To servicepakke or not to servicepakke, that is the question?!

Startet av Epleskreller, lørdag 17. august 2013, klokken 08:42

« forrige - neste »

ebbrey

Ble forklart at hver service av en model s tar ca 5 timer. De måler visst motstand på kabler o.l for å sjekke alt. Ikke at jeg har peiling på hvor mye arbeid det egentlig er.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

toppi

Jeg sliter som mange andre med å konkludere..

Pr i dag heller jeg mot servicepakke.
Egentlig virker dette unødvendig og overpriset, men det som får meg til å helle mot ja, er tanken på videresalg.

Om 3 år vil vi se første store bølge av brukte model S, da mange sikkert vurderer å oppgradere til Model X (meg inkludert), før moms og andre avgifter banker på døra og slippes inn..

Med lang erfaring av salg av bruktbil privat ( mye bruktimport fra Tyskland) er det liten tvil om at det letter salget vesentlig når alt av servicer og papirer er på stell. Blir nok ikke mindre viktig på en bil med ny teknologi.

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Kilroy

Jeg sliter med det samme( å konkludere), men er enig i det du skriver og går nok for servicepakken, det er greit å ha gjort seg ferdig med kostnader for ei stund  :D

Sitat fra: toppi på søndag 18. august 2013, klokken 17:44
Jeg sliter som mange andre med å konkludere..

Pr i dag heller jeg mot servicepakke.
Egentlig virker dette unødvendig og overpriset, men det som får meg til å helle mot ja, er tanken på videresalg.

Om 3 år vil vi se første store bølge av brukte model S, da mange sikkert vurderer å oppgradere til Model X (meg inkludert), før moms og andre avgifter banker på døra og slippes inn..

Med lang erfaring av salg av bruktbil privat ( mye bruktimport fra Tyskland) er det liten tvil om at det letter salget vesentlig når alt av servicer og papirer er på stell. Blir nok ikke mindre viktig på en bil med ny teknologi.

Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Dr.Ling

Sitat fra: Muffinman på lørdag 17. august 2013, klokken 10:39
Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 17. august 2013, klokken 10:04
Det er jo en viss risiko for at en får trøbbel med bilen de første årene, og når jeg bor 720km fra nærmeste senter (blir da ca kr 8000 pr ranger-besøk) tror jeg det blir ubegrenset-pakken for min del.

Det er faktisk helt unødvendig å betale for å få rettet feil som går på reklamasjon i Norge. Forbrukerkjøpsloven......
Har intrykk av at mange betaler for servicepakke uvitende om hvilke rettigheter man har som forbruker i Norge. Flere av innleggene i denne tråden vitner om det.

Takk for info, jeg var ikke helt oppdatert når det gjelder garanti / reklamasjon, og blander service vs garantisaker litt (også pga at Tesla omtaler Rangers og garantireparasjoner på sin side om Serviceavtalene)

Når det gjelder vanlig service, vil vel de fleste få dette gjort hvert 2. år da å tappe og fylle AC-kjølevæske, sjekke for kjølevæskelekkasje, og å sjekke batteripakke og drive unit, høres litt for avansert ut for å gjøre selv. Å skifte bremse- og kjølevæske, luftfilter, rotere dekk, bytte bremseklosser og vindusviskere kan man vel gjøre selv, selv om det er litt plunder, men greit å få det gjort samtidig som 2-årlig service.

Når det gjelder garanti og reklamasjoner er jeg mer forvirret. Fra hjemmesiden til Tesla: "Tesla Rangers kan utføre de fleste garantireparasjoner, men kostnaden for besøket er ikke dekket under nybilsgarantien".

Jeg ønsker å tolke det som at de ordner alle garantisaker (f.eks håndtak, 12V batteri, drivlinjefeil, div softwarekræsjer, skjeve paneler, kondens i lykter, galvanisk korrosjon, annen rust, bråkete vifter, prematur skinn-slitasje, utette vinduer/panotak, knatring i høyttalere, osv) uten kostnad for meg, men istedet for å bruke Ranger enten henter bilen og tar den med til Trondheim, eller bruker et lokalt verksted. I verste fall betyr den setningen at Tesla kommer til å være veldig vanskelig å ha med å gjøre om en har en garantisak og er så uheldig å bo langt fra et ServiceSenter.

Jeg har sett at f.eks Hyundai og Opel (og sikkert flere bilmerker) har 3-5 års fri assistanse, inkl frakt til verksted. Skulle ønske Tesla hadde det samme.

Vel, selv om jeg ikke ser behovet for årlig service, så er regnestykket mitt fortsatt det samme. Om vi er så heldige at Tesla ikke øker prisen på service (kr 6000 inkl moms) blir det i mitt tilfelle kr 14.600 pr servicebesøk fra Ranger.... Å kjøre til Trondheim eller sende bilen istedet gjør det bare litt rimeligere, ca kr 12.000,-, så da foretrekker jeg full 4-årsplan med Ranger foran service annenhvert år.

Om jeg skulle ha service hvert 3. år på billigste måte vil det si kr 2000 pr år spart, men denne besparelsen spises delvis opp av evt. utgifter en har ved å gjøre service selv.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Øyvind.h

Blir servicepakken på meg også. Dette på tross av at jeg tror de uten servicepakke også vil få fjerndiagnose/oppdateringer/nye funksjoner. Jeg tror heller ikke bilen vil falle fra hverandre om den ikke sjekkes årlig/hver 20.000km.

Men jeg velger som flere andre å kjøpe servicepakken fordi dette er Teslas anbefalte serviceintervall, og jeg hadde selv vært skeptisk til å kjøpe en bil som er langt unna å overholde intervallene. Ja man beholder garantien, men jeg forventer en del små og store feil på bilen de nærmeste par år som bør rettes fortløpende, så da synes jeg det er like greit at bilen får hyppigere oppfølging nå i starten enn senere i livet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dr.Ling

Det koker kanskje ned til følgende: Å være VIP-kunde med et etterhvert upåklagelig servicehefte, eller å være han derre plagsomme fyren med forbrukerkjøpsloven i hånda.  :P

Jeg prøver også å finne ut hva menigmann ville betalt ekstra for en brukt Model S med anbefalte servicer i historikken, vs en som bare hadde tatt annenhver eller tredjehver service. Kr 12000 mer for en 4 år gammel bil? Meget mulig.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Lokführer

Og for de som vet hva en service på bilen innebærer, så ler vi litt av innlegget ditt Dr.Ling.
På service så sjekker de en hel del punkter som slitasje på bremseklosser og skiver, dekk. Sjekker at det er bremsevæske i beholderen og jeg regner med at batteriets kjølesystem sjekkes.
De bytter kupefilter, pollenfilter og andre evt filter.
Så smøres dørhengsler og alle andre slike bevegelige deler. Lyspærer sjekkes og byttes evt.
Det tas diagnose, men det er jo slik som går over nettet også på Tesla. Serviceindikator nulles ut.
Er dette verdt 6000kr++ årlig for å være VIP-kunde?
Service er etter mitt syn en dyr og generert tjeneste skapt for å beholde nybilgaranti.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

JohanH

Da gjør man en full service like før man skal selge da. Hvis alle væsker og filter, klosser osv. er nytt og alle systemer er sjekket og er i fin stand så har det vel lite betydning om det var 1 eller 2 år til servicen før det igjen???

Cowboystrekk

Jeg satser på å ta service annenhvert år ift intervaller for filter, bremsevæske og batterivæske.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: Lokführer på mandag 19. august 2013, klokken 08:09
Og for de som vet hva en service på bilen innebærer, så ler vi litt av innlegget ditt Dr.Ling.
At du ler av andres innlegg får være din greie. Det endrer ikke det faktum at mange (antakelig de fleste) kjøpere vil oppleve en forskjell på biler som har fulgt serviceintervallene, og biler som ikke har fulgt serviceintervall. Man kan gjerne forklare kjøperen i det vide og brede at det ikke er så nøye. Men det vil fortsatt være en (kanskje uberettiget) usikkerhet ved en bil som ikke er fulgt opp iht. fabrikantens anbefaling.
Og besøker man Tesla årlig får man rettet alle små og store feil raskere enn ved besøk annenhvert år. Det bør ikke være noen tvil om at Model S har høyere feilrate enn eks en 5-serie.

For øvrig satser jeg selv på å være både god kunde og han litt slitsomme som har studert forbrukerkjøpsloven :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eclipse

Poenget er ikke om man skal ta service eller ei og holde papirene i orden, men om man skal forhåndsbetale denne.

Siden denne forhåndsbetalingen er for høy i forhold til ordinær pris så lønner det seg ikke økonomisk dersom man har gjeld med mer enn 8 år igjen til man er gjeldfri!
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

takktakk

Minner om at dersom du setter bilen på et firma, noe mange nok gjør på grunn av hvor gunstig det er, så gjelder IKKE Forbrukerkjøpsloven. Den gjelder kun ved private kjøp.

For firmaer er det vanlig garanti som gjelder.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

vrom

"lønner det seg ikke økonomisk dersom man har gjeld med mer enn 8 år igjen til man er gjeldfri!"

Dette er tullball, og påvirker ikke lønnsomheten.

Dr.Ling

Jeg har aldri hatt noen service på mine biler, og er forsåvidt helt enig i at årlig er overkill. MEN, om det er 3 like Model S til salgs på Finn og en av dem har hatt årlig service og vært lakkbehandlet og polert annenhver måned, hvilken vil dere velge? Vi vet jo at disse tingene er helt unødvendig, men den som leser annonsen får umiddelbart et inntrykk av en eier som har tatt veldig godt vare på bilen sin.

Og mtp pris ved service: Er det noen garanti for at prisen er låst til kr 6000 pr år?

Zneip

Sitat fra: Dr.Ling på mandag 19. august 2013, klokken 12:43
Og mtp pris ved service: Er det noen garanti for at prisen er låst til kr 6000 pr år?

Nope - den kan gå både opp.....og ned  ;D
Nord Trøndelag | X90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA