noe kraftig. Bruker man reserven under 0 skulle man kunne kjøre lengre (men nå er jo også disse km oppgitt under ideele forhold).

Jo, jeg *tror* strekket bør kunne gå om sommeren ved pen kjøring, men husk å ha en backup-plan... Mye motvind over fjellet kan fort ødelegge litt her.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RoadRunner

#19
Min erfaring med kjøring i vestlands-terreng:
Fra Trondheim (150 m.o.h) via Orkanger (20 m.o.h), Hemnekjølen (400 m.o.h), Kirksæterøra (ca 20 m.o.h), Brekka (300 m.o.h), Aure (20 m.o.h), Ertvågøya (200-10-100-20 m.o.h) og Tustna (100-20-60-3 m.o.h). Ca 18.5 mil.

11 sep 2013:
Tørt føre, sommerdekk 19", 15C ute, ca 20C inne, varme på 1 på begge forseter, 1 hund + 100 kg last. Økonomisk kjøring i 75 - 85 km/t (og en forbikjøring): 1,8 kWh/mil
(ikke 1,7 som jeg skrev i tidligere post).
07 des 2013:
Ubrøytede veier, kuling og snøkav, 0 til -5C, 19.5C inne, varme på 1 på ett sete, ingen last. Kjøring så fort som praktisk mulig (mindre enn 75 km/h): 2,43 kWh/mil
30 jan 2014:
tørt vinterføre, -5C til -12C, Rangemodus og 20C inne, tom bil men en hund i tillegg til sjåføren, Økonomisk kjøring: 2,18 kWh/mil 

07 sep 2013:
Retur Tustna-Trondheim under samme forhold, en forbikjøring men mer aktiv kjørestil (og litt mindre vekt): 1,95 kWh/mil
08 des 2013:
Retur Tustna -Trondheim -10C til -20C, skikkelig vinterføre, 19.5C inne, varme på 1 på ett sete, ingen last, fart etter fartsgrensene. NB: varm bil/batteri da jeg kom over med ferga. 2,30 kWh/mil

Skulle gjerne lagt ved et bilde av kjøreruta, men får feilmelding på lagring.
Edit: bilde av kjørerute lagt ved  :)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Nordtroms

Da ser det ut til at en kan regne ca 2 kW pr mil det betyr at 40 mil er 80 kw. Med andre ord. Det kan være lurt med en halv times pause med dobbeltladeren på full effekt for å roe nervene. Det er bare det at det ikke finnes noen lader på veien. :-[
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Jærbuen

Man kan jo bruke denne om man er skeptisk til en rute, så får man antydet om man kommer i "mål" eller ei....

http://www.jurassictest.ch/GR/
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Cirion

Jeg lider av en ekstemt tung høyrefot, og er ikke spesielt lettere i høyrefoten om en MC kommer opp på siden min og ruser motoren for å yppe... Sekunder senere hørte jeg hylet av MC'en som gasser opp så jeg hvilte hørefoten på gasspedalen mens jeg så MC'en forsvinne i bakspeilet...

For morroskyld, tenkte jeg å se hva som skjer med forbruk på en tur hvor jeg kjører økonomiskt... Noen andre enn meg som ser forskjellen?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Yagi

Sitat fra: Cirion på onsdag 11. september 2013, klokken 10:24
(...) Noen andre enn meg som ser forskjellen?
:) 

Men jeg legger merke til noe annet i bildet ditt også; Du må da ha kjørt nærmere 200km pr dag siden du fikk bilen.  8)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Cirion

Sitat fra: Yagi på onsdag 11. september 2013, klokken 10:46
Sitat fra: Cirion på onsdag 11. september 2013, klokken 10:24
(...) Noen andre enn meg som ser forskjellen?
:) 

Men jeg legger merke til noe annet i bildet ditt også; Du må da ha kjørt nærmere 200km pr dag siden du fikk bilen.  8)
I følge maps.google.com har jeg 8,6km til jobb  :-X
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OddB

Sitat fra: Nordtroms på onsdag 11. september 2013, klokken 07:55
Da ser det ut til at en kan regne ca 2 kW pr mil det betyr at 40 mil er 80 kw. Med andre ord. Det kan være lurt med en halv times pause med dobbeltladeren på full effekt for å roe nervene. Det er bare det at det ikke finnes noen lader på veien. :-[
Du får godsnakke med diverse veikroer på veien.. En 32A 230V blå kontakt og en times kaffepause vil nok være tilstrekkelig..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

RoadRunner

Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 10. september 2013, klokken 18:56
Jeg hadde håpet at dette skulle være mulig på sommeren men hvis det er bare 81kwh til rådighet så er det kanskje i grenselandet eller?
Tror du gjør rett i å anta at det er i grenseland. Men hvis du kommer over en komfyr-stikk (20A) eller en helt ordinær 16A kontakt på veien, så får du fyllt på en skvett. Hvis du bruker blå kontakt på lade-ledninga kan du gå over 13A også... Og et par småstopp med bortimot en times pause samlet underveis kan du sikkert forsvare i løpet 40 mil? Da kan du få ladet nok til et par mil ekstra.
Jeg kjører buddyen idag - batteriet i den er nå i dårlig forfatning slik at jeg kanskje kommer hjem (17 km, siste 6 i motbakke). Utrolig hvor sparsomt man kan kjøre i slike situasjoner  8). Med lett fot og maksimal trilling i unnabakker, samt rolig kjøring i oppoverbakke så kan man tøye kjørelengden mye.
Jeg vet nå (har prøvd!) at tung fot ut av kryss et par-tre ganger gjør at jeg ikke kommer hjem uten å lade en skvett. Og det er vel trygt å anta at samme effekt gjør seg gjeldende på Teslaen, bare at man snakker om litt større dimensjoner og tall.
Blir artig å høre hvordan det går med deg!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Øyvind.h

Kjørte hjem fra Gardermoen i går ettermiddag.
- 110km/t på cruise (beklager, skrivefeil - mener 100km/t......)
- Vått på veien og veldig lett regn
- Utetemp ca 15 grader
- 3 voksne og ett barn samt noe bagasje

Snittforbruk siste 25km når jeg nærmet meg Oslo var ca 205w/km.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Yagi

Kjørte Oslo-Lillehammer-Oslo i går. (inkl. noen omveier ;) )
ca 400km.
Fra lett til heftig regn
Våt veibane.
Tre voksne i bilen.
Fulgte trafikken.

Ved ankomst Lillehammer: 181 Wh/km
Ved ankomst Oslo: 187 Wh/km
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Cowboystrekk

Anbefaler alle å fylle litt mer luft enn anbefalt. Både ift dekkslitasje og rekkevidde. Mythbusters fant ut at å øke psi fra anbefalte 35 til 40 kutta forbruket med 6-7 %. Ift veigrep har jeg så langt ikke sett noen som opplever det som dårligere. Dekkene tåler dessuten opptil 51 psi så sikkerhetsmargina er stor :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA