Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Epleskreller, lørdag 24. august 2013, klokken 12:30

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: PHsigP85 på lørdag 17. august 2013, klokken 22:46
Sitat fra: JohanH på lørdag 17. august 2013, klokken 21:24
Jeg får gjort mye med 24000 kr på 1/2/3/4 år som gir mer avkastning enn 5000 kr...

Sikkert flisespikkeri, men det er 19k du "investerer" nå. Dette mot å slippe å betale 6.000,- per år de neste fire. Det gir en internrente på ca 10% som er helt grei "avkastning" for meg. Banken gir meg 3,5%, krever 3,8% på lånet, og børsen har over tid forventet avkastning rundt 7-8%.

Sikkert kjedelig avkastning for de fleste, men jeg er happy hvis jeg er litt rikere neste år enn det jeg er nå. Funker for meg :-)

Forutsetter selvfølgelig at man ønsker å ta årlig service på ny teknologi i ny bil fra ny produsent - hvis ikke faller selvfølglig begrunnelsen i fisk (og skjønner de som ønsker sjeldnere service, det er en ærlig sak).

La oss si at jeg tenker det er nødvendig å ta service årlig/hver 20.000 km på den her bilen de første 4 årene/80.000 km (noe jeg ikke tenker er nødvendig).

Jeg kan enten betale 19000 kr idag eller betale 6k om 1 år, ytterligere 6k om 2 år, neste 6k om 3 år til slutt 6k om 4 år. På de første 6k får jeg 1 års avkastning, på de neste 2 års avkastning, neste 3 år, neste 4 år. Med en så enkel investering som et sparekonto med 3,5% rente betyr det at de første 6k (som står i et år) gir 210 kr avkastning, de neste 6k gir 427 kr, neste gir 652 kr og de siste 6 k gir 858 kr. Så der er det snakk om 2147 kr.

Sen kan du begynne å regne på inflasjon. Det gidder jeg ikke. Men 19.000 kr idag er mer penger enn 19.000 kr om 4 år i verdi/kjøpekraft.

PHsigP85

#46
Sitat fra: JohanH på lørdag 17. august 2013, klokken 22:56
Sen kan du begynne å regne på inflasjon. Det gidder jeg ikke. Men 19.000 kr idag er mer penger enn 19.000 kr om 4 år i verdi/kjøpekraft.

Stemmer, men mindre enn nåverdien av 6.000,- ut i år 1, 2, 3 og 4 (10%>3,5%). Det er det som er poenget mitt.

Setter du 19k i banken i dag, legger til renter og tar ut 6k neste år, og fortsetter slik frem til år fire, vil du raskt se at du mangler ca 3.500,- til den siste servicen (hvis den ikke har gått opp i pris pga inflasjon :-).

Planlegger du derimot å ta færre enn fire servicer i perioden er det derimot ingen grunn til å betale up-front. Det er jo klart.
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

JohanH

Sitat fra: PHsigP85 på lørdag 17. august 2013, klokken 23:13
Sitat fra: JohanH på lørdag 17. august 2013, klokken 22:56
Sen kan du begynne å regne på inflasjon. Det gidder jeg ikke. Men 19.000 kr idag er mer penger enn 19.000 kr om 4 år i verdi/kjøpekraft.

Stemmer, men mindre enn nåverdien av 6.000,- ut i år 1, 2, 3 og 4 (10%>3,5%). Det er det som er poenget mitt.

Setter du 19k i banken i dag, legger til renter og tar ut 6k neste år, og fortsetter slik frem til år fire, vil du raskt se at du mangler ca 3.500,- til den siste servicen (hvis den ikke har gått opp i pris pga inflasjon :-).

Planlegger du derimot å ta færre enn fire servicer i perioden er det derimot ingen grunn til å betale up-front. Det er jo klart.

Greit nok du har et poeng. Uansett - besparelsen er ikke stor nok til at jeg subjektivt føler det er verdt det, mtp. at jeg ikke tenker å ta service så tett de første årene.

PHsigP85

Sitat fra: JohanH på lørdag 17. august 2013, klokken 23:27
Uansett - besparelsen er ikke stor nok til at jeg subjektivt føler det er verdt det, mtp. at jeg ikke tenker å ta service så tett de første årene.
Ser den. Sikkert mange som tenker det samme og kanskje særlig de som kommer fra nyere biler med lange serviceintervaller.

Selv kommer jeg fra tilårskommen Subaru med service hver 15k og snart 200.000 på telleren. Dermed har det blitt noen dyre besøk. Sikkert derfor jeg er litt immun mot summene nevnt  ;)
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

TesLars

Tror det tryggeste er å følge serviceintervallene (1 år/20K) hvis man ikke vil ha vanskeligheter myp garanti.
Oslo
Black Model S

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 17. august 2013, klokken 19:31
Men selve ideen om å prise service til det koster å serve fossilbil av samme størrelse og luksus  i stedet for det det faktisk koster å serve en mye enklere elbil, må kunne tåle betegnelsen merkelig.

Ikke så merkelig dersom de trenger pengne for å bygge ut servicenettet, så det står klart tll å ta i mot GIII når den kommer....  Da føres ikke disse pengene som inntekt til konsernet, men sendes direkte til å investeres i videre ubygging av samme tjeneste.

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 17. august 2013, klokken 19:31
Overfører vi dette prinsippet til el-ladepunkter, betyr det du skal betale ladestrømmen med samme beløp som for bensin til samme antall km.

Du mener her den foreslåtte prisstrukturen for batteribytte? Den ligger vist mer eller midre i den klassen, dersom du passer på å bytte tilbake til ditt eget batteri etterhvert.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

HendrikF

Jeg tenker å droppe servicepakke. Så vidt jeg kan se har jo Elon skrevet at det er valgfri service, uten at det går ut over garantien. Hva er da poenget? Går for service ved behov for skifte av bremseskiver og før garantien løper ut.
p 1024

Stig O

Dropper også servicepakken og tar service annenhvert år eller for hver 20000 km. Den første tar jeg imidlertid etter 1 år. Bor langt fra et servicesenter så det er litt av praktiske grunner også. Når det holder på Audien får det holde på denne også.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Nuvolari

Er det slik at bilen varsler når det er service? Og dersom man har bestemt seg for service 2. Hvert år så kjører man i et år med varsling om service?

Forøvrig ikke service pakke på meg. Blir service etter 2 og 4 år.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

TS

For meg blir den største risikoen med service, at jeg får låne en fet oppgradert versjon som ha gått noen få km og får tilbud om å kjøpe den  :-\... Ufhh.. Det blir tøft å si nei.. ::)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Birger

Det hadde vært fint om noen med litt god kontakt til Tesla kunne spørre konkret om hva ekstra får en ved å gå inn for serviceavtalen? Hva er det de som ikke tar service mister?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

sindrej

Min teori: De som ikke tar service mister ingenting.  Ihvertfall ikke SW oppdateringer, hva annet er det da å miste ?

Johnny

Et problem er at om jeg skal selge bilen, så kommer nok ingen av de potensielle kjøperene til å verdsette manglende service noe høyere en de gjør med andre biler!
TMS og eGolf.

ebbrey

Skal ta service 1 gang per år. Cash på stedet. Blir ca hver 35-40.000 km.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

thoberre

Sitat fra: Birger på søndag 18. august 2013, klokken 11:51
Det hadde vært fint om noen med litt god kontakt til Tesla kunne spørre konkret om hva ekstra får en ved å gå inn for serviceavtalen? Hva er det de som ikke tar service mister?

Jeg har mailet litt med Tesla om dette.

Det står på Tesla sine sider:

  • Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
  • Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
  • Systemovervåking
  • Ekstern diagnostisering
  • Programvareoppdateringer
  • Nye funksjoner

Årlig service er ihht tidligere lagt ut sjekkliste, og det som er utover visual inspection og functional check er:

  • Rens/smøring av Panoramatak
  • Replace:
              Windshields
              FOB battery
              Cabin filter
              Evac & AC recharge
              Brake & Coolant fluid
              Brake & park brake pads ved behov
  • Stramming / sjekk av steering gear

Jeg forsøkte å få litt mer info om de andre punktene, og nye funksjoner og programvareoppdateringer er som jeg tidligere har skrevet det samme - og det får man også uten service avtale.

Ved eventuelle recalls, feil eller liknende er jo det inkludert i garanti/reklamasjonsrett slik jeg kan forstå det.

Systemovervåkning og ekstern diagnose klarer jeg ikke helt å få grepet på, er det feil innenfor garanti/reklamasjon må det vel være i Teslas interesse å diagnostisere remote - de må uansett fikse feil innenfor dette.

Jeg kommer nok til å gå for serviceavtalen, tror det er greit å ha hatt jevnlig service som på alle andre biler ved videresalg. Men jeg kan ikke hjelpe for at jeg føler at det kanskje er litt stivt priset, og ikke minst noe snodig markedsført.
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA