Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Norgespakken

Startet av sla, lørdag 31. august 2013, klokken 10:21

« forrige - neste »

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

GeirHM

Takk og takk. Jeg satt i øs pøs regnvær med et plastverktøy og fikla med dette dekselet etter innleggene her. Og fikk det helt tydelig for meg: Dette går aldri bra. For får jeg det av så får jeg det aldri så fint på igjen. Kall det selvinnsikt.

Dem slokker visst ikke FM i vårt område før juni.

JBS

#62
Spørgsmål.
Er der nogle som har valgt at udskifte HELE tag antennen incl kabel.
Altså, skifte til en som er FM/DAB ? Eller er det ikke muligt pga GPS.?

På forhånd tak, Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Erland

Jeg så en antennesplitter på Mekk her om dagen. Det er en liten sak som en setter mellom bilens fm antenne og bilradioen. Det er uttak for DAB+ på den. Hvis den virker ok forenkles innstalllasjon av DAB adapter i og med at en slippper å montere antenne på frontruta.
Har noen prøvd en slik splitter?
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

Luske_Ludvig

Jeg har brukt overgang fra orginal FM antenne ved installasjon av en Pioneer DAB bilstereo. Det fungerte utmerket og bedre signal enn en dedikert aktiv DAB tak-antenne på en annen bil med tilsvarende bilstereo.

Mener adepter har utgang for FM også. Altså FM inn og DAB + FM ut.

nr1rayner

Mener den antennekontakten på spilleren heter "Fakra".
2 kontakter på enheten, den nærmest rattet er FM, den nærmest passasjer er mest sannsynlig GPS.

DAB-kontakter er SMA (skrukontakt) og SMB (ikke skrukontakt).
I mitt tilfelle (SMA) skulle jeg vel hatt en slik skulle jeg tro:
http://www.ebay.co.uk/itm/20inch-FAKRA-C-5005-male-to-Fakra-C-female-SMA-male-splitter-Y-type-RG174-cable-/222193694578?hash=item33bbc6b772:g:6iQAAOSwWfFXkIr7
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kodalse

Jeg krøp til slutt retning korset og kjøpte Pure Highway 400 til Leafen i går.
Litt morsom løsning der styringen er trådløs og hvor selve DAB enheten er integrert i medfølgende antenne.

Brukte vel 5 minutter på å koble inn via AUX (har også FM modulering) og få krystallklar lyd på anlegget.
Noe overraskende var at jeg byttet mellom kanalene på et øyeblikk, altså ingen ventetid mellom kanaler som jeg forhåndsprogramerte.

Virker også som det er mange forhåndsprogram, tror jeg stoppet etter å ha programmert inn 12 kanaler.

Får ta noen bilder etter hvert og legge ut beskrivelse.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nr1rayner

Der synes jeg Tiny c11 er utrolig grei, kun 4 forhåndsprogramerte, men bare å trykke på knappen.
Ingen hjul å vri på slik det er på C3. Så man slipper omtrent å ta blikket bort fra veien på C11  :+1:
Går utrolig kjapt med skifte av kanal på den også, bare man har signal, som bringer meg inn på en oppdatering:

Fikk vindusantenne her om dagen. Slipte meg ned til bart metall for jordingen.
Etter montering kom jeg til å tenke på at den vel skulle stå omtrent midt på ruten, men jeg plasserte den minst mulig i veien, så den havnet temmelig langt opp mot taket.

Så langt har signalet vist seg å være veldig bra i nærmiljøet. Vanskelig å sammenligne med kabelantennen, da det også var temmelig bra med den den siste tiden.

I morgen skal jeg mest sannsynlig til Stjørdal, en strekning jeg hadde så store problemer med kabelantennen at jeg slo av radio. Så må prøve den veien før jeg kommer med noen endelig konklusjon  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Da fikk jeg kjørt Trondheim-Stjørdal t/r.
Det ble nok LITT bedre med vindusantenna enn kabel, men langt fra bra.
Mulig det datt ut i 1-2 sek på Mondeoen med C3+ og vindusantenne, men på Leafen datt det ut mange ganger.
For de litt lokalkjente, radio datt ut på følgende steder:
Over toppen på Sveberg, inn Stavsjøfjelltunnelen, mellom den og inn Helltunnelen, omtrent fra utgang av Hellt. til avkjøring værnes og flere små perioder derfra til rundkjøringa på E6.
Derfra til Sutterø (og på Sutterø) datt den også en god del ut.

Fungerer omtrent perfekt rundt omkring i Trondheim, men detter fort utenfor komfortsonen.
Vurderte å finne en SMA-SMB overgang for å teste C3+ i Leafen, så jeg finner ut om det fortsatt er antenneproblem eller selve mottakeren, vi får se..

Så, Tiny 11 er utrolig snedig liten sak, billig og greit signal, men langt fra de beste..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

EX-Bruker

#70
Vedlagt er bilde av min Tiny C2+. Skulle tro den var spesialdesignet for å plasseres i 12v-uttaket i Leaf :D

Skjulte ledningene bak og la antennen mellom forsetet og midtstammen. Det tok 2 minutter fra jeg åpnet esken til adapteren var ferdig monter og jeg hadde DAB via AUX-inngangen.

Hurra!

Powerflux

Sitat fra: BadaBing! på fredag 28. april 2017, klokken 08:09
Vedlagt er bilde av min Tiny C2+. Skulle tro den var spesialdesignet for å plasseres i 12v-uttaket i Leaf :D

Skjulte ledningene bak og la antennen mellom forsetet og midtstammen. Det tok 2 minutter fra jeg åpnet esken til adapteren var ferdig monter og jeg hadde DAB via AUX-inngangen.

Hurra!
Trenger ikke denne å ha antennen montert opp langs frontruten?
Legger du opp noen bilder av hvordan du la ledninger og antenne?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

bjorn_2390

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 01. april 2017, klokken 17:56
@nr1rayner - jeg tolker ut fra de nyeste innleggene dine at du enten ikke fikk byttet C11 til C11+ på Jula, eller om du valgte å slå deg til ro med den du har, etter at du fikk testet ut litt mer.

@Alle - er det noen som har kjennskap til Tiny Audio C11+ (altså ikke C11, men den oppgraderte C11+).
Jeg ønsker å vite mer om dette med originaldisplayet på Leafen.

For å få opp informasjon om hva som spilles
(altså "Slide - Calvin Harris feat. Frank Ocean") -
må man da bruke overføring via FM?
(Altså, dette er ikke mulig ved bruk av AUX eller USB eller what not??)
Hvis det da LAR SEG gjøre på annen måte enn å bruke FM-signaler for overføring, noe som altså ikke gir optimal lyd, sammenliknet med f.eks. AUX?

Det er jo skrevet annetsteds på forumet at om man kobler telefon til USB/AUX og streamer Spotify, så kommer denne informasjonen opp i originaldisplayet på Leafen (altså "Slide - Calvin Harris feat. Frank Ocean"). På samme måte som hvis man kobler mobilen til Leafen med Bluetooth og spiller musikk fra telefonens minne (referanse: iPhone).

Er det noen som mener at de har så kontroll på dette nå, at de kan gi utfyllende opplysninger om hvordan dette henger sammen, og hva som kommer frem i originaldisplayet(!) på Leafen. Jeg tenker ikke at det er så interessant at der står "P13", for såpass kontroll har jeg. Men jeg ønsker altså å få frem "Slide - Calvin Harris feat. Frank Ocean". 

Jeg har etterlyst bilder av originaldisplayet(!) på Leafen, sånn at man kan få frem hvordan dette blir. Altså, står det "Slide - Calvin Harris feat. Frank Ocean", eller hva kommer frem?

Og hva betyr begrepene?
FM RDS? (Hva er viktig med RDS?)
FM Hardlink?
AUX (hva får man, hva får man ikke)
Hva må man passe på, hva kreves for den og den løsningen osv. Trafikkinformasjon, for eksempel: MÅ MAN bruke overføring over FM for å få til det, eller vil det også funke på AUX eller annet?

Og hvorfor er det så vanskelig å finne bruksanvisningen til C11+? (Det florerer av bruksanvisninger på C11). 

I skrivende stund er det igjen kampanje på C11+. Dermed aktualiserer spørsmålene seg nok en gang.

Så: Er det noen som gir seg i kast med å tre på seg mentorhatten?

Status presens: CD-samlinga har fått sin renessanse.

Blå Euro-Leaf (2012)

nr1rayner

Kjører videre med C11, har ikke tatt turen innom Jula.
Merkelig opplegg, for jeg har meget stabilt signal i hele Trondheim, men når jeg kommer ut på Stjørdal er den utenfor komfortsonen sin. Kanskje blir det bedre når Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag blir slått sammen  ;)
På tur en vei kan jeg ha bra signal, men detter ut på returen, det var jeg også borti med Mondeoen med C3+..

Noen ganger er det dønn stabilt i bussen på samme strekning, andre ganger detter det ut der også.
Så jeg blir ikke helt klok på hvor problemet ligger.
Er sendingen over DAB rett og slett elendig ustabil? Avhengig av vær og vind?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bjorn_2390

Blå Euro-Leaf (2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA