Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

ohh

Kjørte tur-retur hytta i helgen. 292km med snittforbruk på 198Wh/km. Hytta ligger på 930moh. Hjemturen var i regnvær. Mange forbikjøringer begge veier.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

OleJA

Kjørte t/r Oppdal i helga. Startet med standarladet(90%) batteri. Turen startet med en tur hjem igjen for å hente ladekladden som jeg hadde glemt, så et par mil ekstra bykjøring.

Ble litt betenkt når batteriet var nede på ganske nøyaktig 50% på Oppdal, forbruk godt over 200w/h selv om jeg kjørte pent. Safet med å lade 10-15 km på en schuko. Dette ble brukt opp igjen på et par drag på flystripa på Fagerhaug - Kan raportere at lydnivået er helt greit selv i 200km/t 8).

Turen hjem igjen (ca 100km) gikk med et snitt på 134Wh, det er da en høydeforskjell fra 580m til 100m. Totalt for hele turen på 240km ble 199Wh inkluder lekekjøring. 100km 'Typical range' igjen når jeg parkerte.

... Savner blått adapter....
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Yagi

Kjørte Oslo-Hordaland her om dagen (over Hardangervidda) ca 450km. Med nye Nokian Hakka R2 vinterdekk  ::). To personer i bilen, mye bagasje. Utetemperatur 1-10 grader. Brukte 161Wh/km. Helt normal kjøring. 
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

jahnarne

Kjørte t/r Sandvika - Halden i går. Fulgte stort sett trafikken i venstrefilen (105-110 km/t i snitt). Tørt, men litt kjølig. Noe kjøring i 50-80km/t var det jo også, avhengig av fartsgrensen. Forbruk på ca 190Wh/km.

Nedgang på 300km i rated range. Reell distanse var 260km.

Epleskreller

Sitat fra: Yagi på lørdag 05. oktober 2013, klokken 10:58
Kjørte Oslo-Hordaland her om dagen (over Hardangervidda) ca 450km. Med nye Nokian Hakka R2 vinterdekk  ::). To personer i bilen, mye bagasje. Utetemperatur 1-10 grader. Brukte 161Wh/km. Helt normal kjøring.

Ekstremt lavt forbruk! 161 på hele turen eller bare fra Gol og frem?

Jeg kjørte Hurum-Stryn via Gol-Skei, brukte 184 Wh/km. Pen kjøring..

Fra Gol til Skei (superladeraktuell?) Brukte jeg i underkant av 40kW/t ref vedlagt bilde på Skei.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

trygvelo

Sitat fra: taraquin på mandag 16. september 2013, klokken 08:32
Anbefaler alle å fylle litt mer luft enn anbefalt. Både ift dekkslitasje og rekkevidde. Mythbusters fant ut at å øke psi fra anbefalte 35 til 40 kutta forbruket med 6-7 %. Ift veigrep har jeg så langt ikke sett noen som opplever det som dårligere. Dekkene tåler dessuten opptil 51 psi så sikkerhetsmargina er stor :)

Økte lufttrykket på min P85+, 44 PSI bak, var 38. Merker at det slipper litt mer ved akselerasjon, men ikke dramatisk.

Yagi

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 05. oktober 2013, klokken 11:54
Ekstremt lavt forbruk! 161 på hele turen eller bare fra Gol og frem?
Fra Gol og frem var det 155. 161 på hele turen. Det var en god del veiarbeid på strekningen, så det gikk tidvis tregt...
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Trøndertesla

Jeg har kjørt 3500 km den siste måneden og jeg har hatt et snittforbruk på 228 Wh/km. Og jeg kjører "ikke pent"... Har hatt mange prøvekjørigner med venner og to turer Trondheim/Oslo med til dels heftig kjøring. Så, om noen snitter ut noe mye høyere enn dette så kjører de relativt skarpt.

Om man kjører normalt innenfor "førerkortgrensen" uten for mange superaksellerasjoner så er det uproblematisk å ligge rundt 200-210 Wh/km i snitt på lange turer med kupert terreng. Om man kjører økonomisk så går det greit å komme seg ned på 180-190.

Og, om man kjører virkelig hardt, så er det også mulig å ligge på 600 Wh/km...  ;D
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

valvolainen

Hvordan ser de lengste triptellerene ut? Med snittforbruk? Sånn 'all-in-all'?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: Trøndertesla på lørdag 05. oktober 2013, klokken 13:14
Jeg har kjørt 3500 km den siste måneden og jeg har hatt et snittforbruk på 228 Wh/km. Og jeg kjører "ikke pent"... Har hatt mange prøvekjørigner med venner og to turer Trondheim/Oslo med til dels heftig kjøring. Så, om noen snitter ut noe mye høyere enn dette så kjører de relativt skarpt.

227Wh/km her på de første 2512km...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trøndertesla

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. oktober 2013, klokken 14:17
Sitat fra: Trøndertesla på lørdag 05. oktober 2013, klokken 13:14
Jeg har kjørt 3500 km den siste måneden og jeg har hatt et snittforbruk på 228 Wh/km. Og jeg kjører "ikke pent"... Har hatt mange prøvekjørigner med venner og to turer Trondheim/Oslo med til dels heftig kjøring. Så, om noen snitter ut noe mye høyere enn dette så kjører de relativt skarpt.

227Wh/km her på de første 2512km...

Da tror jeg du har hatt det ganske gøy du også  :)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Yagi

Sitat fra: Yagi på lørdag 05. oktober 2013, klokken 12:43
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 05. oktober 2013, klokken 11:54
Ekstremt lavt forbruk! 161 på hele turen eller bare fra Gol og frem?
Fra Gol og frem var det 155. 161 på hele turen. Det var en god del veiarbeid på strekningen, så det gikk tidvis tregt...
Lurer på om det er vinterdekka som gjør at jeg får så bra tall...? Eller er det fordi jeg kjører Tesla som jeg kjører Think?  ::)
Har nå kjørt retur. Men med tre personer i bilen og enda mer bagasje enn forrige uke. Første biten opp til Dyranut (Hardangervidda) viste 254Wh/km. (øsende regn og heftige stigninger). Vel fremme på superladern på Gol hadde verdien blitt til 186Wh/km, og fremme i Oslo 165Wh/km. (Siste biten fra Gol til Oslo isolert sett resulterte i 138Wh/km)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

jkirkebo

#42
Her er forbruksrapport fra dagens tur Fredrikstad-Ålesund.

Startet med 383 Typical km (heretter:tkm). Temperatur 12-13 grader, bil forvarmet. Hadde vært et lite ærend først så helt full var den altså ikke. Rundt 97% kanskje.

Kjørte pent i dag. Fartsgrensa hele veien til Lillehammer. Tørt føre, ikke så mye trafikk. Varmen på 21 grader.

Ankom Lillehammer etter kjørte 283km og 106tkm igjen på måleren. Forbrukt 277tkm altså, svært likt utkjørt distanse. Wh/km endte på 187 og forbruk på 53,1kWh.

Spiste en bedre lunsj på Marché, når vi kom ut hadde bilen ladet seg til 347tkm.

Kjørte 157km til Dombås, samme kjørestil. Fartsgrensa, kjørte forbi de som kjørte saktere. Ankom Dombås med 181tkm igjen, forbruk 166tkm. Ikke så galt da det er en del stigning. Wh/km endte på 203 og forbruk på 31,8kWh.

Satte på lading igjen og handlet litt på Kiwi samt snakket med kjentfolk (traff de overalt i dag). Vips så hadde bilen 340tkm "på tanken".

Kjørte så 229km til Ålesund. Nå hadde det begynt å regne og var blitt mørkt. Bra med vann i veibanen mesteparten av veien. Temperaturen hadde steget til 15 grader. Ankom ålesund med 114tkm igjen, forbruk 226tkm. Wh/km på 189 og 43,3kWh.

Totalt kjørte vi 666,3km i dag (noen her som har kjørt mer med elbil på en dag?)
Vi brukte 669tkm, 127,5kWh og snitt på 191Wh/km.

Konklusjon: På denne årstiden, med en P85+ med 21" dekk, stemmer tkm meget godt overens med faktisk forbruk. 191Wh/km tilsvarer en rekkevidde på full tank på 425km.

Om noen lurer på hvorfor det er såpass forskjell på fulladet bil med ~395tkm og rekkevidde på 425km er det fordi det er ca. 25km igjen på batteriet når bilen viser 0tkm rekkevidde.

Ellers oppførte bilen seg eksemplarisk. Til og med DAB virket stort sett hele veien. Kona mener den er ekstremt komfortabel å være passasjer i og sov i lengre perioder. Jeg hører mye snakk om dårlige veier i Norge men på denne strekningen er det ihvertfall ingen problemer. Dårligste asfalt var faktisk på E6 i sentrale strøk, på Dombås-Ålesund var det stort sett meget bra dekke.

EDIT: Jeg har funnet den eneste (? ;)) ladestolpen i Norge der Teslas adapter får plass. Den står på Sankten i Ålesund :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Merk for dere andre at Jkirkebo kommer alltid lengre enn alle andre med elbil. Dvs vi vanlige dødlige har nok en del å lære av din kjørestil for å klare å komme ned på samme forbrukstall!

Kanskje du bør holde kurs Jkirk?

ELbilist1

Kjempebra fortelling / erfaring.

Nå er jeg ikke redd forlangturlengre.
Kommer man fra Brokelandsheia (Cinderella) til Lillehammer uten å stoppe forlading imellom???

Med vennlig hilsen:
Lykkelig Kristiansander
:) Ren nytelse, hvær dag!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA