Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her er bilene som får kjørt seg

Startet av hens, torsdag 26. januar 2023, klokken 15:30

« forrige - neste »

El rayo

Sist jeg var i nærheten av min Th!nk ved lading hadde laderen redusert til 5 A allerede ved 91 % på energimeteret. Akkurat når den reduserte ladestrømmen vet jeg ikke. For pris på diagnoseinstrumentet anbefaler jeg at du ringer Think på Aurskog 63 85 45 91.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på fredag 20. april 2007, klokken 10:51
...Likevel er det selvsagt best at batteriene har blitt overladet, og har minst 25 graders temperatur, slik at en ikke får for mye vann oppi blokkene.

Hvor kommer dette med temperaturen på blokkene fra? Jeg har nå lest igjennom Saft sine datablader et par ganger og finner kun info om krav til overlading for å få opp nivået av elektrolytt. Må temperaturen være høy også?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Hei pluto, når batteriet overlades utvikles det varme.
Det viktigste er imidlertid at det dannes små gassblærer i batteriet som er med på å heve nivået slik at det ikke fylles for mye vann.

Om det ikke overlades , eller en venter for lenge etter avbrutt lading, vil disse boblene forsvinne, og det blir plass til mer vann.

Ved neste fulle lading vil elektrolytten som ikke får plass i batteriet renne ut gjennom fyllesystemet.
På Think vil dette skape en ledende sti gjennom den lutresten som er i slangen, og dette registreres som en jordfeil.

Laderen vil da ikke starte. Etter hvert vil elektrolytten fortynnes, indre motstand økes, og spenningsfallet vil øke og rekkevidden bli kortere.

Think "husker" manglende overlading opp til 30Ah, derfor kan den manipuleres til å lage en "nestenvedlikeholdslading" som er tilstrekkelig til en vannfylling. Men da må det fylles umiddelbart etter en fullading for å fylle mens nivået er på topp.

Og vannet må være destillert eller ha passert et godkjent vannfilter.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: PLUTO på mandag 17. desember 2007, klokken 22:30


Hvor kommer dette med temperaturen på blokkene fra? Jeg har nå lest igjennom Saft sine datablader et par ganger og finner kun info om krav til overlading for å få opp nivået av elektrolytt. Må temperaturen være høy også?


At batteriene i tillegg til å gasse må ha en viss temperatur er visdomsord fra Danske elbileksperter. Hvor mye temperatur som skal til har jeg bassert på hva som er vanlig på PSA. Der vil kjølevifta holde temperaturen rundt 30 grader C.

Saft blokkene har plass til en viss mengde lut over det en får inn ved vanlig fylling, men overskrides dette nivået går det som Henning sier, ut ved neste fulle opplading og skaper problemer. Derfor passer jeg alltid på at blokkene har minst 25 Grader C ved vannfylling.

Om det er mulig å fylle vann ved 0-10 eller 20 grader uten å få problemer vet jeg ikke, og ønsker heller ikke å eksperimentere med det.

Normalt varmes blokkene opp av seg selv i slutten av ladeprosessen, men er der kaldt nok, kan denne effekten av overlading bli såpass forsinket at blokkene tross 12 timers initiallading ikke er varme nok. Pluto sine tørrlagte ( 8 dl/blokk ) blokker ble f.eks ikke varme etter 125% lading og 10 graders omgivelsestemperatur. De ble derfor varmet opp i et vannbad før vannfylling.

Dersom en derimot benytter bilens servicelading med 50% overlading, vil nok temperaturen stige opp mot og over 30 grader uansett, noe som kanskje kan forklare mangelen på temperaturkrav fra SAFT. Kanskje er utvidelsen av luten som følge av temperatur uvesentlig, og dermed trenger en ikke varme opp blokkene. I så fall, hvorfor overlade 50% ved servicelading, når blokkene gasser friskt hele overladingsfasen. Hvorfor skal en fylle vann etter kun 20 % overlading etter initiallading? Og hvorfor er initiallading spesifisert som 15 timer med 10 A, mens den på PSA faktisk er på 12 timer med 10 A?

Erfaringen min er at jeg ikke har hatt lutspytting på neste opplading etter å ha fyllt vann etter 12 timers initiallading, og 25 graders kjølevannstemperatur, så dette er en trygg fyllemetode forutsatt at en kjører bilen tom for strøm først, slik at en ikke legger 120% lading oppå halvfulle batterier

Det blir vel slik at en forsøker å unngå et problem med for mye overlading ved vannservice, så oppstår et annet problem med temperatur.

Motsatt vil noen blokker bli alt for varme av en servicelading, og en ser at de mot slutten av ladingen kortslutter og mister en celle. Om disse likevel var ferdige, eller om de kunne levt videre uten så mye overlading vites ikke.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Er det da batterittemperaturen eller kjølevannstemperaturen dere måler?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Veldig bra innlegg her og alt stemmer med min erfaringer så langt. Tilstrekkelig varme i blokkene og noen bittesmå gasbobler i elektrolitten en oppskriften til å få nivået opp mot maks. Under Think, diskutere vi litt om overstyring av laderen  og hvorfor kjølevifte kommer på med en gang servicelading er aktivert. Om vinteren det er ikke noe selfølg at blokkene nå ønsket temperatur av over 25 grader. det er derfor jeg har vifteovn klar (forsiktig her, jeg klart å smelte en Think grille i det siste. Jeg tror selv at temperatur er viktig i forhold til elektrolitt nivå. Jeg fikk litt overløp etter vanlig overlading 2 måneder etter den forrige vannfylling da jeg skulle fylle på nytt.Jeg koblet fra kjølevifte litt til å få opp temp. litt til men endt  opp med 6 grader mer enn under forrige vannfylling. Dette var nok til å kompensere for 2 måneders forbruk av vann i noen celler!!

Jeg tror også at det er et lite reservoar på fyllingsrampe hvor elektrolittet kan ekspandere litt før det blir overløp, men ikke mye. Jeg pleie å smake på overløpe etter vannfylling til å sjekke for lut rester. Hva er symptomer for cadmium forgiftning?
Jeg tror også at Thinks overdreven ladeprosedyrer har ført til alt for mange havarier.
Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på tirsdag 18. desember 2007, klokken 08:54
Hva er symptomer for cadmium forgiftning?

Vet ikke, men både jeg og Think har hatt mystiske lungebetendelser etter å ha pustet inn damp fra et døende batteri.

Slike batterier sender gjerne ut en gråaktig skummel gass idet en celle tar kvelden.

Dette har sjedd ved 2 ulike anledninger, men begge ganger etter eksponering for nevnte gass.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: Ken på tirsdag 18. desember 2007, klokken 08:54
Hva er symptomer for cadmium forgiftning?
Forgiftning efter oral indtagelse viser sig ved hovedpine, kvalme og opkastninger. For dyr er det påvist at det også fører til forminsket forplantningsevne.  :(
(De vigtigste tegn på cadmiumforgiftning hos pattedyr er blodmangel, formindsket forplantningsevne, forstørrede led, lurvet pels, mindsket vækst samt lever- og nyreskader)

Hvis du er ferdig med å få barn så klarer du deg sikkert fint med å leve med litt lurvete pels, Ken ;) så bare smak i vei ;D

Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Sitat fra: Ken på tirsdag 18. desember 2007, klokken 08:54
Jeg pleie å smake på overløpe etter vannfylling til å sjekke for lut rester.
Ken
Det frarådes på det sterkeste å svelge selv små mengder som kan inneholde lut.

Kjøp lackmus-papir på apoteket.

Lut med den styrken den har i NiCd batteriet gir svie etter 10 - 15 minutter på huden. Hvis man ikke skyller godt med lunkent vann på da kan huden løsne.

Lut kjennes glatt ut når den gnis mellom to fingre. Bruk heller den metoden framfor å smake. Sammenlign med det avioniserte vannet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Det var ment som en spøk at Ken bare måtte smake i vei.
Jeg har akkuratt fylt en Think med B111 med 7,5 liter vann. Da den kom lyste beskjed for vedlikeholdslading så da virker det som om det ikke var for sent denne melding kom. Det var ingen problemer med å få nok temperatur i blokkene ved overladingen. Det var noen feil med kjøleviften så den startet ikke. Blokkene ble da varme helt av seg selv, selv i en isende kald garasje.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

#25
Sitat fra: PLUTO på tirsdag 18. desember 2007, klokken 14:59
Jeg har akkuratt fylt en Think med B111 med 7,5 liter vann. Da den kom lyste beskjed for vedlikeholdslading
Km-stand? Pleier han å avbryte ladingen? Hvor mange vannfyllinger?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

45056 km, 12 vannfyllinger med den idag. 2633 ladinger, 1472 komplette ladinger, 83662 Ah totalt ladet og 12523 Ah overladet. Siden sist vannfylling: 7315 Ah ladet og 1105Ah overladet
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Overløp fra blokkene den gang var tynnet ut med overløpsvann under vannfylling. Jeg pleie å l mellom 0,5 til en liter overløp på hver rekke. Etter smaksprøven så testet jeg vannet som målte bare pH8 så det var ikke mye elektrolitt egentlig. Elektrolitten skal innholde mer KOH enn vann og det er sterk lut. Det er bare til strømføring og ikke er aktivt i det kjemiske reaksjonene. Det er bare et spørsmål om hvor mye man kan taper før problemmer oppstår.
Har eksperimentert med vann kvalitet i det siste og fant ut at kondensat fra avfuktingsmaskin var nesten ren nok. Problemmet var CO2 innhold som gjør vannet sur og skadelig til blokkene. Oppkoking i mikrobølgen hjalp ikke særlig( prøvd å drive ut gassene). Vannet var testet meg en god gammeldags Megger som kjører 250volt gjennom to ledninger men en centimeter avstand . Jeg fikk over 500K0hm på det beste  som er OK. Jeg vurdere å kjøpe ionbytte filter med over en megaohm resistivity og pH nøytral. Because you``re worth it!Ken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

tom

#28
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. desember 2007, klokken 12:00
Sitat fra: Ken på tirsdag 18. desember 2007, klokken 08:54
Hva er symptomer for cadmium forgiftning?

Vet ikke, men både jeg og Think har hatt mystiske lungebetendelser etter å ha pustet inn damp fra et døende batteri.

Slike batterier sender gjerne ut en gråaktig skummel gass idet en celle tar kvelden.

Dette har sjedd ved 2 ulike anledninger, men begge ganger etter eksponering for nevnte gass.



En kamerat av meg pustet inn dampen av en etsende væske når han prøvde fjerne noen gamle fliser med et eller annet kjemisk stoff, han skadet flimmerhårene, og fikk astma lignende anfall, og problemer med hals og lungebetennelse. Flimmerhårene hindrer at støv og annet groms og komme ned i lungene. 

Dette har jeg overhode ikke greie på dette og jeg vet ikke om det var lut i det stoffet han brukte, men jeg blir litt bekymrer når du skiver at du fikk lungebetennelse.       
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Ken

Nå begynner det å ligne en blanding av House og Grays Anatomy på TV. Jeg selv har ikke fått noen problemmer i etterkant, jeg bare smakte på litt uttynnet elektrolitt vann, spyttet ut med en gang og renset munnen min. Dette var en ettertanke på min del men med bruk av pH måling eller ledningsevne test bør man sjekke overløp hver gang. Da sjekke man at alt er i orden med vannfyllingsprosedyret.

Damp fra kortsluttet blokker er sikkert farligere
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA