Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Øggen

Lure litt: reklame sier 480 km og det naturligvis med 100%. Hvor langt er det i praksis og ikke teori mulig å kjøre??? Tenker da under normale betingelser.

Øyvind.h

Sitat fra: Øggen på lørdag 18. januar 2014, klokken 12:24
Lure litt: reklame sier 480 km og det naturligvis med 100%. Hvor langt er det i praksis og ikke teori mulig å kjøre??? Tenker da under normale betingelser.
Kjører du pent i moderat hastighet går det fint å oppnå rated (480km) rekkevidde under gode værforhold.

Tenker du normale forhold sommerstid eller vinterstid? Har du noen konkrete forslag til scenarier :) ?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øggen

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. januar 2014, klokken 12:32
Sitat fra: Øggen på lørdag 18. januar 2014, klokken 12:24
Lure litt: reklame sier 480 km og det naturligvis med 100%. Hvor langt er det i praksis og ikke teori mulig å kjøre??? Tenker da under normale betingelser.
Kjører du pent i moderat hastighet går det fint å oppnå rated (480km) rekkevidde under gode værforhold.

Tenker du normale forhold sommerstid eller vinterstid? Har du noen konkrete forslag til scenarier :) ?

Tenkte vinteren. Men forstår at mange ting spilla inn her. Mange forskjellige erfaringa å lese her berre. He bestillt Hakka 8 piggdekk og regna med det øka forbruk også. Men om ej får 400-450 med litt spare kjøring så e ej meget fornøyd.

AndersinOslo

Dro på butikken i kveld, 5,5 km. 825 wh/km. Grafen er fullstendig ute av skalaen.

Bilen har stått en uke, -5 grader ute, ikke koblet til, 200 høydemeter opp, snø, varmeapparat, varmesete, og batteriene til heating.

Da jeg var hjemme igjen var snittet bare 666 wh/km etter kjørte 9,5 km, og 200 høydemeter ned. Litt regen hadde jeg, men ikke mye.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

sondell

Sitat fra: AndersinOslo på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:07
Dro på butikken i kveld, 5,5 km. 825 wh/km. Grafen er fullstendig ute av skalaen.

Bilen har stått en uke, -5 grader ute, ikke koblet til, 200 høydemeter opp, snø, varmeapparat, varmesete, og batteriene til heating.

Da jeg var hjemme igjen var snittet bare 666 wh/km etter kjørte 9,5 km, og 200 høydemeter ned. Litt regen hadde jeg, men ikke mye.
Hehe. Hadde samme opplevelse i går. Over 500 Wh/km i snitt for de förste 15 km. For veldig korte turer, särlig hvis jeg vet at bilen ikke skal brukes mye den dagen og det ikke er dritkaldt så skal jeg nok begynne å kjöre med range mode på. Håper det vil skru av den kraftige forvarmingen av batteriet?
Å bruke forvarming för en reiser på kort tur gjör jo ikke forbruket mindre, tar bare strömmen fra strömnettet i stedet for batteriet :), men hvis en kun er ute etter å holde typical range oppe så er det jo en lösning.

turfsurf

Sitat fra: sondell på søndag 19. januar 2014, klokken 09:49
Å bruke forvarming för en reiser på kort tur gjör jo ikke forbruket mindre, tar bare strömmen fra strömnettet i stedet for batteriet :), men hvis en kun er ute etter å holde typical range oppe så er det jo en lösning.

Destod mindre strøm du trekker fra batteriet, jo lengre levetid får du på det og. Så jeg prøver alltid å ha kabel i ved forvarming.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

sondell

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. januar 2014, klokken 09:57
Sitat fra: sondell på søndag 19. januar 2014, klokken 09:49
Å bruke forvarming för en reiser på kort tur gjör jo ikke forbruket mindre, tar bare strömmen fra strömnettet i stedet for batteriet :), men hvis en kun er ute etter å holde typical range oppe så er det jo en lösning.

Destod mindre strøm du trekker fra batteriet, jo lengre levetid får du på det og. Så jeg prøver alltid å ha kabel i ved forvarming.
jo den tanken har jeg også. Men har egentlig ikke funnet svar på om forvarmingen da går direkte på ström fra nettet, eller om det kun er slik at det lader batteriet like mye som den trekker fra betteriet. Hadde gjerne visst dette.

Dr.Ling

#262
Jeg har også gjort noen skriblerier ifm forbruk siste tiden, får skrive det inn her så jeg vet hvor jeg har det.

Over 3,5 kalde dager (-10C, kaldt til å være Bodøhalvøya) i forrige uke, med bare småkjøring (har 9,3km mellom hjem og jobb som lengste strekning dise dagene), ganske tung høyrefot, helt tørt føre, mye vind, 15 min mobilstyrt oppvarming hver morgen uten å være plugget i (bilen står ute på natten uten lademuligheter), men parkering i 12 graders fellesgarasje i arbeidstiden, klarte jeg å bruke:

281 typical km, 108,6 faktiske km. Bilen rapporterer 38,1 kWh / 351 Wh/km brukt, som gir en rekkevidde på  231 faktiske km (ved 81,1 kWh som total batterikapasitet)!

Det er tidligere nevt at 1 typical km = 193 Wh. Ved 281 brukte typical km vil det gi 54,23 kWh forbruk, altså 67% av batteriet (både om en regner ut fra 420 tkm og 81,1 kWh som maks).

Bilen rapporterer 38,1 kWh brukt som er 47% av batteriet.... Det er altså endel strøm som dette tallet ikke inkluderer? Jeg burde kanskje klart å lese meg til dette på forumene :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Muffinman

Teller vel ikke med forbruk når den er off mener jeg. Forvarmingen blir dermed ikke tatt med.

Johnny

Tur til Voss og tilbake. 264km/217Wh/km. På turen inn var rangemode på, men siden det ble litt kaldt i bilen valgte jeg å ha den av på hjemveien. Forbruket på første halvdel var faktisk rundt 240, men da med motvind. Hjem igjen falt det til rundt 200, og det bekrefter forutaningen min om at det går litt mindre strøm når det er mindre av det på batteriet.
TMS og eGolf.

Muffinman

Sitat fra: Øggen på lørdag 18. januar 2014, klokken 15:23
He bestillt Hakka 8 piggdekk og regna med det øka forbruk også. Men om ej får 400-450 med litt spare kjøring så e ej meget fornøyd.
45 mil på vinteren med piggdekk kan du glemme. Tror du skal slite med å oppnå 40 også, men ikke så veldig mye kortere med fin kjøring og gode forhold.

valvolainen

Totalforbruket vårt etter 5200km ligger på rundt 239W/km.
Skal sies at vi fikk bil i desember og langturene våre har vært i skikkelig ufyselig snøvær. O'Hvor jeg ønsker meg 195 bredde på dekkene ved kjøring på snødekte veier!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

D.O

Akkurat kommet fra Sverige. -28'C ved start og -10'C når jeg kom frem. Helt fullastet bil, 4voksne, ski/brett på taket. Ikke range modus. 277wh/km. En kompis kjørte da bilen for første gang, så ikke økonomisk kjøring. 500m høydeforskjell og ca 18mil. På turen dit var det mye vind (liten storm) og -18'C til -15'C forbuket lå da på 288wh/km med range modus på.

Null lade problemer, men lå på mellom 7 og 11 kmt  på 13A så noe gikk til varming av batteri.
3 av Naboene hadde problemer med å få start og en måtte forlate Audien sin der. Diesel.  Så elbil i kulde er null problem.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Øggen


3 av Naboene hadde problemer med å få start og en måtte forlate Audien sin der. Diesel.  Så elbil i kulde er null problem.
[/quote]

He he. Digg å høre.

Øyvind.h

#269
Tar meg den frihet å legge inn olesbs`` erfaring med forbruk første helg etter at han fikk sin Model S (gratulerer :) )


Sitat fra: olesb på mandag 20. januar 2014, klokken 00:24
I helga har jeg kjørt et par langturer med bilen og idag bar turen til Østfold for å hente adaptersettet hos J. K. Kirkebø, takk for rask levering! Ladet bilen til ca. 80 % og forvarmet i 20 minutter før avreise. Fulgte fartsgrensen på motorveien (100km/t) og endte på et forbruk på 207wh/km t/r etter 195 km, noe jeg er positivt overrasket over. Temperaturen var -2 til -5. Hadde klimaanlegget på 19 grader og ingen range mode på.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA