Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtigladere og betalingsløsninger

Startet av berkani, tirsdag 10. september 2013, klokken 16:33

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: eadie på mandag 17. mars 2014, klokken 21:44
Det verste med Auto settingen på lys er at biler som kjører foran deg i tunneler kan tro at du blinker på dem når hovedlysene når du kjører inn i tunnelen.
"Alle" nye biler gjør det nå. Ikke noe å tenke på.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janmb

Voldsomt hvor mye styr det skal være rundt noe så trivielt og standard som dette.

For de som absolutt vil ha baklys på under kjøring på dagtid er det jo bare å slå de på.

Å mene en masse om hva andre velger derimot kan man holde seg for god til.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: Fatang på mandag 17. mars 2014, klokken 23:33
Uanset hvis man trenger at bilen foran seg trenger lys på bak for og "legge merke" til dem. Bør man virkelig vudere om man burde kjøre bil i det hele tat.

Vel, er vel ikke snakk om å ikke se bilen som ligger 10 meter foran deg på veien i normalt dagslys og god sikt, men raskere registrere nye "objekter" som beveger seg på veien foran deg, og få ett raskere overblikk over trafikksituasjonen når man kommer rundt en sving eller over en bakketopp, også under mindre enn optimale lysforhold: Lett tåke/dis (ved tykkere tåke forutsetter jeg at alle slår på tåkelyset bak</ironi>), regnvær, snøvær, skumring, skyggefull vei/tett skog etc. 

Dersom man ikke innser at lys bak på bilen kan hjelpe folk med å få ett raskere og bedre overblikk over trafikksituasjonen så "Bør man virkelig vudere om man burde kjøre bil i det hele tat" - bare sånn for å låne dine egne ord ;)

Det er igrunnen litt utrolig at det skal være nødvendig med lys foran men ikke bak... Enten bør man gå for "lys på bilen gjør bilen mer synlig for medtrafikantene" eller "lys på bilen er unødvendig ved normalt dagslys", ikke denne mellomtingen. Etter min mening burde baklys bli slått på sammen med DRL. Ja, jeg er klar over at dette er reglene og ikke noe spesifikt for Tesla, men er det noe i reglene som sier at baklysene ikke SKAL lyse ved bruk av DRL? Eller kan Tesla velge den sikreste løsningen?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Sitat fra: valvolainen på lørdag 14. desember 2013, klokken 17:44
Særlig siden du må klikke deg frem på skjermen for å justere mellom park og kjørelys.
Hvor er feature request siden til tesla tro?

Teslatap.com har feature-requests med avstemming på det du synes er bra features etc.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

Sitat fra: Amoss på tirsdag 18. mars 2014, klokken 09:16
Ja, jeg er klar over at dette er reglene og ikke noe spesifikt for Tesla, men er det noe i reglene som sier at baklysene ikke SKAL lyse ved bruk av DRL? Eller kan Tesla velge den sikreste løsningen?
Her er jeg usikker, men har fulgt litt med når dette diskuteres i media.
Greia er at det er en "smutthull" i regelverket.
Noen bilfabrikanter velger enkleste løsning, som er å sette inn det som trengs for å lage automatiske kjørelys foran, for det er påkrevd.
I alle år har fabrikantene tenkt logisk og sikkert ved å også inkludere baklyktene.
Men så har vel en eller annen luring funnet ut at det ikke er påkrevd, og at man kan spare noen kroner ved å ikke ha automatiske kjørelys bak.
En kollega fikk en WV Caddy for 2-3 år siden, og der var det ikke lys bak.
På min Ford Galaxy er baklysene tent når man bruker automatiske kjørelys.
Så det er forskjeller i hva fabrikantene velger.
Spør du meg så burde Tesla gå for sikreste løsning, som er at baklysene er tent på dagtid.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Cobos

Personlig synes jeg det er viktig å vite om en bil er "aktiv" når den tilsynelatende står parkert langs veien. Har bilen svake baklys tent vet jeg at bilen kan begynne å bevege seg fort, har den ingenting tent er den parkert. Den nye standarden med ikke tente baklys når det er litt lys er helt idiotisk i mine øyne og jeg skulle gjerne koblet DRL og svake baklys på automatisk.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Øyvind.h

Tror ikke man sparer noe penger i produksjonen ved å ikke aktivere baklys i dagslys. Du må derimot implementere en 100% feilfri lyssensor som skrur lysene av og på.

Det man derimot oppnår er en ørliten reduksjon i forbruk (lamper=belastning på generator=forbruk). Spredt ut over noen millioner biler blir det faktisk en vesentlig forbruksreduksjon. Men ikke noe man merker på hver enkelt bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janmb

Sitat fra: Cobos på tirsdag 18. mars 2014, klokken 12:47
Personlig synes jeg det er viktig å vite om en bil er "aktiv" når den tilsynelatende står parkert langs veien. Har bilen svake baklys tent vet jeg at bilen kan begynne å bevege seg fort, har den ingenting tent er den parkert. Den nye standarden med ikke tente baklys når det er litt lys er helt idiotisk i mine øyne og jeg skulle gjerne koblet DRL og svake baklys på automatisk.

Cobos

Svaret på dette er mange tiår gammelt og heter parklys - noe alle er lovpålagt å bruke, men "ingen" gjør.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Sitat fra: janmb på tirsdag 18. mars 2014, klokken 13:07
Svaret på dette er mange tiår gammelt og heter parklys - noe alle er lovpålagt å bruke, men "ingen" gjør.

Og fortsatt møter jeg stadig vekk folk som kjører med parklys, og inbiller seg at det er kjørelys.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. mars 2014, klokken 12:50
Tror ikke man sparer noe penger i produksjonen ved å ikke aktivere baklys i dagslys. Du må derimot implementere en 100% feilfri lyssensor som skrur lysene av og på.
Tja, vet i alle fall at før i tida så ble det satt i ekstra komponenter i bilene for at de skulle tilfredsstille Norske regler rundt lysbruken.
I alle fall hadde min 2001 Mitsubishi Galant 2-3 ekstra deler under panseret som var særegne for Norge.
Bla skal man ikke kunne ha på grøftelys når de automatiske kjørelysene er på, kun hvis man har parklys eller nærlys.
Regner med at på moderne biler er dette mere softwarestyrt enn at de må "bygge om" bilen når de kommer til Norge.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

janmb

Sitat fra: cra på tirsdag 18. mars 2014, klokken 13:43
Sitat fra: janmb på tirsdag 18. mars 2014, klokken 13:07
Svaret på dette er mange tiår gammelt og heter parklys - noe alle er lovpålagt å bruke, men "ingen" gjør.

Og fortsatt møter jeg stadig vekk folk som kjører med parklys, og inbiller seg at det er kjørelys.  :P

Akkurat det er langt mindre problematisk
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA