Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

erikf

Nå har sikkert folk fått kjørt litt rundtom. Er det noen som har fått testet hvilket beste strømforbruk/rekkevidde TMS man kan oppnå i rimelig kupert landskap? F.eks i terreng med flere høyder på 200-500 meter, altså ganske typisk for vestlandet? Tenker f.eks Stavanger-Førde eller Bergen-Oslo, sommervær.
Stor forskjell på dette og flat mark Oslo-Malmø?
Eller kanskje ingen har prøvd å kjøre økonomisk enda? Man kjører kanskje litt mer "gøy-stil" en stund til?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

ohh

Ved forsøk på økonomisk kjøring ved bykjøring i Oslo med total høydeforskjell på ca 150m, så ligger jeg på ca 190-200Wh/km. Klarer ned mot 190Wh/km på mine beste forsøk. Meget godt fornøyd med det. Skal på fjellet til helgen, og gleder meg til å se forbruk da :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Yagi

Oslo-Gardermoen-Oslo i går ettermiddag resulterte i 159Wh/km (og jeg lå ikke under fartsgrensen...)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

ohh

Sitat fra: Yagi på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:48
Oslo-Gardermoen-Oslo i går ettermiddag resulterte i 159Wh/km (og jeg lå ikke under fartsgrensen...)
Brukte du Cruise Control?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Yagi

Sitat fra: ohh på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:53
Brukte du Cruise Control?
Kun på returen. Skal kjøre samme tur om noen dager - men da med full bil. Skal bli artig å sammenligne.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

ohh

Sitat fra: Yagi på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:56
Sitat fra: ohh på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:53
Brukte du Cruise Control?
Kun på returen. Skal kjøre samme tur om noen dager - men da med full bil. Skal bli artig å sammenligne.
Post gjerne resultatet. 159Wh/km på den strekningen er meget bra - og faktisk bedre enn hva Rated Range tar utgangspunkt i... :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

edyrli

Er dette fra stikk til hjul? Jeg ser på mange biler er stikk til hjul vesentlig høyere da det går strøm til oppvarming av batteri, kupe, tap i lader og tap i batteri under lading.
Det kan være interessant og sammenlikne avlest forbruk med antall kWh ladet.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tjobben

Det var stor forskjell på forbruket deres Yagi og ooh  :o
Høyere fart høyere forbruk, så økonomisk bykjøring burde vel ligge en god del lavere enn økonomisk motorveikjøring? Luftmotstand, rullemotstand osv...
Eh?
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Yagi

Jeg var litt overrasket over 159Wh/km på strekningen Oslo-OSL-Oslo.... Kanskje jeg hadde medvind begge veier ;)

Klimaanlegget var forresten avslått under hele turen.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

tjobben

Hehe ja, og ohh fikk den beryktede trekken mellom høyhusene i byen rett i fleisen :D
Men serr, jeg har jo sett for meg småkjøring i lav hastighet som genialt for elbil kontra fossil, både med tanke på forbruk og motorslitasje (og ikke minst lokal forurensning - grattis til miljøpartiet med stortingsrepresentant)
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Cato76

Sitat fra: ohh på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:43
Klarer ned mot 190Wh/km på mine beste forsøk.

85KW / 190 Wh/km = Rekkevidde på 447 km  ???

Sitat fra: Yagi på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:48
Oslo-Gardermoen-Oslo i går ettermiddag resulterte i 159Wh/km

85KW / 159Wh/km = Rekkevidde på 535 km  :D

177Wh/km er vel snittet en bør ligge på om man skal oppnå rekkevidde på 480 km, som TM oppgir skal være "normalen" ved 85KW batteri.
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

ohh

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:07
Sitat fra: ohh på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:43
Klarer ned mot 190Wh/km på mine beste forsøk.

85KW / 190 Wh/km = Rekkevidde på 447 km  ???

Sitat fra: Yagi på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:48
Oslo-Gardermoen-Oslo i går ettermiddag resulterte i 159Wh/km

85KW / 159Wh/km = Rekkevidde på 535 km  :D

177Wh/km er vel snittet en bør ligge på om man skal oppnå rekkevidde på 480 km, som TM oppgir skal være "normalen" ved 85KW batteri.
Med "bykjøring" og 150 høydemeter tror jeg man bør være fornøyd om man oppnår 447km.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

jkirkebo

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:07
85KW / 190 Wh/km = Rekkevidde på 447 km  ???
85KW / 159Wh/km = Rekkevidde på 535 km  :D

Nei, du har ikke 85kWh utnyttbart, akkurat som du ikke har 24kWh på Leaf.

Ca. 81,1kWh ser ut til å være det tallet flest har kommet fram til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trygvelo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2013, klokken 15:40
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:07
85KW / 190 Wh/km = Rekkevidde på 447 km  ???
85KW / 159Wh/km = Rekkevidde på 535 km  :D

Nei, du har ikke 85kWh utnyttbart, akkurat som du ikke har 24kWh på Leaf.

Ca. 81,1kWh ser ut til å være det tallet flest har kommet fram til.
Ble påstått 76kWh utnyttbart i en annen tråd...

jkirkebo

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 10. september 2013, klokken 17:36
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2013, klokken 15:40
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:07
85KW / 190 Wh/km = Rekkevidde på 447 km  ???
85KW / 159Wh/km = Rekkevidde på 535 km  :D

Nei, du har ikke 85kWh utnyttbart, akkurat som du ikke har 24kWh på Leaf.

Ca. 81,1kWh ser ut til å være det tallet flest har kommet fram til.
Ble påstått 76kWh utnyttbart i en annen tråd...

Her må vil holde tunga i riktig munn ;)

76kWh er utnyttbart ned til der energimåleren viser 0 km gjenværende. Men det finnes en reserve under null som er på ca. 5kWh. I tillegg finnes det altså en reserve på ca. 4kWh i topp og bunn for å sikre batteriet mot ekstrem slitasje.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA