Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Patosan

Sitat fra: tstens på lørdag 11. januar 2014, klokken 01:23
Hei hvilke dekk bruker du?Jeg pendler mellom Gardermoen og Brumunddal og har foreløpig ikke vært under 220w/km .Følger trafikken ,gir selfølgelig på litt iblant men for det meste vanlig kjøring.Har ikke klart å komme under 200w/km selv m silkefot(Sverige tur).Har riktig nok Pirelli dekkene,men det er da voldsom til forskjell.Har nå rundet 2000km m 235w/km i snitt.
Terje
Ser med avund på de låga förbruk som flera klarar att få till.
Själv ligger jag på 220Wh/km över de första 15000km.
90% av körningen är pendling mellan Drøbak och Kongsberg, resten småkörning + en tur till Malmö.
Klarar inte se stor skillnad mellan förbruk på 19" sommardäck och R2, och jag kör alltid med ca 21deg i temp.
Den dagliga pendlingen brukar ge ca 220Wh/km.
Att yttre förhållande har stor påverkan på förbruk såg jag unde turen till Malmö över julen.

Sträckan Drøbak - Göteborg gav mig ett förbruk på >250Wh/km.
Här var bilen full, frunk till trunk, ca 20m/s vind från riktning kl2 gav en god motvind samtidigt som det förmodligen förstörde arerdynamiken totalt i övrigt (man hörde hur det brusade av turbulens på vänstersidan av bilen).
I tillägg var det god nederbörd och mycket vatten på vägen.
CC på mellan 95-100km/h

Turen tillbaka (Malmö - Drøbak) var något helt annat.
Väder var gott och detta resulterade i ett snitt på ca 206Wh/km över hela sträckan (CC 100km/h).
Detta är det bästa jag någon gång har fått till med denna bilen :)
VIN 15026

LinkedIn

eledille

Jeg var veldig usikker på forbruket før vi skulle over Haukelifjell til jul. Med lading midtveis hadde vi jo marginer på minst 10 mil, så det var ikke egentlig noe problem, men på småkjøringen til og fra jobb (ca 50 km t/r) og mellom treninger og butikker her hjemme så ligger snittforbruket nå for tiden på ca 270.

Men med forvarmet bil, helt vanlig, rolig kjøring og full last så lå forbruket på under 200 så lenge det var noenlunde tørt på veien. Først med regn og snø begynte det å stige.

Vi har Michelin Xi3 med 49 psi. Disse ruller lett. Om man har lettrullende dekk og kjører med silkefot på tørr vei og likevel ikke kommer under 200 på langkjøring så ville jeg ha sjekket hjulvinkler.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OleT

Kjørte Salhus-Aurland-Salhus i dag, både for å prøve bilen på en litt lengre tur og for å sjekke om hurtiglading virker på min bil. Jeg har hørt at en del biler levert omtrent samtidig har hatt problemer.

Forbruk 204 Wh/km. Litt høyere enn jeg hadde regnet med, men lavere enn på vanlig 2x35km pendling.

Nødløsningen ville vært retur til Voss og overnatting på Holms (god vinkjeller der, sies det). Men det ble altså ikke nødvendig.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Øyvind.h

#228
Da går turen til Oslo. Var 22 minus i natt, og -17 nå. Forvarmer og bilen har ca 75% SOC.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tstens

Tur retur Brumunddal-Lillestrøm i dag 255 km.Startet m smekk fullt batteri ca 380 km typical og forvarmet.Madamen kjørte pga intak av rødvin kvelden før ;D.Ingen range mode.-12 grader, kjørte meget pen og holdt vel 85-95 km/t ,21 grader i bilen.ca 250w/km i forbruk og 199km typical igjen på pakka.Hjemover m litt bekymring så satte jeg den i range mode samt 19 grader og setevarme for fruen.slo av baklys og kun led.lå mellom 80-90km/t litt dugg ble det.Begrensning på regen forvant etter 30 minutter men pakka ble aldrig driftsvarm,hadde begrensning helt hjem.Satte bilen på lading m 19km igjen på pakka,og et snitt på 245w/km.Kjørte nå veeeldig forsiktig. ???syns dette er litt i overkant.Ser nå at jeg ikke får innpå nok til kl 0530 i morra tidlig når jeg skal på jobb(10 timer lading)samt at jeg går i underskudd når jeg skal hjem også.Alternativt er at jeg lader 2-3 timer til og tar en svipptur til Lillehammer (45 km)for å fylle fullt opp  :o. TESLA jeg trenger de adapterene nå!!!!.Heldigvis fikk en telefon fra Salto i går som kunne fortelle meg at Type2 kabelen var ankommet.Det blir en Oslotur etter jobb, det er helt sikkert.Mækkern her hjemme kan tilby type2 lading,så får vi tro at den er av samme som på Gardermoen ,400/32a.
Mvh
Terje
P85,White

tstens

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 12. januar 2014, klokken 10:40
Da går turen til Oslo. Var 22 minus i natt, og -17 nå. Forvarmer og bilen har ca 85% SOC.
Og hva ble forbruket?
P85,White

laumb

Kjørte en tur på 7 mil i dag. Dro med iskaldt batteri (14 minus ut og bilen sto uten lading over natten) og uten forvarming. Absolutt null regen (5-10 kW oransje i nedoverbakke) og begrensning like over 160kW.

Kjørte pent hele veien - for det meste langt under fartsgrensen. Føret var ubrøytet og glatt. Ble forbikjørt av alle mulig rare biler (har med kidsa - da kjører jeg alltid med hatt!).

Turen endte på 364Wh/km i snitt.
Skal innrømme at det imponerte ikke spesielt.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på søndag 12. januar 2014, klokken 21:03
Kjørte en tur på 7 mil i dag. Dro med iskaldt batteri (14 minus ut og bilen sto uten lading over natten) og uten forvarming. Absolutt null regen (5-10 kW oransje i nedoverbakke) og begrensning like over 160kW.

Kjørte pent hele veien - for det meste langt under fartsgrensen. Føret var ubrøytet og glatt. Ble forbikjørt av alle mulig rare biler (har med kidsa - da kjører jeg alltid med hatt!).

Turen endte på 364Wh/km i snitt.
Skal innrømme at det imponerte ikke spesielt.

Du brukte antageligvis oppunder 100Wh/km kun til batterivarmeren. Skal du kjøre med lavt forbruk har du to muligheter:

1. Programmere lading slik at batteriet er varmt før du skal dra samt bruke forvarming
2. Slå på Range Mode
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#233
Sitat fra: tstens på søndag 12. januar 2014, klokken 19:38
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 12. januar 2014, klokken 10:40
Da går turen til Oslo. Var 22 minus i natt, og -17 nå. Forvarmer og bilen har ca 85% SOC.
Og hva ble forbruket?
Gikk fint :) Hadde ladet til kanskje 80%, men forvarmet en halvtime slik at SOC nok falt til rundt 75%.
Det var -17 ved avreise
Ved Lillehammer hadde tempen falt til ca -15
Ved Minnesund hadde den falt til ca -12
Ved Oslo hadde tempen falt til ca -10.
Forbruket ble 212w/km.
Ikke range mode (ville ikke ha avkjølt batteri i så streng kulde, og trengte god kupevarme!)
Fortsatt takstativ med ski, 2,5 pers i bilen, full bagasje/frunk.
Varme på 22-23 grader (det var kaldt ute gitt!) og setevarme til kona
Fulgte trafikken, som gikk i 80-90km/t og la meg i 100km/t i 100-sonen. Dvs ingen sinke, men ingen råkjører heller.
Sjalter innimellom over i N i lange bakker om jeg ser hellingen er rett og jeg har plass foran (og ikke sinker noen bak). Passer også på å regenerere minimalt for ikke å kaste bort energi, og kjører jevnt med god flyt. Får ikke panikk om bilene foran siger litt ifra, for jeg vet jeg siger innpå igjen pga variasjoner i fartsgrenser/topografi/av-påkjøringer etc.

Jeg kjørte riktignok 6-700 meter ned fra hytta (målte ikke) til E6, noe som bidrar positivt ift forbruk, men hadde ikke forvarmet så lenge så regen var begrenset til rundt 10kW eller noe sånt. Måtte bruke litt brems, og milen fra hytta og ned endte på ca 100w/km med battery heating hele veien. Bilen var nok ganske bra gjennomfrossen t etter nattetemp ned mot 23-24 minusgrader... Så jeg er usikker på hvor mye disse høydemeterne faktisk bidro i positiv retning, og jeg må innrømme at jeg syntes bufferen ble for liten til at det var komfortabelt. Med så lav SOC ved avreise, for lite forvarming og så lav utetemp burde jeg egentlig unnet meg et stopp på Supercharger...

Total rekkevidde i snitt på -15 uten skikkelig forvarming blir dermed drøyt 380km.
Synes ikke det er ille? Dette var en skikkelig vintertest :) Hadde jeg hatt 750 meter stigning istedenfor nedoverbakke hadde naturligvis forbruket blitt høyere, men som nevnt tror jeg ikke jeg fikk fullt utbytte av nedfarten.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: laumb på søndag 12. januar 2014, klokken 21:03
Kjørte en tur på 7 mil i dag. Dro med iskaldt batteri (14 minus ut og bilen sto uten lading over natten) og uten forvarming. Absolutt null regen (5-10 kW oransje i nedoverbakke) og begrensning like over 160kW.

Kjørte pent hele veien - for det meste langt under fartsgrensen. Føret var ubrøytet og glatt. Ble forbikjørt av alle mulig rare biler (har med kidsa - da kjører jeg alltid med hatt!).

Turen endte på 364Wh/km i snitt.
Skal innrømme at det imponerte ikke spesielt.
var høyt, men alikevel ca 5 ganger billigere enn med fosilt drivstoff.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

trygvelo

Sitat fra: D.O på søndag 12. januar 2014, klokken 21:51
Sitat fra: laumb på søndag 12. januar 2014, klokken 21:03
Kjørte en tur på 7 mil i dag. Dro med iskaldt batteri (14 minus ut og bilen sto uten lading over natten) og uten forvarming. Absolutt null regen (5-10 kW oransje i nedoverbakke) og begrensning like over 160kW.

Kjørte pent hele veien - for det meste langt under fartsgrensen. Føret var ubrøytet og glatt. Ble forbikjørt av alle mulig rare biler (har med kidsa - da kjører jeg alltid med hatt!).

Turen endte på 364Wh/km i snitt.
Skal innrømme at det imponerte ikke spesielt.
var høyt, men alikevel ca 5 ganger billigere enn med fosilt drivstoff.
Rangemode av eller på?

Rekkevidde på 222 km (81kW) / 208 (76kW). Men snittforbruket hadde gått nedover jo lengre du kjører. Det er først ved 80-100km forbruket mitt stabiliserer seg i hvert fall. Spent på hvordan dette blir i -20...

Bruto Maccaroni

Tur-retur Oslo-Norefjell i dag med 4 personer og takboks. Det var 10-15 kuldegrader hele dagen. Kjørte normalt rolig med behagelig innetemperatur, ikke range mode.

Startet med 336 typical km på batteriet. Rakk ikke å lade det fullere. På Noresund hadde vi brukt ca 130 typiske km på en distanse som er i underkant av 100 km. Tok så feil vei opp fjellet  :-[. Traff en stengt bom og måtte helt ned til Noresund igjen og opp riktig vei. Vel fremme ved Quality Spa & Resort hadde vi kjørt 132,5 km og brukt 38,9 kWh energi. Snittforbruk 294 Wh/km. Bilen viste at vi hadde 129 typiske km igjen på batteriet. Hadde altså brukt nesten 80 typiske batterikilometer på ca 35 virkelige km opp, ned og opp fjellsiden.

På Quality spa & Resort har de 3 reserverte ladeplasser i parkeringshuset, på høyre side rett etter innkjørselen. En svensk Volvo C30 fossil okkuperte den ene og en rød Tesla ladet på en annen. Heldigvis var en plass ledig. Fikk ca 3,5t der med 14 km/t ladehastighet (13A og i overkant av 230V).

Videre gikk turen litt innover fjellet til et kort besøk på en hytte. 10A i garasjen i en liten time var nesten nok til å dekke forbruket inn til hytta og tilbake igjen. Passerte hotellet på hjemveien med ca 165 km på batterimåleren. Ned fjellsiden viste måleren 158 på toppen og 163 i bunnen.

Vel hjemme igjen var distanse kjørt fra hytta 116,8 km og forbruk 23,5 kWh på hjemturen. Snittforbruk 202 Wh/km.

Hele turen:
256,8km
64,5kWh
251Wh/km
45 typical igjen på batteriet
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

trygvelo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 12. januar 2014, klokken 21:48
Sitat fra: tstens på søndag 12. januar 2014, klokken 19:38
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 12. januar 2014, klokken 10:40
Da går turen til Oslo. Var 22 minus i natt, og -17 nå. Forvarmer og bilen har ca 85% SOC.
Og hva ble forbruket?
Gikk fint :) Hadde ladet til kanskje 86-87%, men forvarmet en halvtime slik at SOC nok falt til rundt 82-84%.
Det var -17 ved avreise
Ved Lillehammer hadde tempen falt til ca -15
Ved Minnesund hadde den falt til ca -12
Ved Oslo hadde tempen falt til ca -10.
Forbruket ble 212w/km.

Eh, hvilken bil var det du hadde sa du? Det høres for godt ut til å være sant!

Kallagtunet

700 høydemeter gjør noe med forbruket...

laumb


Sitat fra: trygvelo på søndag 12. januar 2014, klokken 22:43
Sitat fra: D.O på søndag 12. januar 2014, klokken 21:51
Sitat fra: laumb på søndag 12. januar 2014, klokken 21:03
Kjørte en tur på 7 mil i dag. Dro med iskaldt batteri (14 minus ut og bilen sto uten lading over natten) og uten forvarming. Absolutt null regen (5-10 kW oransje i nedoverbakke) og begrensning like over 160kW.

Kjørte pent hele veien - for det meste langt under fartsgrensen. Føret var ubrøytet og glatt. Ble forbikjørt av alle mulig rare biler (har med kidsa - da kjører jeg alltid med hatt!).

Turen endte på 364Wh/km i snitt.
Skal innrømme at det imponerte ikke spesielt.
var høyt, men alikevel ca 5 ganger billigere enn med fosilt drivstoff.
Rangemode av eller på?

Rekkevidde på 222 km (81kW) / 208 (76kW). Men snittforbruket hadde gått nedover jo lengre du kjører. Det er først ved 80-100km forbruket mitt stabiliserer seg i hvert fall. Spent på hvordan dette blir i -20...

Rangemode av.
Temp kupé 19*

Jeg kan triksene. Lot bilen stå uten lading for å gi den dårligst mulig forhold slik at jeg fikk et reelt inntrykk av worst case.

Hadde forøvrig 1393Wh/km i snitt utenfor garasjen når bilen var kjørt ut og porten lukket. Det var spesielt å se. ;) ble til 470Wh/km 300 meter borti gata..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA