Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think City Classic 2003 selges i Trondheim.

Startet av Ingez, tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:43

« forrige - neste »

Elbillie

Da har jeg lagt inn bestilling på denne kabelen. Alt i alt ble det 2700.- pluss evt toll/mva på ca 500 pluss et gebyr på 150.- men fortsatt langt under de kunstig høye prisene som det opereres med ellers. Jeg tror at prisene vil falle i løpet av året som kommer, siden flere med loddebolt og litt tid til overs vil montere sammen ladere som møter våre elbilers behov. Den neste kabelen jeg vil kjøpe er mode3 type2 som trolig blir den gjeldende standard for ofdentlige ladepunkt om 18-24 mnd.

Linken er; http://www.amazon.com/Plug--Charger-Portable-Cord-Europe/dp/B00DUE721I/ref=sr_1_2?s=automotive&ie=UTF8&qid=1374527779&sr=1-2

sven erik

Sitat fra: Starfox på mandag 22. juli 2013, klokken 23:22
Sitat fra: Elbillie på mandag 22. juli 2013, klokken 09:14
Jeg savner også en 16A lader for å få litt ekstra når jeg er i byen, på kino eller når jeg må en runde på Ikea... Eller på tur der jeg måtte ha behov for noen ekstra kilometer for å nå fram til neste hurtiglader. Med den medfølgende 10A kabelen tar dette uforholdsmessig lang tid å få over til bilen?

Prisene på kablene virker svært høye ift hva dette faktisk er- men med stor etterspørsel, så blir prisen gjerne deretter. Det planlegges overgang til mode3 type2, først i Oslo, deretter muligens videre i landet og disse kablene er betydelig rimeligere.

Inntil dette er på plass, så vurderer jeg å kjøpe kabel via EVI i usa. Pris med porto og toll ser ut til å komme på rundt 3300.- for en 16A med "vanlig" kabel.

Jeg tar gjerne i mot tips om alternativer.

Elbilamatør

Glem 16a på ikea. Da blåser du sikringen om andre skal lade ved siden av deg.
på ikea går sikringen og på 10A var der med kangoen min å ladet og håpet å få full da jeg skulle til Sandefjord i gjenn men nei  den hade stoppet på 70%

sven erik

tenk dere om dere med leaf  dere bruker 16A fra tom så vil dere på en  litt slitt 16a sikring ikke få  mer en max halv tank  da vil den slå ut  men derimot har dere 10 A eller 13A vil dere kunne p samme  kursen få full  ja litt lenger tid men  du er garantert strøm

Elbillie

Etter hvert som vi får mer erfaring fra lading i vår ladekrets, og når ladestasjonene kanskje blir oppgradert er det uansett godt å ha en 16A kabel/lader. Det er helt riktig at man må tenke seg om før man setter kontakten sin inn i uttak med ukjent eller usikker kapasitet, men jeg gleder meg uansett til å kunne dra på besøk til venner og familie som har eksempelvis garasjeuttak som lett tåler 16A belastning ( mange har også 3-fas med overgang til 1-fas ) i de timene som jeg er på besøk. Er jeg usikker- så bruker jeg bare den originale 10A som følger med Leafen.

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på tirsdag 23. juli 2013, klokken 01:04
tenk dere om dere med leaf  dere bruker 16A fra tom så vil dere på en  litt slitt 16a sikring ikke få  mer en max halv tank  da vil den slå ut  men derimot har dere 10 A eller 13A vil dere kunne p samme  kursen få full  ja litt lenger tid men  du er garantert strøm

Da jeg ofte bare har 5-6 timer på å få fulladet bilen blir resultatet det samme med 10A eller sikring som går; jeg må innom en hurtiglader.

Ikke pokker om jeg gidder å sitte i bilen et par-tre timer etter jobb og vente på at den lader ferdig på 10A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: Starfox på mandag 22. juli 2013, klokken 23:22
Glem 16a på ikea. Da blåser du sikringen om andre skal lade ved siden av deg.
Det gjelder kanskje flere IKEA. Det gjelder iallefall på Slependen hvor tre plasser deler to dobbelkontakter på begge steder det er ladeplasser.
Jeg har skrevet mail til IKEA om dette for et par år siden, uten at noe har skjedd.
Har også skrevet info om dette på ladeplasser.no
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rasmus.B

Ikea Furuset har separate 16A kurser på Elbil parkeringen sin.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Griffel

#22
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. juli 2013, klokken 08:03
Da jeg ofte bare har 5-6 timer på å få fulladet bilen blir resultatet det samme med 10A eller sikring som går; jeg må innom en hurtiglader.
Ikke pokker om jeg gidder å sitte i bilen et par-tre timer etter jobb og vente på at den lader ferdig på 10A.
Og siden det ikke betyr noe for deg, kan jo like gjerne sikringen gå? (Slik at ingen andre for glede av ladepunktet heller)

Men dette er med respekt å melde bare tøv:
Sitat fra: sven erik på tirsdag 23. juli 2013, klokken 01:04
tenk dere om dere med leaf  dere bruker 16A fra tom så vil dere på en  litt slitt 16a sikring ikke få  mer en max halv tank

Dette derimot er en høyst relavant problemstilling:
Sitat fra: Starfox på mandag 22. juli 2013, klokken 23:22
Glem 16a på ikea. Da blåser du sikringen om andre skal lade ved siden av deg.
Dette er relevant på alle steder hvor en ser en dobbelt sikkkontakt for lading av elbiler, og sikkert også på en del ander kjøpesentere hvor flere stikkontakter er koblet på samme kurs, så vær forsiktig med å bruke 16A dersom du ikke kjenner til opplegget.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#23
Sitat fra: Griffel link=topic=8472.msg102369#msg102369
Og siden det ikke betyr noe for deg, kan jo like gjerne sikringen gå? (Slik at ingen andre for glede av ladepunktet heller)

Sikringen på de stolpene jeg bruker rundt omkring sitter da ved siden av kontakten. Meget lett for enhver å vippe opp igjen.

Eneste kjøpesenteret jeg vanligvis lader på er Oslo City og der er det egen 16A kurs til hver plass. Har aldri hatt problemer der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Hvis det er to stikkontakter på en kurs, og 2 biler lader samtidig vil sikringen ryke uansett om begge lader med 10A eller 16A. Mulig at det går noen minutter ekstra før den ryker med 2*10A men ryke det vil den
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

sven erik

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 23. juli 2013, klokken 13:21
Hvis det er to stikkontakter på en kurs, og 2 biler lader samtidig vil sikringen ryke uansett om begge lader med 10A eller 16A. Mulig at det går noen minutter ekstra før den ryker med 2*10A men ryke det vil den
der vil jeg arestere deg har 2 kangoer jeg har satt på 10A på en 16 a kurs å laet de fra tom til full uten at sikringen gikk  men nå er det mulig de ikke trekker fult 10  sån som leafen gjør da  men med de gikk det helt bra  men som jeg sier  skaff dere de kladdene en kan regulere for står det da  en annen leaf å trekker 10A og du trenger strøm ja så setter du din på 6A til den andre flytter seg i stede for å vente og en kan hele tiden avpasse etter som vilke kontakt en kommer til   det er genialt

erikf

Har ladet med 16A (chargeampskabel) på 10A-sikring over en time før den gikk. Da var den blitt litt varm.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Elbillie

Har nå fått tilbakemelding fra EVI der kabelen ble bestilt. Jeg har også funnet at denne leverandøren er på mange sosiale media- der jeg har sett litt nærmere på sakene. Jeg ble bedt om å bekrefte at kabelen skulle brukes på norske kontakter/elsystem med begrunnelse i tilpasning til dette. Jeg opplvde denne henvendelsen positivt og ser fram til å holde forumet oppdatert så snart jeg har prøvd laderen/kabelen  :)

Linker;


https://twitter.com/EVInstitute
https://www.facebook.com/pages/Electric-Vehicle-Institute/130473477023194
http://instagram.com/ev_institute

Bobbulf

Sitat fra: Elbillie på tirsdag 23. juli 2013, klokken 23:04
Har nå fått tilbakemelding fra EVI der kabelen ble bestilt. Jeg har også funnet at denne leverandøren er på mange sosiale media- der jeg har sett litt nærmere på sakene. Jeg ble bedt om å bekrefte at kabelen skulle brukes på norske kontakter/elsystem med begrunnelse i tilpasning til dette. Jeg opplvde denne henvendelsen positivt og ser fram til å holde forumet oppdatert så snart jeg har prøvd laderen/kabelen  :)

Fint om du sjekker om at pågående lading blir automatisk avsluttet når du trykker inn knappen på pistolgrepet i bilen, så man er sikker på å ikke risikere brente kontakter som her;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8320.0.html

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Elbillie

Takk for interessen og tips rundt kabelen som jeg har bestilt  :)

Hovedregel slik jeg er fortalt- og gjør, er jo alltid å bryte strøm fra primærkontakt FØR man tar ut kontakt fra kjøretøyet - det står også forøvrig i linken du henviser til.., så akkurat på det punktet er jeg ikke bekymret :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA