Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think City Classic 2003 selges i Trondheim.

Startet av Ingez, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:43

« forrige - neste »

Bobbulf

#30
Sitat fra: Elbillie på onsdag 24. juli 2013, klokken 00:17
Takk for interessen og tips rundt kabelen som jeg har bestilt  :)

Hovedregel slik jeg er fortalt- og gjør, er jo alltid å bryte strøm fra primærkontakt FØR man tar ut kontakt fra kjøretøyet - det står også forøvrig i linken du henviser til.., så akkurat på det punktet er jeg ikke bekymret :-)
Hvis du leser resten av den tråden som jeg linket til, http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8320.0.html ,vil du se at måten du gjør det på er feil. Ladekabel skal taes først ut av bil, så ut av vegg.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Rasmus.B

Sitat fra: sven erik på tirsdag 23. juli 2013, klokken 13:35
Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 23. juli 2013, klokken 13:21
Hvis det er to stikkontakter på en kurs, og 2 biler lader samtidig vil sikringen ryke uansett om begge lader med 10A eller 16A. Mulig at det går noen minutter ekstra før den ryker med 2*10A men ryke det vil den
der vil jeg arestere deg har 2 kangoer jeg har satt på 10A på en 16 a kurs å laet de fra tom til full uten at sikringen gikk  men nå er det mulig de ikke trekker fult 10  sån som leafen gjør da  men med de gikk det helt bra  men som jeg sier  skaff dere de kladdene en kan regulere for står det da  en annen leaf å trekker 10A og du trenger strøm ja så setter du din på 6A til den andre flytter seg i stede for å vente og en kan hele tiden avpasse etter som vilke kontakt en kommer til   det er genialt
Mener du virkelig,  Svein Erik, at du, av alle her på forumet med vilje og viten belaster en 16A kurs med 20A, og i samme åndedrag omtrent hetser alle med Leaf som drister seg til i det heletatt vurdere å lade med 16A fordi man da ødelegger sikringene? Det virker nesten litt for utrolig.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Elbillie på onsdag 24. juli 2013, klokken 00:17
Takk for interessen og tips rundt kabelen som jeg har bestilt  :)

Hovedregel slik jeg er fortalt- og gjør, er jo alltid å bryte strøm fra primærkontakt FØR man tar ut kontakt fra kjøretøyet - det står også forøvrig i linken du henviser til.., så akkurat på det punktet er jeg ikke bekymret :-)

Om du tar ut pluggen på primærkontakt mens bilen lader vil du etterhvert brenne kontaktpinnene på den siden. Da vil du på sikt få varmgang i kontakten der. Lading skal alltid avbrytes ved å ta ut J1772-kontakten først da lading skal avbrytes automatisk så snart knappen trykkes ned.

Det sier seg nesten selv at det skal gjøres slik da alle med fast ladestasjon på veggen ikke har noen primærkontakt å bryte i det hele tatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elbillie

Takk for viktig presisering ift prosedyre for lading  :)

Zero-talent

Takk for link og info. Ser fram til å høre erfaringene dine.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

knnygar

Eg trykker altid ned knappen på handtaket eit sekund før eg dreg ut kontakta i bilen.
Held også eit auge på dei tre lysa på dashbordet når eg pluggar til/frå bilen.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

nr1rayner

Følger trenden "ikke start ny tråd unødvendig", finnes kanskje andre tråder som er mer velegnet, men dog, blåser liv i denne..

Lader stort sett på offentlig ladestolpe, den samme plassen og samme stikken hver gang.
Bruker alltid 16A på EVI-kabel, står 1-4 timer, stort sett 2-3 timer.
Ikke at det er så mye vekt på EVI-kladden, men henger bestandig kladden oppå stolpen og sørger for at pluggen er skikkelig i schuko.
Dette er en stolpe som har stått noen år, og blir jevnlig brukt så det er vel å forvente at kontaktene er noe slitt.
Vel, til poenget, har vært nøye med å følge med varme i stikk. Har knapt vært økt temp, men i det siste har det vært vesentlig varmere noen ganger.
Kan hente bilen etter 3 timer med 16A og pluggene er "iskalde", neste gang kan de være bra varme. Uten å ha målt, tipper typ 60 C.
Burde det ikke være litt mer konsekvent enn dette?

PS: Trenger ingen belæring om at man ikke bør bruke 16A på schuko, det finnes det nok info om her på forumet.
Mister mulighet for lading hjemme, og kan pr.d.d. ikke lade på jobb. Blir da avhengig av offentlig lading med p-tid max 3 timer, og mange dager med 2x35km blir det hardt å klare seg på bare 10A lading...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Jeg kan ikke huske å ha hatt problemer med 16A på Ikea Slependen.
Men det er noen doble stikkontakter på stolper i nærheten av familieparkeringa, og dobble stikkontakter bør man styre unna på sånne travle garasjer, da man aldri veit når sikringen da vil gå.
Man bør vel heller lade på vegguttakene på endeggene. Ellers kan man lade på samvirkelaget hvor man får 32A, hvis man har noe å handle der.

Ellers er min erfaring at 2 av 3 billige kinesiske EVSEr varer under ett år, så jeg trur det kan bli billigere med Panasonic-kladden, og her koster den ikke så mye: http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=25 Bare spør om å få europeisk firmware, så kan du få en utgave som kan justeres opp til 25A. Cee-støpsel kan du sette på sjølv, om du klipper av den amerikanske, eller du kan lage overganger til ulike støpsler.

nr1rayner

Hvis Trekkoppbil svarer til meg har du ikke forstått spørsmålet mitt, eller jeg ikke vært tydelig nok..
Spørsmålet er varmgang i schuko, men bare noen ganger.

Ladestolpen jeg bruker har 2 stikk, men egen sikring og måler. Aldri vært borte for at sikringen slår ut mens jeg har ladet  :D
Aha, "panasonic-kladden" jeg har lest mye om er altså den originale. Den virker som en skikkelig solid kloss som sikkert varer lenger enn bilen.
Men skal jeg kjøpe noe i tillegg til EVI og den originale 10A blir det nok charge amps.. Spørs om man bare burde kjøpe den først som siste, den nye skal jo ha termometer i kontakten. Men, hmm, ved varmgang, slås den da av eller justerer ned A..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

blackleaf1

kjøpte charge amp fra torshovbil, den funker fint på jobb. 16a istedet for 8a som fulgte bilen :-[
vurdere å legge opp lader med egen kurs hjemme.
Atle
Lindås

bob-bob

Sitat fra: blackleaf1 på onsdag 27. april 2016, klokken 08:39
kjøpte charge amp fra torshovbil, den funker fint på jobb. 16a istedet for 8a som fulgte bilen :-[
vurdere å legge opp lader med egen kurs hjemme.

Har du fått med 8A kladd da du kjøpte bil , er det nok en feil levering. Ifølge Nissan kan du få byttet den i en korrekt 10A.  ;)

blackleaf1

Sitat fra: bob-bob på onsdag 27. april 2016, klokken 10:16
Sitat fra: blackleaf1 på onsdag 27. april 2016, klokken 08:39
kjøpte charge amp fra torshovbil, den funker fint på jobb. 16a istedet for 8a som fulgte bilen :-[
vurdere å legge opp lader med egen kurs hjemme.

Har du fått med 8A kladd da du kjøpte bil , er det nok en feil levering. Ifølge Nissan kan du få byttet den i en korrekt 10A.  ;)

Har tatt det opp med selger, og han skulle sjekke med Nissan
Atle
Lindås

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA