Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsatt "No Linked Vehicle" på iPhone App etter levering av bil

Startet av Spooz, søndag 08. september 2013, klokken 10:24

« forrige - neste »

Rasmus.B

Husker når Leafen kom, så var det en tilsvarende tråd om problemer.  Da så det jo ut som om alle hadde store problemer, og trilling eierne holdt på å le seg skakke. Rimelig stille i begge forumene der nå.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Kallagtunet

Sitat fra: fonberg på lørdag 21. september 2013, klokken 09:09
Sitat fra: Quattro på lørdag 21. september 2013, klokken 08:59
Det at det er 20 sider på denne tråden etter så kort tid gjør meg bekymret. Bilene er tydligvis fulle av feil!

Mange av innleggene i tråden er fra fornøyde eiere, og enda flere innlegg er fra nysgjerrigperer som deg og meg som ikke rapporterer feil men som bare har spørsmål eller kommentarer.

Jeg synes ikke feilraten til nå gir grunn til bekymring, men derimot er det veldig greit å kunne være forberedt og oppdatert på hvilke typiske feil man skal være obs på når man etter hvert mottar og tar i bruk egen bil.

Her får en ett bedre bilde av frekvenser på feil om det er beroligende eller ei får den enkelte selv vurdere: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9421.0.html

Nordtroms

#302
Sitat fra: Muffinman på fredag 20. september 2013, klokken 22:30
Edmunds.com opplever også en del krøll med sin. Å slite hull i bakdekkene på vel 15.000 km er vel litt for tidlig...

http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-tire-woes-part-2.html

Det ser jo litt mye ut men jeg tenker vi tilskriver mesteparten av dette på brukerfeil. (tung gassfot). Komboen 2100 kg bil og 420 hk. Jeg sier ikke mer.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Patosan

Det var någon på TeslaMotors forum som menade att dessa forum och trådar kan ha en tendens att bli som 'sjukhus'.
Går man in på ett sjukhus och bara ser sjuka människor, utan att ha sett alla de friska utanför, så kan det vara lätt att komma till slutsats att nästan alla i populationen är sjuka.

Det är helt enkelt inte utvalet som är representativt.
Det stämmer väl gott på detta forum/tråd; medlemmar i forumet är förmodligen över genomsnittet upptagna av sina bilar, och speciellt denna tråden uppmanar alla att skriva om sina problem?

Märk att jag inte på något sätt försöker banalisera de faktiska problemen; jag finner det minst liks frustrerande med dålig radiomotagning, skärmar som verkar gå mellan dag och natt mode av egen vilja, etc.
VIN 15026

LinkedIn

Kallagtunet

#304
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 21. september 2013, klokken 09:16
Husker når Leafen kom, så var det en tilsvarende tråd om problemer.  Da så det jo ut som om alle hadde store problemer, og trilling eierne holdt på å le seg skakke. Rimelig stille i begge forumene der nå.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

To store forskjeller mellom Leaf og Mode S

  • Det var og har faktisk faktisk vætt  få feil og problemer med leaf (trege vinduer, dugg ved forvarming, ulyder i forstilling, noen tilfeler av dårlig lakk hvis jeg ikke husker feil) (det var en stor diskusjon om garantert minste rest kapasitet på batteriet men det er en annen sak.)
  • Leaf er produser av en etablert produsent med ett vel utbygd service apparat.

jkirkebo

Sitat fra: Patosan på lørdag 21. september 2013, klokken 09:32
Märk att jag inte på något sätt försöker banalisera de faktiska problemen; jag finner det minst liks frustrerande med dålig radiomotagning, skärmar som verkar gå mellan dag och natt mode av egen vilja, etc.

Jeg synes vi bør skille på mekaniske/skjønnhetsmessige feil og software feil. DAB-radioen er åpenbart software-relatert da lyden forsvinner selv med topp signalstyrke. Ofte forsvinner den f.eks etter at jeg har brukt handsfree-systemet til å ta en telefon (dvs. lyden kommer ikke tilbake etter ayt jeg avslutter samtalen). Skjermens problemer med natt- og dagmodus er nok også software-relatert da nærlysene skrur seg av og på korrekt i tunneler. Det samme gjelder problemene med timer på ladingen.

Software-feil ser jeg ikke spesielt dystert på, disse vet vi blir fikset etterhvert og stort sett uten behov for å besøke et service-senter.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 21. september 2013, klokken 09:34
To store forskjeller mellom Leaf og Mode S

  • Det var og har faktisk faktisk vætt  få feil og problemer med leaf (trege vinduer, dugg ved forvarming, ulyder i forstilling, noen tilfeler av dårlig lakk hvis jeg ikke husker feil) (det var en stor diskusjon om garantert minste rest kapasitet på batteriet men det er en annen sak.)
  • Leaf er produser av en etablert produsent med ett vel utbygd service apparat.

Nåja, det var da en god del som fikk problemer etter forvarming av bil uten tilkoblet lader, DC-DC som måtte byttes og deler som tok flere uker å få tak i. Dessuten har vi software-problemet med lading av 12V som gjorde at en god del kom hjem til død bil etter å ha dratt fra den med ladekabelen plugget i.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

...I tillegg er vel noen av kablene undedimensjonert slik at bla fulltlyset ikke er helt 'fullt'.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Nuvolari

#308
Sitat fra: fonberg på lørdag 21. september 2013, klokken 08:56
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 21. september 2013, klokken 07:26
Sitat fra: Muffinman på fredag 20. september 2013, klokken 22:30
Edmunds.com opplever også en del krøll med sin. Å slite hull i bakdekkene på vel 15.000 km er vel litt for tidlig...

http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-tire-woes-part-2.html

Det er 3 ting man må gjøre for å maksimere levetiden på dekkene:

1) Be Tesla gjøre en toe og camber sjekk rett etter overtakelse
2) øke lufttrykket i dekkene
3) rotere dekkene. Det er 2 måter å rotere dekkene på.
3a) putte bakdekkene foran
3b) gjelder p85+: vrenge bakdekkene av felgen og putte dem på andre siden

Gjør man dette er jeg sikker på at dekkene varer 20.000km

Er det noen norske TMS-eiere som har fått gjennomført en toe and camber sjekk? Er dette noe Teslas servicesentere gjør uten videre?

Og for å komplisere ytterligere: man må gjøre seg opp en mening om hvor i intervallet man ønsker å ha toe og camber. Intervallet til Tesla er ganske stort og det forklarer hvorfor noen opplever mindre slitasje enn andre.

Toe (spissing) først: mye toe fører til økt dekkslitasje. Kan man ikke da bare sette toe til nøytral (0 grader)? Jo men ulempen er at bilen blir mindre retningsstabil og vil oppleves å kunne vandre litt. Noe toe bør man ha og jeg kommer til å legge meg i nedre del av intervallet til Tesla.

Camber: høy camber øker dekkslitasjen. Camber gjør at bilen slipper mer kontrollert. Setter man camber til 0 grader vil bilen slippe brått når den først slipper. Kan settes til 0 men da må man altså vite hva det gjør med handlingen. Jeg kommer til å sette camber til midt i Tesla sitt intervall.

Basert på erfaringer fra US er kombinasjonen av høy toe og camber det som sliter ut dekkene. Høy toe er det som påvirker slitasjen mest. Har man kontroll på toe kan man ha noe høyere camber og likevel ha god levetid på dekkene.

Denne posten kan gjerne flyttes til dekk og felg om mod ønsker det.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Kallagtunet

#309
Sitat fra: Patosan på lørdag 21. september 2013, klokken 09:32
Det var någon på TeslaMotors forum som menade att dessa forum och trådar kan ha en tendens att bli som 'sjukhus'.
Går man in på ett sjukhus och bara ser sjuka människor, utan att ha sett alla de friska utanför, så kan det vara lätt att komma till slutsats att nästan alla i populationen är sjuka.

Det är helt enkelt inte utvalet som är representativt.
Det stämmer väl gott på detta forum/tråd; medlemmar i forumet är förmodligen över genomsnittet upptagna av sina bilar, och speciellt denna tråden uppmanar alla att skriva om sina problem?

Märk att jag inte på något sätt försöker banalisera de faktiska problemen; jag finner det minst liks frustrerande med dålig radiomotagning, skärmar som verkar gå mellan dag och natt mode av egen vilja, etc.

Hvis en ser på dette og i alle fall de to Tesla forum jeg er innom så er det vel andelen innlegg med hyllest og fornøyde eiere i meget stort flertall i forhold til de trådene der en rapporterer feil og godt er det (i alle fall for oss som venter på biler)!

Jeg vil si at for Tesla forum jeg er innom opplever jeg at sykehus analogien du refererer til ikke stemmer. Jeg vil heller si at det tenderer mot det motsatte. På TMC så har de en egen "No problems tråd, og ett ikke betydelig antall som melder inn bilen sin der melder samtidig om at de faktisk har feil og mangler... På Tesla sitt entusiast forum så fordrives mye av diskusjonen av feil og mangler til den "private" delen av forumet der kun eiere og reservasjons holdere har tilgang og derfor ikke mulig å få innblikk i for de som vil gjøre ett opplyst valg før de reserverer.

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. september 2013, klokken 09:45
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 21. september 2013, klokken 09:34
To store forskjeller mellom Leaf og Mode S

  • Det var og har faktisk faktisk vætt  få feil og problemer med leaf (trege vinduer, dugg ved forvarming, ulyder i forstilling, noen tilfeler av dårlig lakk hvis jeg ikke husker feil) (det var en stor diskusjon om garantert minste rest kapasitet på batteriet men det er en annen sak.)
  • Leaf er produser av en etablert produsent med ett vel utbygd service apparat.

Nåja, det var da en god del som fikk problemer etter forvarming av bil uten tilkoblet lader, DC-DC som måtte byttes og deler som tok flere uker å få tak i. Dessuten har vi software-problemet med lading av 12V som gjorde at en god del kom hjem til død bil etter å ha dratt fra den med ladekabelen plugget i.

Stemmer det Jirkebo jeg glemte de gjengangerne, men listen på Leaf er fortsatt ikke veldig lang... Kortere enn det Tesla listen er på det nåværende tidspunktet.

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. september 2013, klokken 09:43
Jeg synes vi bør skille på mekaniske/skjønnhetsmessige feil og software feil.

Det gjør vi jo i begge trådene der feil logges.

Kallagtunet

#312
Oppdatert liste (nye punkter i Bold).

Oppforderer også å logge dine opplevde feil i denne tråden slik at en kan se om det er en gjenganger eller ei: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9421.0.html

Produksjonsfeil

- Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute
- Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri

- Dugg/vannsintregning i frontlykter
- Dørhåndtak trekker seg ikke inn
- Ulyd vibrasjoner i bremser
- Vanninntrengning bakluke
- Vanninntrengning i tak
- Dårlig/skade på tetningslist panoramatak
- Løs, dårlig montert tetningslist panoramatak
- Støy fra panorama tak i høy hastighet
- Dårlig mottaksforhold FM
- Dårlig mottaksforhold DAB
- 3G slutter å virke
- Lader som slutter å virke
- Defekt ladekabel
- Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
- Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere (potensiell brukerfeil?)
- Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
- Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
- Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
- Ulyder i høyttalere
- Dugg i baklys
- Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
- Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister
- Hanskerom lar seg ikke åpne
- Problemer med å åpne ladeport
- Limrester fra montering av interørpaneler
- Dårlig feste skinn A stolpe
- Dører som åpner seg når bil blir satt i P
- Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
- (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

Software bugs

- Cheduled charging fungerer ikke, gir feilmelding om feil på ladekabel.
- Radio som mer eller mindre random blir lydløs selv om det er indikasjon på ok signalstyrke (DAB)
- Får ikke kontakt med bil via APP (typisk når den er i sleep node men også for eksempel ved lading)
- Parkeringssensor foran slår seg av når en rygger
- Radio muter ikke når parkeringssensorer er aktive
- Feilmelding lav spenning 12v
- Feilmelding dekktrykk
- Autodimming skjerm fungerer ikke eller fungerer dårlig
- Mangler Æ, Ø, Å på tastatur skjerm
- Skjerm låses og må resettes

Leverings/klargjørings feil

- Transportskader karosseri
- Detailing riper
- Ripe innside dørkarm
- Møkkete bil ved leveranse (Stavanger)
- Bil leveres uten skilter montert og leveringsekspert har ikke med utstyr for å montere (Stavanger)

Manglende ved leveranse

- Dobbeltlader
- Adapter blått 32 A 1 fas
- Adater rødt 16A 400V trefas
- Gummimatter

noto

Venter bil snart og må si meg enig med de som synes dette er nyttig. Sikkert også fint for Tesla som dermed får en samlet oversikt på det kundene opplever. Ingen som tjener på at det feies under teppet. Mange takk!

Rabies

Det er jeg som hadde feilen med oppkobling mot Samsung mobiltelefon. Etter å ha fiklet og prøvd noen flere ganger fikk jeg imidlertid paret telefon og bil. Grunnen til at jeg tok dette for god fisk i utgangspunktet var at DES fortalte at paring mot Samsung ikke var mulig og at Tesla jobbet mot Samsung for å løse dette. Nå viser det seg jo at alle på forumet her med Samsung telefoner får paret disse uten problemer, så da kan det nok fjernes fra listen.
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA