Nissan Leaf og DAB/DAB+ adapter

Startet av sla, fredag 23. august 2013, klokken 15:43

« forrige - neste »

sla

DAB begynner å få god dekning rundtomkring, og derfor kunne det vært på plass å få montert DAB adapter som fungerer godt sammen med eksisterende radio.

Noen som allerede har erfaringer?
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

jkirkebo

Sitat fra: sla på fredag 23. august 2013, klokken 15:43
DAB begynner å få god dekning rundtomkring, og derfor kunne det vært på plass å få montert DAB adapter som fungerer godt sammen med eksisterende radio.

Ikke personlig, men jeg ville nok gått for en synlig løsning med egen skjerm og koblet til AUX-inngangen. De skjulte adapterne bruker FM-modulering og sender info via RDS. Litt mer elegant muligens, men du får ikke opp så mye info og lydkvaliteten blir lidende.

Pure Highway er en mulighet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

erikf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. august 2013, klokken 16:35
Sitat fra: sla på fredag 23. august 2013, klokken 15:43

Ikke personlig, men jeg ville nok gått for en synlig løsning med egen skjerm og koblet til AUX-inngangen. De skjulte adapterne bruker FM-modulering og sender info via RDS. Litt mer elegant muligens, men du får ikke opp så mye info og lydkvaliteten blir lidende.

Pure Highway er en mulighet.
Jeg lurer også på dette. Virker ikke som det er noe utvalg å snakke om i tekniske nettbutikker. Er ikke dab nødvendigvis på vei inn? Hvorfor går det så tregt? De fleste nye biler kommer stort sett med fm-radio enda, så vidt jeg ser?

Uansett, å koble det inn på fm-modulering for å vise info som du nevner... Hva med bluetooth? Da burde også informasjon om kanal etc kunne vises.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: erikf på lørdag 24. august 2013, klokken 15:20
Uansett, å koble det inn på fm-modulering for å vise info som du nevner... Hva med bluetooth? Da burde også informasjon om kanal etc kunne vises.

BT vil vel ødelegge for tilkoblingen til telefonen? Vil tro USB er et bedre valg da, men jeg har ikke funnet noen som støtter noen av delene. Virker som om de aller fleste satser på FM-modulering men da går liksom lydfordelen med DAB rett i dass...

erikf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. august 2013, klokken 15:56
Sitat fra: erikf på lørdag 24. august 2013, klokken 15:20

BT vil vel ødelegge for tilkoblingen til telefonen? Vil tro USB er et bedre valg da, men jeg har ikke funnet noen som støtter noen av delene. Virker som om de aller fleste satser på FM-modulering men da går liksom lydfordelen med DAB rett i dass...
Spørs om forskjellen fra lydfordelen er hørbar i bil, selv med beste anlegget i tekna.
Sant, man kan bare ha tilkoblet en BT-enhet samtidig, så da ryker den.
USB kan vel ikke fungere, denne benyttes bare til å hente filer fra filsystemet på usb-stikken, såvidt jeg kan forstå. AUX er kanskje beste valg, og så blir det kun display på ekstern radiodings.

Kanskje litt OT men dab ryker sikkert bort etter hvert, radiostasjonene kan jo sende greiene over internett. På tide å teste det, nrk har jo radioapper. Mulig de andre stasjonene har hver sin app, inntil noen klarer å samle alle i en. Kanskje noen allerede har klart det?
Mulig det er derfor ikke bilprodusentene (og resten av samfunnet?) satser noe særlig på dab? De ser det ikke kommer til å slå an, teknologien blir forbigått før det rekker å bli utbredt.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: erikf på lørdag 24. august 2013, klokken 19:48
USB kan vel ikke fungere, denne benyttes bare til å hente filer fra filsystemet på usb-stikken, såvidt jeg kan forstå.

Niks, jeg streamer da fint Spotify fra mobilen (iPhone 3GS) til radioen i Leaf over USB. Inkludert navn på sang, artist osv. Dermed kan DAB også fint streames.

Bekkenes

Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Sverre_E

Sitat fra: Bekkenes på lørdag 24. august 2013, klokken 21:34
http://www.radioassistant.com/RA/2011/07/noxon-lanserer-dabdab-usb-dongle/
Noe slikt kanskje?
Jeg har en slik, og tror ikke den kan brukes i bilen.
Det fulgte med eget software for pc. Men jeg kan gjøre et forsøk etter helgen.
Har også en slik: http://www.amobil.no/artikler/samsung-galaxy-s-wifi-5-0/116577   
Den har både usb og BT. Kan kanskje sjekkes i morgen.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

jkirkebo

Sitat fra: Bekkenes på lørdag 24. august 2013, klokken 21:34
http://www.radioassistant.com/RA/2011/07/noxon-lanserer-dabdab-usb-dongle/
Noe slikt kanskje?

Nei, den er for PC og krever programvare. En ren tuner mao. Det som trengs er en frittstående enhet som streamer lyd og info over USB.

Men man må jo også ha knapper til å navigere med. Så jeg holder en knapp (pun intended) på frittstående enhet med display og knapper samt lydoverføring via AUX-porten. Slik som Pure Highway 300Di.

http://www.importpris.no/pure-highway-300di-universal-dab-mottaker

Settes enkelt på samme type brakett som brukes til mobil handsfree-holdere. MTU har til de fleste biler, her er til Leaf:

http://shop.mtu.no/default.asp?WMFN=EPCSSProductGroup&WMFT=D&WPG=EPHomepageOnline&WTID=939&WREC=2132283905&WKEY=[2:002001032][1:701228]

Knotten

Jeg sendte spørsmål til Nissan Norge om hva de har tenkt å gjøre i saken og fikk langt om lenge til svar at de vurderte å levere framtidige kjøretøyer med mulighet for mottak av DAB.
Om dette betyr at det en gang går an å oppgradere eksisterende mottaker med tilhørende software gjenstår å se, men det hadde vert å foretrekke mener jeg, ekstra duppeditter er noe dritt, mener jeg, da.. ::)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

leaf-newbe

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

snurre100

2020 Kia E-Niro

Sverre_E

Sitat fra: snurre100 på søndag 15. desember 2013, klokken 18:34
Noen som har prøvd denne adapteren?

Ja, jeg prøvd denne.
Dessverre er den ikke helt som ønsket.
Den bruker bilens meny for filavspilling. Det tar ca 40 sekunder å før første lyd. Som alltid er samme kanal,  og ikke selvvalgt.  Og det tar nesten like lang tid å skifte kanal. Mulig dette kan gå raskere med større minne i bilen?
Ser det er en plass til SD-minne i radioen, så det kan kanskje være verdt å prøve med et minnekort?

Den viser heller ikke hvilken låt som spilles.

Lyd er ok.
Jeg hadde en dårlig, midlertidig antenne ved test, så det må prøves med en annen for å si noe om følsomheten.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Kvikken

SitatAvhengig av avspillingsenhet (headunit) så vil buffer størrelsen variere mellom 10-40 sekunder. Dette betyr at ved å bytte radiostasjon kan det ta fra 15 til 40 sekunder før lyden kommer avhengig av bufferstørrelsen som kreves fra spilleren.

Jeg tror jeg holder meg til streaming fra mobilen og for radio er det bare å bruke en av Radio appene. Har 1GB per måned og det er lite annet jeg bruker data til.

Hvorfor bruke penger på halvdårlige løsninger når man har mer moderne teknologi i 2013/14. Selv om mobildekningen skulle bli svak enkelte steder så blir det ikke noe dårligere en hverken dårlig FM eller DAB dekning.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA