Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her er bilene som får kjørt seg

Startet av hens, torsdag 26. januar 2023, klokken 15:30

« forrige - neste »

hens

På tide å minne om det igjen, Når bilen varsler om vannfylling er det egentlig for sent.....!

Nye batterier bruker omkring 11-12 liter vann på en serviceperiode.
Når batteriene blir eldre, øker vannforbruket i enkelte celler, slik at det oppstår fare for at enkelte celler kjøres tørre.

Jeg har registrert  vannforbruket over tid på flere biler, og tok derfor en prøve på 2 blokker av den luftkjølte typen. Det viste seg da at ved et forbruk på 0,4 L pr blokk, er væskereservoaret oppbrukt. Deretter blir separatoren mer og mer tørr, og batteriet får dårligere kjøling.

0,4 liter  x 19 eller 20 blokker, gir ca 8 liter totalt.

Derfor:
Fyll vann før bilen ber om det. Selv fyller jeg nå vann en gang i mellom de oppsatte servicene, og bruker koblingsur for å unngå unødig overlading.

Kilometerstanden min er nå 75 000 kilometer, og jeg har ikke rørt batterikassen.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

el nino

Hvordan og hvor kan man fylle vann mellom vedlikeholdsladingene? Privat eller på et verksted, f.eks. Autopaza ???

Nythinking

Hei El nino?
Tydeligvis ikke fått noe svar; eller har du?

Samme spørsmålet her...

Jan
Think fra '03, 19000 km

Ken

Vannfylling er en risikofylt prosess men er fullt mulig. De som kan dette ikke ønsker å legge ut prosedyren ut på forumet på grunn av havarifare, men om dere er nevenyttig  og villig til å legge ut litt penger på utstyr går det an. Det er best å lage en vannfyllingslag om dere har flere elbil eiere i nærheten. Lykke til. Ken
Om dere har biler som har gått ut av garanti, er pengesterke og ønske å øker verdien av de bilene som er igjen så ber om litt råd. Sjekk E-post om noen prøver å sende info privat.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Jeg må innrømmer at jeg har utført en vannfylling på Thinken min. Om det var en suksess må jeg venter til etter neste full overlading som jeg skal drøye litt ! Batterier drakk 5 liter vann men det var ikke så lenge siden vannfylling på Ford ( slutten av jan). Vann forbruket var målt med et badevekt under dunken og håper at en liter vann tilsvarer en kilogram fortsatt. Fyllingen var utført med tyngdekraft og uten bruk av serviceinstrument. Klart å få kjølevannstemperatur opp til 27 grader før fyllingen som jeg håper var tilstrekkelig. Kryss fingrene. Ken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

27 grader og nyladet batteri ved vannfylling høres bra ut. At der gikk med 5 liter betyr 3 ting.

a) Du har antakelig fyllt vann på korrekt måte. Mye mer vann ville bekymret meg.
b) Ford har husket å fylle alle 3 rekkene i januar. Alltid greit å dobbeltsjekke.
c) Du kunne kjørt nesten dobbelt så langt som du hadde siden januar, før du fylte vann. ;)

Bra jobba.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Det var ikke så mye vann det men etter noen regnestykker fant jeg ut at halvparten gikk i fremste rekke, ( fremste vann nippel egentlig) som består av bare 5 blokker dvs over halv liter hver. Tror jeg skal fylle etter 2 mndr for sikkerhets skyld.
         Jeg tenkte på å legge en varme element i radiator til å oppnår tilstrekkelig temperatur men det var ikke særlig plass til en akvariums varmeelement o.l. så jeg pekte en vifteovn direkt på kjøle inntak og varmet opp vannet på den måte. Med forsiktig overvåking av temperatur gikk det veldig greit. Jeg kjøpte tre nippler så at jeg kunne fylle alle rekker samtidig men forgreiningen ga et ujevnt fordeling så jeg koblet alle til samtidig og brukte Gardena kraner  til å kobler de til og fra en etter det andre. Det gikk så fort at det var ikke noe ulemper  å fylle en rekke om gangen  og man har bedre oversikt over hvor største forbruk ligger. En av de niplene var kjøpt ferdig med dunk kran, gjennomstrømningshjul (som var veldig greit å ha som bevis at vann var på vei inn til de blokkene ) mer en nok plast slange og nippel tilslutning. Men det var greit nok å slippe bytting av nipler underveis. Bare med høyde forskjell av circa 60cms var nok til å gi litt under en liter i minutet til fyllekretsen. Maks tillatt trykk tilsvarer 1,4 meter over niplene. Jeg var litt bekymret over at overløpene fra midt og bak rekker var byttet om men jeg klarte å samle opp og måler overflodig vann (circa en liter hver før jeg var fornøyd med boblefri overløp.) Ved kjøp av 25liter dunk fra toyota truck ,hvor jeg kjøpt alt utstyr, få jeg gratis avionisert vann i fremtiden, en slags kaffe avtale til batteri brukere :)  Vannet var pH nøytral.    Keep on trucking.Ken                                 
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

I følge Saft så skal spenningen opp ganske høyt før vannfylling for å presse ut alt vannet fra platene. Dette gjøres ved hjelp av overlading.

Men jeg mangler utstyr for å starte denne overladingen  :(

Men er det noen som vet om denne løsningen er mulig:
Lad bilen helt full til lampen lyser, deretter slep bilen med et tangamperemeter på batterikabelen, hvis man da sleper slik at ladestrømmen er 10A i en time har man overladet noe....  ::)

Eller kutter regeneringen når batteriet er 100% ladet?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på tirsdag 17. april 2007, klokken 21:20

Lad bilen helt full til lampen lyser, deretter slep bilen med et tangamperemeter på batterikabelen, hvis man da sleper slik at ladestrømmen er 10A i en time har man overladet noe....  ::)


Må huske å slepa baklengs ellers går strømmen feil vei. ;D ;D ;D

Nei fra spøk til alvor.

Lad batteriet helt opp, inkl overlading fra minimum 50% kapasitet. Mål temperatur på kjølevann. Fyll vann 15 min etter at lading + overlading er ferdig, men forutsatt at temperaturen på kjølevannet er minst 25 grader. ( Ca )
På Think kan det være nødvendig å tilføre varme f.eks. ved hjelp av en vannvarmer for å få temperaturen høy nok under vanlig lading. Det er ikke verre en det. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 17. april 2007, klokken 21:20
Eller kutter regeneringen når batteriet er 100% ladet?
Th!nk lar deg ikke overlade batteriet ved regenerering. Vet ikke om det er batterispenning eller % energi som bestemmer om regenerering er mulig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 17. april 2007, klokken 21:20
I følge Saft så skal spenningen opp ganske høyt før vannfylling for å presse ut alt vannet fra platene. Dette gjøres ved hjelp av overlading.
Dette er meget viktig. Hvis det fylles vann uten at tilstrekkelig overlading er utført vil det føre til overfylling av batteriet. Første gang du lader etter vannfylling vil det da komme lut ut av lufteslangene/overløpet. Lut leder strøm (i motsetning til destillert vann), ladingen stoppes og feilmelding "jordfeil" kommer på Th!nk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Men jeg får jo ikke startet denne overladingen uten testeren  :(
Er det ikke noen i Trondheim som har lyst til være med på et spleiselag?

På Citystromer har man en mulighet til å overstyre ladingen ved hjelp av å koble sammen to ledninger på laderen. Finnes ikke en slik mulighet på Think?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på torsdag 19. april 2007, klokken 15:32
Men jeg får jo ikke startet denne overladingen uten testeren  :(


Think Overlader selv, hver gang du lader. Den tilfører 15-18% ekstra som overlading. Dersom du lader bilen fra 50% blir det da 7,5% overlading. Dersom du lader fra 0% blir det 15% overlading. Med andre ord ca. 3 timer overlading. Det er nok til å kunne fylle vann. Hens viser til avbrutt lading noen ganger før en setter bilen på vannfyllingsladingen. Dette grunnet at bilen selv tar igjen manglende overlading, og dette kan da utnyttes til ekstra overlading ved vannfylling. Dette vil være med på å øke temperaturen på batteriet dersom en ikke benytter ekstern varmekilde.

Nå har det seg også slik at når en har fyllt vann er ikke blokkene helt fulle. Der er fortsatt plass til at elektrolutten kan utvide seg uten at det renner over. Likevel er det selvsagt best at batteriene har blitt overladet, og har minst 25 graders temperatur, slik at en ikke får for mye vann oppi blokkene.

En ser ved neste lading om en har gjort alt rett. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Tar den igjen overlading helt rått eller litt fornuftig? Bare som et tenkt eksempel: (ca 20%->ca 90%)
2 avbrutte ladinger vil da gi 30% overlading!
5 avbrutte ladinger vil da gi 75% overlading!
Dette virker på meg litt mye.....
Sikkert noen som har testet ut dette?

Men mer konkret spørsmål, hvor mange avbrutte ladninger fra 20% -> 90% +fullading trenger man for at det skal tilsvare det serviceinstrumentet fra Think gjør ved vannfylling?

Og hva koster serviceinstrumentet?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

#14
På P106E går laderen inn i en ballanseringslading etter hver 1000Ahr lading. Ballanseringsladingen tilfører 25% overlading i form av 5 timer med 5A etter at hovedladingen er avsluttet.

La nylig merke til at bilen hadde satt seg opp på ballanseringslading, og beholdt dette også ved neste lading, da jeg ikke lot den fullføre ballanseringsladingen første gangen.

Det kan være at Th!nk gjør det samme, og at den dermed egentlig ikke tar igjen manglende overlading. For å si det på en annen måte vil den, dersom den jobber på samme måte som PSA, gjøre følgende:

Avbrutt lading medfører ikke mer lading i utgangspunktet, men dersom en passerer 1000 Ahr tilført lading beholdes ballanseringslading helt til laderen får kjøre dette programmet til endes. Først da går laderen tilbake til normal lading til 100%+15%

For å sjekke overnevnte trenges diagnoseapperat, da det ikke er noe på bilen som viser hva neste lading blir.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA