Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtigladere og betalingsløsninger

Startet av berkani, tirsdag 10. september 2013, klokken 16:33

« forrige - neste »

Siggen

#30
Sitat fra: Stig O på onsdag 04. september 2013, klokken 11:37
Sitat fra: Wicky124 på onsdag 04. september 2013, klokken 10:32
Mye barnehage spørsmål her...har ikke folk eid nyere biler før``?

Inne på menyen kan man slå av/på auto lys =

Auto ON : Led DRL lyser foran i dagslys, baklys er av. Xenon og baklys tennes i tunneller og ved mørkets frembrudd.

Auto OFF: xenon drl og baklys er på 24/7.

Mener du at lysene virker likt på alle nyere biler? De fleste har vel fortsatt baklys sammen med kjørelys og jeg har VW og Audi, begge 2010 mod fra samme konsern hvor lysene fungerer forskjellig.Tesla har jo gjort mye forandringer med lysene, så spørsmålet mitt over synes jeg ikke var en selvfølgelighet.


Det kommer an på hva produsenten foretrekker men Eudirektivet 2008/89/EC som gjelder for alle nye biler produsert fra 2011 krever DRL.

DRL har vel forsvåvidt vært påbudt i de skadinaviske landene siden 70 tallet(mener jeg og huske)

Angående baklysene så er det noe ACEA presset igjennom med en studie for noen år siden da EU begynte arbeidet med påbud av DRL. De mente da at forbruket ville gå opp med påbudet og dertli dårligere EUsyklus resultater på forbruk og utslipp.
Mantra da var at DRL med DE projektor(eller kun kurvelys tent) med baklys som tentes ved skummring sparte ca 0.5mpg iforhold til at lys alltid skulle være på. Det regnestykket var forbruksfoskjellen ca 150W. Med led og alt det derre der så er komt nå vel forskjellen i forbruk nærmere 170-180w.

Milzit


Sitat fra: Wicky124 på onsdag 04. september 2013, klokken 10:32
Mye barnehage spørsmål her...har ikke folk eid nyere biler før``?

Inne på menyen kan man slå av/på auto lys =

Auto ON : Led DRL lyser foran i dagslys, baklys er av. Xenon og baklys tennes i tunneller og ved mørkets frembrudd.

Auto OFF: xenon drl og baklys er på 24/7.
Den eneste kombinasjonen man mangler er LED DRL foran og baklys på hele tiden da:-)

shb

Var bedre lys på Touranen. Den hadde zenon som svinget  pluss 55w som lyste rett ut til siden i samme lykten under 40 km/h det ga mye mer side lys. Men det er bedre på M S en den løsningen som Golfen hadde med tåkelys tent når en svinget.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Dvergen196

Jeg lå bak en Tesla P85 på vei til Askøy for ca 1 time siden, en ting jeg la merke til var at baklysene ikke tente selv i en mørk tunnel, sånn skal det vel ikke være??
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

shb

Nei. Men han/hun kan vel manuelt slått på kunn LED kjørelys foran. For å spare på strømmen. Da vil det være mørkt bak. Jeg gjør det av og til.  Men velget da park, da er det lys bak hele tiden også.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Øyvind.h

Sitat fra: Dvergen196 på lørdag 14. desember 2013, klokken 13:17
Jeg lå bak en Tesla P85 på vei til Askøy for ca 1 time siden, en ting jeg la merke til var at baklysene ikke tente selv i en mørk tunnel, sånn skal det vel ikke være??
Typisk noe som skjer når folk skal begynne å røre med automatikken, enten fordi de vil tøffe seg med tåkelys, eller som shb skriver for å spare strøm. Mtp. et forbruk på ca 50w for begge lampene kan du altså kjøre 10 timer og bare bruke 0,5kWh.

Å klusse med automatikken for å spare strøm er med andre ord bare tull. Og hva jeg synes om de som driter seg ut på denne måten fordi de vil at bilen skal se "kul" ut skal jeg ikke skrive her :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleT

Det tok en stund å bli vant til baklys som tennes automatisk når man kjører inn i en tunnell. Jeg har ganske mange tunneller på min daglige pendlertur, og det var ikke få ganger jeg sto på bremsen i den tro at bilen foran meg hadde bremset!

Jeg kjører med fulle lys på. Hvis jeg skal på langtur skal jeg heller overveie å sette dem på "auto".
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

shb

Lysene står vel alltid til auto når en starter bilen. Er jo flere her som har etterlyst at bilen dimmer automatisk når en stopper for å ta på noen. Når en setter den i park for å slippe inn noen. Det er jo farlig å møte en bil på en mørk vei som har stoppet og står med fulle lys. Ser mange som stopper og snakker i mobilen mend de blender motgående biler. Men slår en av nærlys da må en huske å slå det på igjen.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

valvolainen

Vanligvis er det ikke noe problem å skru på nærlys igjen, da du ellers ikke ser noenting.
daglys/kjørelys kunne dog må kommet på automatisk i fart, mens parklys kommer automatisk på i park mens man sitter i bilen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Tuxedo

Ja, dette er også noe jeg savner.  Med så mye automatikk i denne bilen, så synes jeg det er selvsagt at den burde slå over til parklys når bilen settes i park.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

valvolainen

Særlig siden du må klikke deg frem på skjermen for å justere mellom park og kjørelys.
Hvor er feature request siden til tesla tro?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

janmb

For det første er det meste som tas opp i denne tråden noe tullete. Model S har samme automatikk på lysene som alle andre moderne biler, dvs kjørelys uten baklys på dagtid og hovedlys inkludert baklys når det er mørk. Det er ikke noe Tesla-spesielt med dette i det hele tatt.

At folk selv kan overstyre dette er også helt normalt og etter min mening bra. Det er fører som skal bestemme hvordan bilen oppfører seg - ikke motsatt.

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. desember 2013, klokken 16:31
Typisk noe som skjer når folk skal begynne å røre med automatikken, enten fordi de vil tøffe seg med tåkelys, eller som shb skriver for å spare strøm. Mtp. et forbruk på ca 50w for begge lampene kan du altså kjøre 10 timer og bare bruke 0,5kWh.

Helt enig i at det er tull å tukle med dette på grunn av strømforbrukshensyn. Det er derimot mange andre, bedre grunner til at folk ikke alltid er fornøyd med automatikk. For eksempel bruker jeg ofte manuelt bryter fra kjørelys til lys på FØR jeg kommer til en tunnel, slik at instrumentene dimmes FØR jeg kommer inn i mørket og ikke etter. Men så er jeg over snittet følsom for motlys fra instrumentene i bilen også. Synes Teslaen er helt konge på dette - var nervøs i forhold til stor skjerm etc, men det er heldigvis ikke noe problem i det hele tatt - men det må for min del styres manuelt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

eadie

Det verste med Auto settingen på lys er at biler som kjører foran deg i tunneler kan tro at du blinker på dem når hovedlysene når du kjører inn i tunnelen.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: eadie på mandag 17. mars 2014, klokken 21:44
Det verste med Auto settingen på lys er at biler som kjører foran deg i tunneler kan tro at du blinker på dem når hovedlysene når du kjører inn i tunnelen.

Det er veldig mange biler som har fått denne funksjonaliteten de siste årene slik at de fleste forstår at det er lyset som tennes og ikke "blinking".

Fatang

Og ikke ha baklys på om dagen er vel en EU sikerhets ting. At om dagen når man kjører på motorvei "NB ikke norsk sneile vei" Skal ikke nøle om noen bremser eller ikke. Kjører man i 130-200 bak en person og baklysense plutselig lyser opp da tramper man på bremsen og sjekker etterpå om det var nødvendig.

Uanset hvis man trenger at bilen foran seg trenger lys på bak for og "legge merke" til dem. Bør man virkelig vudere om man burde kjøre bil i det hele tat.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA