Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av kjølholdt, fredag 09. august 2013, klokken 13:00

« forrige - neste »

kjølholdt

Vil range extender føre til at i3 ikke lenger regnes som elbil?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Elmo

Sansynligvis.
Tror det har vært snakk om at biler med 100% elektrisk drivlinje (dvs kun elektrisk kontakt mellom bensinmotor og hjul) og maks 8 eller 10 liter bensintank var reglene en gang, og sånn sett er den vel innenfor.
Men jeg også lest/hørt at noen myndigheter mener at de ca 10 stk (?) Renault Kango som har EL-skilter og bensin-rangeextender var et arbeidsuhell.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

bmw i3

Elbil med Range extender hadde jo vært helt perfekt.  Kjøre elektrisk(nesten gratis) i byen og når en i helgene skulle på hytta så brukte man bare litt drivstoff den siste biten - genialt.  Kommer man avgiftsfritt fra en i3 med range extender er det bilen for meg.

kjølholdt

Jeg har sendt en e post til toll og avgifts direktoratet og spurt om dette, så får vi se
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

bmw i3

BMW skriver i pressemeldingen "650cc gasoline powered Range Extender optional; holds charge, doesn't power wheels."

Har dette noe å si for avgiftslegging når bensintanken bare er på 9 liter????

edyrli

Ut i fra de opplysningene som kommer fram her bør i3 med range extender kunne registreres på samme grunnlag som Kangoo med range extender. Dersom de ikke har revidert regelverket så bør denne muligheten fortsatt være åpen.
Det er bare å krysse fingrene og håpe på det beste.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Elmo

Sitat fra: kjølholdt på fredag 02. august 2013, klokken 12:54
Jeg har sendt en e post til toll og avgifts direktoratet og spurt om dette, så får vi se

Du kan lese hva som står i forskriften for "Engangsavgift på motorvogner" her

Det primære er §6 pkt.9:
"motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor"

I tillegg har de sikret seg i §5:
"Oppstår det avgiftsmessig tvil om hvilken avgiftsgruppe den enkelte motorvogn skal henføres under, avgjøres dette av departementet med bindende virkning"


Det jeg referete til tidligere har jeg ikke klart å finne bekreftelse for noe sted nå
Sitat fra: Elmo på fredag 02. august 2013, klokken 12:11
Tror det har vært snakk om at biler med 100% elektrisk drivlinje (dvs kun elektrisk kontakt mellom bensinmotor og hjul) og maks 8 eller 10 liter bensintank var reglene en gang
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Martin-

Ifølge BMW selv, går denne ikke gjennom som EL reg med REX. Jeg leste dette i går, skal prøve å finne kilden. De sa i samme teksten at den av nevnte grunn IKKE blir tilgjengelig i Norge.
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Martin-

Ikke her jeg egentlig leste det, men det står også i denne artikkelen: m.bil.aftenposten.no/bil/Sjokkpriset-el-BMW-48245.html
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

kjølholdt

Toll vest sa at den ikke var å regne som El bil..........
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

elektrolux

Det er synd BMW ikke bruker turbindreven generator slik Jaguar planla. De byttet visstnok over til stempeldreven generator senere. Med en slik løsning ville BMW klart å lurt inn noen få biler med Range extender før regelen om stempeldreven generator ble endret. ;D

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_C-X75
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sonus

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. august 2013, klokken 06:31
Det er synd BMW ikke bruker turbindreven generator slik Jaguar planla. De byttet visstnok over til stempeldreven generator senere. Med en slik løsning ville BMW klart å lurt inn noen få biler med Range extender før regelen om stempeldreven generator ble endret. ;D

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_C-X75

Vel C-X75 ble lagd i  noen få prototyper (4-5stk tror jeg) før den ble skrinlagt og da var det med en 1,6 liters rekkefirer på 500HK + to elmotorer. Turbinene ble aldri brukt dessverre, men enig at det hadde vært en elegant løsning på det norske avgiftsproblemet :)

eddiex

Så snart det er motor i bilen, regnes den ikke lenger som elbil. Og det er noe avgifter på motor, hester etc

flux

Sitat fra: Elmo på fredag 02. august 2013, klokken 16:33
Sitat fra: kjølholdt på fredag 02. august 2013, klokken 12:54
Jeg har sendt en e post til toll og avgifts direktoratet og spurt om dette, så får vi se

Du kan lese hva som står i forskriften for "Engangsavgift på motorvogner" her

Det primære er §6 pkt.9:
"motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor"

I tillegg har de sikret seg i §5:
"Oppstår det avgiftsmessig tvil om hvilken avgiftsgruppe den enkelte motorvogn skal henføres under, avgjøres dette av departementet med bindende virkning"


Det jeg referete til tidligere har jeg ikke klart å finne bekreftelse for noe sted nå
Sitat fra: Elmo på fredag 02. august 2013, klokken 12:11
Tror det har vært snakk om at biler med 100% elektrisk drivlinje (dvs kun elektrisk kontakt mellom bensinmotor og hjul) og maks 8 eller 10 liter bensintank var reglene en gang
Om Bmw kunne brukt en liten diesel brenselcelle hadde den blitt godkjennt på EL skilter :)

http://www.fuelcelltoday.com/news-events/news-archive/2013/may/powercell-unveils-prototype-fuel-cell-for-producing-electricity-from-road-diesel


Hansi

Hadde vært perfekt med i overkant av 10 mil elektrisk rekkevidde og så noen mil ekstra ved  hjelp av rekkeviddeforlenger ved lengre turer. Synd norsk avgiftssystem ikke tar høyde for dette, hadde nok vært mange fler som kunne kjøpt en sånn bil, også i distriktene.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA