Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan spesifiserer du din BMW I3?

Startet av Sonus, mandag 05. august 2013, klokken 17:39

« forrige - neste »

Chrefs

Har sendt mail til selger. tenkte jeg skulle spørre her først, så eventuelt andre som har endret utstyr etter bestilling gav en lyd. :)

turfsurf

Sitat fra: Chrefs på mandag 31. august 2015, klokken 11:26
Har sendt mail til selger. tenkte jeg skulle spørre her først, så eventuelt andre som har endret utstyr etter bestilling gav en lyd. :)
Prøvde å endre en dag etter bestilling (bestilt på fredag, sendte mail på mandag), det gikk ikke. Men, som alltid, YMMV.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mc_Herreington

Her er spec på min, levering om et 2-3 uker:

Hvit
Felg Turbineke
Solfilm
Lodge Interiør
Vinterhjul
High Voltage
Navi Pro
Comfort Advance
Park Assist
Driving Assist
HK Lyd
DAB +
LED Kjørelys

Tror det meste ligger inne i pakkene foruten soltak, 20" felg, blåtann proff og comfort access. Ser virkelig ikke poenget med comfort access siden du uansett må fysisk trykke på dørhåndtaket for å låse bila. Har det vært som på Telsaen der du bare går så har jeg tatt det.

Havnet på 341k før rabatt.
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

moonbuggy

Det er altfor mye "gimmics" i nye biler, mest for reklameverdi. Man bør tenke seg vel om før man hiver seg på mye av dette.

En nær slektning med nyere volvo fikk problemer med lås-sensor på begge dørhåndtak. Disse var "korrodert" etter mindre enn 2 år. Prislapp på reparasjon nær 31.000 ! (tro det eller ei)

Det er minst titalls med sensore i nyere biler. De koster flesk. Noen må man ha som abs sensore, styresensore osv., men gimmics som krever dyre sensore bør man unngå.

På min fossil BMW av nyere dato, måtte jeg bytte trykksensor(abs) til 12000. Varsel-lys på og bilen begynte å hakke under kjøring. Sjekket litt på nettet etter det, og fant at dette var et stort problem på svært mange biler.

Klykken

Mye av slikt bør, og skal, være mulig å ta på garanti eller reklamasjon. Vil tro mange forhandlere prøver seg på at slikt er slitasjedeler eller selvforskyldt, men her er det bare å stå på sitt. Dørlåssensor som streiker etter to år på kliss ny bil? Jeg hadde satt himmel og helvete i bevegelse hvis de hadde prøvd å legge skyld på meg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

klykken:
Greit nok, men det blir ikke bedre av den grunn. Det er rett og slett for lite gjennomtenkt og utprøvd, særlig i et klima som vårt og med utstrakt bruk av salt om vinteren.

Anterialis

Enda en grunn til at det kan lønne seg kjøpe nybil og selge før 3-4 år gammel :p Jeg skylder i alle fall på dette når jeg rasjonaliserer nybilkjøp..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Chrefs

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. august 2015, klokken 12:07
Sitat fra: Chrefs på mandag 31. august 2015, klokken 11:26
Har sendt mail til selger. tenkte jeg skulle spørre her først, så eventuelt andre som har endret utstyr etter bestilling gav en lyd. :)
Prøvde å endre en dag etter bestilling (bestilt på fredag, sendte mail på mandag), det gikk ikke. Men, som alltid, YMMV.

Jeg har ikke fått det bekreftet-bekreftet enda, men selger sa det var ok når han ringte meg tidligere idag.

Klykken

Sitat fra: moonbuggy på mandag 31. august 2015, klokken 16:25
klykken:
Greit nok, men det blir ikke bedre av den grunn. Det er rett og slett for lite gjennomtenkt og utprøvd, særlig i et klima som vårt og med utstrakt bruk av salt om vinteren.
Det kan så være, men det er det forhandler som skal blø for okke som. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Klykken på tirsdag 01. september 2015, klokken 08:09
Sitat fra: moonbuggy på mandag 31. august 2015, klokken 16:25
klykken:
Greit nok, men det blir ikke bedre av den grunn. Det er rett og slett for lite gjennomtenkt og utprøvd, særlig i et klima som vårt og med utstrakt bruk av salt om vinteren.
Det kan så være, men det er det forhandler som skal blø for okke som. ;D
Det var da en svært merkelig diskusjon dere to har begitt dere inn på her i spesifiseringstråden... Er det ikke bedre at dere fyller på litt "småprat" i "Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?"-tråden. Nå er det faen imeg snart en måned igjen - siden noen skrev noe der sist  ;D ;D ;D

BTW: håper ikke noen blir skremt av å velge ekstrautstyr pga. dette - jeg har så godt som ALT på min i3, og alt fungerer 110% PERFEKT (akkurat på samme måte som mine 2 foregående BMWer (host)). Og hvis det skulle være noe som helst problemer (f.eks den defekte setevarmeren etter 4,5 år i min første BMW), så bytter BMW dette  uten å engang stille spørsmål iht. til 5-års garantien.

Klykken

Hehe, såsant. ;D Offtopic er ferdig fra min side.

Jeg hadde ikke nølt med å velge mer utstyr selv uten å være redd for noe som helst, men budsjettet sa nei.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: bromm på tirsdag 01. september 2015, klokken 08:58
Og hvis det skulle være noe som helst problemer (f.eks den defekte setevarmeren etter 4,5 år i min første BMW), så bytter BMW dette  uten å engang stille spørsmål iht. til 5-års garantien.
Vel, bromm, da skulle jo alt være helt greit. Gjør ikke BMW det, så kanskje du overtar regningen ?

Min på 12000 for sensor på fossilbilen tok BMW ikke. Bilen litt over 5 år gammel, og sensoren skulle være "livstidskomponent". Det er en grunn til at man har tider på garantier og bilfabrikkene dekker selvsagt ikke komponenter utover dette. Selvsagt utelukker ikke det at man i enkelte tilfeller strekker seg noe.

bromm

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 01. september 2015, klokken 12:38
Sitat fra: bromm på tirsdag 01. september 2015, klokken 08:58
Og hvis det skulle være noe som helst problemer (f.eks den defekte setevarmeren etter 4,5 år i min første BMW), så bytter BMW dette  uten å engang stille spørsmål iht. til 5-års garantien.
Vel, bromm, da skulle jo alt være helt greit. Gjør ikke BMW det, så kanskje du overtar regningen ?

Min på 12000 for sensor på fossilbilen tok BMW ikke. Bilen litt over 5 år gammel, og sensoren skulle være "livstidskomponent". Det er en grunn til at man har tider på garantier og bilfabrikkene dekker selvsagt ikke komponenter utover dette. Selvsagt utelukker ikke det at man i enkelte tilfeller strekker seg noe.
Uansett hva som ryker etter garantitiden på 5 år får man pent betale selv hos alle bilmerker - sånn er det bare (that's life - nytter ikke å klage heller). Det nytter ihvertfall ikke å "beskytte" seg mot at bremsene ryker (som er "standardutstyr"), ved at man velger bort annet ekstrautstyr ;) Ok, du var uheldig med den forrige bilen, men prøv å hold deg til "Hvordan spesifiserer du din BMW I3" i denne tråden... 

LMOR

Det er vel relevant for spesifisering av i3, hvis en er redd for kostnad etter 5år?
Men da må en også tenke på hva en går glipp av de 5 årene. Forskjellen mellom en minimum og maksimum spesifisert i3 er etter min mening veldig stor, og det betyr mange timers glede for de pengene. Så kan en selge bilen etter 5år og kjøpe en ny  ;D
Ellers vil en Service Plus avtale dekke feil på bremser og clutch (ikke så relevant for i3). Så det er ikke helt riktig at en ikke kan velge mellom ekstrautstyr og andre kostnader. Full dekning på bremser og clutch koster ca 12-15000.- for 10år. Men mitt råd er å velge mest mulig utstyr + pluss avtale.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Taffelman

#209
Bestilt i dag: Hvit med lodge interiør og 19" (428+429).

Følte jeg måte beherske meg litt så jeg valgte bort soltak, comf.access, internett. bluetooth-pro og consierge. Ellers alt utstyr, endte på 320k etter høstrabatten.
X75D
TM3 LR AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA