Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her er bilene som får kjørt seg

Startet av hens, torsdag 26. januar 2023, klokken 15:30

« forrige - neste »

Ken

To vannfyllinger utført i dag. Den første med B116 hadde over 600 AH overlading siden siste vannfylling og kjørt 20000km. Brukt 2,4 liter til sammen.
Kjølevifte kom på med en gang men klart ikke å holde temperatur i blokkene under 28 grader mens ute temp. var 10 grader. Jeg bare lurer på hva skulle ha skjedd hvis det var over 20 grader ute,

Den andre med B111 var fylt 4000km siden etter vanlig overlading. Vifte kom ikke på og vannfylling måtte settes i gang etter 40AH pga av fare for over temperatur i blokkene. 28 grader i pakken. Vannforbruk var en liter bare.

Flere konklusjoner her. Som nevnt tidligere, de som fylle etter vanlig toplading må bruk opp vann ved overlading før neste vannfylling. Over 4000Km hvis man avbryter lading med tidsur. Andre ganger har jeg mistanker om at AH teller var ikke satt til null rett før vedlikeholslading. Ford kan slurver her.

Greit at de yngere biler her brukte lite vann men enda bedre at det var ikke overløp av elektrolytt.

Alle fikk utfylt vannfyllings sjema og var så fornøyd at. Det vet ikke at jeg sparer opp noen dritt jobber for dem i gjengjeld :D
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Så lite vannforbruk har jeg selv sett flere ganger etter tidlig vannservice. Det får meg til å tenke at vannforbruk er en akselererende prosess.

Kan det hende at de første literene tar mye lenger tid enn de påfølgende literene.?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: Ken på lørdag 12. april 2008, klokken 18:09
To vannfyllinger utført i dag. Den første med B116 hadde over 600 AH overlading siden siste vannfylling og kjørt 20000km. Brukt 2,4 liter til sammen.
Kjølevifte kom på med en gang men klart ikke å holde temperatur i blokkene under 28 grader mens ute temp. var 10 grader. Jeg bare lurer på hva skulle ha skjedd hvis det var over 20 grader ute,

Tja, Ken. Var det ikke slik at du hadde ladet bilen opp på vanlig måte først (uten diagnoseapparatet) og deretter satte på vedlikeholdsladingen? I utgangspunktet er programmet i B116 konstruert for å ha hele ladeprosessen og da ha viften igang hele veien. Dette for å hindre at blokkene blir for varme. Det er en av forskjellene mellom B111 og B116. Min tanke er da at kjører du vedlikeholdsladingen som den var tenkt vil blokkene ikke bli for varme. ;)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Jeg har også registrert at batteriene bruker mindre vann tidlig i vannfylleperioden.
Dette kan skyldes at varmeavledningen blir dårligere når nivået synker.
Ved å benytte vanlig lading og litt ekstra overlading vil ikke nivået stige mye, og det blir mindre varmgang før vannfyllingen. Dette gjør at det blir plass til mer vann. Dette har en  positiv side, det blir lengre til nivået blir farlig lavt. En negativ side, faren for overfylling og muligheten for jordfeil øker.
For å vurdere vannforbruket er det viktig å benytte samme metode hver gang. ???
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

#34
Sitat fra: Ken på søndag 13. april 2008, klokken 19:53

Tja, Ken. Var det ikke slik at du hadde ladet bilen opp på vanlig måte først (uten diagnoseapparatet) og deretter satte på vedlikeholdsladingen? I utgangspunktet er programmet i B116 konstruert for å ha hele ladeprosessen og da ha viften igang hele veien. Dette for å hindre at blokkene blir for varme. Det er en av forskjellene mellom B111 og B116. Min tanke er da at kjører du vedlikeholdsladingen som den var tenkt vil blokkene ikke bli for varme. ;)

Ja men ute temperatur og batteritemperatur var bare 10 grader da vedlikeholdslading var aktivert. Jeg synes at det er rart at viftene klart ikke å holde kontroll over temperaturen i en så kjølig omgivelse. Jeg prøver i allle fall å fylle når blokkene viser 27 grader. Det er en slags konstant i alle vannfyllingene mine og blir tilføyd i sjemaet jeg fylle ut.

Det er etter boken at man full lader først og så aktivere ved.lading med instrumentet. Til 100% på et kjølig sted.

Vann mengde per rekke er kontrollert og sluttspenning etter en time hvis ikke bilen blir kjørt av gården av travle el-bil folk

Jeg synes det er nifs når jeg fyller biler som har vannfyllings meldinger på displayet. Man forvente det verste men ofte det er lite vannbehov.(glemt nullstilling av telleren?)

Vi har lest at reservoaret  i cellene er lite (electrolyte reserve)= 175ml eller 3,325 liter på en Think. Kanskje det er etter dette er brukt opp at fordamping skjer med økende fart?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

#35
Jeg skal ta vannfylling nå, men jeg trenger noen råd:

- Bør jeg ta å fullføre en hovedlading først med ca 15-20% overlading, og deretter vedlikeholdslading med 10A i 5 timer?
- Eller lade til ca95%, altså uten etterlading, og deretter 10A i 5 timer?
- Eller bør jeg starte vedlikeholdsladingen fra tomt batteri?

Alternativ 1 er beskrevet i verkstedmanualen men føler den er noe brutal med batteripakken.... :o

BMS-versjon B111
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

Hvor mange overladingstimer er registrert siden siste vannfylling?

Å utføre en full opplading med overlading først, og deretter en vedlikeholdslading.... det må i beste fall kalles smør på flesk!

Har du diagnoseinstrument, bruk dette, men det er ikke nødvendig å overlade i 4 timer. Etter 2-3 timer, eller ca 20-30 Ah er batteriet varmt, og nivået høyt nok.

Hvis jeg "mellomfyller" uten instrument, avbryter jeg ladingen før etterlading et par ganger, slik det akkumuleres et overladingstillegg. Deretter lar jeg bilen overlade ca 4-5 timer og fyller ferdig innen en halv time. Da er batteriet passe varmt, og elektrolyttnivået er høyere enn det vil bli under normal kjøring /lading.
MEN DA MÅ HELE OPERASJONEN OPPLADING, OVERLADING OG VANNFYLLING GJØRES KONTINUERLIG I EN OPERASJON.!

Det er viktig å kontrollere vannmengden for hver rekke. Husk at fremre rekke har 5 blokker, de to bakre 7 blokker.
Pass også på å overfylle slik at du er sikker på at siste celle i hver rekke er helt full. Det er når det slutter å boble i utløpsslangen, eller ca 1 liter på hvert utløp. Trekk dette fra i forbruket pr rekke.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Fordi du har diagnose apparatet gå inn på vanlig parametre og sjekk batteri temperatur under prosessen. Kjøle vifter kommer på ved 20 grader med B111 under lading og ved vedlikeholdslading kan temperaturen stige raskt. Hvis den kommer over en viss grense 40 grader? så stopper ladeprosessen helt. Gjerne la bilen stå kjølig før du sette i gang.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

#38
Jeg har nå lånt diagnoseinstrument, og lest ut at det er overladet 665Ah siden siste vannfylling.

Men nå kommer PakTrakr til nytte (montert i går kveld), jeg observerer at 8 av blokkene har ca 8,4V mens de 11 andre ligger på 7,3 til 7,6V. 7 av disse 8 med høy spenning står på samme rekke.
Oppdatering: De andre 11 er nå etter 1 time overlading også kommet over 8V :)
Det jeg vet er at Mantena byttet ut 8 blokker i fjor høst. Men betyr dette at de 8 blokkene med høyere spenning er dårligere eller bedre??
Vannforbruket skal dere får høre om etter at den er fullført sent i kveld.

Jeg avbrøt nå hovedladingen når den gikk ned på 5A. Satser på å overlade i 4 timer. Overladingen blir da 40Ah, 10Ah mindre enn hva Saft sier. Men ifølge dem med erfaring på forumet skal dette være ok??......
Tempen er på 23 uten at vifta går (vedlikeholdsladingen nettop startet), så den går nok opp mot 30 ved slutten tipper jeg.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PLUTO

blokkene skal komme opp i over 8V for at de skal være gode. de kan gjerne komme opp i 8,6V. En erfraring er at de blokkene som ikke kommer så høgt (over 8V) er de som kommer å gi seg snart. dette betyr at det er de over 8V som er de gode blokkene.

Hvis blokkene kommer opp i 30grader trenger du ikke å overlade mer
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

#40
Etter 2 timer og 20Ah overlading har jeg 36 grader i batteripakken. Vifta har gått hele tiden siden 30 grader.

Stopper på 30Ah jeg, ikke 40 som sagt ovenfor. Da er pakken mer enn varm nok.

Tenker med gru på 50Ah overlading oppå de 15 som en fullading gir. Det blir utrolig varmt  batteripakken hvis dette gjøres på et Fordverksted som holder noe over 20 grader i luften.....

De blokkene som var over 8V er nå kommet ned på mellom 7,5V og 7,9V, så dette ser bra ut :)

Det gikk på 5,8 liter med 35Ah overlading og 38 grader i pakken, (28 grader i beholder).
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Sitat fra: PLUTO på onsdag 07. mai 2008, klokken 21:17
Hvis blokkene kommer opp i 30grader trenger du ikke å overlade mer

Mener du da målt i ekspansjonsbeholder eller med diagnoseinstrumentet. Jeg observerer en forskjell på nesten 10 grader her: 28, 4 i beholder men 36 snitt 40 maks med instrumentet...
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

Til informasjon:
Initiallading er ikke temperaturovervåket. Enkelte benytter dette i stedet for Maintenance. Jeg tror det kan skade batteriet på sommeren, da jeg
har målt 50 grader under initiallading på nye batterier.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

#43
Sitat fra: Lynet på onsdag 07. mai 2008, klokken 22:13
Det gikk på 5,8 liter med 35Ah overlading og 38 grader i pakken, (28 grader i beholder).
Det høres jo fint ut. Det betyr at det kun ble 3dl på hver blokk og det er trolig greit å vente også noe lenger til neste vannfylling. Målte du for hver rekke slik at du kan se om det var jevnt fordelt? Merk at det i første rekke kun er 5 blokker, mens de to bakre har 7 blokker.

Sitat fra: Lynet på onsdag 07. mai 2008, klokken 23:51
Jeg observerer en forskjell på nesten 10 grader her: 28, 4 i beholder men 36 snitt 40 maks med instrumentet...
Forskjellen til vanntemperaturen kan være enda større en den du har fått. Hvis blokkene blir varme fordi de er tørre er det jo en fare å overlade mer enn absolutt nødvendig, noe som ikke var tilfelle for deg. Bilen måler temperaturen i kun to av de 19 blokkene.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Jeg fylte vann på min testbil i går og under overladingen var batteriet oppe i 165V, noe som tilsier 8,68V i gjennomsnitt som topp spenning på alle 19 blokkene. Med PakTRakr har jeg oversikt over hver blokk og så at de var nok så like alle sammen. :)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA