Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Norgespakken

Startet av sla, lørdag 31. august 2013, klokken 10:21

« forrige - neste »

B-flat

Blir det integrert DAB radio i nye 30 kwh Leaf, eller kommer den også kun med adapter?
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

MortenRA

Sitat fra: B-flat på mandag 26. oktober 2015, klokken 12:56
Blir det integrert DAB radio i nye 30 kwh Leaf, eller kommer den også kun med adapter?
Av hva jeg har lest vil 2016-modellen leveres med DAB. Om det vil gjelde alle utgavene vet jeg ikke.
Kan jo tilføyes at 2016-modellen vil få programvareoppdatering med ny layout og heter da Nissan Connect.
Tesla Model S 75D - Soon to come

TM

Det blir integrert DAB + støtte i den nye modellen. Hvor bra den er vet jeg ikke, men det er vel i prinsippet samme radio som i Qashqai.

Blip

Er det noen som har testet Dension (som Nissan også selger)? Den overfører visstnok lyden som virtuelle mp3-filer over USB.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

jche

Har hørt at løsningen fungerer greit, bortsett fra at skifte av kanaler tar ganske lang tid siden bufferen må "fylles" med data først...
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

kjbu

Sitat fra: jche på torsdag 13. oktober 2016, klokken 17:43
Har hørt at løsningen fungerer greit, bortsett fra at skifte av kanaler tar ganske lang tid siden bufferen må "fylles" med data først...
Med andre ord så godt som ubrukelig  :-\
Noen som har anbefaling til en enkel-å-montere DAB-adapter som plugges i sigarettenner-uttaket og kobler lyden til AUX-inngangen? Det selges mange typer, men hva passer best til Leaf? Det største problemet er kanskje antennen?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

kakraemer

Sitat fra: kjbu på mandag 17. oktober 2016, klokken 08:46
Noen som har anbefaling til en enkel-å-montere DAB-adapter som plugges i sigarettenner-uttaket og kobler lyden til AUX-inngangen? Det selges mange typer, men hva passer best til Leaf? Det største problemet er kanskje antennen?

Har Tiny C5 i vår, fungerer kjempebra.
Medfølgende klebeantenne montert øverst til høyre i frontruten. Fungerer også knallbra.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

ragnasan

#37
Her ble det en Tiny C11 med skjult mottaker. Hentet strøm bak 12v uttaket. Og antenna ble lagt opp bak dørlista i B-stolpen på passasjersiden. Bruker AUX-inngang da dette ga bedre lyd en vi FM. Veldig kjapp på bytte mellom stasjonene.
Trondheim
Nissan Leaf -2012  150 000km 19.02.19
Kjører Trondheim - Orkanger T/R daglig.
2006 Peugeot 307 SW hdi 7 seter. (reserve)

Ebe

Sitat fra: ragnasan på mandag 17. oktober 2016, klokken 13:08
Her ble det en Tiny C11 med skjult mottaker. Hentet strøm bak 12v uttaket. Og antenna ble lagt opp bak dørlista i B-stolpen på passasjersiden. Bruker AUX-inngang da dette ga bedre lyd en vi FM. Veldig kjapp på bytte mellom stasjonene.

Og dette tuller ikke til eventuelle sideairbagger?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

ragnasan

Det går nok greit. Antenneledningen er klemt bak dørpakningen og kommer ikke i konflikt med airbag. :
Trondheim
Nissan Leaf -2012  150 000km 19.02.19
Kjører Trondheim - Orkanger T/R daglig.
2006 Peugeot 307 SW hdi 7 seter. (reserve)

nr1rayner

#40
Ble Tiny C11 her også.
Fjernkontrollen min havnet på samme plass som ragnasan, bare motsatt side av airbag-lyset.

Sideairbag har ingen innvirkning for B-stolpen, den starter sånn ca der plasten på A-stolpen ender.
Trakk min antennekabel opp A-stolpen og bortover mot passasjeren rett innunder innertaket.

Foreløpig bruker jeg FM-signal. Har tvinnet signal-ut kabelen rundt den originale antenneledningen et stykke bakover.
Spilleren har 2 stk slike ledninger, den til radio er den på venstre side (sjåførsiden).

Jeg har allerede koblet strømtyv fra kablene til sigarettenner for en ekstra strømboks (med USB og sig.tenner).
Fortsatte suksessen med strømtyv fra kablene til den strømboksen, blir da nok av kabler hengende om man ikke skal ha enda flere fastmonterte  :-\

Foreløpig godt fornøyd, men, kun testprøvd ute i gården så langt, time will show  :+1:

Edit:
Rettelse, skrev B-stolpen, mente selvsagt A-stolpen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Ser i ettertid på bruksanvisningen (som er viktig å lese før produktet tas i bruk..) at antennen skal monteres vertikalt. Legg merke til at C11 IKKE har glassantenne, men bare en kabel som antenne.

Noen som har peiling på hvorfor det er så viktig at den går vertikalt?
Usikker på hva som regnes som antennen på denne saken, hele kabelen eller bare den siste sløyfa. Denne sløyfa havnet horisontalt (innunder innertaket) sålangt på min, men får da inn signal.
Blir vel noen justeringer etterhvert, vi får se, bare fruen som har fått æren av å prøvekjøre finstasen så langt...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Statusoppdatering etter første testtur  :D

Jammen har jeg Dab! Signal over FM ser ut til å fungere knirkefritt slik jeg har gjort det.
Eneste å bemerke der er at volumet er betydelig lavere fra DAB-en enn ved vanlig FM-signal, som man enda har noe av. Mulig dette løser seg hvis jeg bruker AUX, men siden det fungerer så fint med FM får AUX-inngangen stå ledig til andre formål.

Men DAB-signalet er det (foreløpig) verre med. Til tider meget bra, men faller ut litt for ofte. Det er vel snakk om noe buffer på slike, noe da denne tydeligvis ikke har.
Skal flytte antennen til å ligge opp og ned på A-stolpen, og mulig tuppen av antennen havner på frontruta.
Alternativt er medfølgende antenne dårlig, og det blir byttet til en "vanlig" vindusantenne.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sverre_E

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 07. februar 2017, klokken 20:56

Noen som har peiling på hvorfor det er så viktig at den går vertikalt?


DAB-signalet er vertikalt polarisert, så det er viktig at antennen er montert vertikalt. Signalet blir betydelig dårligere ved feil montering.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Sele


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA