Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtigladere og betalingsløsninger

Startet av berkani, tirsdag 10. september 2013, klokken 16:33

« forrige - neste »

berkani

Gøy å se bilene komme på veien.
MEN, jeg tror jeg fortsatt ikke har sett en eneste Model S med lys på baklyktene?
Lyktene er mørke bortsett fra når det lyses for bremsing!

Husk sjekke baklysene.
Sort P85 med det meste
....22257
Levering 9. des kl 14

HABEL

Sitat fra: berkani på tirsdag 03. september 2013, klokken 11:05
MEN, jeg tror jeg fortsatt ikke har sett en eneste Model S med lys på baklyktene?

Husk sjekke baklysene.

Muligvis fordi baklysene kun tennes når det er mørkt, som på de fleste andre nye biler?
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Jærbuen

Husk sjekke baklysene.

Samme på Leaf'en også....og mange andre nybiler :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

berkani

Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 03. september 2013, klokken 11:31

Husk sjekke baklysene.

Samme på Leaf'en også....og mange andre nybiler :)

Jeg trodde det var noe feil med baklysene, og at dette var påbudt.
Men det virker som det er slik det skal være og at det ikke er påbudt med lys bak.
Dette var nytt for meg. Artikkel beskriver dette: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10046162
Sort P85 med det meste
....22257
Levering 9. des kl 14

FThorsen

Sitat fra: berkani på tirsdag 03. september 2013, klokken 14:30
Jeg trodde det var noe feil med baklysene, og at dette var påbudt.
Men det virker som det er slik det skal være og at det ikke er påbudt med lys bak.
Dette var nytt for meg. Artikkel beskriver dette: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10046162

Dette var helt nytt for meg også!
Litt OT: dette syns jeg er helt tull og direkte farlig. Flere ganger har jeg opplevd at biler står "parkert" gatelangs på alle slags veier og jeg lurer da på om de har hatt motorbrudd, bare feilparkert, eller stoppet for å gjøre et ærend og er på vei ut i trafikken igjen, kanskje også uten å ha sjekket speilene skikkelig først. Spesielt hvis du er syklist...
Dette koster jo "ingen ting" spesielt nå med LED lykter som brukes på mange nye biler. Jeg syns dette også er ubehagelig i når jeg kjører i byer i utlandet - du vet ikke om det sitter noen i bilene som er parkert gatelangs som prøver å komme ut eller om de faktisk er parkert!
Har også bitt meg merke av at iMiev'ene enten har dårlig lyssensor for å skru på kjørelysene bak, eller at dette må gjøres manuelt - noe sjåførene tydligvis ikke er klare over.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

RSandven

Dette med baklysene syns jeg er tullete! Har sett flere nyere biler uten lys, og det virker så "useriøst" at disse ikke er på (håper de kan slås på manuelt, nåmeller med en FW-update)
Ref til importerte biler som ikke har disse som standard på.

Noe av det som gjør en bil kul og skaper et blikkfang, er nettopp lykter!
Det skaper mer dybde og gjør endestussen sexy :)
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Ipadjove

Kanskje bare en liten software-endring som skal til, så kan en velge å ha baklys på?

Amoss

Sitat fra: Ipadjove på tirsdag 03. september 2013, klokken 17:18
Kanskje bare en liten software-endring som skal til, så kan en velge å ha baklys på?

Helt sikkert. Men, ble selv en del overrasket over dette, og synes dette er svært beklagelig, spesielt siden mange antagelig ikke en gang er klar over at de kjører uten kjørelys bak. Siden dette ikke er ett egentlig Tesla problem, eller EL-bil problem bør kanskje noe EL-bilforeningen ta opp dette med andre bilorganisasjoner (som NAF), og få til ett "forbrukerkrav" til bilimportører om å også tenne baklysene sammen med kjørelys?

Mod note: Dette har vel blitt litt vel OT i denne tråden, kanskje flytte alle innlegg om baklysene over i en egen tråd?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

laumb

Done.

Forøvrig synes jeg det er helt genialt at bilene ikke har baklys på dagtid. Når du kjører med sola bak deg og bilen foran har lys, gjerne med defekt midtlys, så ser du ikke så lett når de bremser.

Du ser lettere at de bremser når lysene går på fra 0 til 100 på et blunk.

Ja til avslått baklys på dagtid.
Nei til påstått baklys på dagtid.

Sikkerhet først.

De som står uten lys for å komme seg inn i køen, og ikke bruker blink-blink lyset, vel, deres problem.

HABEL

Sitat fra: laumb på tirsdag 03. september 2013, klokken 17:34
Forøvrig synes jeg det er helt genialt at bilene ikke har baklys på dagtid. Når du kjører med sola bak deg og bilen foran har lys, gjerne med defekt midtlys, så ser du ikke så lett når de bremser.

Du ser lettere at de bremser når lysene går på fra 0 til 100 på et blunk.

Ja til avslått baklys på dagtid.
Nei til påstått baklys på dagtid.

Sikkerhet først.

De som står uten lys for å komme seg inn i køen, og ikke bruker blink-blink lyset, vel, deres problem.

Nesten helt enig.

Men det ideelle ville være at en sensor tenner baklysene ved innkjøring i tunneller etc. i tillegg.

glaserud

Sitat fra: HABEL på tirsdag 03. september 2013, klokken 17:42
Nesten helt enig.

Men det ideelle ville være at en sensor tenner baklysene ved innkjøring i tunneller etc. i tillegg.

Det gjør de da?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Amoss

Done.

Takk :)

Vel, forstår hva du mener her, men har aldri selv hatt noe problem med å se bremselys selv om baklysene er tent (på mer eller mindre moderne biler - har sett noen pre-femtitalls biler der det har vært litt mer vanskelig ;) ).

Påbudet om kjørelys på dagtid kom jo i fra behovet for å bli sett, og man mente at det var lettere å se en bil med lys enn uten, og det gjelder så klart både foran og bak. Dette i tillegg til evnt. treige sensorer for å slå på normallys ved innkjøring i tunneler eller ved tåke (eller enda treigere sjåfører som må slå på dette manuelt der dette ikke skjer automatisk). Spesielt når man kjører med solen mer eller mindre i øyene og skal kjøre inn i en tunnel ser man ikke foranliggende bil dersom den ikke har på baklys (eller bremser). Derfor mener jeg at biler *bør* ha påslått lys både foran og bak når de kjøres. Ser ikke noen hensikt å prøve å endre loven da den jo er EU-tilpasset, men tror at om dette blir ett forbrukerkrav så vil nok de fleste bilmerker tilpasse seg dette.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

shb

Det er jo mye letter å se når bremselysene kommer på når baklyktene er mørke fra starten av i dagslys. Du kan jo prøve deg med nærlys på i Tyskland eller Spania på dagtid. Da blinkes det intenst med lysene på deg. Men her i Norge skal jo folk kjøre med mest mulig lys, Tåkelys sammen med Nærlys er best. Selv om det er forbudt.

På Leafen er bilen uten lys bak om bryteren ikke står på auto. Er den på OFF er de bare lys fremme. Det som lurer en litt i Lefaen er at det er lys i instrumentene samme hvor bryteren er. På min tidligere Golf var det ikke lys på instrumentene når baklysene var mørke. Da merket en når en kom inn i en tunell med mørke baklykter.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

teslaz

Det er de nyeste bilene som har ett slikt system
at baklysene ikke tennes på automatisk sammen
med kjørelysene forran. OG de fleste slike biler har
en sensor som orden dette slik at baklyse slår seg
på automatisk ved f.eks. tunnel eller regn vær.
Logisk. JA.
Det har også Laumb skrevet mer utfyllende.....
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

HABEL

Da er vel spørsmålet:
Har TMS en slik sensor...?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA