Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av kjølholdt, fredag 09. august 2013, klokken 13:00

« forrige - neste »

Leaf_2014

Tas vel ikke inn til Norge, men pris blir vel ca

NOK 250000

+ $3850 (http://insideevs.com/bmw-i3-with-range-extender-priced-at-45200-or-3850-more-than-bev-version/)

+ 25% moms

+ engangsavgift NOK 10000(?)

= NOK 350000

I nærheten eller borti natta? Burde kunne få større tank enn 9 liter, tror dette skyldes regelverk i en eller annen amerikansk stat. Og så blir det vel 25% dyrere ekstrautstyr?
Leaf 2014

elektrolux

#16
Da fikk jeg endelig sett på gliset, og Smart Electric drive drømmene er skrinlagte for å si det slik.

Denne var genial av følgende årsaker:

- Ser ikke ut som en vanlig bil
- Ser likevel meget bra ut
- Er ikke for stor og tung
- Lekker innvendig design, og meget gode seter både framme og bak.
- Plast karosseri med ramme av aluminium og karbonfiber bør gi mindre hodebry enn de rimeligere å produsere blikkplatebilene
- Stor plass til ekstra batteri under bilens bagasjerom. Minst 80x30x40 cm (bredde x dybde x høyde)
- Kombo lademulighet som på sikt bør betyr mulighet for å bygge og dra med seg en 3 fase til DC lader
- Genialt panorama tak
- Brukervennlige interiørfarge på denne bilen

Under bagasjerommet er det et deksel, og under dette er det et stort tomrom. Ser ut som det kanskje er mulig å presse nedi et halvt Think litium batteri som gir ca 30 Ahr ved 355V og ca 10,6 kWt ekstra kapasitet. Mitre bildet viser tomrommet sett fra bakre hjulhus.

Eneste som fikk meg i tvil var selgeren som mente i3'en hadde større CO2 utslipp en en BMW 5 serie. (Han tok det for gitt at bensin og diesel automatisk og helt uten CO2 utslipp havnet oppi tankene på bensinstasjonene verden rundt, mens i3'en kun kunne kjøre på strøm produsert i Polen.)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Obba

Irriterer meg at jeg ikke fikk tid til å ta turen for å kikke på den selv...

Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. september 2013, klokken 12:27
Da fikk jeg endelig sett på gliset, og Smart Electric drive drømmene er skrinlagte for å si det slik.
Du må nesten endre signatur da ::)
Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. september 2013, klokken 12:27
- Lekker innvendig design, og meget gode seter både framme og bak.
- Brukervennlige interiørfarge på denne bilen
Ja, ut fra bilder synes jeg standard interiøret ser bra ut. Litt irriterende at det ikke ser ut til at man kan velge "Driving Assistant Plus" kombinert med standard interiør.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. september 2013, klokken 12:27
Eneste som fikk meg i tvil var selgeren som mente i3'en hadde større CO2 utslipp en en BMW 5 serie. (Han tok det for gitt at bensin og diesel automatisk og helt uten CO2 utslipp havnet oppi tankene på bensinstasjonene verden rundt, mens i3'en kun kunne kjøre på strøm produsert i Polen.)
Det er ganske forunderlig at de som presenterer slike regnestykker alltid forutsetter "polsk strøm" og tar med tap i ledningsnett etc, men glatt hopper over forurensing som kommer av utvinning, raffinering og transport av fossilt drivstoff...

Sonus

Electrolux - du som har sett bilen hvor dypt, brett og høyt (til hattehyllen) vil du anslå bagasjerommet til å være?

elektrolux

Dette må vel stå oppgitt et sted, men rent umiddelbart vil jeg ut fra målene jeg tok under bilen tippe 90x80x40cm (bxdxh) noe som gir rundt 250 liter bagasjerom med baksetene i bruk, og hattehyllen på plass.

Baksetene felles jo ned for enda mer plass.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sonus

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. september 2013, klokken 13:39
Dette må vel stå oppgitt et sted, men rent umiddelbart vil jeg ut fra målene jeg tok under bilen tippe 90x80x40cm (bxdxh) noe som gir rundt 250 liter bagasjerom med baksetene i bruk, og hattehyllen på plass.

Baksetene felles jo ned for enda mer plass.

Takk, har ikke funnet noe mål noe sted og er avhengig av å få plass til barnevogn :)

bromm

Fra http://www.mybmwi3.com/forum/viewforum.php?f=1 :

Rear Seat / Boot Space
The rear seat back has 2 positions 1) normal passenger position ..... and 2) a locked at 90 degrees to the boot floor position. This is ideal for someone like me, as there is usually just the 2 of us ...plus the dog in the car. So with this arrangement the Dog can go in the boot and all the luggage can go on the back seat. Tipping the seat forward those few inches and locking it in place makes the boot a much more usable size.

Here are some dimensions.

From ground to boot lip is 710 mm (28 inches)

Boot depth (from lip to base of back seat) 690mm (27 inches)
Boot Width at widest point is 970 mm (38 inches)
Boot Height ie Dog standing up height 660 mm (26 inches)
Boot Length seats down 1170 mm (46 inches)

When the seat is locked in the upright position the distance between the top of the back seat and the back window is 510 mm (20 inches)

Leaf_2014

Rommet under bagasjerommet er vel for brombrommotoren (range extenderen).

Kan dette brukes som ekstra bagasjerom?
Leaf 2014

bromm

Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 03. oktober 2013, klokken 08:40
Rommet under bagasjerommet er vel for brombrommotoren (range extenderen).

Kan dette brukes som ekstra bagasjerom?

Det området er brukt til varmepumpe (standardutstyr) på de utgavene som leveres i vår del av verden. Denne er nødvendig for å holde temperaturen konstant for batteripakken, både i kalde og varme strøk. Det er mulig i3 blir levert uten varmepumpe i enkelte områder, men det vil altså være en stor fordel at den er med i pakken.

Men for å vri litt på spørsmålet om "lite" bagasjerom: Har du lagt merke til at det er plass til en svær "OBS-pose" på golvet mellom forsetene ? Og så må du også huske at baksetet er for to personer, noe som også betyr litt "ekstra" bagasjeplass i midten (både på gulvet og i midten av setet). Det med ekstra plass i kupéen, gjør faktisk sitt for at det totalt sett er ganske bra med bagasjeplass :)

Leaf_2014

Vil det være mulig å ettermontere rekkeviddeforlengeren? I USA koster den vel ca $4000, så dersom avgiftsystemet skulle bli endret pluss at kollektivfordelen forsvinner kunne det vært en aktuell "oppgradering".
Leaf 2014

elektrolux

Sitat fra: Skjervesbu på lørdag 26. oktober 2013, klokken 21:56
Vil det være mulig å ettermontere rekkeviddeforlengeren? I USA koster den vel ca $4000, så dersom avgiftsystemet skulle bli endret pluss at kollektivfordelen forsvinner kunne det vært en aktuell "oppgradering".

Godt poeng, og enda en grunn til å velge modellen med rekkeviddeextender, men demontert til senere bruk ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leaf_2014

Ser ut som rekkeviddeforlengeren er designet for å tilpasses Californske lover og regler når det gjelder størrelse på motor og tank: dette er hovedsaklig for å forsikre seg om at denne kjøres på el, ikke bensin, mesteparten av tiden. Ingen andre enn i3 kvalifiserer pr nå til benevnelsen BEVx i California.

Skal vi kalle det en utfordring til fremtidige bilavgifter i Norge?

http://www.greencarreports.com/news/1087888_2014-bmw-i3-electric-car-why-california-set-range-requirements-engine-limits

Utdrag:
- The vehicle must have a rated all-electric range of at least 75 miles (higher than the 50 miles required of a zero-emission vehicle)
- The auxiliary power unit must provide range less than, or at most equal to, that battery range
- The APU must not be capable of switching on until the battery charge has been depleted
- The vehicle must meet "super ultra low emission vehicle" (SULEV) requirements
- The APU and all associated fuel systems must comply with zero evaporative emissions requirements.
Leaf 2014

elektrolux

I Norge har vi eller hadde vi lov å ha 10 liters tank med bensin til rekkeviddeekstender på Hydrogenbiler og Elbiler. Hydrogenbiler med 10 liters tank bensin kjørte på norske veier senest i 2009, men jeg vet at 10 liters regelen for Elbiler ikke er praktisert etter Kangooen med rekkeviddeekstender fra 2002

Det vi fremdeles har lov til er rekkeviddeekstender som ikke er stempeldrevet. Det betyr at det er fritt fram for alternative rekkeviddeekstendere så som brenselseller eller turbindrevne. Jeg har selv bedt BMW norge se på muligheten for å lage en avgiftstilpasset range extender modell for det Norske markedet, men tviler på om det er i BMW sin interesse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lanber

Det koster MYE å utvikle en ny type teknologi som en liten turbin vil være bare for å tilpasse til et avgiftsregime i et lite land som garantert ikke varer evig.

En mye bedre løsning hadde vært å sette inn dobbelt så mange batterceller der range extenderen skulle være.

Gæsjan

Vil det være mulig rent teknisk å ettermontere rangeextender i Tyskland etter kjøp av bil uten i Norge hvis man ser bort fra det rent uetiske å ikke betale avgifter for denne?
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA